2019-05-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De har väl fått dåligt samvete för att varit delaktiga i det hårda drevet mot SD. NA måste ha insett vid det här laget att chansen att han är oskyldig är högre nu eftersom inte tillräckliga bevis ens för häktning har kunnat hittas mot honom under ett års tid.
Nu gör de kanske lite damage control? Annars blir det nog svårt för dem om SD avskrivs. Allmänheten kan vända ryggen mot tidningen för att de pekade ut en oskyldig människa för mord.

Citat:
Vilken fråga? Jag trodde dina frågor om jag ansåg Mats Alm var skyldig och om Lena aldrig blev mördad var mer retoriska för att utveckla din text mer. Jag såg inga andra frågor i det inlägget. Vad undrar du över?

Tror du Alm är oskyldig är väl en rätt enkel fråga, vad är det du inte förstår?

Väldigt vad du blev aktiv i skrivandet nu, och intressant att du väljer att skriva chansen att han är oskyldig istället för risken att en mördare går fri .
Nej den enda som borde ha dåligt samvete är mördaren och hans vänner, ingen annan.
Jag förstår att en del är oroliga då det verkar som att det kommer ett avslut snart, men det är osmakligt att fokusera på en MGM istället för LW.

Är man oskyldig har man inget att frukta eller? Litar ni på en typ som ofredar, misshandlar och hotar kvinnor?
En typ som ljugit för och bedragit sin fru och sina närmaste vänner i åratal?
Jag gör det inte.
Citera
2019-05-14, 13:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tror du Alm är oskyldig är väl en rätt enkel fråga, vad är det du inte förstår?

Väldigt vad du blev aktiv i skrivandet nu, och intressant att du väljer att skriva chansen att han är oskyldig istället för risken att en mördare går fri .
Nej den enda som borde ha dåligt samvete är mördaren och hans vänner, ingen annan.
Jag förstår att en del är oroliga då det verkar som att det kommer ett avslut snart, men det är osmakligt att fokusera på en MGM istället för LW.

Är man oskyldig har man inget att frukta eller? Litar ni på en typ som ofredar, misshandlar och hotar kvinnor?
En typ som ljugit för och bedragit sin fru och sina närmaste vänner i åratal?
Jag gör det inte.

Nej, jag tror inte han är oskyldig men det är skillnad på dessa fall. Hade SD ertappats med att flytta Lenas lik så hade jag trott mer på hans skuld.

Ja, det blir ju mer att skriva om nu i tråden när det kommer ut artiklar om fallet varje dag. Speciellt efter nyhetstorka på flera månader och man inte haft något nytt vettigt att skriva om.

Nej, jag litar inte på en bedragare, misshandlare, lögnare etc men vill heller inte per automatik anta att de även är mördare.
Citera
2019-05-14, 13:21
Medlem
Draifoss avatar
Artikel 107:
Alhem och Sarnecki om Hjärstamordet: ”Märkligare och märkligare för var dag som går”
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar

Artikel 108:
Christina Eriksson: ”I 45 år har han haft bilden av sin dotter närmast hjärtat”
https://theworldnews.net/se-news/christina-eriksson-i-45-ar-har-han-haft-bilden-av-sin-dotter-narmast-hjartat
Senast redigerad av Draifos 2019-05-14 kl. 13:30.
Citera
2019-05-14, 13:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, det har du ju rätt i.
Särskilt inte om man aldrig blir av med misstankegraden, dvs avskriven.

Samtidigt funderar jag över hur man ska komma undan problemet?
Kanske en till lag som drar någon slags förfinad gräns som avgör att om man nätt och jämnt når upp till skäligen, då måste man avskrivas efter en viss tid, t ex när utredningen blir cold case?

Juridiken är inte min grej. Men det känns faktiskt inte rimligt att man ska vara skäligen misstänkt om det är svaga indicier.
Samtidigt är det inte rimligt att man ska avskriva någon från misstanken skäligen misstänkt, som i utredningen framstår som "mycket" skyldig, nästan på sannolika skäl.

Jag skulle utgå ifrån att övriga åklagarmyndigheten ledande gestalter samfällt diskuterar frågan och tar in den sakkunnighet som man tycker behövs, eller när o om det behövs. Vad jag vet om juridik (det är inte mycket) så kokar allt förr eller senare ned till ettor o nollor, för att minimera antalet ”halvor”. En dom ska stå sig för alla och för all tid. Helst. Det är ingen liten sak. Å andra sidan har BO näppeligen dödat sig själv. Och folk flaxar sällan eller aldrig omkring för att de är excentriska, och oskyldiga. Om det inte finns särskilda skäl till det. Den sista ”halvan”, eller en av de sista, kallas för rimligt tvivel.

Nu har alla fall sin särart, men då får man hantera det. Det gick utmärkt förr, innan det fanns dna.
Citera
2019-05-14, 13:42
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Artikel 107:
Alhem och Sarnecki om Hjärstamordet: ”Märkligare och märkligare för var dag som går”
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar

Artikel 108:
https://theworldnews.net/se-news/christina-eriksson-i-45-ar-har-han-haft-bilden-av-sin-dotter-narmast-hjartat

Christina skriver även:
"En kvinna slås ihjäl och lämnas bakom ett bullerplank i centrala Örebro"

VET hon att LW slagits ihjäl eller ANTAR hon att åklagarens tidigare info "dödats med kraftigt våld" är lika med slagits ihjäl?
Citera
2019-05-14, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej men allting går att vinkla t.ex. genom att man tar bort obekväma svar. Tänk om NA valt att inte publicera Jerzys åsikt om att de inte kan ha 5 heltidsarbetande poliser? Det där var en ganska grov känga mot polisen som du nog förstår.

