2019-05-09, 18:32
Medlem
Edit!

Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Federers sista serve-game. Massor av missade förstaservar. Visst var det lite av nervösFederer där? Han som inte vågar gå för slagen. Han som hellre chansar på en nätrusch än att spela baslinjetennis. Serve-volley på andraserven på matchboll emot sig. Men i tiebreaket såg han orädd och självsäker ut. Märkligt.

Kan det vara ovana? Det var trots allt ett bra tag sedan han gjorde en grusturnering. Sedan måste det ju vara påfrestande för psyket att spela mot någon som Monfils. Han kan ju liksom göra vad som helst ifrån ingenstans.
Senast redigerad av Shreksmorsa 2019-05-09 kl. 18:34. Anledning: Edit
Citera
2019-05-09, 20:27
Medlem
Det kan svänga fort. Elias har ju varit iskall på slutet men vinner han turneringen den här veckan går han in topp-100, förutsatt att Lorenzi samtidigt inte vinner challengern i Rom. Men Cuevas i kvarten blir tufft för honom, det är i princip den moraliska finalen. Men det var nog bara positivt för Elias att kvala in och få spela första omgången, för han var inte bra i början av turneringen, han har spelat upp sig och slagit ett par hyggliga spelare nu. Hade han kommit in som seedad och kommit in kall kunde han nog rykt direkt så det visar sig att det ibland är rätt att ta ett steg tillbaka och jobba upp lite självförtroende.

Det ska sägas att Ymer-bröderna båda ligger runt 80-strecket på årsracet. I Elias fall är det dock poäng från i höstas som hänger med, Mikael har spelat in allt sitt efter nyår och har större chans att klättra.
Citera
2019-05-09, 21:24
Medlem
Vi går mot en kanondag i Madrid imorgon! Wawrinka i kvartsfinal, det trodde jag inte. Men kul.
Citera
2019-05-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Vi går mot en kanondag i Madrid imorgon! Wawrinka i kvartsfinal, det trodde jag inte. Men kul.

Dags för Stan att steppa upp och gå hela vägen nu. Vill gärna se att han spelar sin absolut bästa tennis åtminstone i några GS till.
Citera
2019-05-09, 22:16
Medlem
Måste vara bästa kvartsfinaluppställningen i år.

Djokovic-Cilic.. Djokovic ser sårbar ut för tillfället, men Cilic var helt under isen halva matchen idag och hade rykt mot en bättre spelare. Tror inte han har bollträffen just nu för att slå dom vinnarna som krävs, blir det bara vanligt bollande vinner Djokovic 10 av 10.

Federer-Thiem kan bli en godbit. Thiem är en av få med plusstatistik mot Federer och det är lätt att förstå varför. Blir det längre dueller är han säkrare och starkare, särskilt på grus. Federer måste serva bra imorgon, och lär gå fram en hel del på nät. Behöver höja sig en hel del jämfört med idag där han hade problem att klura ut hur han skulle vinna bollarna mot Monfils.

Zverev-Tsitsipas känns väldigt oviss. Zverev har ju verkligen inte varit särskilt bra på ett tag men han är regerande mästare i Madrid och det ska man inte underskatta. Underlaget passar honom riktigt bra. Det mesta i övrigt talar för Tsitsipas just imorgon.

Wawrinka-Nadal är helt klart morgondagens match. Jag tycker fortfarande Wawrinka är en av dom som verkligen kan utmana om RG-titeln och han ser allt bättre ut, han ser hungrig ut igen. Bara att han tagit sig fram till den här matchen är halva grejen, för det är i dessa sammanhang han brukar vara som bäst. Blir ett bra test för båda, då även Nadal har ett och annat att bevisa just nu.
Citera
2019-05-09, 22:17
Medlem
Jkrokens avatar
Djokovic, Thiem, Wawrinka och Tsitsipas kommer vinna imorgon tror jag. Blir inte förvånad om Thiem krossar Federer. Nadal är fortfarande inte sig lik så den matchen tar Stanimal om han kommer upp i hyfsad nivå imorgon. Hur som helst har vi många fina matcher att se fram emot.
Citera
2019-05-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Måste vara bästa kvartsfinaluppställningen i år.

Djokovic-Cilic.. Djokovic ser sårbar ut för tillfället, men Cilic var helt under isen halva matchen idag och hade rykt mot en bättre spelare. Tror inte han har bollträffen just nu för att slå dom vinnarna som krävs, blir det bara vanligt bollande vinner Djokovic 10 av 10.

Federer-Thiem kan bli en godbit. Thiem är en av få med plusstatistik mot Federer och det är lätt att förstå varför. Blir det längre dueller är han säkrare och starkare, särskilt på grus. Federer måste serva bra imorgon, och lär gå fram en hel del på nät. Behöver höja sig en hel del jämfört med idag där han hade problem att klura ut hur han skulle vinna bollarna mot Monfils.

