2019-05-14, 10:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det har dom inte, all fakta. Den finns inom utredningsgruppen med MN och ÅH.

Du kan inte veta vilka som menas med "internt". Det låter som människor inne i utredningen inte alla de hundratals som finns ute i organisationen. De skulle jag knappast kalla tillhöra "internt".
Citera
2019-05-14, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är skillnad mellan Mats Alm fallet och det här tycker jag, Sherlock.

Hade SD ertappats med att flytta Lenas lik hade vi nog alla trott att han var skyldig oavsett om han bara kunnat bli fälld för griftesfridbrott.
Men just nu finns bara skälig misstanke under ett års tid som två experter idag i NA uttryckt är märkligt.

Ser du inte att det finns en viss skillnad?

Du svarade aldrig på frågan utan ställer en motfråga, tror du har blivit influerad av Draifos...
Jo klart det finns en skillnad, Alm blev prövad i domstol tex men bevisen räckte inte "utom allt rimligt tvivel"
Åkl trodde sig ha sannolika skäl redan då han blev häktad, det säger iofs inte jättemycket. Men det faktum att dom inte kunnat avföra SD och vad vi vet inte har någon annan misstänkt säger desto mer.
Komplext är ordet de använder.
Citera
2019-05-14, 10:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nerikes Allehanda verkar ha slagit in på en ny väg nu efter att ha varit åklagarvänliga i de första hundra artiklarna. Nu verkar man nästan vilja starta ett helt nytt mediedrev, den här gången mot Mikael Nyqvist och Åsa Hiding.

De har väl fått dåligt samvete för att varit delaktiga i det hårda drevet mot SD. NA måste ha insett vid det här laget att chansen att han är oskyldig är högre nu eftersom inte tillräckliga bevis ens för häktning har kunnat hittas mot honom under ett års tid.
Nu gör de kanske lite damage control? Annars blir det nog svårt för dem om SD avskrivs. Allmänheten kan vända ryggen mot tidningen för att de pekade ut en oskyldig människa för mord.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-14 kl. 10:49. Anledning: Sf
Citera
2019-05-14, 10:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du svarade aldrig på frågan utan ställer en motfråga, tror du har blivit influerad av Draifos...
Jo klart det finns en skillnad, Alm blev prövad i domstol tex men bevisen räckte inte "utom allt rimligt tvivel"
Åkl trodde sig ha sannolika skäl redan då han blev häktad, det säger iofs inte jättemycket. Men det faktum att dom inte kunnat avföra SD och vad vi vet inte har någon annan misstänkt säger desto mer.
Komplext är ordet de använder.

Vilken fråga? Jag trodde dina frågor om jag ansåg Mats Alm var skyldig och om Lena aldrig blev mördad var mer retoriska för att utveckla din text mer. Jag såg inga andra frågor i det inlägget. Vad undrar du över?
Citera
2019-05-14, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fram till att en dom fallit ska det vara lätt att dra den gränsen. Det finns bara ett alternativ då: oskyldig.
Efter en dom kan man börja prata om den gränsen. Då blir svaret oftast "skyldig" eftersom det har prövats och bevisats vara så.
Då återstår bara ett fåtal som fortfarande inte kan dra gränsen mellan skyldig/oskyldig, t.ex. de som fortfarande tror den dömde är oskyldig.

Så jag tycker gränsen är lätt att dra. Innan en dom är man oskyldig och efter en dom är man skyldig.

Ja, vi pratar nog om olika saker.

Man ska betraktas som oskyldig tills dom fallit. Det är det du menar. Den gränsen är vad man lätt kan dra.

Och jag menar att det kan vara svårt att avgöra om någon är skyldig eller inte. Det krävs väldigt mycket för att man ska kunna vara säker på att rätt person blir fälld. Typ "the smoking gun".
Och bara det att man har rätt att kräva att få sin dom överklagad i flera instanser, visar att det inte bara är att "väga/mäta", "packat och klart".
Citera
2019-05-14, 10:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vi pratar nog om olika saker.

