2019-05-14, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Saker och ting tar ut sin rätt förr eller senare.
Då vet man var gränsen går. Mord är ett riktigt felsteg.
Om Stefan är en "simpel idiot" visar det sig.
Man kan ju undra vad han vill visa genom sina bilder innan rätten har sin gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag förundras rejält över att MGM tycks ha ett starkt behov av att visa upp sig och att han inte alls verkar berörd över faktumet att han är misstänkt för mord på kvinnan han tidigare haft en "förbjuden" relation med. Livet rullar på som vanligt och allt verkar fantastiskt bra om man ska tro hans loggtexter med övertydligt arrangerade foton.

Ett litet collage med några exempel på hans arrangerade bilder med budskap - kan ses i länken http://forumbilder.se/I5CSJ/overtydlig-misstankt
Det finns så mycket mer, har dock inte tid att ta fram det nu, men tänker på bilden han lade ut på Mikael Nykvist grav - ett "känt" namn för MGM....

1 De rispade benen - Antagligen hade han rispor vid första anhållandet, men hur färska rispor?

2 Kniven i krämkakan - Dödades L*na med ett tillhygge som ex kniv? På loggtexten: "skulle räcka till 8", "...var för en person". Är det egentliga budskapet att han inte ville dela L*ena med andra?

3 Pekfingret för att berätta att han inte alls har en liten...? Han önskar få använda den?

4 MGM skriver "Skogen plockar tillbaka virket som den uppfattar som sitt eget" - Det får mig att fundera på om han menar att får inte han ha L*ena för sig, så ska hon "plockas"?

5 Bild på gallergrind med lås av det enklare slaget - Han tror han blir avskriven som misstänkt?

6 Bilden på Polishuset i Stockholm som han tog dagen efter L*ena begravdes - Varför drogs han till just den cachen?

Om MGM är oskyldig borde han väl använda sin advokat IB och se till att ifrågasätta åklagaren. Vad är det som hindrar?

Ja, ibland tar saker och ting ut sin rätt. Tyvärr inte alltid är mina tankar...

Och så klart, om han är skyldig, men aldrig blir dömd, så kommer det alltid finnas de som misstänker och snacket går. På så sätt blir det aldrig som "förr".

Men är han oskyldig, då kommer det bli samma sak. Folk kommer att snacka bakom hans rygg...Svårt att byta jobb, osv.

Och man kanske inte alltid ska övertolka de bilder han lägger upp i geocaching bloggen, men visst. En blinkning till oss tror jag nog vissa bilder är (inte alla kanhända). Kanske lite mer än en blinkning. Retsamt är det. Mer än det kanske.

Han driver med oss.

Och jag håller med.
Det finns något distanslöst i detta också, precis som men att delta i geocachingevent i nära anslutning till mordet, oanmäld/ i sista sekund. Att lägga upp glättiga texter om mysigt och kramar och fika (han verkar galen i fika) och sedan tramsa med pikar till oss.

Om det nu inte är pikar, utan bara skulle vara ett olyckligt sammanträffande och tanklöshet, borde han ha bättre förstånd att tänka efter att hugga in knivar i tårtor, visa bilder på rispiga ben med tvetydiga kommentarer t ex inte är lämpligt i hans sits. Några av geocachingvännerna måste ju känna att det är underligt.

Att hålla en låg profil av hänsyn och respekt, det verkar inte vara hans grej.
Nä, det är något som saknas där.
Inte bara vett och etikett.

Jag gillar inte kombon "en glad färgklick, tramsig som få", anmälningarna och distanslösheten.
Citera
2019-05-14, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du kan inte veta vilka som menas med "internt". Det låter som människor inne i utredningen inte alla de hundratals som finns ute i organisationen. De skulle jag knappast kalla tillhöra "internt".

Inom polishuset i Örebro. Kanske inom roteln?
Men inte involverade i utredningen.
Kan aldrig tänka mig att han menar det.
Det är ju som att skjuta sig i foten...
Citera
2019-05-14, 14:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det spaningsledaren Mikael Nyqvist berättade om sina aningar om polisens interna tvivel, och som notknapparen citerade 07:23 igår, verkar inte finnas med i artikeln här:
https://theworldnews.net/se-news/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Kan Nerikes Allehanda ha gått in och ändrat texten i efterhand i sin artikel 105?
https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

De kanske ändrade efter polisen insåg att de avslöjade för mycket där. Kan tänka mig att anhöriga, vänner eller andra från allmänheten har ringt både polisen och NA och uttryckt oro över att det finns interna tvivel i utredningen.
Citera
2019-05-14, 14:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inom polishuset i Örebro. Kanske inom roteln?
Men inte involverade i utredningen.
Kan aldrig tänka mig att han menar det.
Det är ju som att skjuta sig i foten...

