2019-05-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nattmössa?
Min gissning var offerkofta, men det är för långt.
(Det finns även långa modeller.)

Tänk om Oskar har "kidnappat" diagnosen ME för att dölja den verkliga orsaken till morden?
Vad säger ni Vidar17 och Lillamig72 om detta?
Tänker att dra in diagnosen i dessa bestialiska mord gynnar inte saken för de sjuka med denna diagnos.
Citera
2019-05-17, 11:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det kan bero på den mänskliga faktorn att det råkade bli maskat. Föräldrarna skrev att det berodde på det. Det har man sagt både på pressträff och i många artiklar i media. Nästan alla artiklar faktiskt. Man har hämtat ut journaler också, vilket bekräftas bland det omaskade. Att du hänger upp dig på små detaljer och skriver långa textväggar om det - för mycket fritid? Skriv en blogg.

Råkat bli maskat???
Du hävdar att man ska tro på slumpen?

Det är ju en stor mordutredning med tre mordoffer, 14 månader innan till slut efter många turer ett sekretessprövat FUP lämnas ut.

Det kanske ”råkade” bli maskat på samma sätt som Rolf Sandb*erg råkade skriva att bröderna erkänt mord på Kevin? Som Quick ”råkade” uppge fel mordvapen fem gången innan han till slut gissade rätt vid morden på Aron Levy. Som att uppgifterna i vittnesförhören kring mordet Linna dömdes för råkade bli fel?

Jag tror inte på slumpen i det här fallet. Finns inte uppgifterna i utlämnat FUP finns det ett eller flera skäl.
Vilka det är får man fundera över.
Stör det dig? Jobbigt att det tas upp? Diskuteras här på FB?
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-17 kl. 11:09.
Citera
2019-05-17, 11:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Inte riktigt det som diskuteras. Det är ”någon form av” tillsammans med maskningen som gör det spektakulärt. Att poliserna har svårt att definiera klädseln tillsammans med att Undrande87 redan den 11/1 skrev om hur brottsplatsen sett ut och ett ”märkligt val av kläder”. Har ni kommit fram till vad det var?
Nå, nu läste jag bara just det inlägget. Och svarade på just det. Och jag kan helt klart hålla med om att "någon form av" borde maskats också. Eller inte maskat klädseln alls. Nu blev det verkligen plats för spekulationer. Lite trist. Men det är människor bakom allt, och misstag görs.
Citera
2019-05-17, 11:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Råkat bli maskat???
Du hävdar att man ska tro på slumpen?

Det är ju en stor mordutredning med tre mordoffer, 14 månader innan till slut efter många turer ett sekretessprövat FUP lämnas ut.

Det kanske ”råkade” bli maskat på samma sätt som Rolf Sandb*erg råkade skriva att bröderna erkänt mord på Kevin? Som Quick ”råkade” uppge fel mordvapen fem gången innan han till slut gissade rätt vid morden på Aron Levy. Som att uppgifterna i vittnesförhören kring mordet Linna dömdes för råkade bli fel?

Jag tror inte på slumpen i det här fallet. Har texten maskats i FUP finns det ett eller flera skäl.
Vilka det är får man fundera över.
Stör det dig? Jobbigt att det tas upp? Diskuteras här på FB?
Du spottar och fräser hela tiden. Som jag skrev i förra inlägget så är det människor bakom allt. Vi gör misstag. Man kan bli hemmablind. Jag pratar inte om andra utredningar, jag pratar om denna. Där det fanns otroligt mycket info. Att människor är nyfikna ingår i naturen. Att man vill ha fler svar än vad man fått, begriper jag också. Det är ju inte så att en skyldig människa går fri och en oskyldig människa får sitta 30 år i fängelse här. Jag hade begripit om du var tveksam till att Anders Andersson fått krypa in i finkan om det funnits luddiga saker i fu:n. Och då hade dessutom fu:n varit offentlig. Men i detta fall är det ingen oskyldig som får lida. Och det vet du mycket väl.
Citera
2019-05-17, 11:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du spottar och fräser hela tiden. Som jag skrev i förra inlägget så är det människor bakom allt. Vi gör misstag. Man kan bli hemmablind. Jag pratar inte om andra utredningar, jag pratar om denna. Där det fanns otroligt mycket info. Att människor är nyfikna ingår i naturen. Att man vill ha fler svar än vad man fått, begriper jag också. Det är ju inte så att en skyldig människa går fri och en oskyldig människa får sitta 30 år i fängelse här. Jag hade begripit om du var tveksam till att Anders Andersson fått krypa in i finkan om det funnits luddiga saker i fu:n. Och då hade dessutom fu:n varit offentlig. Men i detta fall är det ingen oskyldig som får lida. Och det vet du mycket väl.

