Citat:
Ursprungligen postat av
Doktor Pork
Nu har jag lite för mycket annat för mig just nu för att följa kampanjen så noga, men man ser ju ändå diverse torgmöten, tweets, och man har ett kampanjmaterial. Jag undrar lite försiktigt hur det som är kritiska mot AFS tycker att man borde sköta kampanjen istället i nuläget? Ja, man hör så klart för lite i etablerade kanaler, vilket är det stora problemet, de som är PK man stöter på verkar ju inte ens se AfS som ett hot på kartan för tillfället utan det är bara SD eller NMR som det tjatas om, SD för att de har röster och NMR för att de är hotet etablissemanget själva vill kampanja mot, men vad ska man göra åt det?
Först: väldigt bra och matigt inlägg med flera vettiga synpunkter. Jag håller med om att AfS nästan inte märks alls, eller tror kanske snarare att partiet syns ungefär så mycket som möjligt. Bortsett från någon enstaka artikel i MSM om tumult och motdemonstrationer får AfS noll uppmärksamhet, vilket är lite konstigt med tanke på att det är ett parti med en relativt högprofilerad partiledare och ett ganska väldrillat maskineri i ryggen. Hur många andra pyttepartier är ute på landsomfattande turné inför EU-valet? Att nästan ingen skriver om AfS beror på att det är just det: ett pytteparti, om än med långt bättre förutsättningar att lyckas än andra småpartier som harvat runt i gärdsgårdsserien hur länge som helst. AfS är ändå nytt.
Citat:
Så här i efterhand mer än ett halvår från riksdagsvalet är det uppenbart så att nedtystningen i etablerad media fungerar, särskilt eftersom media blåser SD som mer radikala än de är trots att de tar avstånd på löpande från alla jämförbara partier i övriga Europa. Det finns ingen enkel väg till att komma förbi det här som inte kräver långt arbete och att nöta in budskapet eller någon extraordinär händelse som att man plötsligt blir inbokad i tre nationella partiledardebatter i rad i valrörelsen. Man får ju inte ens annonsera på offentliga platser som det är idag. Självklart är det svårt att nå ut då.
Märkligt att jag skrev så sent som härom kvällen att SD framställs som mer radikala än de är, eller närmare bestämt att det verkar som många väljare tror det. Och det
kommer ta lång tid för AfS att växa till sig med besked. Exponering kommer med växande opinionssiffror,
och vice versa. Jag tycker ändå att AfS når ut någorlunda givet omständigheterna, och att det är så kan väl tillskrivas partiledningens stenhårda arbete; valarbetarna och deras engagemang icke att förglömma. Nu blir det ju dessutom debatt mellan Kasselstrand och Bard!
Citat:
Hade Gustav Kasselstrand och partiet regelbundet medverkat i nationell media under det senaste året och skulle bli framlyfta som det enda partiet som vill lämna EU, plus medverkat i partiledardebatterna på samma villkor som Stram Kurs verkar få göra nu, så hade ett mandat i Europaparlamentet varit närmast garanterat i nuläget. Hade etablerad media dessutom seriöst bevakat t.ex. kommunkrisen med sammanställningar och en stor debatt om hur etableringsersättningen och invandringens utveckling förklarar att det sker just nu, hade läget varit ännu bättre.
Det är trots allt inte bara AfS fel att alternativa media inte skriver mer om partiet, eller hur? Många forum är dessutom mer eller mindre SD-vänliga. Att medverka i partiledardebatter är därtill förbehållet de största partierna, möjligen inklusive något enstaka udda parti som blivit omskrivet och som ses som progressivt (F!). AFS är helt enkelt för litet än så länge, och det är därför etablerade media inte bryr sig om dem. När stödet ökar kommer uppmärksamheten på köpet; både positiv och negativ. All PR är bra PR.
Citat:
Att bedriva politik i AfS roll nuläget är väl som att spela det politiska spelet på högsta möjliga svårighetsgrad i nuläget. Vi kan ju hoppas på det bästa, men måste ju också bedöma arbetet med den förståelsen också innan vi gnäller om att man gör ett dåligt jobb.
Snyggt formulerat. Det är verkligen som att spela spel på högsta svårighetsgraden.