2019-05-15, 04:07
Medlem
448s avatar
Ganska ofta bra väder fram till midsommar sen börjar skiten med lågtryckståg från atlanten.
Det är just en sådan sommar det nu finns potential till detta år , ett häftigt ryskt högtryck kan rädda läget dock - kolla Gavin P sommarprognos när den släpps.

Han är den sansade typen som inte röker gräs som engelmän och danskar i sina prognoser annars
Citera
2019-05-15, 12:51
Medlem
Ree81s avatar
Noterar att det var först i början/mitten av Juli därikring som värmen kom igång på riktigt förra året, med ett uppstick runt mitten av Maj också.

https://i.imgur.com/BaTmFb3.png

Röd kurva = 2019 (fram tills idag)

Grön kurva = 2018 (fram tills 19:e Juni)
Citera
2019-05-15, 16:01
Medlem
Ambelains avatar
Det är, som alltid, lika tillfredsställande att få se att jag hade helt Rätt i mina förutsägelser redan i början av månaden.
Jag skrev redan då att värmen inte skulle komma tillbaka förrän efter den 15e maj.

Och så blev det också.

Resten av Maj månad kommer att bli varmare än den första delen.
Och den värme som kommer att dyka upp, lite då och då, kommer att komma från Öst.
Från Ryssland alltså.
Inte från södra Europa alltså.

Den ryska värmen kommer att nå upp till norra Finland några gånger, och därmed göra norra Finland till varmaste stället i Skandinavien.
Men det kommer inte hålla i sig.

Orsaken till varför vi inte får någon värme från söder, beror på att lågtrycken ute i Nordatlanten kommer att vrida sig norrut för långt ute i Atlanten.
Långt väster om Irland alltså.
Och pga det blir det aldrig samma "motor" som det blev förra året.
Citera
2019-05-15, 17:57
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är, som alltid, lika tillfredsställande att få se att jag hade helt Rätt i mina förutsägelser redan i början av månaden.
Jag skrev redan då att värmen inte skulle komma tillbaka förrän efter den 15e maj.

Och så blev det också.

Och den värme som kommer att dyka upp, lite då och då, kommer att komma från Öst.
Från Ryssland alltså.
Inte från södra Europa alltså.

Den ryska värmen kommer att nå upp till norra Finland några gånger, och därmed göra norra Finland till varmaste stället i Skandinavien.
Men det kommer inte hålla i sig.

Orsaken till varför vi inte får någon värme från söder, beror på att lågtrycken ute i Nordatlanten kommer att vrida sig norrut för långt ute i Atlanten.
Långt väster om Irland alltså.
Och pga det blir det aldrig samma "motor" som det blev förra året.

Vad behövs för vi ska få galna värmeböljor? Minns inte hur det såg ut i Juli och halva augusti förra året? Men luft från azorerna blir väl typ alltid som varmast för oss? eller är "ryssvärme" starkare? Vart ska högtrycken stå placerade, vad ska vi hoppas/leta efter?
Citera
2019-05-16, 21:08
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:

Och så blev det också.

Jag känner verkligen värmechocken, från en kylig inledning av maj till en het maj med mycket varma temperaturer...
Logiskt blir det varmare när våren övergår till sommar, men någon värmechock rör det sig inte om utan för årstiden normala temperaturer.
Jag gillar verkligen dina svepande och ytliga långtidsprognoser, vissa har rönnbär, andra kvasivetenskapliga metoder.
Citera
2019-05-16, 21:36
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad behövs för vi ska få galna värmeböljor?
Väder är och förblir otroligt svårt att förutse. Vad vi lärt oss från 2018 är att jetströmmen kan bli skvattgalen, som en polare som inte tål alkohol och börjar slåss med folk som är två gånger större än han själv. Jag har spekulerat att denna, samt polarströmmen, varit instabila världen runt så sent som i April (massivt snöfall i centrala delarna av USA), och att detta gör att man en liknande sommar kan komma igen.

Men det är spekulation, även om jag baserar mina evidens på andra saker än Ambe.
Citera
2019-05-17, 09:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad behövs för vi ska få galna värmeböljor? Minns inte hur det såg ut i Juli och halva augusti förra året? Men luft från azorerna blir väl typ alltid som varmast för oss? eller är "ryssvärme" starkare? Vart ska högtrycken stå placerade, vad ska vi hoppas/leta efter?
Det kan naturligtvis bli varmt med ryssvärme också.
Men skillnaden mellan den och värmen från Azorerna, handlar om "tid."

Dvs hur lång tid värmen kan fortsätta transporteras därifrån och upp hit.
Och själva "kruxet" här, det är ju att norra halvklotet har en västgående rörelse. Även om det kan blåsa från överalltifrån, så är det huvudsakligen från väster. Liksom jetströmmen som också huvudsakligen, och i sin helhet, är västgående.

Det betyder att det bara kan bli tal om kortvariga perioder som östliga luftmassor kan nå fram till Sverige. Och det kan aldrig hålla sig kvar någon längre tid.

