2019-05-11, 13:21
Medlem
Medelmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det är knappast en rå misshandel. Lindrig eller misshandel av normalgraden. EPA-raggaren kan ta sig därifrån utan problem.

Karatespark mot huvudet kan orsaka död.
Att föraren och EPA-traktorn var i körbart skick är orelevant för misshandeln.

Vi minns ett annat känt fall: "Offret ådrog sig en skallfraktur, hjärnskakning och en blödning i hjärnan, som han fick sjukhusvård för, rapporterar Yle. Några dagar efter hemkomsten från sjukhuset avled han. "
"En finländsk nazist döms till två års fängelse för grov misshandel i samband med en demonstration i Helsingfors i september. Han frias därmed på punkten grovt vållande till annans död – det har inte gått att bevisa att offrets död sex dagar efter händelsen orsakades av misshandeln, enligt rättens domslut i det uppmärksammade fallet."

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ska jag tolka det så att du anser att misshandel, oavsett, är normalt mot folk som är enligt er blattar misshagliga och ett godtagbart beteende? I så fall torde det vara upp till var och en att misshandla er blattar lite så där på skoj, det är ju okey... du bör ju inse att beteende smittar och det finns alltid folk som kan mer.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men för helvete, du har snart häckat på FB i 10 år!?!?
Enligt brottsbalken kan misshandel graderas i ringa misshandel, normalgrad eller grov. Det var det postaren avsåg. Inte att det skulle anses normalt att klappa på folk sådär när man känner för det. Det borde vara begripligt för en som häckat på ABoK så länge som du har gjort!?

Men för helvete, du som kan läsa CaseyRyback tankar borde väl någorlunda kunna fatta vad Pingus menar. Ert interna AFA-NMR-trams är för tramsigt för flashback.
Citera
2019-05-11, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Misshandlarna har inte en susning om vad en sydstatsflagga är. Många mena är några av de mest obildade personer som finns. De kopplar den inte till sydstaterna, USA, raggarmusik mm mm. De vet inget, kan inte läsa av klädkoder på det sättet.
De ser bara nån som ser svensk ut och tänker med sin låga impulskontroll Nu gör vi kaos med honom. Det är såklart omvänd rasism. Alla som ser annorlunda ut än dom ska de ge sig på. Hade det varit en thailändsk lingon plockerska så hade väl ett annat öde väntat henne.
Vi måste inse att de inte resonerar som vi. De resonerar inte, de går på första impuls och de hatar svenskar och Sverige

Problemet är att många i USA inte heller vet vad sydstatsflaggan respresenterar. För de allra flesta i södern så representerar den inte en önskan om att återinföra slaveriet, utan en hyllning till sina förfäder som bosatte sig i "Dixie", och som slogs i inbördeskriget för självständighet.
Citera
2019-05-11, 13:32
Medlem
sanchoos avatar
lynyrd skynyrd brukar ju vifta med sydstatsflaggan på sina konserter så den kan knappast vara så kontroversiell
Citera
2019-05-11, 13:38
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Fanns "sydstatsflagga" med i rubriken enbart för att locka klick? Måste nog säga att det var därför jag klickade på tråden.

Sydstatsflaggan är inget kontroversiellt i Sverige. I USA är den kontroversiell men i Sverige är den kopplad till en äldre subkultur med gamla fordon & rockmusik. Attributen från raggarkulturen spiller väl även över litegrann på de slynglar som hasar omkring i 80-/90-tals Volvo eller A-traktorer även om de är drägg snarare än raggare. I Mellanöstern är ju sydstatsflaggan heller inte kontroversiell på något sätt. USA-flagga bör väl vara mer provocerande i så fall.

Så misshandeln har knappast med flaggan att göra. Jag fick kolla videon fyra gånger innan jag upptäckte flaggan som är målad på taket. Kontroversen har uppstått pga något annat.

Den är inte speciellt kontroversiell i sydstaterna, dock. Tvärtom är den älskad där. Det är en liten, hjärntvättat minoritet som går i taket när de ser den. Nordstatare förstår inte riktigt vad sydstatare ser i flaggan, för de ser flaggan som slaveri och annat. Det gör inte sydstatare.
Citera
2019-05-11, 13:43
Medlem
8711s avatar
SD/Ungsvenskarna ska dit för att protestera/visa sitt stöd på måndag.

