2019-05-11, 12:51
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Edit: Däremot är jag inte helt övertygad om att de inte skulle kunna norpa en del röster från andra väljarbaser. Folk är inte lika noga med vad de röstar på i EU-val som till RD.

Jag hoppas verkligen att vi får se en sådan effekt!

Jag försöker förhålla mig realistiskt till AfS's möjligheter. Om de når ett bättre resultat än i riksdagsvalet, är jag i stort nöjd. Då ökar chanserna att de inte blir en dagslända.
Citera
2019-05-11, 14:17
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Jag hoppas verkligen att vi får se en sådan effekt!

Jag försöker förhålla mig realistiskt till AfS's möjligheter. Om de når ett bättre resultat än i riksdagsvalet, är jag i stort nöjd. Då ökar chanserna att de inte blir en dagslända.
Där är vi av samma åsikt. Största hindren är medieskuggan och folks allmänna ointresse för valet. Shaming borde komma längre ner, speciellt om det gäller Swexit-anhängare från SD som ju är vana vid invektiven sedan många år vid det här laget.
Citera
2019-05-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Nu har jag lite för mycket annat för mig just nu för att följa kampanjen så noga, men man ser ju ändå diverse torgmöten, tweets, och man har ett kampanjmaterial. Jag undrar lite försiktigt hur det som är kritiska mot AFS tycker att man borde sköta kampanjen istället i nuläget? Ja, man hör så klart för lite i etablerade kanaler, vilket är det stora problemet, de som är PK man stöter på verkar ju inte ens se AfS som ett hot på kartan för tillfället utan det är bara SD eller NMR som det tjatas om, SD för att de har röster och NMR för att de är hotet etablissemanget själva vill kampanja mot, men vad ska man göra åt det?

Så här i efterhand mer än ett halvår från riksdagsvalet är det uppenbart så att nedtystningen i etablerad media fungerar, särskilt eftersom media blåser SD som mer radikala än de är trots att de tar avstånd på löpande från alla jämförbara partier i övriga Europa. Det finns ingen enkel väg till att komma förbi det här som inte kräver långt arbete och att nöta in budskapet eller någon extraordinär händelse som att man plötsligt blir inbokad i tre nationella partiledardebatter i rad i valrörelsen. Man får ju inte ens annonsera på offentliga platser som det är idag. Självklart är det svårt att nå ut då.

Det är ju bara att jämföra med vårt grannland Danmark, där det uppenbarligen går att starta ett parti med mer radikal framtoning i form av Stram kurs och slå igenom nu inför riksdagsvalet. Det här beror ju dock på att de inte spelar det politiska spelet på svårighetsgraden Hardest, utan på normal difficulty. Skulle samma parti försöka nå ut med samma förutsättningar som AfS skulle de naturligtvis misslyckas helt och hållet. Det handlar både om nedtystning av att partiet finns, plus en nedtystning av problemen som skulle få folk att rösta på partiet.

Hade Gustav Kasselstrand och partiet regelbundet medverkat i nationell media under det senaste året och skulle bli framlyfta som det enda partiet som vill lämna EU, plus medverkat i partiledardebatterna på samma villkor som Stram Kurs verkar få göra nu, så hade ett mandat i Europaparlamentet varit närmast garanterat i nuläget. Hade etablerad media dessutom seriöst bevakat t.ex. kommunkrisen med sammanställningar och en stor debatt om hur etableringsersättningen och invandringens utveckling förklarar att det sker just nu, hade läget varit ännu bättre.