Jo två oskyldiga barn har definitivt fått lida. Kanske också en oskyldigt utpekad mördare, det vet vi inte.

Finns inte den av polisen påstådda uppgivna mordorsaken med i FUP - antagligen det som både debatterats och funderats mest över - är det mycket märkligt.
Alldeles särskilt när man varit väldigt tydlig med att FUP innehåller - och ju faktiskt ska verifiera - det som muntligt lämnats ut.
Citera
2019-05-17, 11:35
Medlem
Citat:
Nå, nu läste jag bara just det inlägget. Och svarade på just det. Och jag kan helt klart hålla med om att "någon form av" borde maskats också. Eller inte maskat klädseln alls. Nu blev det verkligen plats för spekulationer. Lite trist. Men det är människor bakom allt, och misstag görs.

Bra i alla att du inser att polisen kan göra misstag.
Citera
2019-05-17, 11:40
Bannlyst
Citat:
Jo två oskyldiga barn har definitivt fått lida. Kanske också en oskyldigt utpekad mördare, det vet vi inte.

Finns inte den av polisen påstådda uppgivna mordorsaken med i FUP - antagligen det som både debatterats och funderats mest över - är det mycket märkligt.
Alldeles särskilt när man varit väldigt tydlig med att FUP innehåller - och ju faktiskt ska verifiera - det som muntligt lämnats ut.

Tänker du dig att O kanske trots allt är oskyldig? Att hans enda brott är att han hängde sig? Du vet att det inte är olagligt att ta livet av sig i Sverige längre? I historisk tid har ofta personen som försökt ta sitt liv setts som en brottsling, som försökt sig på ett mord men misslyckats. Det hänger samman med att livet inte sågs som ens eget, utan tillhörande Gud eller staten. I dag har de flesta moderna kyrkor och andra religiösa samfund antagit en mer förlåtande syn på självmördaren. Man utgår ifrån att självmördarna inte är riktigt tillräkneliga (i någon mening sjuka och utan förmåga att begripa sin egen situation) och blir därmed, ur en teologisk synvinkel, ansvarsbefriade. I Sverige blev (i juridisk mening) självmord lagligt 1856, men fortfarande är självmord olagligt på många håll i världen.
Citera
2019-05-17, 11:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Bra i alla att du inser att polisen kan göra misstag.
Hahaha! Jo. De är människor de också. Men faktum är att just genom att det varit barn inblandade så var de så noga de kunde vara. Att det blir ngt fel i maskningen är verkligen inte konstigt. Och det har ju inget med bevisning att göra. Däremot tror jag inte de missat någon mördare här, som Glittret fått för sig. Dokumentationen är, som jag förstår, väldigt genomtänkt av föräldrarna. De begrep ju att Oskar skulle få stå som ensam mördare eftersom dåden skedde som de gjorde, och han blev sist kvar. Och den misstanken har de försökt undanröja så gott de kunde. Men det duger inte för många. Och inte heller för polisen som faktiskt utredde detta som en mordutredning vilken som helst.

