2019-05-11, 02:09
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Och trots att det skrevs om Junilistan 2014 gick det åt pipsvängen, vad säger det om det du kallar för exponerings-stöd?

JL blev hypade 2004 och gjorde ett extremt bra val. Därefter förde de en tynande tillvaro och existerar inte ens längre. PP gjorde ett bra val, men inte lika bra val som JL i valet innan. PP för en tynande tillvaro. FI gjorde sämst i från sig av dessa partier som sitt bästa val. FI är på väg att tyna bort, men kan åtminstone hoppas på att hålla kvar lokala mandat på kommunnivå, vilket inget annat av dessa partier har. Ingen förväntar sig att FI blir kvar i EU-parlamentet efter nästa val. Dessa tre partier fick enorm exponering i media i respektive val. Sedan försvann det mesta av exponeringen och nu existerar bara två av dessa partier kvar. De hade troligen inte ens blivit invalda utan medias stöd. De andra stora partierna är inte lika beroende av media på samma sätt (utom möjligen MP). Skulle AfS få exponering i media, så finns det en trolighet att det blir en mandatperiod, men å andra sidan är AfS uppbyggt på det gamla SDU, samt många från SD, vilket gör att det finns en grund att stå på. Därför kommer AfS att existera betydligt längre än dessa tre partier.
Citera
2019-05-11, 02:18
Medlem
Kumabjorns avatar
Eoppoyz har ett starkt intresse för Japan. Att AfS skall hänga sig fast bygger hen nog tankarna på hur den japanska högerextremismen byggt upp sig själva.
Citera
2019-05-11, 03:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Eoppoyz har ett starkt intresse för Japan. Att AfS skall hänga sig fast bygger hen nog tankarna på hur den japanska högerextremismen byggt upp sig själva.

Jag ser inte riktigt kopplingen mellan mitt intresse för Japan och den japanska radikala nationalismen och denna tråd. Av dessa grupper som nämns har jag personligen sett dessa som skriker ut i högtalare från bilar. Jag såg detta två gånger på samma vecka nära under Golden Week förra året och precis efter. Jag vet inte ens vilken grupp det var (jag frågade en polis som inte ens visste vilka de var alternativt inte ville svara på frågan). Jag har några bilder på detta, men jag kan inte tillräckligt många kanji för att uttyda texterna.

AfS eller några andra organisationer lär inte åka runt i bilar/minibussar och skrika ut budskapen från högtalare på detta sätt, i första taget. Mig veterligen finns det ingen grupp i Sverige som vill ge den svenska monarkin mer makt.
Citera
2019-05-11, 03:23
Medlem
Kumabjorns avatar
Det syftade mer på hur man agerar bakom kulisserna för att få större genomslag än den organisatoriska styrkan motiverar. Skillnaden på kontext och subtext. Efter tillräckligt lång tid i Japan kommer du också att nå insikt i skillnaderna.
Citera
2019-05-11, 04:10
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det syftade mer på hur man agerar bakom kulisserna för att få större genomslag än den organisatoriska styrkan motiverar. Skillnaden på kontext och subtext. Efter tillräckligt lång tid i Japan kommer du också att nå insikt i skillnaderna.

Okej, då förstår jag vad du menar.
Citera
2019-05-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Kan verkligen 50% stämma? vare sig juni listan, Fi eller piratpartiet har varit i närheten av 4% i riksdagsvalen men till eu parlamentet har dom kommit in i, samtliga småpartier har fått minst 8 gånger fler röster i eu valet än vad dom skulle ha fått i ett riksdagsval så afs kan nog komma över 1%

Det tog mig 5 sekunder att hitta valdeltagandet i EU valet 2014, 51,07% Så hur kan man hålla på att undra över det i stället för att kolla fakta?