Att bedriva politik i AfS roll nuläget är väl som att spela det politiska spelet på högsta möjliga svårighetsgrad i nuläget. Vi kan ju hoppas på det bästa, men måste ju också bedöma arbetet med den förståelsen också innan vi gnäller om att man gör ett dåligt jobb.
AfS står ovanpå en guldåder. Ingen vet dock hur djupt dom måste gräva. Har dom uthålligheten? MSM har sina godtyckliga regler om att man måste ha representation i riksdagen eller EU-parlamentet för att få vara med i partiledardebatter. Public service vägrar ta sitt demokratiska ansvar att vitalisera debatterna med åsiktspluralitet. AfS får samma behandling som SD fick innan SD fick riksdagsmandat. SD grävde i tjugo år innan dom stötte på guld. Hur lång tid tar det för AFS?
Citera
2019-05-11, 19:29
Medlem
Enmansdemos avatar
Gustav stod och var förbannad i 15 minuter över att hans uppväxttrakter Vimmerby är förstörd av asylinvandring han tar upp väldigt bra exempel som inte borde inskränkas till ett lokalt tal ,
utan bör recyclas till Stockholm, vete fan hur många som lyssnade på det här...
Citera
2019-05-11, 20:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Nu har jag lite för mycket annat för mig just nu för att följa kampanjen så noga, men man ser ju ändå diverse torgmöten, tweets, och man har ett kampanjmaterial. Jag undrar lite försiktigt hur det som är kritiska mot AFS tycker att man borde sköta kampanjen istället i nuläget? Ja, man hör så klart för lite i etablerade kanaler, vilket är det stora problemet, de som är PK man stöter på verkar ju inte ens se AfS som ett hot på kartan för tillfället utan det är bara SD eller NMR som det tjatas om, SD för att de har röster och NMR för att de är hotet etablissemanget själva vill kampanja mot, men vad ska man göra åt det?
Först: väldigt bra och matigt inlägg med flera vettiga synpunkter. Jag håller med om att AfS nästan inte märks alls, eller tror kanske snarare att partiet syns ungefär så mycket som möjligt. Bortsett från någon enstaka artikel i MSM om tumult och motdemonstrationer får AfS noll uppmärksamhet, vilket är lite konstigt med tanke på att det är ett parti med en relativt högprofilerad partiledare och ett ganska väldrillat maskineri i ryggen. Hur många andra pyttepartier är ute på landsomfattande turné inför EU-valet? Att nästan ingen skriver om AfS beror på att det är just det: ett pytteparti, om än med långt bättre förutsättningar att lyckas än andra småpartier som harvat runt i gärdsgårdsserien hur länge som helst. AfS är ändå nytt.
Citat:
Så här i efterhand mer än ett halvår från riksdagsvalet är det uppenbart så att nedtystningen i etablerad media fungerar, särskilt eftersom media blåser SD som mer radikala än de är trots att de tar avstånd på löpande från alla jämförbara partier i övriga Europa. Det finns ingen enkel väg till att komma förbi det här som inte kräver långt arbete och att nöta in budskapet eller någon extraordinär händelse som att man plötsligt blir inbokad i tre nationella partiledardebatter i rad i valrörelsen. Man får ju inte ens annonsera på offentliga platser som det är idag. Självklart är det svårt att nå ut då.
Märkligt att jag skrev så sent som härom kvällen att SD framställs som mer radikala än de är, eller närmare bestämt att det verkar som många väljare tror det. Och det kommer ta lång tid för AfS att växa till sig med besked. Exponering kommer med växande opinionssiffror, och vice versa. Jag tycker ändå att AfS når ut någorlunda givet omständigheterna, och att det är så kan väl tillskrivas partiledningens stenhårda arbete; valarbetarna och deras engagemang icke att förglömma. Nu blir det ju dessutom debatt mellan Kasselstrand och Bard!
Citat:
Hade Gustav Kasselstrand och partiet regelbundet medverkat i nationell media under det senaste året och skulle bli framlyfta som det enda partiet som vill lämna EU, plus medverkat i partiledardebatterna på samma villkor som Stram Kurs verkar få göra nu, så hade ett mandat i Europaparlamentet varit närmast garanterat i nuläget. Hade etablerad media dessutom seriöst bevakat t.ex. kommunkrisen med sammanställningar och en stor debatt om hur etableringsersättningen och invandringens utveckling förklarar att det sker just nu, hade läget varit ännu bättre.
Det är trots allt inte bara AfS fel att alternativa media inte skriver mer om partiet, eller hur? Många forum är dessutom mer eller mindre SD-vänliga. Att medverka i partiledardebatter är därtill förbehållet de största partierna, möjligen inklusive något enstaka udda parti som blivit omskrivet och som ses som progressivt (F!). AFS är helt enkelt för litet än så länge, och det är därför etablerade media inte bryr sig om dem. När stödet ökar kommer uppmärksamheten på köpet; både positiv och negativ. All PR är bra PR.
Citat:
Att bedriva politik i AfS roll nuläget är väl som att spela det politiska spelet på högsta möjliga svårighetsgrad i nuläget. Vi kan ju hoppas på det bästa, men måste ju också bedöma arbetet med den förståelsen också innan vi gnäller om att man gör ett dåligt jobb.
Snyggt formulerat. Det är verkligen som att spela spel på högsta svårighetsgraden.
Senast redigerad av Blot-Sven 2019-05-11 kl. 20:55.
Citera
2019-05-11, 21:20
Medlem
Ni som skriver att det sker en "nedtystning" av AFS i etablerad media, vad menar ni att man skulle skriva om för något? Inte ens alternativmedia verkar ju intresserade av att skriva om AFS. Eftersom de är tråkiga.
Citera
2019-05-11, 22:03
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet
Ni som skriver att det sker en "nedtystning" av AFS i etablerad media, vad menar ni att man skulle skriva om för något? Inte ens alternativmedia verkar ju intresserade av att skriva om AFS. Eftersom de är tråkiga.
Det ska jag berätta. De är enda partiet som driver för EU-utträde och som pratar om återvandring. De befinner sig på en landsomfattande turné. De har högljudda motdemonstranter som formligen skriker på uppmärksamhet åt AfS. De nekas gång efter annan lokaler med grumliga hänvisningar. Det finns en spännande utbrytarstory att återkomma till och göra konflikt av (inte minst Åkesson vs Kasselstrand). Man uttalar sig ofta radikalt och färgstarkt, perfekt för citat i medierna. Man är det minst tråkiga partiet i dagens politik, en pigg uppstickare som vill röra om och som står för verklig förändring. MSM har alla ingredienser utom viljan att skriva om AfS.
Citera
2019-05-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Det ska jag berätta. De är enda partiet som driver för EU-utträde och som pratar om återvandring. De befinner sig på en landsomfattande turné. De har högljudda motdemonstranter som formligen skriker på uppmärksamhet åt AfS. De nekas gång efter annan lokaler med grumliga hänvisningar. Det finns en spännande utbrytarstory att återkomma till och göra konflikt av (inte minst Åkesson vs Kasselstrand). Man uttalar sig ofta radikalt och färgstarkt, perfekt för citat i medierna. Man är det minst tråkiga partiet i dagens politik, en pigg uppstickare som vill röra om och som står för verklig förändring. MSM har alla ingredienser utom viljan att skriva om AfS.

