2019-05-19, 09:43
Medlem
DrottningKristinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ingen tvingar kvinnor att sära på benen för kuk. Har du verkligen så svårt att ta ansvar för dina handlingar?

Jo det är vissa som tvingar dem till. Och i Alabama tycker man nu att kvinnan ska ta ansvar för genom att gå igenom en graviditet. Våldtäkt benämns det som förresten.
Citera
2019-05-19, 09:49
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det logiskt eller moraliskt försvarbart att mamman begår handlingar som resulterar i att ett barn tillkommer i hennes livmoder, ett predikament för vilket bebisen på intet vis är ansvarig eller delaktig, och sedan mördar barnet av bekvämlighetsskäl? En fullgod jämförelse är att jag kidnappar dig och kedjar fast dig min källare, och sedan dödar dig för att du "vägrar lämna min egendom". Tror du verkligen att du kan koka ner detta till ett självförsvarsargument?

Tycker man att kvinnan inte får göra abort för att hon själv försatt barnet i den situation det är i tycker man rimligen att kvinnan får göra abort vid våldtäkt. Om man ändå är mot abort då spelar det alltså ingen roll om kvinnan själv försatt barnet i den situationen.

Det vi talar om är rätten att själv bestämma hur ens kropp ska användas. Snarare får man jämföra det med att jag bär någon på ryggen som inte kan gå själv. Om jag inte orkar bära den längre kan den inte tvinga mig att fortsätta bära den, och ingen annan heller.

Alla som inte klarar sig själva tar vi hand om för att vi vill göra det. Oavsett om de är födda eller inte. Vill ingen ta hand om någon dör den.
Citera
2019-05-19, 09:54
Medlem
Det låter ju på de flesta motståndare av denna lag som att alla gaviditeter är antigen akut livshotande för moder/barn eller resultat av våldtäkter.

Dom har väl kvar preventionsmedel i dess olika former i Alabama, eller?
Citera
2019-05-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Tycker det är rent utav äckligt att det främst var män som bestämde detta!

"The land of the free", yeah right...
Demokratiskt underskott kallas det

Citat:
Ursprungligen postat av InnoPerp
Dom har väl kvar preventionsmedel i dess olika former i Alabama, eller?
Det vore som att säga "varför finns det alkoholister i Alabama? Är Antabus slut?"
Senast redigerad av Tellusstar 2019-05-19 kl. 10:00.
Citera
2019-05-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningKristina
Det är väldigt stor skillnad på att döda ett foster i magen och att gasa ihjäl människor som kan uppfatta vad som händer. Väldigt stor skillnad.

Jag beskrev det ju som att de inte uppfattar vad som händer. Då finns det egentligen ingen skillnad.
Citera
2019-05-19, 10:13
Medlem
Kollade lite statistik på aborter och hittade denna: https://abort73.com/abortion_facts/us_abortion_statistics/

Jämnt över så är det mindre än 0.5% av aborterna som görs pga våldtäkt under 2016, 3% pga barnets hälsa, 4% pga moderns hälsa. I och med att ett antal preventivmedel finns tillgängliga i Alabama för både man och kvinna verkar detta som en OK lag.

Citat:
Percentage - Reason
<0.5% Victim of rape
3% Fetal health problems
4% Physical health problems
4% Would interfere with education or career
7% Not mature enough to raise a child
8% Don't want to be a single mother
19% Done having children
23% Can't afford a baby
25% Not ready for a child
6% Other
Citera
2019-05-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Jag vet inte hur vi skulle kunna bevisa att människan föds med skyldigheter, om man nu inte tror på tex en gud.
Dessa fina kristna människor som är emot aborter tror att man föds i synd vilket man kan lösa genom att skvätta vatten på barnet. Kanske är det därför de är så fixerade vid aborter, fostret blir inte döpt. Men det borde man kunna lösa genom att förse abortklinikerna med vigvatten. Efter aborten sprayar man lite av det på fostret och saken klar.
Senast redigerad av HalHandyman 2019-05-19 kl. 10:50.
Citera
2019-05-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Rätten till andras liv går dock inte före rätten till den egna kroppen. Människor måste själva bestämma vad den egna kroppen får användas till.

Vadå rätten till andras liv? Det är rätten till sitt eget liv det handlar om.

Nej man får inte fritt bestämma vad ens kropp ska användas till. Jag får inte bestämma att min kropp används till att döda dig. Är det ett intrång på min kroppsliga frihet?

Citat:
Så då tycker du att dagen efter piller är ok? Där kvinnan enbart förändrar sin livmoder så att det befruktade ägget inte får fäste?

Yes

Citat:
Men vi försätter alltid barn i ett hjälplöst tillstånd genom att skapa dem. De klarar sig inte utan oss när de är små. Men ändå kan vi lämna bort barnet till någon annan om vi själva bedömer att vi inte kan ta hand om det. Det beror på att det alltid finns någon annan som väljer att ta hand om barnet. Om det inte funnits någon som valt att ha hand om barnet hade det inte överlevt. Samhället vilar på val, inte tvång.

Nej dina resonemang vilar endast på att barnet parasiterar på modern och att man måste få välja själv om man ska göra sig av med denna parasit eller inte. Man får inte välja om man ska döda någon eller inte, samhället är inte byggt på den typen av val. Om du tycker förbud mot att döda känns tvingande är det synd men så är det.

