Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-05-17, 06:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Om obstruktion är rätt ord kan man diskutera. Snarare att han vill komma undan ansvar helt. Men för rättsfallet blir det ju då obstruktion oavsett om han överklagar allt som går vad gäller häktningen, lagligt, eller om han gömmer sig 7 år på ambassaden, olagligt. Ja det var olagligt att gömma sig 7 år på ambassaden då han var förbunden via borgensvillkor. 50 veckor var ett futtigt straff för den skadan han har orsakat brottsoffren, rättsstaten och de brittiska skattebetalarna.
Du kniper ihop ögonen och stoppar fingrarna i öronen och säger inte ett ord om att 22 månader gick innan han sökte asyl. Nära 22 asylfria månader då Marianne undlät att förhöra, mot alla rekommendationer. Mon dieu!
Citera
2019-05-17, 07:39
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Inte alls så insatt i detta i de juridiska detaljerna som du verkar vara men jävligt skönt när ambassaden fick nog och sparkade ut honom. Det är såklart Assange som betett sig hela tiden som om han står över lagen. Sen är det tänkbart att det aldrig blir något åtal ändå, undrar lite om han kan ställas inför rätta för att han hållit sig undan?
Att han har stöd här på flashback beror väl mest på att det var vänsterbrudar som anmälde honom. Outoftheblue är lite förbryllande för hon har helt motsatt uppfattning här mot i tråden om Arnault, det är som natt och dag. Ursäkta man ska inte diskutera andra användare...
Jag tycker Assange är jävligt äcklig som typ, det påverkar säkert att jag tror att han är skyldig.... idag har det gått så lång tid att ett förhör nästan inte är värt så mycket, han minns nog inte ens. all den här arrogansen och föraktet för Sverige gör bara att jag tycker att den jäveln borde buras in för alltid, men tyvärr blir det nog inte så

Precis det är hans beteende som visar att han anser sig stå över lagen som är oerhört irriterande. Jag har inga åsikter i skuldfrågan men vill att, äntligen, rättvisan via vårt ordinarie rättssystem får verka på honom fullt ut oavsett om han åtalas, fälls, frias etc.

En annan diskussion jag saknar är den kring Ecuadors agerande, tror inte att majoriteten har förstått hur det gick till. Att en bananrepublik gav asyl kan väl iofs vara OK, om de gör en sådan bedömning. Men att de under 7 år hindrade svenska rättsprocessen så till den milda grad att man tvingades lägga ner förundersökningen 2017 borde de ha massiv kritik för. De lät JA bestämma om och när något rättsligt fick genomföras angående de misstänkta sexualbrotten, trots att dessa åtgärder på intet sätt påverkade hans asyl. SKÄMS Ecuador!!!

Den andra diskussion man borde ta, om någon bryr sig, är hur UNWGAD kunde landa så tokigt i sina bedömningar då de ansåg att Sverige och UK hållt honom godtyckligt frihetsberövad, vilket är rent nonsens. Man såg det då åsikten gavs men man ser det ännu tydligare i backspegeln. Det var JA:s paranoia kring USA och hans sätt att stå över lagen mot svenska rättsprocessen som gjorde att han helt själv valde att stanna 7 år på ambassaden, inget av detta var givetvis Sveriges eller UK:s fel. Att UNGWAD dessutom helt ignorerat kvinnornas mänskliga rättigheter är väldigt märkligt. Men då UNWGAD bara för fram en icke juridiskt bindande åsikt så kommer vi väl att få se den här typen av stolpskott till åsikter då och då. En skam är det dock när det handlar om något som sorterar under FN:s fana. UNWGAD tyckte uppenbarligen att JA:s paranoia kring USA (där han idag riskerar max 5 års fängelse för dataintrång, vilket medger utlämning helt enligt folkrätten) ska göra två kvinnor rättslösa och omöjliggöra rättsskipning för misstänkt våldtäkt. SKÄMS UNWGAD!!!
Citera
2019-05-17, 07:43
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Kan du utveckla det, vad är det som tyder på att man kommer att väcka åtal?