EDIT: vad man också måste tänka på, vilket folk verkar glömma, är att polisen samlar ihop allt material, de gör, tillsammans med åklagare, en förundersökning (om nu en brottsling sitter häktad), och därefter ställs denne inför domstol för att frikännas eller dömas. Det är alltså inte polisen som dömer, det är en domstol. Det går ju inte i det här fallet. Man har utrett saken, och därefter lagt förundersökningen till handlingarna. Jag tror det blandas ihop många äpplen och päron här.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-17 kl. 11:58.
Citera
2019-05-17, 12:12
Bannlyst
Citat:
Det finns inte ett ord i utlämnat FUP om att morden på något sätt skulle ha samband med barnens ME-diagnoser. Inte ett ord.

Att inhämtade journaler visat att barnen fått ME-diagnos nämns som en punkt på sidan 30, precis som mycket annat som också räknas upp - IPhone analyser, pekdatorbeslag, ålder och kön på de inblande.etc.

Om du i ditt huvud tror att uppgiften om barnens ME-diagnoser därmed automatiskt förklarar morden på dem - säger det nog mer om dina vanföreställningar om barn-ME sjukdomen och din agenda att påverka åsikterna om ME.

Tror du att det var flickornas kön som man syftade på när man beskrev att föräldrarna tog livet av sig själva och sin familj pga att de inte såg någon framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation?
Eller var det för att de hade en ålderdomlig Iphone som de skämdes för, nu när du likställer den uppgivna MEn med dessa saker.

Eller menar du att det i själva verket var en annan nedtystad sjukdom som de kan ha haft vid sidan av MEn? Allt utom att det kan ha handlat om ME i alla fall.
Citera
2019-05-17, 13:20
Medlem
Citat:

Det står som sagt inget om sjukdomar i brevet. Bara klagomål på indragen assistans och svek från Lommas makthavare. Sjuka påståenden för skuldbelägga andra för att man tänker döda sin familj. Min hypotes alltså.

Har polisen egentligen påstått att föräldrarna själva skrivit något om ME i brevet? Vem är det t.ex som anser att ME är ”anledningen”? Är det inte polisen som vill hitta en rumsren förklaring till varför någon spårat ur?

”I avskedsbrevet/förklaringsbrevet framgår det att föräldrarna gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet att dom skulle avsluta sina och sina barns liv.

Anledningen att dom har gjort detta är att barnen fått var sin diagnos av sjukdomen ME. Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat; Ingen av oss kommer kunna leva ett liv i någon egentlig mening. slutcitat”
Citera
2019-05-17, 13:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det står som sagt inget om sjukdomar i brevet. Bara klagomål på indragen assistans och svek från Lommas makthavare. Sjuka påståenden för skuldbelägga andra för att man tänker döda sin familj. Min hypotes alltså.

Har polisen egentligen påstått att föräldrarna själva skrivit något om ME i brevet? Vem är det t.ex som anser att ME är ”anledningen”? Är det inte polisen som vill hitta en rumsren förklaring till varför någon spårat ur?

”I avskedsbrevet/förklaringsbrevet framgår det att föräldrarna gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet att dom skulle avsluta sina och sina barns liv.

Anledningen att dom har gjort detta är att barnen fått var sin diagnos av sjukdomen ME. Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat; Ingen av oss kommer kunna leva ett liv i någon egentlig mening. slutcitat”
Okeeeej? Du tror alltså att polisen hittar på det där med "mycket fokus" och "barnens sjukdomssituation". I så fall är det rent tjänstefel och du borde omedelbart anmäla det. Nu.
Citera
2019-05-17, 14:01
Medlem
Citat:
Okeeeej? Du tror alltså att polisen hittar på det där med "mycket fokus" och "barnens sjukdomssituation". I så fall är det rent tjänstefel och du borde omedelbart anmäla det. Nu.

Varför anmäla det? Både logik och förnuft i att försöka förklara så att allmänheten sansar sig. Polisen uppgift är att öka tryggheten i samhället.

Tagit mycket fokus” osv, osv låter verkligen som ”förlåta dem ty de veta icke vad de göra”. Tror absolut inte det är något som är hämtat från brevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in