Man ska betraktas som oskyldig tills dom fallit. Det är det du menar. Den gränsen är vad man lätt kan dra.

Och jag menar att det kan vara svårt att avgöra om någon är skyldig eller inte. Det krävs väldigt mycket för att man ska kunna vara säker på att rätt person blir fälld. Typ "the smoking gun".
Och bara det att man har rätt att kräva att få sin dom överklagad i flera instanser, visar att det inte bara är att "väga/mäta", "packat och klart".
Åklagaren Åsa Hiding kunde ha överklagat tingsrättens beslut till hovrätten, men det gjorde hon inte. Det finns en risk att hon framstår som en rättshaverist nu om hon inte lägger fram de här bevisen som hon tydligen anser sig ha. Det börjar nästan bli lite Lambertz över det här.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-14 kl. 11:07.
Citera
2019-05-14, 11:34
Medlem
Citat:
Du kan inte veta vilka som menas med "internt". Det låter som människor inne i utredningen inte alla de hundratals som finns ute i organisationen. De skulle jag knappast kalla tillhöra "internt".

När man bytte ut spaningsledningen nämnde man också att det fanns kritik internt vilket jag tolkade som att det rörde de som varit inblandade i spaningarna alltså under den dåvarande spaningsledningen. Där fanns då initiellt även hundenheten inblandad, ev andra enheter.

Jag vet inte hur stor själva avd för Grova Brott är. Det är väl rimligen andra aktiva spaningsgrupper än den som hanterar detta ärende. Självklart finns det synpunkter på hur resurser används.

Jag tolkade inte att man avsåg kritik inom just denna spaningsgrupp under MN/ÅH.

Men tolkningen är fri.
Citera
2019-05-14, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nerikes Allehanda verkar ha slagit in på en ny väg nu efter att ha varit åklagarvänliga i de första hundra artiklarna. Nu verkar man nästan vilja starta ett helt nytt mediedrev, den här gången mot Mikael Nyqvist och Åsa Hiding.

Eller så speglar de mordet från många olika håll.
Artikelserien är väl inte avslutad ännu?

En del i en granskning är väl att ta med erfarna experter och få deras utlåtande om fallet.
Reportern kan ju inte gärna ha vetet i förväg vad Alheim och Jerzy Sarnecki skulle säga?
Citera
2019-05-14, 11:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller så speglar de mordet från många olika håll.
Artikelserien är väl inte avslutad ännu?

En del i en granskning är väl att ta med erfarna experter och få deras utlåtande om fallet.
Reportern kan ju inte gärna ha vetet i förväg vad Alheim och Jerzy Sarnecki skulle säga?

Nej men allting går att vinkla t.ex. genom att man tar bort obekväma svar. Tänk om NA valt att inte publicera Jerzys åsikt om att de inte kan ha 5 heltidsarbetande poliser? Det där var en ganska grov känga mot polisen som du nog förstår.

Jag vet att Jerzy själv har sagt att andra tidningar ibland valt att inte ta med allt han sagt. 😉
Citera
2019-05-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
SDs budskap till oss Sunday, 12 May 2019?

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/11096211-ea44-46f0-b148-6c45c1a0e891_l.jpg

Jag kom att tänka på denna iaf:

Svarta ögon, läppar, tungor,
Törst och aldrig stillad hunger
I fängelset står dörrarna på glänt
Fångarna vid fönstret vakar,
Händerna runt gallret skakar
Naglar blöder mot väggar av cement
Du behöver inte slå dig ut,
Det är bara att gå därifrån

Ännu en vandring, in i förvandling,
Är du fri ännu, Evangeline

http://www.alltomuffe.se/blogg/texterna/en-mogen-kvinna/evangeline/#.XNqNrh65k0M
Citera
2019-05-14, 11:53
Medlem
Honan6s avatar
Jag förundras rejält över att MGM tycks ha ett starkt behov av att visa upp sig och att han inte alls verkar berörd över faktumet att han är misstänkt för mord på kvinnan han tidigare haft en "förbjuden" relation med. Livet rullar på som vanligt och allt verkar fantastiskt bra om man ska tro hans loggtexter med övertydligt arrangerade foton.