Så vad är din förklaring till att alternativmedia inte heller väljer att skriva om detta otroligt spännande parti?
Citera
2019-05-11, 22:25
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Har du missat allt AFS gjort sedan de startade årets valrörelse?

De har ju blivit politiskt diskriminerade av kommuner i nästan hela Sverige över ett dussin gånger. De fick ju tom ha sin EU-val konferans i Danmark eftersom det var totalt omöjligt att få tag på en lokal i Sverige.

De har bara denna veckan hunnit bli attackerade av vänsterextremister TVÅ gånger. Vilket förövrigt finns på film och setts av 250 tusen människor på AFS facebooksida.

Men detta vägrar massmedia konstant att skriva om. Det spelar ingen roll hur diskriminerade och hur många avtalsbrott myndigheter eller bolag gör sig skyldiga till så kommer ändå inte massmedia skriva om det.

Det är bara att inse att Bonnier har bestämt sig för att göra allt i sin makt för att tysta ned AFS sålänge det bara går..
Citat:
Så vad är din förklaring till att alternativmedia inte heller väljer att skriva om detta otroligt spännande parti?
Lever du under en sten eller?

De brukar ju skriva om dem minst ett par gånger i veckan.

Senast idag så skrev ju tidningen och alternativmedia sajten Nya Tider om dem.

https://www.nyatider.nu/skranande-vanster-och-lama-poliser-nar-afs-var-pa-norrlandsturne/
Senast redigerad av Tubleros 2019-05-11 kl. 22:30.
Citera
2019-05-12, 03:50
Medlem
Jag överväger rösta på AfS i EU-valet, även om endast totalt 20 ledamöter från samtliga partier i Sverige kan beredas plats i parlamentet. Det är svårt att hålla på de mesiga och inkompetenta SD-företrädarna (undantag kan finnas).

