Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Hur tänkte du där?
Att ha "rätt" till något är oftast själva förutsättningen för att kunna ta ansvar just där.
Rättigheten till att rösta ex. Har du inte den, så? hur hade du tänkt dig att någon skulle kunna ta sitt ansvar att rösta?
Abortförbud är att FRÅNTA kvinnor sin möjlighet till att ta ansvar.
Ta ansvar är ett val någon gör, det är inte ett tvång som någon ska tvingas till, då heter det inte längre "ta ansvar" utan typ straffas.
Tänk lite innan du skriver.
Rätten att bli försörjd innebär att
någon annan har ansvaret att försörja. Rätten till husrum innebär att
någon annan har ansvaret att tillhandahålla husrummet. Rätten att gå i skola innebär att
någon annan har ansvaret att tillhandahålla skola. Rätten att rösta innebär att
någon annan har ansvaret att upprätthålla valsystemet. Du förstår hur jag menar?
Citat:
Visst, de tär upp till juridiken bestämma dessa saker, men! skillnaden som jag nu redan skrivit 300 ggr mellan din åsikt och min är att min tar hänsyn till logik, där finns en TANKE, din ståndpunkt badar i gammalt mögligt så-har-det-alltid-varit....
"Logik" är ett rätt klent politiskt argument. Man kan behöva litet ideologi, etik osv också.
Citat:
ehh mörda är nu att döda.
Men att döda är inte självklart att mörda.
Citat:
Ja usch! Uven...vad hemskt, tänk! att människor ska ges en chans att må bra.....fy tusan!
Det måste vi "oroa oss" rejält för....Människor ska må dåligt!
Att må bra är vårt eget ansvar - det kan inte göras till en rättighet.
Citat:
Om du filar lite på din läsförståelse så ser du att så är ordet inte använt.
Vad brukar man säga om kvinnor som är oönskat gravida? jo, de är i olyckliga omständigheter, eller hur?
De är självklart gravt olyckligt om en kvinna ska tvingas föda ett barn hon absolut inte vill ha.
Det är olyckligt inte bara för henne utan även för detta barn.
Så, bli inte gravid då. Använd en kombination av lämpliga preventivmetoder. Uppenbarligen klarar hundratusentals kvinnor detta varje år. Du är så gammaldags och tror att vi är kvar på 1800-talet där det som stod till buds var fårtarmar och det sk "finska rycket".
Citat:
Nja du ingen aning. Men den vanligaste metoden idag är just medicinsk, du får en tablett som ska sätta igång sammandragningar i livmodern.
Utan att veta nu så kan jag nästan lova dig att det ämnet i den tabletten som åstadkommer detta, härstammar från nån växt nånstans, som säkert kvinnor känt till genom århundradena.
Jag letade lite...du kan ju läsa om Mjöldryga.
"Man har sedan 1500-talet använt mjöldryga för att framkalla aborter och för att stoppa blödningar efter förlossningar. Alkaloiden ergotamin används fortfarande inom förlossningsvården samt i vissa andra moderna mediciner, bland annat i medlet Anervan Novum mot migrän[6]. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6ldryga
Att kvinnor systematiskt försökt kontrollera sina liv, genom hela den mänskliga historien kan du ge dig dän på. Aborter och abortförsök har, och kommer alltid vara just "systematiska".
Du kan ju fantisera dig blå kring passiva, uppgivna kvinnor som ger upp inför faktumet, men sorry, hur mycket detta än behagar din fantasi, så nope, inte så människor fungerar.
I anledning av att kvinnor förr födde mycket fler barn än i vår tid, upp till 12 barn var inte ovanligt, så kan det omöjligen ha förekommit särskilt mycket av systematik i fosterfördrivningsbotaniken. Självklart har man försökt, och stundom lyckats, men i vår mening systematiskt tror jag knappast.
Citat:
Det är inte läkare som avgör om någon blivit våldtagen eller inte. Det går inte se i alla fall.
Sen var det mycket länge sen man krävde våld för att kalla en våldtäkt för våldtäkt.
Jo, vänstern luckrar ständigt upp begreppen. Det bör utvecklas en bättre begreppsapparat för de olika sorters sexuellt tvång som är aktuella.
Citat:
Det beklagar du inte alls, det är själva förutsättningen för att du har de åsikter du har, hade män fött barn så hade aborträtt inte varit på agendan.
Sen, män är 50% ansvariga för att barn blir till, i precis ALLA fall av mänskliga graviditeter, med undantag av de rätt få fall av insiminering som idag förekommer.
Grejen är att män har fixat sina samhällen så att de så mycket som möjligt ska slippa konsekvenserna av detta faktum.
Jo, jag beklagar det verkligen. Mycket här i livet hade varit enklare om man på biologiska grunder kunnat avfärda mycket av tantgnället. Kvinnligt tjat och gnat har alltid plågat män.
https://www.youtube.com/watch?v=S9CuZbwqajA
Citat:
Som sagt, återkom den dag då män som grupp beter sig värdigt mot kvinnor som grupp, gällande dessa saker, och ex nu tar sina 50% av ansvaret för mänsklig reproduktion, INNAN du kräver att kvinnor ska offra sin makt och möjligheter slippa undan konsekvenserna av mänsklig sexualitet.
Det kräver jag inte - Ni får använda adekvata preventivmetoder, eller avstå sex, hur mycket Ni vill. Men eftersom vi män är till 50% ansvariga för reproduktionen så har Ni ingen rätt att fördriva de foster som vi är till 50% "delägare" i utan att ens berätta om det. Använd Er makt ansvarsfullt!
Citat:
Hitlers planer för slaver var att dessa skulle bli slavar till det tyska riket.
Han han mörda och förslava åtskilliga miljoner ryssar, innan han sköt sig själv. DET var verkligheten i nationalismens högborg.
Om Du tror att Hitlers bunker var nationalismens högborg kan Du omöjligen varken ha läst Versaille-traktaten eller FN-stadgan. Det är lika sant att Hitlertyskland mördade miljoner ryssar, som att det fanns en hel armékår med kosacker i den tyska krigsmakten och att det också fanns ett stort antal andra folkslag. Hitler hade nog nästan lika många etniciteter i sin krigsmakt som det brittiska imperiet hade i sin.
Citat:
Sluta då att gör dig dum, och hävda att britterna skulle varit emot slavhandel som nation.
Jaså? Vilka tror Du det var som så till att den transatlantiska slavhandeln upphörde? Vilka var det som med militär anföll slavhandelscentra i Afrika? Hade det inte varit för UK så kan det inte uteslutas att det hade funnits legalt slaveri än idag.