Citat:
Efter invandrarnas brutala misshandel – nu åker SD till Kil för att träffa ungdomarna

En film från Kil som visar när två invandrare misshandlar en svensk kille som kör Epa (A-traktor) har spridit sig som en löpeld på internet. Nu åker riksdagsledamoten Tobias Andersson (SD), ordförande för Ungsvenskarna till skolan där flera av de inblandade går. – Det har blivit en märklig diskussion efter misshandeln. Mycket har handlat om att det skulle vara olagligt att sprida filmen och vad som eventuellt sagts innan istället för att handla om de riktiga brottsoffren, säger han.

https://nyheteridag.se/efter-invandrarnas-brutala-misshandel-nu-aker-sd-till-kil-for-att-traffa-ungdomarna/

Citat:
Sverigedemokraterna

"Misshandeln har väckt kraftiga reaktioner. Tobias Andersson, riksdagsledamot för SD och ordförande för ungdomsförbundet Ungsvenskarna har bestämt sig för att åka till Kil och till skolan där flera av de inblandade går."

https://twitter.com/sdriks/statuses/1126844331468447749

Citat:
Ungsvenskarna

Efter den grova misshandeln i Kil kommer @SDTobbe nu på måndag kl 16 vara i Kil för att lyssna på de riktiga offren.

https://twitter.com/Ungsvenskarna/status/1126812046975229952
Citera
2019-05-11, 13:54
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Rätt kul hur det har blivit en raggargrej. Tror en stor del ligger i filmen Dukes of Hazzard där en Dodge Charger har flaggan målad på taket.

Det låter som en rimlig teori att flaggan i Sverige har sitt ursprung hos 80-talets raggare. Jag har absolut inget minne av att ha sett flaggan på gamla bilder från 50-talet. Jag tänker mig Plymouth Valiant & Dodge Dart, bilar som var gamla på 80-talet & kördes av raggare i Sverige innan de började importera finare bilar från USA.

På 70-talet uppstod en musikstil som ofta kallas "Sydstatsrock" som var lite som hårdrock fast med starka inslag av country & blues. En cowboy-version av hårdrocken. Det var nog här som sydstatsflaggan kom in i bilden. Det var absolut inget rasistiskt. Snarare tvärtom. Svenska rasister har alltid anammat militära attribut. Dessa raggare körde helt annan stil med jeans, jeansjacka, cowboyboots, långt hår & mustasch. De stod snarare för en revolt mot det konservativa, stela samhället.

Vid den tiden tokbombade ju USA Vietnam i ett hänsynslöst krig. Vurmen för sydstatsflaggan var alltså inte så kontroversiell då eftersom USA-flaggan ändå solkats ner av Vietnamkriget. Man kan nog säga att sydstatsflaggan var som en revolt mot det konservativa. Man måste se det ur 70-talets perspektiv då hårdrockare & hippies var utbrett. Det här var någon sorts cowboyversion av den tidsandan.

Sen är det märkligt att slynglar som idag hasar runt i A-traktor eller Volvo 740 anammar sydstatsflaggan. Men de tillhör ju en svensk landsortskultur med gamla bilar. Kanske hade de gärna kört jänkebil istället men tvingas ta någon lågbudgetvariant av raggarbil med dessa patetiska fordon.
Citera
2019-05-11, 14:04
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Den är inte speciellt kontroversiell i sydstaterna, dock. Tvärtom är den älskad där. Det är en liten, hjärntvättat minoritet som går i taket när de ser den. Nordstatare förstår inte riktigt vad sydstatare ser i flaggan, för de ser flaggan som slaveri och annat. Det gör inte sydstatare.

Ja, jag menar att den är delvis kontroversiell i USA. Alltså till skillnad mot Sverige där den inte är kontroversiell överhuvudtaget.
Citera
2019-05-11, 14:21
Medlem
Citat:
Det låter som en rimlig teori att flaggan i Sverige har sitt ursprung hos 80-talets raggare. Jag har absolut inget minne av att ha sett flaggan på gamla bilder från 50-talet. Jag tänker mig Plymouth Valiant & Dodge Dart, bilar som var gamla på 80-talet & kördes av raggare i Sverige innan de började importera finare bilar från USA.

På 70-talet uppstod en musikstil som ofta kallas "Sydstatsrock" som var lite som hårdrock fast med starka inslag av country & blues. En cowboy-version av hårdrocken. Det var nog här som sydstatsflaggan kom in i bilden. Det var absolut inget rasistiskt. Snarare tvärtom. Svenska rasister har alltid anammat militära attribut. Dessa raggare körde helt annan stil med jeans, jeansjacka, cowboyboots, långt hår & mustasch. De stod snarare för en revolt mot det konservativa, stela samhället.

