2019-05-17, 13:49
Medlem
Ree81s avatar
Jag förlitar mig hellre på vetenskapsmän än min egna intuition. Om du inte har någon bakgrund eller kan motbevisa vissa påståenden i dessa länkar med andra länkar anser jag att diskussionen är död. Tack för mig, och du var fortfarande väldigt barnslig i din reaktion till länkarna.
Citera
2019-05-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej, jetströmmen är inte "skvattgalen." Det är inget annat än en enda stor Vågrörelse, som skiljer den kalla polarluften i norr (liksom nere vid sydpolen) från den uppvärmda nedanför.

Dvs det är ungefär samma sak som det de brukar prata om i ubåtsfilmer.
Dvs med olika temperaturskikt nere i havens djup.
Dessa olika skikt vilar ovanpå varandra, ungefär på samma sätt som i en sån där tjusig, färgglad drink man kan beställa på krogen. En sån där de olika spritsorterna ligger ovanpå varandra.

Den nordliga jetströmmen är alltså en stor vågrörelse, som häver sig, och sjunker, upp och ner, runt, tunt, norra halvklotet. Precis som med vågorna på havet kan dessa också växa sig höga och därmed börja bryta, och skvalpa ner i ett enda stort splash, som skapar oreda.

Men, det är inget som är "skvattgalet" alltså.
Inte mer "skvattgalet" än vågorna på havet isf ...

Japp det är så som du beskriver det.

Man kan se det i länken om man scrollar ner lite.

https://www.svt.se/vader/sommaroversikt-2019-final
Citera
2019-05-17, 22:31
Bannlyst
Hur ser det ut i slutet av maj? Ska till Stockholms skärgård 28 maj och vill gärna att det ska vara soligt och behagligt.
Citera
2019-05-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Hur ser det ut i slutet av maj? Ska till Stockholms skärgård 28 maj och vill gärna att det ska vara soligt och behagligt.

Kan bli hur som helst faktiskt.

Prognoserna är väldigt osäkra och ändrar sig från timme till timme.
Citera
2019-05-19, 11:48
Bannlyst
Toppen! Nu i maj har det ju regnat litegrand då och då. Det är nog bra det, för jordbruket och för djuren ute i naturen.

Kommer själv ihåg sommaren 1987. Den var regnig och kall den. Minns inte följande detalj men läser i boken "Skärgårdsväder" (Lage Larsson, Jeppe Wikström): "Mannaminnet är kort, men minns ni junimånaden 1987? Den var extremt solfattig, kylig och hade flera dagstemperaturer på bara 7 grader. Den 2 juni föll kornsnö i stockholmsområdet".

Wikipedia: Kornsnö är nederbörd i form av mycket små, vita, spröda partiklar av is. Partiklarna är platta eller avlånga och vanligen mindre än 1 millimeter.
Citera
2019-05-19, 13:16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Japp det är så som du beskriver det.

Man kan se det i länken om man scrollar ner lite.

https://www.svt.se/vader/sommaroversikt-2019-final
En intressant sak med den länken var hur den skriver om hur åskväder kan komma att bildas över Tyskland och färdas uppåt.
Det är något som har gått att se under några dagar nu faktiskt.
Stora superceller som bildas över Tyskland och tuffar på uppåt - in över södra Östersjön.
Men de har inte lyckats pricka rätt, iaf inte än. Nu åker de mitt i Österskön, mitt mellan Sverige och Baltikum/Kaliningrad.

Men det är verkligen stora superceller. Och de kommer som på rad, som ett pärlband av superceller.

Nu är det bara upp till Östersjön, om dessa åskväder ska kunna glädja vår svenska sommar med något riktigt spektakulärt utöver det vanliga.
Blir det bara tillräckligt varmt i södra Östersjön så kommer det inte att finnas några hinder mot supercellerna att fortsätta sin reda hitåt.

---

En sak man kan kritisera med artikeln i länken handlar om "bilden av jetströmmen."
För det går inte att se jetströmmen som så statisk över så långa perioder som en hel sommar.
Vågorna i jetströmmen flyttar ju på sig hela tiden - även om det såklart går sakta på så stor skala.

Men, det an kan säga är iaf att en veckans våg inte är placerad likadant nästa vecka.
Den kan såklart göra det, men lika gärna inte.

Förra året var vågorna däremot "stillastående" under ett flertal veckor åt gången.
Det var därför det blev långvarigt torka, och intensiv värme. Men det varade ju inte hela sommaren, utan bara varannan månad i stora drag.

