Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Inte alls så insatt i detta i de juridiska detaljerna som du verkar vara men jävligt skönt när ambassaden fick nog och sparkade ut honom. Det är såklart Assange som betett sig hela tiden som om han står över lagen. Sen är det tänkbart att det aldrig blir något åtal ändå, undrar lite om han kan ställas inför rätta för att han hållit sig undan?
Att han har stöd här på flashback beror väl mest på att det var vänsterbrudar som anmälde honom. Outoftheblue är lite förbryllande för hon har helt motsatt uppfattning här mot i tråden om Arnault, det är som natt och dag. Ursäkta man ska inte diskutera andra användare...
Jag tycker Assange är jävligt äcklig som typ, det påverkar säkert att jag tror att han är skyldig.... idag har det gått så lång tid att ett förhör nästan inte är värt så mycket, han minns nog inte ens. all den här arrogansen och föraktet för Sverige gör bara att jag tycker att den jäveln borde buras in för alltid, men tyvärr blir det nog inte så

Precis det är hans beteende som visar att han anser sig stå över lagen som är oerhört irriterande. Jag har inga åsikter i skuldfrågan men vill att, äntligen, rättvisan via vårt ordinarie rättssystem får verka på honom fullt ut oavsett om han åtalas, fälls, frias etc.
En annan diskussion jag saknar är den kring Ecuadors agerande, tror inte att majoriteten har förstått hur det gick till. Att en bananrepublik gav asyl kan väl iofs vara OK, om de gör en sådan bedömning. Men att de under 7 år hindrade svenska rättsprocessen så till den milda grad att man tvingades lägga ner förundersökningen 2017 borde de ha massiv kritik för. De lät JA bestämma om och när något rättsligt fick genomföras angående de misstänkta sexualbrotten, trots att dessa åtgärder på intet sätt påverkade hans asyl. SKÄMS Ecuador!!!
Den andra diskussion man borde ta, om någon bryr sig, är hur UNWGAD kunde landa så tokigt i sina bedömningar då de ansåg att Sverige och UK hållt honom godtyckligt frihetsberövad, vilket är rent nonsens. Man såg det då åsikten gavs men man ser det ännu tydligare i backspegeln. Det var JA:s paranoia kring USA och hans sätt att stå över lagen mot svenska rättsprocessen som gjorde att han helt själv valde att stanna 7 år på ambassaden, inget av detta var givetvis Sveriges eller UK:s fel. Att UNGWAD dessutom helt ignorerat kvinnornas mänskliga rättigheter är väldigt märkligt. Men då UNWGAD bara för fram en icke juridiskt bindande åsikt så kommer vi väl att få se den här typen av stolpskott till åsikter då och då. En skam är det dock när det handlar om något som sorterar under FN:s fana. UNWGAD tyckte uppenbarligen att JA:s paranoia kring USA (där han idag riskerar max 5 års fängelse för dataintrång, vilket medger utlämning helt enligt folkrätten) ska göra två kvinnor rättslösa och omöjliggöra rättsskipning för misstänkt våldtäkt. SKÄMS UNWGAD!!!