Jag vet att Jerzy själv har sagt att andra tidningar ibland valt att inte ta med allt han sagt. 😉

Visst, alla tidningar "vinklar" väl lite hit och dit, liksom vi gör.
Men om man tar bort viktiga ståndpunkter från intervjun, då riskerar åtminstone just den reportern att inte bara få det uttryckt i media/direkt, utan också att bli brännmärkt i Jerzys minne. Inga mer intervjuer där. Eller kanske hela NA blir dömd i hans ögon (som har en sådan reporter som klipper och klistrar som h*n vill).

Nu tyckte jag inte riktigt att det var så Jerzy sa ("att de inte kan ha 5 heltidsarbetande poliser") utan:
"Tror du mordet bli löst?
– Låt mig säga så här, om polismyndigheten verkligen avsätter så stora resurser som fem utredare på heltid då måste man ha någon form av hopp om att de ska komma i mål, säger Jerzy Sarnecki.
Du låter skeptisk till att polisen verkligen har fem personer som jobbar heltid med det här fallet?
– Ja, och det är jag med tanke på hur polisen har det, det råder en fruktansvärd brist på kompetenta utredare, säger Jerzy Sarnecki.
"

Det är reportern som förmodligen snappar upp något i tonen på JS och kommer med följdfrågan. Det är inte säkert att JS menar direkt att Mikael Nyqvist ljuger?

Jerzy kan ju knappast veta hur de har det i det enskilda fallet, utan han menar väl att om man har fem utredare på fallet så har man troligen ett hopp om att kunna lösa fallet eftersom det är en sådan bristvara på utredare. Och att han reagerar på att det är hela fem utredare.
Citera
2019-05-14, 13:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Artikel 107:

Artikel 108:

Ah, tack!
Citera
2019-05-14, 13:49
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte han är oskyldig men det är skillnad på dessa fall. Hade SD ertappats med att flytta Lenas lik så hade jag trott mer på hans skuld.

Ja, det blir ju mer att skriva om nu i tråden när det kommer ut artiklar om fallet varje dag. Speciellt efter nyhetstorka på flera månader och man inte haft något nytt vettigt att skriva om.

Nej, jag litar inte på en bedragare, misshandlare, lögnare etc men vill heller inte per automatik anta att de även är mördare.

Haha ok, vi är nog på ungefär samma våglängd. Jag hade heller inte antagit att SD är mördare om jag inte träffat både honom och de runt omkring, men nu har jag ju det.
Citera
2019-05-14, 14:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Den där "avstämningen", eller vad man ska kalla det, som ska äga rum den den 27 maj. Ska man se det som att TR vill ha en statusuppdatering om vilka utredningsåtgärder som är gjorda och vilka som eventuellt är planerade?

Om åklagaren säger att vi "väntar fortfarande på svar från NFC", så skulle en sådan sak kunna motivera att SD får behålla sin grad som "skäligen misstänkt". Om man pytsar iväg lite "skräp" till NFC med jämna mellanrum så kan man fortsätta ha honom kvar som "skäligen misstänkt", och hänvisa till att det finns relevanta utredningsåtgärder kvar att utföra.
Citera
2019-05-14, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den där "avstämningen", eller vad man ska kalla det, som ska äga rum den den 27 maj. Ska man se det som att TR vill ha en statusuppdatering om vilka utredningsåtgärder som är gjorda och vilka som eventuellt är planerade?

Om åklagaren säger att vi "väntar fortfarande på svar från NFC", så skulle en sådan sak kunna motivera att SD får behålla sin grad som "skäligen misstänkt". Om man pytsar iväg lite "skräp" till NFC med jämna mellanrum så kan man fortsätta ha honom kvar som "skäligen misstänkt", och hänvisa till att det finns relevanta utredningsåtgärder kvar att utföra.

De hade ju kunnat utrett honom utan att ha honom som skäligen misstänkt. Men då de misslyckades med sannolika och en häktning på längre tid så vill de väl inte ta bort misstanken helt.
Hade de inte trott på sannolika kanske de hade släppt skäligen då, och fortsatt utreda. Det finns väl inget egensyfte med att ha någon som skäligen misstänkt så länge?
Citera
2019-05-14, 14:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag funderade också på det. Varför skulle en del internt, som till skillnad från oss faktiskt har all fakta, ifrågasätta utredningen och tro att den kört fast?
Det spaningsledaren Mikael Nyqvist berättade om sina aningar om polisens interna tvivel, och som notknapparen citerade 07:23 igår, verkar inte finnas med i artikeln här:
https://theworldnews.net/se-news/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Kan Nerikes Allehanda ha gått in och ändrat texten i efterhand i sin artikel 105?
https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Senast redigerad av Draifos 2019-05-14 kl. 14:32.
Citera
2019-05-14, 14:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
De hade ju kunnat utrett honom utan att ha honom som skäligen misstänkt. Men då de misslyckades med sannolika och en häktning på längre tid så vill de väl inte ta bort misstanken helt.
Hade de inte trott på sannolika kanske de hade släppt skäligen då, och fortsatt utreda. Det finns väl inget egensyfte med att ha någon som skäligen misstänkt så länge?
Nej det borde inte finnas men de där NFC-halmstråna börjar kännas patetiska, minst sagt. Säger jag som inte har någon insyn alls men det är min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in