Att bevisningen är så stark att den 9 år efter gärningarna håller för på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt trots att JA och hans stora advokatkader har försökt överklaga detta i tingsrätt, hovrätt, HD och i tingsrätt igen. SW anser sig själv ha blivit våldtagen och bara 2 timmar efter att JA släpades ut från ambassaden kontaktade hon EMF för att be henne få förundersökningen återupptagen igen. Och hon lyckades med detta! EMF sa vid sin presskonferens att bevisningen är säkrad sedan tidigare och att allt tyder på åtal och att SW då äntligen har möjlighet att få upprättelse. Summerat tyder detta på att det räcker till åtal och så får vi se vad rättegången kommer fram till vad gäller gärning och straff.
Citera
2019-05-17, 07:45
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
"Något slags", fast utan svensk advokat. Så mycket jobb som så många la ner på detta, och så " glömde" Marianne bara bort att en misstänkt har rätt till advokat. Bara ett enda litet namn hon behövde sätta upp på en lista! Men nej, slöa Marianne bara slöade och latade sig medan alla andra jobbade häcken av sig för att förhöret hon trilskades så med äntligen skulle kunna bli av.

Hon hade väl kunnat åtala i ett tidigare skede om hon verkligen trodde på åtal. Då kanske utlänningsprocessen löpt snabbare. Men nej, lata Marianne var för slö, strängt upptagen som hon var med att bara sitta still. Sådant maskningsförfarande som hon uppvisade är inte acceptabelt.

Inget tyder på att det var Marianne Ny som stoppade svensk advokat. Detta vore helt ologiskt och skulle inte på något sätt gynna åtal/rättegång/dom. Det mesta pekar på att det var Ecuador som krävde detta, möjligen på uppdrag av JA/kader.
Citera
2019-05-17, 07:47
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kniper ihop ögonen och stoppar fingrarna i öronen och säger inte ett ord om att 22 månader gick innan han sökte asyl. Nära 22 asylfria månader då Marianne undlät att förhöra, mot alla rekommendationer. Mon dieu!

Det var helt rätt att inte förhöra i UK. Man hade en giltig EAW som skulle fört honom till Sverige för förhör med god kvalitet, möjlighet att väcka åtal, genomföra rättegång och utdöma straff. Senast 2012 hade han förts till Sverige med tvång om han inte hade valt att rymma undan rättvisan i 7 år istället. Ännu tidigare givetvis om han inte valt att futilt överklaga EAW:n i 1 1/2 år i UK.
Citera
2019-05-17, 09:01
Medlem
Nickelodions avatar
Beskrivningen av husrannsakan av JAs tillhörigheter på ambassaden som kommer göras nu på måndag överensstämmer inte riktigt med vad en del tidningar skrivit, som tex El País.

Den utförs av och på begäran av ecuadoriansk åklagare och beroende på resultatet av den kan Ecuador eller annat land med vilket Ecuador har MLA (och därför får ta del av innehållet, som tex USA) vidta vidare åtgärder. Dvs om jag fattar det hela rätt finns risk att även Ecuador vidtar rättsliga åtgärder mot JA, allt beroende på vad som kommer fram i undersökningen av det beslagtagna.
Citera
2019-05-17, 10:57
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Dvs om jag fattar det hela rätt finns risk att även Ecuador vidtar rättsliga åtgärder mot JA, allt beroende på vad som kommer fram i undersökningen av det beslagtagna.
Det skulle förvåna mig om Assange var klantig nog att besitta oskyddad information som om dom kom i orätta händer skulle orsaka honom (och det han arbetar för) skada. Beskrivningen av Assanges dead man' switch – vilken var så avancerad att korruptionens makter behövde inaktivera internet i stora delar av världen för att förhindra dess aktivering – indikerar kraftigt att skyddande av information med hjälp av kryptering är det minsta vi kan förvänta oss av honom.

Det är snarare mer sannolikt att Assange lämnat information efter sig som är dräpande för korruptionens makter. All information som beslagtas i en husrannsakan (förutsatt att den gick lagligt till) kan användas som bevis i en rättegång.