En viktig sak, om jetströmmens "placering" i relation till Skandinavien kan man iaf säga.
Det är att om Sverige är "innanför en stor "våg" så innebär det att värmen kommer söderifrån, nedrifrån.
Men, om Sverige istället är "ovanför" en våg - dvs att Sverige befinner sig i en "vågdal" så att säga, så innebär det att allt skit från norra ishavet, Nordpolen osv, får fritt blås ner till Sverige.

Det "bästa" är emellertid att Sverige befinner sig i den bakre sluttningen på en våg.
Inte på vågens framsidan, utan på vågens vänstra baksida.
För då blåser värmen rakt upp till Sverige, från Azorerna, Spanien. Och lågtrycken hjälper till med transporten av värmen.

Men, vi vill alltid vara innanför vågen - aldrig utanför.
Kanske på vintern isf, om det är vargavinter vi vill ha ...

---

En ny sak som hänt i södra Skandinavien är att, nu under helgen bara, så har havstemperaturen i nästan hela Kattegatt, Öresund och de danska Bälten snabbt stigit.

Och det från att ha hållit sig vid +10 grader länge, länge nu. Med bara antydan till varmare inne i vikar och flodmynningar. Men nu så är det faktiskt varmast i hela nordvästra Europa i vattnen mellan Sverige och Danmark.
Citera
2019-05-19, 13:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Toppen! Nu i maj har det ju regnat litegrand då och då. Det är nog bra det, för jordbruket och för djuren ute i naturen.

Kommer själv ihåg sommaren 1987. Den var regnig och kall den. Minns inte följande detalj men läser i boken "Skärgårdsväder" (Lage Larsson, Jeppe Wikström): "Mannaminnet är kort, men minns ni junimånaden 1987? Den var extremt solfattig, kylig och hade flera dagstemperaturer på bara 7 grader. Den 2 juni föll kornsnö i stockholmsområdet".

Wikipedia: Kornsnö är nederbörd i form av mycket små, vita, spröda partiklar av is. Partiklarna är platta eller avlånga och vanligen mindre än 1 millimeter.
Jag minns att jag var på husvagnssemester då, sommaren 1987, och det var bara regnet jag minns av den sommaren.
Intressant nog så är det nog bara den sommaren jag minns som just regnig och blåsig och kall, så visst måste det ha gjort intryck ... =)

Men att sommaren blev kall 1987 var ju inget mot hur Vintern var.
För vintern 1986-87 var så kall att nästan hela Östersjön frös till is.
Det har inte hänt sedan dess.
Citera
2019-05-19, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men att sommaren blev kall 1987 var ju inget mot hur vintern var.
För vintern 1986-87 var så kall att nästan hela Östersjön frös till is. Det har inte hänt sedan dess.

Japp Den vintern minns man glasklart. Sedan nästa vinter, den var väldigt mild. Jag läser också om julen 1972: "den 21 dec. hade Västervik 12 grader varmt...i Stockholm upplevde man 1900-talets varmaste annandagjul med en medeltemperatur för dygnet på +6,6 grader..." (Året I Focus '72). Fast jag minns sommaren 1998 också (kall, regnig, "värdelös"). 2000 eller 2002 hade också "en dålig" sommar.

Så ja vi får se hur denna juni-månad blir och vi får se om maj slår om till att bli varm och torr på dess avslut.
Citera
2019-05-19, 13:37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Tja, det kommer nog att bli soligt.
Men det ser ut som att ett högtryck kommer att parkera sig rakt över skärgården i slutet av månaden, och sen hålla sig kvar några dagar in i juni.

Det ser inte ut som att det kommer att bli särskilt varmt däremot, även om det iaf ser ut att finnas åtminstone en teoretisk chans till ett "värme-inhopp" från Ryssland (från öster, östsydöst) om högtrycket bara flyttar på sig.

Men, det ser t.o.m. ut som att en kallfront kommer att svepa in från öster vid 29-30, och det blir väl inte roligare av det faktum att hela havet ligger emellan (och kan kyla ner luften ännu mer än nödvändigt).
Citera
2019-05-19, 14:01
Medlem
NirvanAs avatar
Sommaren 2000 var en översvämningssommar med gäddor och annat som simmade på gräsmattan (som var dränkt flera decimeter)
Citera
2019-05-19, 22:01
Medlem
NirvanAs avatar
TV4 vädret visade just att sydvästra finland kommer ha 30 grader imorgon, kan det verkligen stämma?
Citera
2019-05-20, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
TV4 vädret visade just att sydvästra finland kommer ha 30 grader imorgon, kan det verkligen stämma?

Inga konstigheter alls. Det är ju maj och Finland påverkas av det ryska inlandsklimatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in