2019-05-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag sväljer inte allt som "Evidensbaserad empirisk vetenskap" säger, eftersom jag vet att det fuskas och förvrängs, så som jag kunde visa dig med "vetenskapsmän" som påstår saker och ting.

Nu spekulerar jag, att du sväljer allt som "vetenskapen" säger är inte unikt för dig. Vetenskapsmän är dagens präster, som kan säga i princip vad som helst, och lekmännen tror på det utan att själva undersöka saken.

Du har själv sagt flera gånger att du litar på vetenskapsmän, men vetenskapsmän är människor med dom vanliga problem som människor har, girighet, viljan att bli erkänd till vilket pris som helst o.s.v.
Ja, självklart kan jag inte undersöka allt själv. Det jag vet är att det finns vetenskapsmän som älskar att motbevisa andra vetenskapsmän, så de måste vara väldigt försiktig med vad de påstår att de kan bevisa. Det är det själva metoden går ut på.
Och jag litar på vetenskapen som metod, inte individerna alltid.
2019-05-18, 17:28
Medlem
Citat:
Fast då är det inte "ingenting".

Jo det gör det. Om universum från början existerade i en enda punkt som expanderade i ett Big Bang, så har detta universum existerat. Men om denna punkt inte existerade innan det blev till, så måste det blivit till från ingenting.
Precis.

Vad som fanns och hände före Big Bang är ännu ett mysterium.
Det verkar som vårat ”lokala” universum skapades då. Mycket tyder på det, enligt nuvarande forskning. Men det finns ju även hypoteser om multiversum och liknande.
2019-05-18, 17:41
Medlem
Citat:
Bibeln påstår inte att Gud skapades av en annan intelligens, så den diskussionen kan du glömma.

Våran kunskap och insikt som människor är begränsade, eftersom vi har haft en början, så har vi svårt att förhålla oss till en evighet.

I alla fall, bibeln säger att Gud ville av kärlek dela med sig av livet till andra.

Hur vet du det? Har du upplevt evigheten och vet hur det fungerar?

Det påståendet är lika ofattbart som att Gud alltid har funnits. Så varför skulle det vara ett bättre alternativ?
Det är ett bättre alternativ för att vi har belägg för att energi existerar.
2019-05-18, 17:53
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men snälla människa, bibeln påstår att Gud gjorde det. Gud är inte ens bevisad ännu.
Resten är ju bara kritik av nuvarande vetenskapliga teorier. Den egna bevisbördan är obefintlig.
Men snälla människa, försök att inse att Gud inte är vad du tror att "Gud" skulle vara.

Försök likställa "Gud" med "Sanningen",
Så kanske du förstår att "Sanningen skapade världen" INTE är ett så dåligt antagande.
Däremot är det ju omöjligt att förstå Vad "Gud" eventuellt är.

Studera:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_fluctuation
https://en.wikipedia.org/wiki/Boltzmann_brain
och kom sedan tillbaka.

Vem kan ta bevisbördan, om det som skall bevisas är en allomfattande enastående sanning som skall förklara och belägga allt som existerat och inte-existerat i hela universum genom alla tider?
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-18 kl. 17:57.
2019-05-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Men snälla människa, försök att inse att Gud inte är vad du tror att "Gud" skulle vara.

Försök likställa "Gud" med "Sanningen",
Så kanske du förstår att "Sanningen skapade världen" INTE är ett så dåligt antagande.
Däremot är det ju omöjligt att förstå Vad "Gud" eventuellt är.

Studera:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_fluctuation
https://en.wikipedia.org/wiki/Boltzmann_brain
och kom sedan tillbaka.

Vem kan ta bevisbördan, om det som skall bevisas är en allomfattande enastående sanning som skall förklara och belägga allt som existerat och inte-existerat i hela universum genom alla tider?
Jag försöker likställa Gud med det som påstås av den jag diskuterar med.
2019-05-18, 18:12
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag försöker likställa Gud med det som påstås av den jag diskuterar med.
Vad säger ttsp att "Gud" är då? Om inte "Sanningen"?

Han kanske kan svara själv? Du kanske har fördomar? Du kanske inte förstår vad han ämnar Mena?

Kollade du in länkarna? Tänkte du vidare?
2019-05-18, 18:15
Medlem
Citat:
Vad säger ttsp att "Gud" är då? Om inte "Sanningen"?

Han kanske kan svara själv? Du kanske har fördomar? Du kanske inte förstår vad han ämnar Mena?

Kollade du in länkarna? Tänkte du vidare?
Jo, jag har kollat länkarna. Frågan är hur många sanningar det finns till en fråga?
2019-05-18, 18:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ett par olika versioner av "ingenting":

1. Det icke-observerbara.

2. "Absolut vakuum".

Vilken refererar DU till?

Citat:
Inget av dom. Du som påstår dig vara vetenskapligt lagd borde veta att vakuum inte är innehållslöst.

Men skrev jag "ABSOLUT vakuum" (som iövrigt mera är ett filosofisk koncept än ett vetenskapligt).
2019-05-18, 22:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag kommer inte ihåg vad vi diskuterade (har ingen lust att kolla), men jag tycker inte ditt argument håller.
Hur vet du om inte mitt argument håller om du inte kommer ihåg vad vi diskuterade?

Citat:
Ja, för att Gud talar om att han skapade varje art för sig. Det betyder inte att han inte använde sig av samma grundkonstruktion, DNA t.ex. Och det betyder inte att han skapade arter olika oss, det finns en viss poäng att skapa varelser som liknar oss.

Förutsatt att man tror på gud så är det en legitim invändning.

Citat:
Det är konstigt att du förkastar min jämförelse med en robot som förökar sig, samtidigt som du menar att järn är anfadern till en kniv.

"Anfadern" till en kniv borde rimligtvis vara en människa, om vi nu ska tala om "anfäder".
Nej, för att allt kommer ur samma grund.

Citat:
Jag har sagt detta flera gånger: En art kan inte få avkomma med en annan art.

Om vi tänker oss ett frö som växer upp och förgrenar sig och förgrenar sig och förgrenar sig.
Grenarna separerar sig och skapar avstånd till varandra, de olika grenarna har inte längre kontakt med varandra och därför kan inte gås-grenen få avkomma med struts-grenen. Olika arter, om man använder det ordet som du gör det, kan aldrig få någon avkomma. Det betyder inte att de inte delar samma släktträd.

Citat:
Hur vet du det?

Universum skapades inte på sex dagar.
2019-05-18, 22:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Proxydebatter är aldrig bra.

proconsul verkar påstå att universum uppstod från ingenting, eftersom h*n menar att universum inte alltid har funnits.

Ni verkar ha olika åsikter här, det du säger är att det är ganska dumt av proconsul att påstå att universum ”magisk uppstod ur ingenting”.

Det är ju inte alls det jag sa, jag sa "Jag kan ju hitta på att universum alltid funnits".
2019-05-19, 06:50
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Universum skapades inte på sex dagar.
Vad menas? Vad vet du om det? Hur vet du det? Vad är "en dag"?
2019-05-19, 06:52
Medlem
Citat:
Vad menas? Vad vet du om det? Hur vet du det? Vad är "en dag"?
Tisdag är exempel på en dag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in