Internt kallar jag de som arbetar med just detta fallet. Man säger knappast internt om alla random poliser som har hand om annat i polishuset i Örebro eller roteln eller annorstädes.
Han menar alla som har med denna utredning att göra under årets gång, enligt mig. Men alla tolkar vi olika som vanligt.
Citera
2019-05-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är förstås en redaktionell sak till stor del.

Men vill man vara grinig så finns det även formuleringar i den där artikeln som man inte blir så glad av. Sen vad det beror på får man också då tolka lite varligt.

Hiding uppger på fråga i dag ett år efteråt att man kanske kan behöva komma att titta på varför ingen tittade bakom planket. I mina öron har man då förlorat kontakten med viktiga delar av verkligheten på åtminstone två plan. En åklagare ska ju inte behöva ligga med draget vapen i någons förort, men ett mellanting kan kanske vara på sin plats. Nu är åklagarmyndigheten en diversifierad arbetsplats, så då finns det utrymme för variation, men alternativet att besvara pressens frågor per mejl borde begrundas som en möjlighet. Frågan är givetvis ganska dum efter 302 betalartiklar med delvis liknande innehåll från NA allaredan, men det går att ”fånga” (korrekt bedöma) även en snedträff.

Apropå sportjournalistik och allmänreportrar så tappar Hiding även nästa boll där tycks det mig. Det går inte avstyra frågor om ettåriga utredningar utan häktning för att det ställer ”idrottsliga” krav på tjänstemannen, som vill ha ett jobb att gå till för att komma bort från blöjor och välling, eller vad det kan vara. Det är ju i det avseendet den misstänkta allmänheten som ska skyddas mot exploatering från de dömande klasserna — inte omvänt. I alla fall om det fanns dömande klasser...

Nu ska kanske rentav härr misstänkt i detta fall i stället ska vara utomordentligt glad att åklagaren synbart valt just denne för att avsevärt förbättra statistiken kring svenska häktningstider, barnafar med nysperarerat delat döttraboende som han är. Det är svårt att dela boendet i häktet, och flickor finner snabbt andra hobbisar än sannolikt mordmisstänkta fäder, vare sig det är på riktigt eller sånt som ett ex skulle kunna hitta på. Han skulle nästan lika väl ha kunnat sitta bakom lås o bom till dess att beviskedjan skrapats ihop. Men är man brödvinnare och rollmodell så är man.

Så utslaget på ”hela verksamheten” så kanske inte dröjsmålet ändå är så mycket att bråka om.

MGM kanske använder tiden väl och sitter och skriver på sitt erkännande. Det skulle nog jag ha gjort.

NA kunde faktiskt också ha förnyat sina frågor lite...

Regarder derrière la planche!

Nu nu tror jag ÅH inte menade bokstavligt att kika bakom planket utan mer att granska varför Springare avbröt hundinsatsen just där istället för att den som var chef för insatsen fick bestämma det. Märkligt agerande.

Jag undrar fortfarande vad ledningen gjorde av de extra resurser man fick för "särskilda insatser"?

Nåja, det är historia nu men både hundinsats och MPS ett par dagar så hade det nog kroppen hittats.

Jag tror inte att man så envetet fortsätter sitt arbete om man inte ser att de närmar sig en lösning.
Citera
2019-05-14, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De har väl fått dåligt samvete för att varit delaktiga i det hårda drevet mot SD. NA måste ha insett vid det här laget att chansen att han är oskyldig är högre nu eftersom inte tillräckliga bevis ens för häktning har kunnat hittas mot honom under ett års tid.
Nu gör de kanske lite damage control? Annars blir det nog svårt för dem om SD avskrivs. Allmänheten kan vända ryggen mot tidningen för att de pekade ut en oskyldig människa för mord.

Men har NA verkligen tagit ställning på så sätt i sina artiklar?
De kan ju knappast vara delaktiga i ett drev genom att skriva artiklar om att det finns en skäligen misstänkt och att han har funnits i deras gemensamma hobby.
På vilket sätt menar du att de bedrivit ett drev mot SD?