Jag har tidigare beskrivit min teori att gripandet var planerad av Assange och USA, där målet är att få Assange utlämnad till USA där han skall vittna i dom kommande rättegångarna mot korruptionens makter (antal förslutna brottsmål i USA är enorma 96.000+ och ökande). Att Storbritannien och Sverige fortfarande försöker få Assange dömd för påhittade brott är för att dessa länder fortfarande kontrolleras av korruptionens makter – dom försöker med alla [olagliga] medel förhindra att Assange blir utlämnad till USA. Detta är rätt så ironiskt eftersom dom för ett par år sedan försökte med det motsatta. Den pågående revolutionen i USA med Trump som företrädare håller verkligen på att vända upp och ner på världen – till det bättre!
Citera
2019-05-17, 11:58
Medlem
Nehejdå! Det kommer aldrig att bli ngn revolution. Varken Assange eller någon annan upplyst kommer att få stopp för "den snövita statsterrorismen" - den märkliga aktivism som även svenska politiker o landets rättssystem så gärna spelat med i (ex.vis i fallet med Assange och de inbillade våldtäkterna). The show will go on!
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Det skulle förvåna mig om Assange var klantig nog att besitta oskyddad information som om dom kom i orätta händer skulle orsaka honom (och det han arbetar för) skada. Beskrivningen av Assanges dead man' switch – vilken var så avancerad att korruptionens makter behövde inaktivera internet i stora delar av världen för att förhindra dess aktivering – indikerar kraftigt att skyddande av information med hjälp av kryptering är det minsta vi kan förvänta oss av honom.

Det är snarare mer sannolikt att Assange lämnat information efter sig som är dräpande för korruptionens makter. All information som beslagtas i en husrannsakan (förutsatt att den gick lagligt till) kan användas som bevis i en rättegång.

Jag har tidigare beskrivit min teori att gripandet var planerad av Assange och USA, där målet är att få Assange utlämnad till USA där han skall vittna i dom kommande rättegångarna mot korruptionens makter (antal förslutna brottsmål i USA är enorma 96.000+ och ökande). Att Storbritannien och Sverige fortfarande försöker få Assange dömd för påhittade brott är för att dessa länder fortfarande kontrolleras av korruptionens makter – dom försöker med alla [olagliga] medel förhindra att Assange blir utlämnad till USA. Detta är rätt så ironiskt eftersom dom för ett par år sedan försökte med det motsatta. Den pågående revolutionen i USA med Trump som företrädare håller verkligen på att vända upp och ner på världen – till det bättre!
Citera
2019-05-17, 12:21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Precis det är hans beteende som visar att han anser sig stå över lagen som är oerhört irriterande. Jag har inga åsikter i skuldfrågan men vill att, äntligen, rättvisan via vårt ordinarie rättssystem får verka på honom fullt ut oavsett om han åtalas, fälls, frias etc.

En annan diskussion jag saknar är den kring Ecuadors agerande, tror inte att majoriteten har förstått hur det gick till. Att en bananrepublik gav asyl kan väl iofs vara OK, om de gör en sådan bedömning. Men att de under 7 år hindrade svenska rättsprocessen så till den milda grad att man tvingades lägga ner förundersökningen 2017 borde de ha massiv kritik för. De lät JA bestämma om och när något rättsligt fick genomföras angående de misstänkta sexualbrotten, trots att dessa åtgärder på intet sätt påverkade hans asyl. SKÄMS Ecuador!!!

