2019-05-10, 18:11
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Är du en sån där doomsday prepper? Flytta ut i skogen och gräva ett skyddsrum. Sen måste du ha vapen också när helvetet bryter loss och folk vill stjäla din mat.
Du kan försöka vara liiite tacksam till att jag tar mig tiden och skriver seriösa svar till dig.

Traditionellt är prepping att bygga en bunker med åratal av mat, vapen och ammo för att klara av en apokalyps. Vad jag pratar om är snarare en "ekonomisk försäkring". Köpa ett Tesla-batteri (Power Wall) så man kan köpa in ström när den är billig (natt), och ja, ha ett förråd av mat så man klarar sig en stund när matpriserna är höga. För som sagt, nog tror jag alla i tråden så länge de är under 60, kommer åtminstone känna på högre matpriser med tanke på utsläppstakten.

Och nej, många i tråden verkar fortfarande inte fatta hur "alarmistiskt" läget egentligen är, med tanke på hur mycket uppvärmning vi redan har inbyggt i klimatet, som alltså inte visat sig ännu. Bara för att svenska politiker inte fullständigt dragit i nödbromsen än, men trots allt spenderar rekordsummor på detta problem, betyder inte att saker kommer vara likadana de närmsta årtiondena.
Citera
2019-05-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Uppenbarligen. Jag är en av de som inte fattar hur över 100% är möjligt. Trots att jag hade högsta betyg i matematik A, B, C, D.
Låt oss börja riktigt enkelt. Antag en vara som för 20 år sedan kostade 100 kronor idag kostar 300 kronor. Hur många procent har priset gått upp?

Antag att jorden utan våra utsläpp skulle blivit 0,25 grader kallare. Pga våra utsläpp har den istället blivit 1 grad varmare. Hur många procent av uppvärmningen står vi för?
Citera
2019-05-10, 18:17
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Men nog om pseudodebatten nu, övertyga mig om att jorden håller på att gå under och vad vi bör göra för att undgå detta.
47% högre koncentration CO2 än normalt i atmosfären just nu. Det tar uppemot 40 år innan koldioxid "visar sig" i form av ett uppvärmt klimat, eftersom klimatsystemet är väldigt långsamt.

Samma visa med arktis och glaciärerna. Vi har redan nog mycket koldioxid i atmosfären att sist det var såhär högt så fanns stora delar av Europa inte, då det låg under vatten. Det är +50 meter av havshöjning som vi redan har inbyggt i systemet (om vi inte på sikt tar bort koldioxiden alltså). Det är bara det att just issmältning tar 100+ år.
Citera
2019-05-10, 18:28
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Låt oss börja riktigt enkelt. Antag en vara som för 20 år sedan kostade 100 kronor idag kostar 300 kronor. Hur många procent har priset gått upp?

Antag att jorden utan våra utsläpp skulle blivit 0,25 grader kallare. Pga våra utsläpp har den istället blivit 1 grad varmare. Hur många procent av uppvärmningen står vi för?

Det har fortfarande ingen relevans till:
Citat:
Strax över 100% av uppvärmningen är antropogen

När Ni själva är mästare på att påpeka sakfel (Jag har läst i tråden), så är Ni precis lika protektionistiska när folk påpekar samma typ av sakfel. Jag har ingen intention att medverka i tråden under en längre tid. Kan bara konstatera att ni uppvisar ett onyktert sekteristiskt beteende.

Nu vet jag givetvis att de flesta av er inte har någon högre akademisk utildning, vilket är uppenbart när man läser det ni skriver, men det är samtidigt lite sorgligt att se detta sektliknande beteende inom ett område som vi vet extremt litet om. Parallelen till det antika Grekland och förkastandet av ny vetenskap är extremt uppenbar. Nästan så man skulle kunna gissa att ni var stadiga medlemmar i det verklighetsförnekande forumet VoF.
Citera
2019-05-10, 18:33
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
47% högre koncentration CO2 än normalt i atmosfären just nu. Det tar uppemot 40 år innan koldioxid "visar sig" i form av ett uppvärmt klimat, eftersom klimatsystemet är väldigt långsamt.

Samma visa med arktis och glaciärerna. Vi har redan nog mycket koldioxid i atmosfären att sist det var såhär högt så fanns stora delar av Europa inte, då det låg under vatten. Det är +50 meter av havshöjning som vi redan har inbyggt i systemet (om vi inte på sikt tar bort koldioxiden alltså). Det är bara det att just issmältning tar 100+ år.