Min tror är att NA vill belysa detta mord för att det finns ett starkt allmänintresse, särskilt i Örebro där många berörs på ett eller annat sätt. Mordet har begåtts på en väldigt vanlig person, i en medelklassmiljö och man har ännu inte lyckats klara upp det.

Tror inte att på något sätt har pekat ut SD som skyldig mer än det som redan är allmänt känt genom ÅK, det som är offentlig handling och i allmänna ordalag?

Jag tror inte att NA som tidning är ute efter att varken fria eller fälla SD, utan ha den neutrala inställningen som krävs för en tidning med en viss dignitet. Om ÅK och utredningen har en skäligen misstänkt, då är det NAs skyldighet att skriva just det och inget annat.

Till skillnad från oss på fb, så skriver man noga vilka källor man har, alternativt citerar man. Självklart kan man ha någon anonym källa från polishuset, någon som lämnar tips eller vad det kan vara för källor en tidning kan ha också.

Jag tror inte som du, att "NA måste ha insett vid det här laget att chansen att han är oskyldig är högre nu[...]".

De kan ju knappast veta mer än någon annan eftersom utredningen är under sekretess. Det är inte deras sak att döma eller fria...
Citera
2019-05-14, 15:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Visst, alla tidningar "vinklar" väl lite hit och dit, liksom vi gör.
Men om man tar bort viktiga ståndpunkter från intervjun, då riskerar åtminstone just den reportern att inte bara få det uttryckt i media/direkt, utan också att bli brännmärkt i Jerzys minne. Inga mer intervjuer där. Eller kanske hela NA blir dömd i hans ögon (som har en sådan reporter som klipper och klistrar som h*n vill).

Nu tyckte jag inte riktigt att det var så Jerzy sa ("att de inte kan ha 5 heltidsarbetande poliser") utan:
"Tror du mordet bli löst?
– Låt mig säga så här, om polismyndigheten verkligen avsätter så stora resurser som fem utredare på heltid då måste man ha någon form av hopp om att de ska komma i mål, säger Jerzy Sarnecki.
Du låter skeptisk till att polisen verkligen har fem personer som jobbar heltid med det här fallet?
– Ja, och det är jag med tanke på hur polisen har det, det råder en fruktansvärd brist på kompetenta utredare, säger Jerzy Sarnecki.
"

Det är reportern som förmodligen snappar upp något i tonen på JS och kommer med följdfrågan. Det är inte säkert att JS menar direkt att Mikael Nyqvist ljuger?

Jerzy kan ju knappast veta hur de har det i det enskilda fallet, utan han menar väl att om man har fem utredare på fallet så har man troligen ett hopp om att kunna lösa fallet eftersom det är en sådan bristvara på utredare. Och att han reagerar på att det är hela fem utredare.

Det är väl precis det Jerzy säger? Att han har tvivel om att polisen verkligen har 5 poliser på fallet.

Svarar man "ja det är jag" på en fråga som "det låter som du är skeptisk till att det finns 5 heltidspoliser?" så har man tvivel på sanningshalten på Nyqvist uttalande. Tyvärr.

Jerzy är inte den som går som katten kring het gröt utan är rättfram och säger de obekväma sanningarna.
En del vill helt enkelt inte tro på det för att det inte passar med deras åsikter och/eller idealbild av verkligheten.

Edit:
För övrigt visste även jag att polisen i Örebro inte lägger ner så mycket tid på fallet längre därav mina utflippningar de senaste dagarna att de måste öka arbetsstyrkan samt tiderna och anhöriga måste be om andras hjälp också.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-14 kl. 15:11.
Citera
2019-05-14, 15:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu nu tror jag ÅH inte menade bokstavligt att kika bakom planket utan mer att granska varför Springare avbröt hundinsatsen just där istället för att den som var chef för insatsen fick bestämma det. Märkligt agerande.

Jag undrar fortfarande vad ledningen gjorde av de extra resurser man fick för "särskilda insatser"?

Nåja, det är historia nu men både hundinsats och MPS ett par dagar så hade det nog kroppen hittats.

Jag tror inte att man så envetet fortsätter sitt arbete om man inte ser att de närmar sig en lösning.

Det kan vara, men det låter inget vidare.