Det kan gå betydligt bättre för AfS dels för att partiet är mer känt, dels det enda parti som är emot EU medlemskapet, dels det lägre valdeltagandet. över 1% är sannolikt. Beställningen av valsedlar direkt hos partiet är mycket högre än senaste valet har en fågel viskat i mitt öra.
Citera
2019-05-11, 10:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Vet inte, den där texten nämner inte i vart fall inte vad Åkesson uträttade under sitt möte, kanske indikerar det att dom håller med i min tidigare beskrivning över jippot.
Det låter ju som han bara gick dit eftersom han råkade befinna sig i Sundsvall samtidigt som AfS. Din beskrivning var i alla fall kul. Jag tänker mig att Jimmie stod där och gjorde grimaser som reaktion på det som sas från scenen, ungefär som han brukar göra när någon annan har ordet i olika partiledardebatter på TV.
Citat:
Vad var det som var sakligt tyckte du?, jag noterade bara en sak, det lustiga förklenandet
i att inte vilja kalla det för angrepp...utan det kunde lika gärna tolkas som ett välmenande skämt att ha hällt surströmmings-polkan på informationsmaterialet, och att det får stå helt för AFS att dom klagar över det, dom är nästan lika "inte tar någon på allvar" i tonfallet som mina flashback-alster, problemet är bara att det ska riktas åt alla håll då...eller åt inget håll alls.
Det som var sakligt var bara att de inte kallar AfS för något särskilt, alltså typ "främlingsfientliga, högerextrema partiet AfS". Det var det jag reagerade på. Håller med om att biten om surströmmingen kan läsas som en komisk anekdot, vilket så klart är väldigt förringande. Ska man göra en välvillig tolkning är det åtminstone bra att texten tar upp attacken och att ingen motdemonstrant får kommentera surströmmingen. Men visst, det låter minst sagt småskrockande.
Citera
2019-05-11, 12:15
Medlem
Doktor Porks avatar
Nu har jag lite för mycket annat för mig just nu för att följa kampanjen så noga, men man ser ju ändå diverse torgmöten, tweets, och man har ett kampanjmaterial. Jag undrar lite försiktigt hur det som är kritiska mot AFS tycker att man borde sköta kampanjen istället i nuläget? Ja, man hör så klart för lite i etablerade kanaler, vilket är det stora problemet, de som är PK man stöter på verkar ju inte ens se AfS som ett hot på kartan för tillfället utan det är bara SD eller NMR som det tjatas om, SD för att de har röster och NMR för att de är hotet etablissemanget själva vill kampanja mot, men vad ska man göra åt det?

Så här i efterhand mer än ett halvår från riksdagsvalet är det uppenbart så att nedtystningen i etablerad media fungerar, särskilt eftersom media blåser SD som mer radikala än de är trots att de tar avstånd på löpande från alla jämförbara partier i övriga Europa. Det finns ingen enkel väg till att komma förbi det här som inte kräver långt arbete och att nöta in budskapet eller någon extraordinär händelse som att man plötsligt blir inbokad i tre nationella partiledardebatter i rad i valrörelsen. Man får ju inte ens annonsera på offentliga platser som det är idag. Självklart är det svårt att nå ut då.

Det är ju bara att jämföra med vårt grannland Danmark, där det uppenbarligen går att starta ett parti med mer radikal framtoning i form av Stram kurs och slå igenom nu inför riksdagsvalet. Det här beror ju dock på att de inte spelar det politiska spelet på svårighetsgraden Hardest, utan på normal difficulty. Skulle samma parti försöka nå ut med samma förutsättningar som AfS skulle de naturligtvis misslyckas helt och hållet. Det handlar både om nedtystning av att partiet finns, plus en nedtystning av problemen som skulle få folk att rösta på partiet.

Hade Gustav Kasselstrand och partiet regelbundet medverkat i nationell media under det senaste året och skulle bli framlyfta som det enda partiet som vill lämna EU, plus medverkat i partiledardebatterna på samma villkor som Stram Kurs verkar få göra nu, så hade ett mandat i Europaparlamentet varit närmast garanterat i nuläget. Hade etablerad media dessutom seriöst bevakat t.ex. kommunkrisen med sammanställningar och en stor debatt om hur etableringsersättningen och invandringens utveckling förklarar att det sker just nu, hade läget varit ännu bättre.

Att bedriva politik i AfS roll nuläget är väl som att spela det politiska spelet på högsta möjliga svårighetsgrad i nuläget. Vi kan ju hoppas på det bästa, men måste ju också bedöma arbetet med den förståelsen också innan vi gnäller om att man gör ett dåligt jobb.
Citera
2019-05-11, 12:22
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
I förra EU-valet var det exakt 51,07% valdeltagande.

https://data.val.se/val/ep2014/slutresultat/E/rike/index.html

FI har faktiskt legat över 3% i ett riksdagsval, vilket var 2014.

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html

JL, PP och FI fick enormt stöd i media i respektive valen 2004, 2009 och 2014.

Visst finns det en möjlighet att AfS kan få så mycket som 1% i valet, men det är inte särskilt troligt. AfS får för lite uppmärksamhet.

Dessutom är JL och PP "EU-specifika" partier vars väljare röstar på andra partier i riksdagsvalen.