Zverev-Tsitsipas känns väldigt oviss. Zverev har ju verkligen inte varit särskilt bra på ett tag men han är regerande mästare i Madrid och det ska man inte underskatta. Underlaget passar honom riktigt bra. Det mesta i övrigt talar för Tsitsipas just imorgon.

Wawrinka-Nadal är helt klart morgondagens match. Jag tycker fortfarande Wawrinka är en av dom som verkligen kan utmana om RG-titeln och han ser allt bättre ut, han ser hungrig ut igen. Bara att han tagit sig fram till den här matchen är halva grejen, för det är i dessa sammanhang han brukar vara som bäst. Blir ett bra test för båda, då även Nadal har ett och annat att bevisa just nu.

Är beredd att stå bakom allt här, med ett litet tillägg. Jag tror att Federer-Thiem kan tangera Wawrinka-Nadal som dagens match. Herregud vad bra tennis det finns att se imorgon!!!
Citera
2019-05-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Djokovic, Thiem, Wawrinka och Tsitsipas kommer vinna imorgon tror jag. Blir inte förvånad om Thiem krossar Federer. Nadal är fortfarande inte sig lik så den matchen tar Stanimal om han kommer upp i hyfsad nivå imorgon. Hur som helst har vi många fina matcher att se fram emot.
Jag vill nog säga Djokovic, Federer, Nadal och Tsitsipas.

1) Cilic är under isen. Vet inte vad han sysslar med. Hade riktigt flyt att han lyckades dra fram servekanonerna när Klizan hade matchbollar. 95-5 Djokovic.
2) Thiem slår riktigt hårt och är beredd att slita, men han är inte lika klurig som Federer. Man får ha i åtanke att det är en av världens mest offensiva spelare han ställs emot. Jag är så enormt kluven, men jag tror att Federer visar sig vara något Thiem inte stött på tidigare i år (på grus). 51-49 Federer.
3) Wawrinka gjorde en riktigt bra match idag, men jag tror att Nadal har ett psykologiskt övertag och vet hur han ska spela, även om det gått skit på sistone. Allt hänger på Nadals dagsform. 60-40 Nadal.
4) Tsitsipas spelade inte jättebra idag. Verdasco ger bort så mycket på slarv. Däremot har Zverev en ENORM ojämnhet medan Tsitsipas kan ta sig in i hans skalle. 80-20 Tsitsipas.
Citera
2019-05-10, 00:55
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Jag vill nog säga Djokovic, Federer, Nadal och Tsitsipas.

2) Thiem slår riktigt hårt och är beredd att slita, men han är inte lika klurig som Federer. Man får ha i åtanke att det är en av världens mest offensiva spelare han ställs emot. Jag är så enormt kluven, men jag tror att Federer visar sig vara något Thiem inte stött på tidigare i år (på grus). 51-49 Federer.
Inte mig emot om Federer bjuder upp med en bra prestation imorgon. Känslan är dock att han kommer dras in i dom här långa baslinjeduellerna som Thiem älskar. Blir matchbilden sådan, ja då får Roger packa väskan efter en timmes spel. Visar han upp en större variation i sitt spel än vad han gjort hittills på gruset, då finns chansen att han kan störa Thiem. Men jag blev inte direkt mer övertygad om den saken efter att ha sett matchen mot Monfils.

Hur matchen än slutar så blir jag nöjd. Vinner Federer vore det nästan för bra för att vara sant, just med tanke på att han då slagit den bästa grusspelaren som finns just nu. Vinner Thiem så har vi en fantastisk semifinal att se fram emot mot Djokovic. Och skulle Nadal gneta till sig till en final så vore det inte mig emot om Thiem återigen får chansen att visa vilken klasskillnad det är mellan honom och Nadal på gruset denna säsong.
Citera
2019-05-10, 16:21
Medlem
Jahapp, Cilic kastade in handduken innan matchen, så Djokovic går vidare och får en dags vila.

Detta innebär att Federer - Thiem är framflyttad och börjar nu kl. 17 istället för kl 20.

Min känsla är också att Federer kommer få det svårt. Visserligen nollade han Monfils i ett set igår, men det berodde nog mer på att Monfils spelar så lustigt än att Federer var ovanligt briljant. I resten av matchen spelade Monfils mer Thiem-likt.

Stoppbollar och nätspel blir nog lösningen mot Thiem skulle jag tro, därför att Thiem brukar spelar rätt långt bak i banan. Federer körde rätt mycket stoppbollar i någon match tidigare i veckan, men verkar inte fortsatt med den strategin mot Monfils.
Citera
2019-05-10, 16:41
Medlem
Haha, Cuevas provade precis en Monfils (utan hoppet) mot Elias. I nät...
Spännande att Elias tog honom till TB ändå, och LEDER(!) andra set med ett break!
Citera
2019-05-10, 18:16
Medlem
Elias kämpade iallafall mot Cuevas , men räckte ej till ( förlust 2-1 ),men det är Elis problem , skulle han spela på den här nivån varje vecka skulle han va en topp 100 spelare, men det gör han ju inte.
Kan spela bra en vecka sen förlust i 1:a eller 2:a runda 4:a turneringar i rad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in