Jag känner mig också ganska säker på att man kommer komma till skott.

Vill man vända på det så hade det, givet just att man missade kroppen, varit väldigt missklädsamt att ha MGM inspärrad all denna tid som nu krävs för att få ordning på fallet...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-05-14 kl. 15:11.
Citera
2019-05-14, 15:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja, ibland tar saker och ting ut sin rätt. Tyvärr inte alltid är mina tankar...

Och så klart, om han är skyldig, men aldrig blir dömd, så kommer det alltid finnas de som misstänker och snacket går. På så sätt blir det aldrig som "förr".

Men är han oskyldig, då kommer det bli samma sak. Folk kommer att snacka bakom hans rygg...Svårt att byta jobb, osv.

Och man kanske inte alltid ska övertolka de bilder han lägger upp i geocaching bloggen, men visst. En blinkning till oss tror jag nog vissa bilder är (inte alla kanhända). Kanske lite mer än en blinkning. Retsamt är det. Mer än det kanske.

Han driver med oss.

Och jag håller med.
Det finns något distanslöst i detta också, precis som men att delta i geocachingevent i nära anslutning till mordet, oanmäld/ i sista sekund. Att lägga upp glättiga texter om mysigt och kramar och fika (han verkar galen i fika) och sedan tramsa med pikar till oss.

Om det nu inte är pikar, utan bara skulle vara ett olyckligt sammanträffande och tanklöshet, borde han ha bättre förstånd att tänka efter att hugga in knivar i tårtor, visa bilder på rispiga ben med tvetydiga kommentarer t ex inte är lämpligt i hans sits. Några av geocachingvännerna måste ju känna att det är underligt.

Att hålla en låg profil av hänsyn och respekt, det verkar inte vara hans grej.
Nä, det är något som saknas där.
Inte bara vett och etikett.

Jag gillar inte kombon "en glad färgklick, tramsig som få", anmälningarna och distanslösheten.

Jag tror att vi har fått en ganska klar
bild av honom det senaste året.
Och det är han själv som har målat den.

Varför letar han burkar istället för efter
LWs mördare?
Är det för att han vet att det inte finns
någon annan att leta efter?

Om jag vore oskyldigt misstänkt för ett
mord så skulle jag göra allt för att avslöja
den verkliga mördaren.
Men SD verkar inte bry sig.
Istället så njuter han av all
uppmärksamhet, likt en äkta narcissist.
”Allt ljus på mig”.
Citera
2019-05-14, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är väl precis det Jerzy säger? Att han har tvivel om att polisen verkligen har 5 poliser på fallet.

Svarar man "ja det är jag" på en fråga som "det låter som du är skeptisk till att det finns 5 heltidspoliser?" så har man tvivel på sanningshalten på Nyqvist uttalande. Tyvärr.

Jerzy är inte den som går som katten kring het gröt utan är rättfram och säger de obekväma sanningarna.
En del vill helt enkelt inte tro på det för att det inte passar med deras åsikter och/eller idealbild av verkligheten.

Edit:
För övrigt visste även jag att polisen i Örebro inte lägger ner så mycket tid på fallet längre därav mina utflippningar de senaste dagarna att de måste öka arbetsstyrkan samt tiderna och anhöriga måste be om andras hjälp också.

Personligen gillar jag JS och tvivlar inte på att han säger vad han tror och tycker.
Men, jag har svårt att se att han skulle insinuera på att MN ljuger.

Vi tolkar det olika, helt enkelt.
Citera
2019-05-14, 15:55
Medlem
Citat:

Edit:

Efter Ja kommer en förklaring på varför .... och den handlar inte om MN utan polisens resurser. Dom är knappa rent generellt inom polisen.
Citera
2019-05-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att vi har fått en ganska klar
bild av honom det senaste året.
Och det är han själv som har målat den.

Varför letar han burkar istället för efter
LWs mördare?
Är det för att han vet att det inte finns
någon annan att leta efter?

Om jag vore oskyldigt misstänkt för ett
mord så skulle jag göra allt för att avslöja
den verkliga mördaren.
Men SD verkar inte bry sig.
Istället så njuter han av all
uppmärksamhet, likt en äkta narcissist.
”Allt ljus på mig”.

Han kan mycket väl veta hur det ligger till, ja, och då vet han också att det finns risk för att dagarna i frihet är räknade. Då gäller det att välja sina moment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in