Vad man inte vill ha, som ansvarskännande medborgare, är lågutbildade typer som ser politiken som ett materiellt personligt uppsving mer än något annat. Man vill ha representanter som har något att falla tillbaka på, oavsett politiken. Man vill att dessa ska vara hyfsat intelligenta, så att de kan värdera information och fatta adekvata och till och med bra och förutseende beslut. En markör för intelligens är om de har titlar som civilingenjör eller andra krävande utbildningar. Det är dock ingen garanti för bra värderingar, omdöme eller uppsåt i det politiska. Men det är ändå en fördelaktig parameter mer än vi kan konstatera hos majoriteten av de "folkvalda".

Spärren är 4%. Jag gissar att AfS-sympatisörer är mer röstbenägna än genomsnittet av de röstande. I EU-val röstar endast ca 50% av de röstberättigade. Jag röstade på SD till riksdagen. Nu när det står klart att SD är kontrollerad opposition och/eller bekväm med att ha upptagits i politikerklassen och dess privilegier, så tror jag alltfler besvikna SD-röstare kan tänkas lägga sin röst på AfS.
Citera
2019-05-12, 11:36
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag överväger rösta på AfS i EU-valet, även om endast totalt 20 ledamöter från samtliga partier i Sverige kan beredas plats i parlamentet. Det är svårt att hålla på de mesiga och inkompetenta SD-företrädarna (undantag kan finnas).

Vad man inte vill ha, som ansvarskännande medborgare, är lågutbildade typer som ser politiken som ett materiellt personligt uppsving mer än något annat. Man vill ha representanter som har något att falla tillbaka på, oavsett politiken. Man vill att dessa ska vara hyfsat intelligenta, så att de kan värdera information och fatta adekvata och till och med bra och förutseende beslut. En markör för intelligens är om de har titlar som civilingenjör eller andra krävande utbildningar. Det är dock ingen garanti för bra värderingar, omdöme eller uppsåt i det politiska. Men det är ändå en fördelaktig parameter mer än vi kan konstatera hos majoriteten av de "folkvalda".

Spärren är 4%. Jag gissar att AfS-sympatisörer är mer röstbenägna än genomsnittet av de röstande. I EU-val röstar endast ca 50% av de röstberättigade. Jag röstade på SD till riksdagen. Nu när det står klart att SD är kontrollerad opposition och/eller bekväm med att ha upptagits i politikerklassen och dess privilegier, så tror jag alltfler besvikna SD-röstare kan tänkas lägga sin röst på AfS.

En röst på AfS är en bortkastad röst. AfS kommer inte att få fler röster i EU-valet än partiet fick i riksdagsvalet.
Sant är att AfS-sympatisörer är mer röstbenägna än genomsnittet men det räcker inte långt.
AfS är helt okända för den stora massan som skall rösta. Det är bara på FB partiet är uppmärksammat.
Att SD skulle vara kontrollerad opposition är konspirationsteorier som frodas bland nazister.
Citera
2019-05-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
En röst på AfS är en bortkastad röst. AfS kommer inte att få fler röster i EU-valet än partiet fick i riksdagsvalet.
Sant är att AfS-sympatisörer är mer röstbenägna än genomsnittet men det räcker inte långt.
AfS är helt okända för den stora massan som skall rösta. Det är bara på FB partiet är uppmärksammat.
Att SD skulle vara kontrollerad opposition är konspirationsteorier som frodas bland nazister.

Så länge inte SD nämner Barcelona avtalet eller som dem gjorde med FNs självmordsavtal dvs ingenting (begärde debatt... ) så är dem helt klart kontrollerad opposition i mina ögon. Tar man inte upp det avtalet som har kunnat möjliggöra hur det ser ut i väst idag, varför gör inte SD det?

Till viss del gäller det AfS trots Att dem inte är i riksdagen, tillsvidare tills något parti tar upp detta så anser nog jag med flera att AfS är skapat för att sno röster ifrån SD men ändå inte kunna komma nånstans, dvs dem som verkligen vill ha ut folk eller sitt land tillbaka blir låsta i ett promille parti.

Ursäkta röran skriver ifrån mobil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in