Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag kommer inte ihåg vad vi diskuterade (har ingen lust att kolla), men jag tycker inte ditt argument håller.
Hur vet du om inte mitt argument håller om du inte kommer ihåg vad vi diskuterade?
Citat:
Ja, för att Gud talar om att han skapade varje art för sig. Det betyder inte att han inte använde sig av samma grundkonstruktion, DNA t.ex. Och det betyder inte att han skapade arter olika oss, det finns en viss poäng att skapa varelser som liknar oss.
Förutsatt att man tror på gud så är det en legitim invändning.
Citat:
Det är konstigt att du förkastar min jämförelse med en robot som förökar sig, samtidigt som du menar att järn är anfadern till en kniv.
"Anfadern" till en kniv borde rimligtvis vara en människa, om vi nu ska tala om "anfäder".
Nej, för att allt kommer ur samma grund.
Citat:
Jag har sagt detta flera gånger: En art kan inte få avkomma med en annan art.
Om vi tänker oss ett frö som växer upp och förgrenar sig och förgrenar sig och förgrenar sig.
Grenarna separerar sig och skapar avstånd till varandra, de olika grenarna har inte längre kontakt med varandra och därför kan inte gås-grenen få avkomma med struts-grenen. Olika arter, om man använder det ordet som du gör det, kan aldrig få någon avkomma. Det betyder inte att de inte delar samma släktträd.
Universum skapades inte på sex dagar.