Vid den tiden tokbombade ju USA Vietnam i ett hänsynslöst krig. Vurmen för sydstatsflaggan var alltså inte så kontroversiell då eftersom USA-flaggan ändå solkats ner av Vietnamkriget. Man kan nog säga att sydstatsflaggan var som en revolt mot det konservativa. Man måste se det ur 70-talets perspektiv då hårdrockare & hippies var utbrett. Det här var någon sorts cowboyversion av den tidsandan.

Sen är det märkligt att slynglar som idag hasar runt i A-traktor eller Volvo 740 anammar sydstatsflaggan. Men de tillhör ju en svensk landsortskultur med gamla bilar. Kanske hade de gärna kört jänkebil istället men tvingas ta någon lågbudgetvariant av raggarbil med dessa patetiska fordon.

Att bygga en epa är något farsan gör med sonen för att pojken ska lära sej något
det är väl bra att alla inte sitter framför internet.

Ungar räknar ofta dagarna tills dom får köra moped och har väl inte tid att vänta tills dom fyller 18
epa traktor får man köra när man är 16 , varför ser man ned på det?

Epa traktorerna började byggas under andra världskriget då det inte fanns riktiga traktorer till
jordbruket.
Citera
2019-05-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ja, jag menar att den är delvis kontroversiell i USA. Alltså till skillnad mot Sverige där den inte är kontroversiell överhuvudtaget.
Märkligt att så extremt få i denna tråden tycker att vi ska värna svensk rättssäkerhet.

Ska vi döma utan rättegång i samtliga fall, eller bara när invandrare är inblandade? Och vilka får lov att döma?

Om det i en rättegång fastslås att detta våld var oprovocerat håller jag dock med om att förövaren bör utvisas efter avtjänat straff.
Citera
2019-05-11, 14:40
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Att bygga en epa är något farsan gör med sonen för att pojken ska lära sej något
det är väl bra att alla inte sitter framför internet.

Ungar räknar ofta dagarna tills dom får köra moped och har väl inte tid att vänta tills dom fyller 18
epa traktor får man köra när man är 16 , varför ser man ned på det?

Epa traktorerna började byggas under andra världskriget då det inte fanns riktiga traktorer till
jordbruket.

Tja, varför ser man ner på olika företeelser? Vi har väl yttrandefrihet. Folk uttalar sig om vad de ogillar. Jag är fordonsintresserad & uttalar mig om vilka fordon jag ogillar, dvs EPA-traktorer & nerkörda/stylade Volvo 740. Är dessa typer själva så vidsynta då & aldrig säger något nedsättande om någonting?

EPA-traktor fanns långt innan andra världskriget. De har funnits så länge man haft bilar & traktorer. De hade en funktion inom lantbruket förr, därav kopplingen till landsbygden. Idag är funktionen snarare livsstilsbaserad. Då finns det folk som gillar det & som ogillar det. EPA-traktorer var lite coola när de var baserade på Volvo PV men idag ser jag inget varken funktionellt eller häftigt med dem annat än att man, som du säger, lär sig att meka.
Citera
2019-05-11, 14:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Märkligt att så extremt få i denna tråden tycker att vi ska värna svensk rättssäkerhet.

Ska vi döma utan rättegång i samtliga fall, eller bara när invandrare är inblandade? Och vilka får lov att döma?

Om det i en rättegång fastslås att detta våld var oprovocerat håller jag dock med om att förövaren bör utvisas efter avtjänat straff.

Vet inte riktigt varför du citerade mig. Jag förklarade bara sydstatsflaggan. Det troliga är väl att någon form av provokation förekommit. Jag menar bara att flaggan på taket med största sannolikhet inte utgjorde provokationen. I mitt område finns en bil med sydstatsflagga på bakluckan (en Chevrolet från 60-talet). Det är något normalt i Sverige, inget konstigt eller kontroversiellt alls. Det är något annat som orsakat kontroversen i detta fallet.
Citera
2019-05-11, 14:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vet inte riktigt varför du citerade mig. Jag förklarade bara sydstatsflaggan. Det troliga är väl att någon form av provokation förekommit. Jag menar bara att flaggan på taket med största sannolikhet inte utgjorde provokationen. I mitt område finns en bil med sydstatsflagga på bakluckan (en Chevrolet från 60-talet). Det är något normalt i Sverige, inget konstigt eller kontroversiellt alls. Det är något annat som orsakat kontroversen i detta fallet.
Som många har påtalat. Sannolikheten för att några 16-åriga kaozblattar ens känner till hur en sydstatsflagga ser ut är minimal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in