Men exakt vad är problemet med det? Kommer jorden gå under, kommer fiskarna dö, kommer Afrika att brinna upp? Människosläktet levde för över 100 000 år sedan under ganska skrala förhållanden. Du lever just på grund av att dessa inte dog ut. Varför oroar du dig nu?
Citera
2019-05-10, 18:38
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Men exakt vad är problemet med det? Kommer jorden gå under, kommer fiskarna dö, kommer Afrika att brinna upp? Människosläktet levde för över 100 000 år sedan under ganska skrala förhållanden. Du lever just på grund av att dessa inte dog ut. Varför oroar du dig nu?
https://edition.cnn.com/2019/05/06/world/one-million-species-threatened-extinction-humans-scn-intl/index.html

Är väl bara läsa på? Problemet med att förutse framtiden är att ingen vet om eller när vi slutar släppa ut CO2, eller hur mycket vi lyckas dra in på det. Men en sak är säker. Fortsätter vi som vanligt och vi "råkar" nå en 4-6 grader Celsius varmare värld, då har vi redan kysst civilisationen farväl. Det är inget vi vill uppleva. Exempel på 4-6C: https://www.youtube.com/watch?time_continue=153&v=qWoiBpfvdx0
Citera
2019-05-10, 18:40
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
https://edition.cnn.com/2019/05/06/world/one-million-species-threatened-extinction-humans-scn-intl/index.html

Är väl bara läsa på? Problemet med att förutse framtiden är att ingen vet om eller när vi slutar släppa ut CO2, eller hur mycket vi lyckas dra in på det. Men en sak är säker. Fortsätter vi som vanligt och vi "råkar" nå en 4-6 grader Celsius varmare värld, då har vi redan kysst civilisationen farväl. Det är inget vi vill uppleva. Exempel på 4-6C: https://www.youtube.com/watch?time_continue=153&v=qWoiBpfvdx0

Jepp. Väldigt säkert. Så säkert att det inte går att kvantifiera eller bevisa.
Citera
2019-05-10, 18:44
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Jepp. Väldigt säkert. Så säkert att det inte går att kvantifiera eller bevisa.
Om du vill valla dig in i en sömnig svensk dröm av bilägande, hund, familj och hus, där ditt störta bekymmer är huruvida du får den där försäljarbonusen eller ej, så för all del, forma åsikten att "Vetenskapen vet inte". Bekymra däremot inte andra med dina åsikter, eftersom de som sagt bara är drömmar.

Här borta i verkligheten är det enda vi vet med säkerhet är att ju närmare vi kommer vissa gränser, desto farligare kommer vår värld att bli. Vissa forskare menar dessutom att vi inte får närma oss 2C, eftersom jordens egna uppvärmningssystem då sätter igång och skapar en 4-6C-värld hur som helst. Se videon. Snälla.
Citera
2019-05-10, 18:52
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Om du vill valla dig in i en sömnig svensk dröm av bilägande, hund, familj och hus, där ditt störta bekymmer är huruvida du får den där försäljarbonusen eller ej, så för all del, forma åsikten att "Vetenskapen vet inte". Bekymra däremot inte andra med dina åsikter, eftersom de som sagt bara är drömmar.

Här borta i verkligheten är det enda vi vet med säkerhet är att ju närmare vi kommer vissa gränser, desto farligare kommer vår värld att bli. Vissa forskare menar dessutom att vi inte får närma oss 2C, eftersom jordens egna uppvärmningssystem då sätter igång och skapar en 4-6C-värld hur som helst. Se videon. Snälla.

Går du till sömns med tanken att jorden kommer att gå under? Låter som ett jobbbigt liv. Kanske sjukskriva dig för klimatångest?

Det enda vi vet säkert är att vi inte vet vad framtiden kommer bringa. Med ökat CO2 kanske Afrika kan bli en superkontinent med extrem växtlighet och naturresurser.
Citera
2019-05-10, 18:53
Medlem
Citat:
Det har fortfarande ingen relevans till:
Det påståendet inkluderade en vetenskaplig referens. Din invändning var att det inte kunde finnas något som mer än 100%
Citat:
Nu vet jag givetvis att de flesta av er inte har någon högre akademisk utildning, vilket är uppenbart när man läser det ni skriver, men det är samtidigt lite sorgligt att se detta sektliknande beteende inom ett område som vi vet extremt litet om.
Du vet onekligen extremt lite om klimatet. Vi andra vet aningen mer, experterna ytterligare en hel del, även om det även för dessa finns mycket som är osäkert. Nå du framstår som en av dessa genuint obegåvade typer som finns för många av på flashback så jag skall inte besvära dig mer i din övertygelse om att du är helt överlägsen.
Citera
2019-05-10, 19:01
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det påståendet inkluderade en vetenskaplig referens. Din invändning var att det inte kunde finnas något som mer än 100%

Du vet onekligen extremt lite om klimatet. Vi andra vet aningen mer, experterna ytterligare en hel del, även om det även för dessa finns mycket som är osäkert. Nå du framstår som en av dessa genuint obegåvade typer som finns för många av på flashback så jag skall inte besvära dig mer i din övertygelse om att du är helt överlägsen.

Det påståendet citerades i sin helhet. Ergo helt korrekt. Att du är kränkt är ingen adekvat invändning.

Att du som inte har någon utbildning i ämnet Klimat eller ens ett närstående ämne antar att du eller Ni har mer vetenskap är tämligen löjligt. Härskartekniker fungerar bara om man kan påvisa en akademisk överlägsenhet. Du har ingen.
Citera
2019-05-10, 19:03
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Går du till sömns med tanken att jorden kommer att gå under? Låter som ett jobbbigt liv. Kanske sjukskriva dig för klimatångest?
Min ångest gick över 2015, då jag drabbades av en kortare depression då jag insåg att människor självklart inte kommer hinna med de gigantiska mål vi nu närmast måste nå. Men jag är glad att du är nyfiken och ställer frågor i alla fall. Kanske blir det lite ångest hos dig också en dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in