Azorerna, Iberiska halvön, Sahara, däremot, det är mer en naturlig genomfart för de redan västgående luftmassorna. De rör sig över Atlanten i fritt blås, och svänger uppåt när det börjar närma sig de europeiska landmassorna. Uppåt långt med europeiska kusten - och däruppe hittar vi Skandinavien, Sverige.
Citera
2019-05-17, 09:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Väder är och förblir otroligt svårt att förutse. Vad vi lärt oss från 2018 är att jetströmmen kan bli skvattgalen, som en polare som inte tål alkohol och börjar slåss med folk som är två gånger större än han själv. Jag har spekulerat att denna, samt polarströmmen, varit instabila världen runt så sent som i April (massivt snöfall i centrala delarna av USA), och att detta gör att man en liknande sommar kan komma igen.

Men det är spekulation, även om jag baserar mina evidens på andra saker än Ambe.
Nej, jetströmmen är inte "skvattgalen." Det är inget annat än en enda stor Vågrörelse, som skiljer den kalla polarluften i norr (liksom nere vid sydpolen) från den uppvärmda nedanför.

Dvs det är ungefär samma sak som det de brukar prata om i ubåtsfilmer.
Dvs med olika temperaturskikt nere i havens djup.
Dessa olika skikt vilar ovanpå varandra, ungefär på samma sätt som i en sån där tjusig, färgglad drink man kan beställa på krogen. En sån där de olika spritsorterna ligger ovanpå varandra.

Den nordliga jetströmmen är alltså en stor vågrörelse, som häver sig, och sjunker, upp och ner, runt, tunt, norra halvklotet. Precis som med vågorna på havet kan dessa också växa sig höga och därmed börja bryta, och skvalpa ner i ett enda stort splash, som skapar oreda.

Men, det är inget som är "skvattgalet" alltså.
Inte mer "skvattgalet" än vågorna på havet isf ...
Citera
2019-05-17, 13:23
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Nej, jetströmmen är inte "skvattgalen."
Mmm...

https://www.independent.co.uk/news/science/climate-change-emergency-jet-stream-shift-warning-global-warning-extreme-weather-a7111661.html

Citat:
Meanwhile, Mr Beckwith confirmed the changes would usher in a sustained period of “climate system mayhem” which could prove difficult to resolve.

He said: “Our climate system behaviour continues to behave in new and scary ways that we have never anticipated, or seen before.

“Welcome to climate chaos. We must declare a global climate emergency.

https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2018/01/12/577688119/scientists-say-a-fluctuating-jet-stream-may-be-causing-extreme-weather-events?t=1558092134054

https://www.scientificamerican.com/article/the-arctic-is-getting-crazy/?redirect=1

Av många.....
Citera
2019-05-17, 13:34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Mmm...

https://www.independent.co.uk/news/science/climate-change-emergency-jet-stream-shift-warning-global-warning-extreme-weather-a7111661.html

https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2018/01/12/577688119/scientists-say-a-fluctuating-jet-stream-may-be-causing-extreme-weather-events?t=1558092134054

https://www.scientificamerican.com/article/the-arctic-is-getting-crazy/?redirect=1

Av många.....
Åh, kära nån ...

Läser du ens vad du själv länkar till ???

"Other scientists have since dismissed the claims as 'Total Nonsense."

Detta står alltså Direkt Under Rubriken !!!!
Så du kan faktiskt inte säga att du råkade missa det.
Eller hur.
Citera
2019-05-17, 13:37
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Så du kan faktiskt inte säga att du råkade missa det.
Jag gjorde inte det, nej. Men du tar bara upp en artikel där. Om något är slutsatsen att det finns olika uppfattningar, inte att som du verkar antyda, att det bara finns en (din).

Men att reagera som du gör tyder på att du är mer intresserad av att ha rätt (bli hysterisk pga. ett citat) än att faktiskt diskutera. So whatever.
Citera
2019-05-17, 13:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag gjorde inte det, nej. Men du tar bara upp en artikel där. Om något är slutsatsen att det finns olika uppfattningar, inte att som du verkar antyda, att det bara finns en (din).

Men att reagera som du gör tyder på att du är mer intresserad av att ha rätt (bli hysterisk pga. ett citat) än att faktiskt diskutera. So whatever.
Om du nu verkligen hade velat diskutera frågan, så hade du ju enklare kunnat argumentera för din sak, istället för att bara klatscha till med fyra länkar.

Du läste ju trots allt att jag Faktiskt skrev ett inledningsanförande.
Något som Du hade kunnat utgå från, om du nu hade velat Diskutera.

Så försök inte anklaga Mig för något när det ju är Du själv som föregår med det tråkiga exemplet.

En "diskussion" består alltså inte av att deltagarna skickar inlägg med Länkar till varandra.
Utan man Skriver det man tycker, man argumenterar för sin sak. Man bemöter det den andre skrivit.

Jag har förklarat för dig varför jag inte håller med dig.
Mitt inlägg är fortfarande kvar, och om du vill argumentera emot det så är du naturligtvis välkommen att göra det.
Men då utan att bara skicka länkar, utan vidare text.

Klimatet är inte så Enkelt att förklara som att "det är jetströmmen som blivit crazy."
För jetströmmen är, som sagt, en vågrörelse.
Nu och då och även framöver.

En vågrörelse har höga och låga punkter, och de rör sig över "underlaget."
Och det främsta problemet med att försöka dra några vidare växlar på jetströmmen, är ju att vi inte har studerat den särskilt länge.
Jetströmmen är en relativt ny, modern, upptäckt med andra ord.

Så huruvida den förändrats på något Dramatiskt sätt, det vet vi faktiskt inte - vi har ingen data som vi kan jämföra med helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in