Citat:
Ursprungligen postat av
klättermusen
Hon har inget bolag registrerat på sig vad jag kan se speciellt inom bevakningsbranschen, så då har hennes icke-existerande bolag inte heller någon auktorisation att förlora?
Du blandar ihop personlig auktorisation med auktorisation för bevakningsbolag. För att få arbeta för ett auktoriserat bevakningsbolag (vilket alla bolag som hyr ut ordningsvakter är) så måste ordningsvakten inneha personlig auktorisation från Länsstyrelsen. En sådan auktorisation grundar sig på vad Länsstyrelsen inhämtar från BR, MR, Kronofogden och Säpo. Att röra sig med kriminella är en omständighet som både Länsstyrelsen (auktorisation) och Polisen (förordnande) kan ta hänsyn till men jag skulle tro att Länsstyrelsens ribba för ingripande är lägre än Polisens. Det enda polisen kontrollerar för förordnande är MR och BR. Länsstyrelsen kontroll är djupare än så.
I vilket fall som helst så betyder hennes frisläppande ingenting. Det var snarast väntat eftersom det här brottet är av arten och hon är sådan som person att hon förmodligen berättat allt i förhör och därför inte kan ses som att hon kan sabotera utredningen. Frågan är om Polisen eller Länsstyrelsen tagit hennes auktorisation eller förordnande interimistiskt? Det borde någon kontrollera. Jag har svårt att tro att det inte dragits in tillfälligt med tanke på allvarligheten i brottsmisstankarna.