Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan-i-skuggan
Vadå rätten till andras liv? Det är rätten till sitt eget liv det handlar om.
Men jag har inte rätt att leva med hjälp av en annans kropp mot dess vilja.
Citat:
Nej man får inte fritt bestämma vad ens kropp ska användas till. Jag får inte bestämma att min kropp används till att döda dig. Är det ett intrång på min kroppsliga frihet?
Jag får inte använda din kropp mot din vilja. Inte ens om jag dör annars. Skulle du vilja att det såg annorlunda ut?
Och fanns det en abortmetod som gick ut på att förändra förutsättningarna i livmodern så att fostret inte längre kunde fästa vid den? Vad skulle du tycka om den?
Citat:
Nej dina resonemang vilar endast på att barnet parasiterar på modern och att man måste få välja själv om man ska göra sig av med denna parasit eller inte. Man får inte välja om man ska döda någon eller inte, samhället är inte byggt på den typen av val. Om du tycker förbud mot att döda känns tvingande är det synd men så är det.
Man får inte använda någons kropp mot dess vilja. När får man det? Ge ett exempel.
Citat:
Valmöjligheten för oss finns vid samlag. Vi får fritt välja med vem och när vi har samlag. Men med val kommer konsekvenser och ansvar. Om du sätter ett liv till jorden har inte du rätt att avsluta det endast för att det råkar vara så att det behöver dig för att överleva. Du äger inte någons öde bara för att den är beroende av dig.
Ditt argument går ut på när livet blir till. Inte på huruvida vi valt vilka vi ligger med. Om det enbart var ansvar för det egna valet ditt argument vilade på skulle du behöva förklara vad som gäller vid våldtäkt och det har du inte gjort.
Citat:
Hur kan du bevisa att människan föds med rättigheter, om man nu inte tror på gud? Om det måste finnas en gud för att vi ska ha objektiva skyldigheter måste det också finnas en gud för att vi ska ha objektiva rättighet.
Nej, jag behöver inte bevisa frihet. Den som ska göra något med mig måste bevisa att den har rätt att göra det. Hur skulle det annars se ut?