Valmöjligheten för oss finns vid samlag. Vi får fritt välja med vem och när vi har samlag. Men med val kommer konsekvenser och ansvar. Om du sätter ett liv till jorden har inte du rätt att avsluta det endast för att det råkar vara så att det behöver dig för att överleva. Du äger inte någons öde bara för att den är beroende av dig.

Citat:
Jag vet inte hur vi skulle kunna bevisa att människan föds med skyldigheter, om man nu inte tror på tex en gud

Hur kan du bevisa att människan föds med rättigheter, om man nu inte tror på gud? Om det måste finnas en gud för att vi ska ha objektiva skyldigheter måste det också finnas en gud för att vi ska ha objektiva rättighet.
Citera
2019-05-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twotowers
Så varför argumenterar du utifrån att det biologiska är det rätta när du inte verkar gilla resultatet av ett strikt biologiskt tänk i reproduktionen?

Underhållsstöd, DNA-test och aborträtten är ej biologiskt utan socialt skapat.

Vad tycker du själv? Bör en 18-årig kille tvingas ge upp alla sina andra planer för att tvingas ta hand om ett barn han inte vill ha?

Nej, det är få som gör DNA-test och i vissa länder är det till och med olagligt. Som Frankrike.

Jag svarade på din argumentation.

Bör en 18_årig kivnna tvingas till detta?

Är DU som är emot fri aborträtt, jag är för.
Citera
2019-05-19, 11:25
Medlem
Citat:
1. Och? Vi baserar inte liv på godtyckliga egenskaper såsom att "känna, tänka och vara en mänsklig individ". Zygoter och foster är rent objektivt en enskild mänsklig individ med ett unikt DNA i livets allra tidigaste skede, som växer till en vuxen människa. Huruvida denna person uppfyller dina godtyckliga kriterier för att kunna anses få sitt liv försvarat, är helt irrelevant.

2. Anser du med samma logik att det är helt okej att mörda exv. sovande uteliggare, komapatienter, eller människor i djupsömn?

1. Fast det är ju just vad vi gör. Vi baserar liv eller död på vår hjärnas förmåga till aktivitet och inte på unikt DNA. Alla i bårhuset har unikt DNA.

Så varför skulle det plötsligt inte duga gällande foster?

Nu är du sanslöst förvirrad och ren idiot måste jag säga.
PÅ vilket sätt är en uteliggare som sover jämförbart med vad jag pratar om?
Du är meedveten om att foilk som sover utomhus äger hjärnor? och att folk som sover äger medvetande?

Läs vad "Medvetande" står för, det är alltså inget man förlorar då man sover, inte ens då man är s.k. "medvetslös".
Citera
2019-05-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Vadå rätten till andras liv? Det är rätten till sitt eget liv det handlar om.

Men jag har inte rätt att leva med hjälp av en annans kropp mot dess vilja.

Citat:
Nej man får inte fritt bestämma vad ens kropp ska användas till. Jag får inte bestämma att min kropp används till att döda dig. Är det ett intrång på min kroppsliga frihet?

Jag får inte använda din kropp mot din vilja. Inte ens om jag dör annars. Skulle du vilja att det såg annorlunda ut?

Citat:
Yes

Och fanns det en abortmetod som gick ut på att förändra förutsättningarna i livmodern så att fostret inte längre kunde fästa vid den? Vad skulle du tycka om den?

Citat:
Nej dina resonemang vilar endast på att barnet parasiterar på modern och att man måste få välja själv om man ska göra sig av med denna parasit eller inte. Man får inte välja om man ska döda någon eller inte, samhället är inte byggt på den typen av val. Om du tycker förbud mot att döda känns tvingande är det synd men så är det.

Man får inte använda någons kropp mot dess vilja. När får man det? Ge ett exempel.

Citat:
Valmöjligheten för oss finns vid samlag. Vi får fritt välja med vem och när vi har samlag. Men med val kommer konsekvenser och ansvar. Om du sätter ett liv till jorden har inte du rätt att avsluta det endast för att det råkar vara så att det behöver dig för att överleva. Du äger inte någons öde bara för att den är beroende av dig.

Ditt argument går ut på när livet blir till. Inte på huruvida vi valt vilka vi ligger med. Om det enbart var ansvar för det egna valet ditt argument vilade på skulle du behöva förklara vad som gäller vid våldtäkt och det har du inte gjort.

Citat:
Hur kan du bevisa att människan föds med rättigheter, om man nu inte tror på gud? Om det måste finnas en gud för att vi ska ha objektiva skyldigheter måste det också finnas en gud för att vi ska ha objektiva rättighet.

Nej, jag behöver inte bevisa frihet. Den som ska göra något med mig måste bevisa att den har rätt att göra det. Hur skulle det annars se ut?
Citera
2019-05-19, 11:29
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Men det är väl ändå inte ett argument som rättfärdigar abort? Att någonting alltid förekommit innebär inte att det är rätt moraliskt.
Det handlar ju om rätten till sin egen kropp. Ingen annan än du själv (eller i det här fallet kvinnan som gör abort) har rätt att bestämma över det. Att det inte är en jättekul upplevelse och att det är något som man gör när man bara måste är ju ganska självklart.

Embryon är inte samma sak som barn, men vissa har lite svårt att förstå det.
Men framför allt handlar det om att förbjuder man det hela så flyttar bara abortionerna någon annan stans, eller om totalförbud införs, då sker det i illegala kliniker, det KOMMER inte att upphöra!

Som sagt, abortlagen i Alabama är en liten bricka i ett mycket större amerikanskt politiskt spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in