Ett litet collage med några exempel på hans arrangerade bilder med budskap - kan ses i länken http://forumbilder.se/I5CSJ/overtydlig-misstankt
Det finns så mycket mer, har dock inte tid att ta fram det nu, men tänker på bilden han lade ut på Mikael Nykvist grav - ett "känt" namn för MGM....

1 De rispade benen - Antagligen hade han rispor vid första anhållandet, men hur färska rispor?

2 Kniven i krämkakan - Dödades L*na med ett tillhygge som ex kniv? På loggtexten: "skulle räcka till 8", "...var för en person". Är det egentliga budskapet att han inte ville dela L*ena med andra?

3 Pekfingret för att berätta att han inte alls har en liten...? Han önskar få använda den?

4 MGM skriver "Skogen plockar tillbaka virket som den uppfattar som sitt eget" - Det får mig att fundera på om han menar att får inte han ha L*ena för sig, så ska hon "plockas"?

5 Bild på gallergrind med lås av det enklare slaget - Han tror han blir avskriven som misstänkt?

6 Bilden på Polishuset i Stockholm som han tog dagen efter L*ena begravdes - Varför drogs han till just den cachen?

Om MGM är oskyldig borde han väl använda sin advokat IB och se till att ifrågasätta åklagaren. Vad är det som hindrar?
Citera
2019-05-14, 12:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det beror snarast på vilken bild redaktionen valt av fotografens bilder. De ser ut som de sitter i ett trist väntrum före intervjun.

Det är förstås en redaktionell sak till stor del.

Men vill man vara grinig så finns det även formuleringar i den där artikeln som man inte blir så glad av. Sen vad det beror på får man också då tolka lite varligt.

Hiding uppger på fråga i dag ett år efteråt att man kanske kan behöva komma att titta på varför ingen tittade bakom planket. I mina öron har man då förlorat kontakten med viktiga delar av verkligheten på åtminstone två plan. En åklagare ska ju inte behöva ligga med draget vapen i någons förort, men ett mellanting kan kanske vara på sin plats. Nu är åklagarmyndigheten en diversifierad arbetsplats, så då finns det utrymme för variation, men alternativet att besvara pressens frågor per mejl borde begrundas som en möjlighet. Frågan är givetvis ganska dum efter 302 betalartiklar med delvis liknande innehåll från NA allaredan, men det går att ”fånga” (korrekt bedöma) även en snedträff.

Apropå sportjournalistik och allmänreportrar så tappar Hiding även nästa boll där tycks det mig. Det går inte avstyra frågor om ettåriga utredningar utan häktning för att det ställer ”idrottsliga” krav på tjänstemannen, som vill ha ett jobb att gå till för att komma bort från blöjor och välling, eller vad det kan vara. Det är ju i det avseendet den misstänkta allmänheten som ska skyddas mot exploatering från de dömande klasserna — inte omvänt. I alla fall om det fanns dömande klasser...

Nu ska kanske rentav härr misstänkt i detta fall i stället ska vara utomordentligt glad att åklagaren synbart valt just denne för att avsevärt förbättra statistiken kring svenska häktningstider, barnafar med nysperarerat delat döttraboende som han är. Det är svårt att dela boendet i häktet, och flickor finner snabbt andra hobbisar än sannolikt mordmisstänkta fäder, vare sig det är på riktigt eller sånt som ett ex skulle kunna hitta på. Han skulle nästan lika väl ha kunnat sitta bakom lås o bom till dess att beviskedjan skrapats ihop. Men är man brödvinnare och rollmodell så är man.

Så utslaget på ”hela verksamheten” så kanske inte dröjsmålet ändå är så mycket att bråka om.

MGM kanske använder tiden väl och sitter och skriver på sitt erkännande. Det skulle nog jag ha gjort.

NA kunde faktiskt också ha förnyat sina frågor lite...

Regarder derrière la planche!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in