2019-05-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har gett dig länkar flera gånger, har du någonsin läst dom?

I denna tråd gav jag dig dessa länkar för några dagar sedan:

(FB) Evolutionsteorin - Baserat på antydningar?
(FB) Evolutionsteorin - Baserat på antydningar?
Jo,jag har ögnat igenom dessa. Förklara gärna vad som är empirisk evidensbaserad vetenskap där.
2019-05-18, 16:41
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det hittar du ju bara på. Jag kan hitta på att universum alltid funnits.
Citat:
Nej, jag hittar inte på. Menar du att universum inte alltid funnits? Menar du att universum magiskt uppstod från ingenting?
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att det är ganska dumt att påstå att något ”magisk uppstod ur ingenting”.

Proxydebatter är aldrig bra.

proconsul verkar påstå att universum uppstod från ingenting, eftersom h*n menar att universum inte alltid har funnits.

Ni verkar ha olika åsikter här, det du säger är att det är ganska dumt av proconsul att påstå att universum ”magisk uppstod ur ingenting”.
2019-05-18, 16:44
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Du har ju aldrig satt dig in i länkar som jag har gett dig, och argument som jag har framfört.

Jag lutar mig inte bara på evidensbaserad empirisk vetenskap, men det är viktigt för mig.
Nu tänker jag bara spekulera, så jag kan ha fel: Evidensbaserad empirisk vetenskap är viktig för dig förutom när det ”krockar” med din tro. Då går tron före? Det är ganska vanligt bland kreationister.
De gillar att försöka peka på felaktigheter inom vetnskapen (vilket är helt ok ),men de har helt andra kriterier när deras tro ska bevisas. De gillar helt enkelt inte att ta sin egna bevisbörda, utan förutsätter att om vetenskap motbevisas så är ”Gud gjorde det” automatiskt svaret.
Jag säger inte att du är sådan, men jag får de vibbarna. Speciellt av länkarna.
2019-05-18, 16:47
Medlem
Citat:
Proxydebatter är aldrig bra.

proconsul verkar påstå att universum uppstod från ingenting, eftersom h*n menar att universum inte alltid har funnits.

Ni verkar ha olika åsikter här, det du säger är att det är ganska dumt av proconsul att påstå att universum ”magisk uppstod ur ingenting”.
Ja, jag har svårt att greppa vad ”ingenting” är. Inom vetenskapen så innehåller ju detta ”ingenting”vissa saker, enligt vissa.
Att detta universum inte alltid funnits betyder inte att det skapats ur ingenting.
2019-05-18, 16:48
Medlem
Citat:
Jo,jag har ögnat igenom dessa. Förklara gärna vad som är empirisk evidensbaserad vetenskap där.

T.ex. detta:

"Det är intressant att lägga märke till att Jastrow lägger fram tre bevislinjer, som pekar på det förhållandet att för omkring 20 milliarder år sedan inträffade det en stor explosion, som fick till resultat att alla galaxer rör sig bort från oss och från varandra med oerhörda hastigheter på upp emot 150 millioner kilometer i timmen! Man har också konstaterat att ju längre bort dessa galaxer befinner sig, desto snabbare förflyttar de sig. Han rapporterar också att till en början var Einstein — och inte bara Einstein — mycket skeptiskt inställd till den här ”jättebangsteorin” (”big bang”-teorin) om universums uppkomst. Einstein gjorde sådana uttalanden som: ”Att godta sådana eventualiteter förefaller mig oförnuftigt.” ”Denna omständighet [ett expanderande universum] irriterar mig.”

Men till heder för Einstein skall det sägas att han senare erkände att den här teorin lät förnuftig, alldeles som så många andra vetenskapsmän nu gör. En sådan syn på universums uppkomst är, som Jastrow framhöll, åtminstone i överensstämmelse med vad bibeln säger, nämligen att det materiella universum har haft en början: ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.” — 1 Mos. 1:1." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1981121#h=5
2019-05-18, 16:53
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Så ingenting kan alltså existera?
Jag skall berätta en hemlighet för dig Kissie:
Ingenting existerar, ingenting av det du tror gör det i varje fall.

Har du hört talas om existentialism? Finns en hel uppsjö filosofer som behandlar ämnet.
Vetenskapen har bevisat för oss att ingenting av det vi upplever som existerande, egentligen är existerande.

