2019-05-13, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det är en ganska vanlig medtod att baka in osten i hamburgaren. Det brukar kallas för en Jucy Lucy och är vanligt på menyerna i USA. Brukar finnas på vissa hak i Sverige också.
Personligen är jag inget fan av det då jag helst äter mina burgare helt utan någon slags ost i huvudtaget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jucy_Lucy

Vilka menyer menar du att det finns på så att det kan kallas ”vanligt” i USA?
Jag har bara sett det på ett hak i Sverige, vilka annars har det?

Jag tycker personligen att det är mer en gimmick än något som tillför något.
Senast redigerad av cdec 2019-05-13 kl. 20:42.
Citera
2019-05-13, 20:49
Medlem
Svea.Folks avatar
Vill ni ha burgarrecept, kolla in Sam the cooking guy på tuben. Han firar just nu USA:s hamburger month med enbart burgarrecept.
Citera
2019-05-13, 21:08
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilka menyer menar du att det finns på så att det kan kallas ”vanligt” i USA?
Jag har bara sett det på ett hak i Sverige, vilka annars har det?

Jag tycker personligen att det är mer en gimmick än något som tillför något.

Vilka menyer? Ja menyer på hamburgerhak såklart. Den var långt ifrån unik på sådana ställen vad jag kunde notera vid våra besök. Jag har svårt att tro att den fanns på alla menyer dock.

Vanlig i Sverige tror jag inte den är, tvärtom. Men vet att jag sett den på någon meny här och där under åren.

Jag käkade min första och enda lucy i Seoul. Ingen höjdare tyckte jag heller.
Citera
2019-05-13, 21:19
Medlem
Citat:
Vilka menyer? Ja menyer på hamburgerhak såklart. Den var långt ifrån unik på sådana ställen vad jag kunde notera vid våra besök. Jag har svårt att tro att den fanns på alla menyer dock.

Vanlig i Sverige tror jag inte den är, tvärtom. Men vet att jag sett den på någon meny här och där under åren.

För ca 20 år sedan fanns det fryspuckar med ost i, som en dubbelburgare, svåra att steka och inte speciellt god.
Citera
2019-05-13, 21:27
Bannlyst
Citat:

Men vilka hak i Sverige finns det på?
Vissa hak finns det ju på enligt dig, jag vill väldigt gärna prova detta i svetige.
Citera
2019-05-13, 21:33
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Var du i Minnesota eller hade den spritt sig utanför?
Självklart förstår jag att ställen utanför Minnesota kan ha det som en grej, men är det vanligt?
Citera
2019-05-13, 21:37
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Men vilka hak i Sverige finns det på?
Vissa hak finns det ju på enligt dig, jag vill väldigt gärna prova detta i svetige.

Herregud hur ska jag kunna komma ihåg det? Det var inte direkt igår jag stötte på det. Men det måste ha varit på någon pub/brittiskt hak eller liknande. Något av de senare årens hypade eller nystartade hamburgerställen är den inte.

Du visste ju ett ställe som hade den. Prova där.
Citera
2019-05-13, 21:52
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Var du i Minnesota eller hade den spritt sig utanför?
Självklart förstår jag att ställen utanför Minnesota kan ha det som en grej, men är det vanligt?

Jag har aldrig varit annat än i New York med omnejd. Vanligt och vanligt, jag noterade den i alla fall på menyn vid beställning på ett par ställen vad jag kommer ihåg. Om det är vanligt eller närmaste i unikt låter jag vara osagt.

En googling på Jucy Lucy burger New York ger i alla fall en hel del förslag på restauranger samt recensioner av nämnda burgare.
Citera
2019-05-15, 08:19
Medlem
Tråden har blivit lång och otaliga recept på den perfekta burgaren har nämnts, glömts osv. Jag har precis börjat experimentera med burgare som jag tänkt att sälja här i hettan och den enda jag kan känna mig nöjd med är klassisk ostburgare.

Nötköttet här är av kass kvalité, och ska man ha bra varor blir det import från australien eller annat land. Så jag har börjat använda mig av lokalt kött, där jag använder 1 kilo kött och maler ner tillsammans med 200g bacon för att få fett och sälta.

Sen kör jag en klassiker, där jag använder mig av bröd som är ngt segt med en tunn skorpa (tänk svenska frallor i butik), majo med senap, fin bacon och något slags ostsubstitut som smakar cheddar.

Min idé här är att sälja arbetarburgare, smashed med mycket stekyta. Inte den moderna fancy stilen man finner i restauranger som kostar 229:-.

Vad hade ni använt på en sån burgare? Om ni har varit i Thailand och känner till lokala ingredienser som ni kan rekommendera är det ännu bättre.

Glömde, har också kompletterat den klassiska ostburgaren med färsk chilli som ett alternativ, fungerar bra och folk älskart.
Citera
2019-05-15, 08:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
Tråden har blivit lång och otaliga recept på den perfekta burgaren har nämnts, glömts osv. Jag har precis börjat experimentera med burgare som jag tänkt att sälja här i hettan och den enda jag kan känna mig nöjd med är klassisk ostburgare.

Nötköttet här är av kass kvalité, och ska man ha bra varor blir det import från australien eller annat land. Så jag har börjat använda mig av lokalt kött, där jag använder 1 kilo kött och maler ner tillsammans med 200g bacon för att få fett och sälta.

Sen kör jag en klassiker, där jag använder mig av bröd som är ngt segt med en tunn skorpa (tänk svenska frallor i butik), majo med senap, fin bacon och något slags ostsubstitut som smakar cheddar.

Min idé här är att sälja arbetarburgare, smashed med mycket stekyta. Inte den moderna fancy stilen man finner i restauranger som kostar 229:-.

Vad hade ni använt på en sån burgare? Om ni har varit i Thailand och känner till lokala ingredienser som ni kan rekommendera är det ännu bättre.

Glömde, har också kompletterat den klassiska ostburgaren med färsk chilli som ett alternativ, fungerar bra och folk älskart.
Något syrligt behövs, typ picklad gurka/och eller picklad lök och/eller amerikansk senap.
Citera
2019-05-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Något syrligt behövs, typ picklad gurka/och eller picklad lök och/eller amerikansk senap.

Har tänkt mycket på det, jag älskar picklad gurka och rödlök. Men en klassisk ost, ska den verkligen berikas med saker som kanske inte är helt nödvändiga? Jag gillar även tomat på burgare. Men den klassiska osten känns den det ska rinna ost och bara va en flottig skräpmatsbugare.

Kanske har du rätt dock, jag ska testa att sälja den med picklad gurka och utan, sen ta åt mig av kritiken.

Själv föredrog jag utan Men det är väl även dagsform.
Citera
2019-05-15, 08:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
Ha, det märks att man inte har varit ute på dessa trendrestauranger, 229 spänn för en liten burgare...

Minns när jag var på en hamburgerbar uppe i Haparanda där man fick en riktig ½ kg burgare för drygt hundralappen i och för sig för många år sedan men ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in