2019-05-12, 21:34
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är precis sådant som vetenskaplig träning skall få bort. Att man mer förutsättningslöst undersöker frågor snarare än att "vägra" tro på sådant man inte vill tro på och att man tror att SVT är bästa källa för att förstå en vetenskaplig fråga.
Ja, men vetenskapens fundament är dialog och diskussion. Detta saknas HELT i klimatsammanhang. Lysenkoism råder. Bara en "sanning" tillåts.
Citera
2019-05-12, 21:34
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jo men fram då med en vetenskaplig källa på att "extremvädret" eller antalet orkaner ökar. Det ska inte vara någon jävla notis i en tidning utan en vetenskaplig artikel som redovisar statistik och metod. Put up och shut up!

/Johan
"or shut up" går uttalandet. Och nej, det kommer jag inte. Ditt sätt att argumentera hör inte hemma på ett diskussionsforum. Att kräva motståndare på källor till påståenden man själv kommer med, eller som vissa gör, kräva att man "bevisar" hur hög temperaturen kommer bli om 50 år, är inte seriöst någonstans.

Jag bryr mig faktiskt inte ett skit om dina frågor. Om du vill delta i den här diskussionen så kom med ett påstående och källhänvisa det, om det nu är så att du inte tror att klimatkrisen är "äkta".
Citera
2019-05-12, 21:35
Avstängd
Citat:

Det stämmer det också, men nu var ju poängen att jorden var varmare än den skulle varit utan växthusgaser, och det kan du inte förklara med fenomen som reflekterar solljus och därmed kyler jorden.

KÄLLA PÅ DET?

Hur vet du det?

Min poäng är att vi har ingen möjlighet att veta vad den underliggande icke-andropogena temperaturen är.

Forskare har försökt uppskatta detta däremot. Och jag har bett er uppge vilken andel forskarna har uppskattat den andropogena påverkan till?

Exempel: Vi har haft 1 grads temperaturhöjning. Den naturliga temperaturvariationen skulle ha sjunkit en grad. Så därför utgörs det andropogena tillskottet av två grader.

Exempel 2: Vi har haft 1 grads temperaturhöjning. Den naturliga temperaturvariationen skulle ha stigit en grad. Så därför utgörs det andropogena tillskottet av noll grader.

Vad tror ni? Finns det någon konsensus kring detta?

/Johan
Citera
2019-05-12, 21:47
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Att journalister uttrycker sig klumpigt är väl knappast ett argument för att vetenskapen i sig har fel? Kärnkraft är en åsiktsfråga, och många på vetenskapssidan (dvs. som accepterar vad vetenskapen säger) är för kärnkraft. Avgifter...? Om du menar bensinpriserna så har jag för mig att svenska politiker vill höja dessa för att pressa fram andra alternativ. Igen, det är i så fall politik och har inget med vetenskapen att göra.

"Trust the science". Ignorera resten.
Är du aningslös? Vilka av SVT Aktuellts tittare tror du tänker så? Inser du inte att det pågår en kampanj som syftar till att få till stånd ofattbart kostsamma politiska beslut som helt kan sakna effekt? Konsekvenserna av detta är oerhörda och oöverblickbara. Alltihop är helt enkelt komplett ansvarslöst!

Edit: varför censurerar du min text. I citatet utelämnar du medvetet de delar där jag delger vad SVT Aktuellt påstår. "A Convenient Truth", kanske?
Senast redigerad av Pfaltz 2019-05-12 kl. 21:59.
Citera
2019-05-12, 21:51
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Nä jag förstår att du inte vill vara med när du ombeds komma med källor.

Som ni inte ens förstår era intellektuella mongoloider är att den andropogena uppvärmningen på 100 år beräknas vara ungefär 0,5 grader.

*Host* För att citera en känd debattör....

KÄLLA PÅ DE!??!?!?!
Citera
2019-05-12, 21:52
Medlem
Citat:

.,, Dock har man inte lyckats identifiera någon naturlig mekanism som skulle kunna förklara någon nämnvärd del av uppvärmningen, tvärtom talar mycket för att jorden skulle kylts av en aning.

Peter Stilbs har ju varit inne på att vi statistiskt sett är på väg mot nästa istid och att denna kanske kan uppskjutas genom uppvärmningen.

Han menar att det kan finnas något positivt med den ökade CO2, som bl.a gett större skördar och längre odlingssäsonger, och att det vore mycket mer alarmerande med en temperatursänkning.

Han kallas klimatförnekare trots att han inte förnekat vare sig högre temperaturer och högre CO2. Men han vägrar att anamma den alarmistiska undergångsvisionen och försöker tona ner människans roll på utvecklingen.

Personligen tycker jag att han talar väl för sin sak.
Citera
2019-05-12, 21:53
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Är du aningslös? Vilka av SVT Aktuellts tittare tror du tänker så? Inser du inte att det pågår en kampanj som syftar till att få till stånd ofattbart kostsamma politiska beslut som helt kan sakna effekt? Konsekvenserna av detta är oerhörda och oöverblickbara. Alltihop är helt enkelt komplett ansvarslöst!
Jag har inte koll på svensk politik eller svenska nyheter, de är irrelevanta när det gäller bevisläget i frågan om klimatkrisen, måste du väl ändå hålla med om?

Om du vill bilda dig en uppfattning om fenomenet, titta på vetenskapen. Politiker och journalister hör som inte dit.
Citera
2019-05-12, 21:56
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Kom igen era svar dröjer!

Oooops det fanns inte svar i apans manus?

Så nu googlas det för fullt... ;-)

Hahaha!

/Johan
Är det detta din fråga gäller?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2019-05-12, 21:57
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Edit: varför censurerar du min text. I citatet utelämnar du medvetet de delar där jag delger vad SVT Aktuellt påstår. "A Convenient Truth", kanske?
Inte censurerat något. Citat följer inte med när man citerar ett inlägg.
Citera
2019-05-12, 21:59
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Peter Stilbs har ju varit inne på att vi statistiskt sett är på väg mot nästa istid och att denna kanske kan uppskjutas genom uppvärmningen.

Han menar att det kan finnas något positivt med den ökade CO2, som bl.a gett större skördar och längre odlingssäsonger, och att det vore mycket mer alarmerande med en temperatursänkning.

Han kallas klimatförnekare trots att han inte förnekat vare sig högre temperaturer och högre CO2. Men han vägrar att anamma den alarmistiska undergångsvisionen och försöker tona ner människans roll på utvecklingen.

Personligen tycker jag att han talar väl för sin sak.
Du ignorerar mina inlägg om att bli mer källkritisk....

Kan du inte kolla upp vad den där Peter Stilbs står för? Det torde inte vara särskilt svårt att söka upp vad mannen gjort innan man börjar repetera hans åsikter på nätet.....
Citera
2019-05-12, 22:01
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Inte censurerat något. Citat följer inte med när man citerar ett inlägg.
Sorry. My bad
Citera
2019-05-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ja, men vetenskapens fundament är dialog och diskussion. Detta saknas HELT i klimatsammanhang. Lysenkoism råder. Bara en "sanning" tillåts.
Det brukar heta så från förnekarhåll när de skall ursäkta att de inte har något stöd i vetenskaplig forskning. Utom då de plockar fram långa listor på forskare eller artiklar de påstår stödjer deras sak, då fanns visst inte denna Lysenkoism. Det är et av alla exempel på hur förnekarsidan inte bryr som om deras argument motsäger varandra, bara de låter bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in