’Ingenting’ som sådant kan givetvis inte existera i verkligheten. Men så är ju verkligheten inte verklig heller.
2019-05-18, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det finns ett par olika versioner av "ingenting":

1. Det icke-observerbara.

2. "Absolut vakuum".

Vilken refererar DU till?
2019-05-18, 16:59
Medlem
Citat:
Nu tänker jag bara spekulera, så jag kan ha fel: Evidensbaserad empirisk vetenskap är viktig för dig förutom när det ”krockar” med din tro. Då går tron före? Det är ganska vanligt bland kreationister.
De gillar att försöka peka på felaktigheter inom vetnskapen (vilket är helt ok ),men de har helt andra kriterier när deras tro ska bevisas. De gillar helt enkelt inte att ta sin egna bevisbörda, utan förutsätter att om vetenskap motbevisas så är ”Gud gjorde det” automatiskt svaret.
Jag säger inte att du är sådan, men jag får de vibbarna. Speciellt av länkarna.

Jag sväljer inte allt som "Evidensbaserad empirisk vetenskap" säger, eftersom jag vet att det fuskas och förvrängs, så som jag kunde visa dig med "vetenskapsmän" som påstår saker och ting.

Nu spekulerar jag, att du sväljer allt som "vetenskapen" säger är inte unikt för dig. Vetenskapsmän är dagens präster, som kan säga i princip vad som helst, och lekmännen tror på det utan att själva undersöka saken.

Du har själv sagt flera gånger att du litar på vetenskapsmän, men vetenskapsmän är människor med dom vanliga problem som människor har, girighet, viljan att bli erkänd till vilket pris som helst o.s.v.
2019-05-18, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag sväljer inte allt som "Evidensbaserad empirisk vetenskap" säger, eftersom jag vet att det fuskas och förvrängs, så som jag kunde visa dig med "vetenskapsmän" som påstår saker och ting.

Om bara du var lika kritisk till din egen pseudo-vetenskap.
2019-05-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ja, jag har svårt att greppa vad ”ingenting” är. Inom vetenskapen så innehåller ju detta ”ingenting”vissa saker, enligt vissa.

Fast då är det inte "ingenting".

Citat:
Att detta universum inte alltid funnits betyder inte att det skapats ur ingenting.

Jo det gör det. Om universum från början existerade i en enda punkt som expanderade i ett Big Bang, så har detta universum existerat. Men om denna punkt inte existerade innan det blev till, så måste det blivit till från ingenting.
2019-05-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ett par olika versioner av "ingenting":

1. Det icke-observerbara.

2. "Absolut vakuum".

Vilken refererar DU till?

Inget av dom. Du som påstår dig vara vetenskapligt lagd borde veta att vakuum inte är innehållslöst.
2019-05-18, 17:22
Medlem
Citat:
T.ex. detta:

"Det är intressant att lägga märke till att Jastrow lägger fram tre bevislinjer, som pekar på det förhållandet att för omkring 20 milliarder år sedan inträffade det en stor explosion, som fick till resultat att alla galaxer rör sig bort från oss och från varandra med oerhörda hastigheter på upp emot 150 millioner kilometer i timmen! Man har också konstaterat att ju längre bort dessa galaxer befinner sig, desto snabbare förflyttar de sig. Han rapporterar också att till en början var Einstein — och inte bara Einstein — mycket skeptiskt inställd till den här ”jättebangsteorin” (”big bang”-teorin) om universums uppkomst. Einstein gjorde sådana uttalanden som: ”Att godta sådana eventualiteter förefaller mig oförnuftigt.” ”Denna omständighet [ett expanderande universum] irriterar mig.”

Men till heder för Einstein skall det sägas att han senare erkände att den här teorin lät förnuftig, alldeles som så många andra vetenskapsmän nu gör. En sådan syn på universums uppkomst är, som Jastrow framhöll, åtminstone i överensstämmelse med vad bibeln säger, nämligen att det materiella universum har haft en början: ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.” — 1 Mos. 1:1." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1981121#h=5
Men snälla människa, bibeln påstår att Gud gjorde det. Gud är inte ens bevisad ännu.
Resten är ju bara kritik av nuvarande vetenskapliga teorier. Den egna bevisbördan är obefintlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in