AfS kan nog inte räkna med en sådan gynnsam effekt vad gäller EU-valet, tyvärr. Väljarnas EU-skepsis är inte lika stor idag som på JL's tid heller.
Citera
2019-05-11, 12:34
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Nu har jag lite för mycket annat för mig just nu för att följa kampanjen så noga, men man ser ju ändå diverse torgmöten, tweets, och man har ett kampanjmaterial. Jag undrar lite försiktigt hur det som är kritiska mot AFS tycker att man borde sköta kampanjen istället i nuläget? Ja, man hör så klart för lite i etablerade kanaler, vilket är det stora problemet, de som är PK man stöter på verkar ju inte ens se AfS som ett hot på kartan för tillfället utan det är bara SD eller NMR som det tjatas om, SD för att de har röster och NMR för att de är hotet etablissemanget själva vill kampanja mot, men vad ska man göra åt det?

Så här i efterhand mer än ett halvår från riksdagsvalet är det uppenbart så att nedtystningen i etablerad media fungerar, särskilt eftersom media blåser SD som mer radikala än de är trots att de tar avstånd på löpande från alla jämförbara partier i övriga Europa. Det finns ingen enkel väg till att komma förbi det här som inte kräver långt arbete och att nöta in budskapet eller någon extraordinär händelse som att man plötsligt blir inbokad i tre nationella partiledardebatter i rad i valrörelsen. Man får ju inte ens annonsera på offentliga platser som det är idag. Självklart är det svårt att nå ut då.

Det är ju bara att jämföra med vårt grannland Danmark, där det uppenbarligen går att starta ett parti med mer radikal framtoning i form av Stram kurs och slå igenom nu inför riksdagsvalet. Det här beror ju dock på att de inte spelar det politiska spelet på svårighetsgraden Hardest, utan på normal difficulty. Skulle samma parti försöka nå ut med samma förutsättningar som AfS skulle de naturligtvis misslyckas helt och hållet. Det handlar både om nedtystning av att partiet finns, plus en nedtystning av problemen som skulle få folk att rösta på partiet.

Hade Gustav Kasselstrand och partiet regelbundet medverkat i nationell media under det senaste året och skulle bli framlyfta som det enda partiet som vill lämna EU, plus medverkat i partiledardebatterna på samma villkor som Stram Kurs verkar få göra nu, så hade ett mandat i Europaparlamentet varit närmast garanterat i nuläget. Hade etablerad media dessutom seriöst bevakat t.ex. kommunkrisen med sammanställningar och en stor debatt om hur etableringsersättningen och invandringens utveckling förklarar att det sker just nu, hade läget varit ännu bättre.

Att bedriva politik i AfS roll nuläget är väl som att spela det politiska spelet på högsta möjliga svårighetsgrad i nuläget. Vi kan ju hoppas på det bästa, men måste ju också bedöma arbetet med den förståelsen också innan vi gnäller om att man gör ett dåligt jobb.
Jag tror också att vi ibland glömmer de exceptionella villkor ett parti som AfS möter på här i Sverige. Landet är extremt, vilket åskådliggörs av medias nedtystning och reklamförbuden som du nämner, men även av gemene mans häpnadsväckande likgiltighet. Intresset för torgmötena skulle vara mycket större i ett land som välkomnar åsiktsfrihet och en vital debatt. I Sverige hastar Svensson istället raskt förbi då han på gator och torg utsätts för annorlunda, av etablissemanget ej sanktionerade perspektiv. Självklart kan inte AfS ursäktas för allt med dessa argument, men de väger faktiskt rätt tungt. I nuläget törs/orkar helt enkelt inte det stora flertalet ens närma sig och kritiskt ta ställning till AfS budskap.
Citera
2019-05-11, 12:37
Medlem
TonyBergmans avatar
I EU valet spelar det igen roll om man får 3,9 % eller 0 va?
För partistöd och sånt?
Citera
2019-05-11, 12:39
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Dessutom är JL och PP "EU-specifika" partier vars väljare röstar på andra partier i riksdagsvalen.

AfS kan nog inte räkna med en sådan gynnsam effekt vad gäller EU-valet, tyvärr. Väljarnas EU-skepsis är inte lika stor idag som på JL's tid heller.
Det allra sista stämmer tyvärr och det visar på den konformistiska läggningen hos folket. Man ogillade EU innan inträdet, för att det innebar en förändring, men sedan gick åren och folket vande sig. För mig är det beklämmande att se. Migrationskrisen 2015 borde ha varit tillräckligt för att få folk att vakna upp, men icke.

Edit: Däremot är jag inte helt övertygad om att de inte skulle kunna norpa en del röster från andra väljarbaser. Folk är inte lika noga med vad de röstar på i EU-val som till RD.
Senast redigerad av RogerRoger 2019-05-11 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in