Den andra diskussion man borde ta, om någon bryr sig, är hur UNWGAD kunde landa så tokigt i sina bedömningar då de ansåg att Sverige och UK hållt honom godtyckligt frihetsberövad, vilket är rent nonsens. Man såg det då åsikten gavs men man ser det ännu tydligare i backspegeln. Det var JA:s paranoia kring USA och hans sätt att stå över lagen mot svenska rättsprocessen som gjorde att han helt själv valde att stanna 7 år på ambassaden, inget av detta var givetvis Sveriges eller UK:s fel. Att UNGWAD dessutom helt ignorerat kvinnornas mänskliga rättigheter är väldigt märkligt. Men då UNWGAD bara för fram en icke juridiskt bindande åsikt så kommer vi väl att få se den här typen av stolpskott till åsikter då och då. En skam är det dock när det handlar om något som sorterar under FN:s fana. UNWGAD tyckte uppenbarligen att JA:s paranoia kring USA (där han idag riskerar max 5 års fängelse för dataintrång, vilket medger utlämning helt enligt folkrätten) ska göra två kvinnor rättslösa och omöjliggöra rättsskipning för misstänkt våldtäkt. SKÄMS UNWGAD!!!

Jag har ingen bestämd åsikt i skuldfrågan alls, fallet hade kanske kunnat läggas ner om han gått med på att förhöras.
Men nu är det hela den här smaskens konspirationsteorin om kvinnor som köpts av USA, som av nån anledning är så poppis. Jag bara föreställer mig hur det låtit om det varit en arab som påstått att det hela var en komplott för att kunna utvisa honom till Syrien, t.ex.
Citera
2019-05-17, 12:59
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Jag har ingen bestämd åsikt i skuldfrågan alls, fallet hade kanske kunnat läggas ner om han gått med på att förhöras.
Jag tror också att ett tidigt förhör lett till nerläggning. Han har ju förhörts två gånger. Första förhöret, 30 augusti 2010, ledde inte till något åtal. Efter förhöret i november 2016 las ju förundersökningen mycket riktigt ner.

Ny borde absolut ha förhört Assange redan när han var i Sverige, september 2010. Eller i London någon gång efter oktober 2010. Han var villig, men Sverige var ovilligt. Den svenska åklagaren var främst intresserad av att frihetsberöva honom, inte att förhöra. Ett kardinalfel.

Citat:
Men nu är det hela den här smaskens konspirationsteorin om kvinnor som köpts av USA...
Man kan utan vidare säga att det funnits en internationell konspiration mot Assange där USA, UK och Sverige har haft olika roller. Konspiration = samordnat handlande i det fördolda. Du känner kanske till pressen i det fördolda mot den svenska åklagaren från brittiska Crown Prosecution Service? CPS har manat den svenska åklagaren att inte förhöra i London (år 2011, belagt i email). CPS har också varnat Ny för att lägga ner förundersökningen, när hon år 2013 plötsligt insåg att häktningen kunde vara oproportionell.

Hur tentaklerna ser ut bakom de olika åtgärderna för att oskadliggöra Assange får vi förhoppningsvis reda på framöver.
Senast redigerad av trenterx 2019-05-17 kl. 13:02.
Citera
2019-05-17, 13:13
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
....Jag tycker Assange är jävligt äcklig som typ, det påverkar säkert att jag tror att han är skyldig....
Jag antar att du aldrig träffat Assange, ändå tycker du att han är äcklig. Du är ännu ett offer för smutskastningen mot Assanges person, en väloljad kampanj både på nätet och i andra media.
PS: Här tror du att han är skyldig. Nyss hade du ingen uppfattning i skuldfrågan.
Citera
2019-05-17, 14:58
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Jag antar att du aldrig träffat Assange, ändå tycker du att han är äcklig. Du är ännu ett offer för smutskastningen mot Assanges person, en väloljad kampanj både på nätet och i andra media.
PS: Här tror du att han är skyldig. Nyss hade du ingen uppfattning i skuldfrågan.

Slarvigt uttryckt, ja. Jag har ingen bestämd uppfattning i skuldfrågan, typ han borde verkligen bli fälld. Jag tror det handlar om ett gränsfall.
Att jag tycker han är arrogant och sluskig, ja äcklig, beror på hans egna uttalanden och en del skriverier av f.d vänner till honom. Sen har han säkert blivit lika smutskastad som kvinnorna, grejen är väl den att jag känner nästan bara folk som ser honom som ett stackars offer, tycker den bilden är sned. Det finns ju bubblor tyvärr.
Den stora skillnaden är om man köper att kvinnorna ljög på uppdrag av cia, typ. Patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in