2019-05-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte sagt "bara".
Varför då ens nämna ateister?
Citera
2019-05-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
”Det jag menar är....” skrev Conny, så det är nog det som gäller.

Så han menar inte att teori är fakta? Är du säker på det?

Vad menar du själv? Är vetenskaplig teori fakta eller är vetenskaplig teori baserad på fakta enligt dig?

Med andra ord, håller du med ConnyKlasson eller Gul-groda?
Citera
2019-05-09, 20:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Säger vem? Inte bibeln i alla fall. Det står inte att Gud kan skapa en rund triangel, det står inte att Gud både har skapat världen och inte skapat världen. Det står inte i bibeln att Gud både existerar och inte existerar.

Det är logiska omöjligheter som inte går att skapa hur allsmäktig man än är.

Det bibeln talar om allsmäktighet är att han har makten att göra vad han vill med människor, jorden ja hela universum.
Ingen har talat om logiska omöjligheter. Om man kan skapa supermassiva svarta hål så kan man nog fan se till att människan är resistent mot virus.
Citat:
Jo, det bevisas av det enkla faktumet att Eva sade till ormen att hon inte fick äta av frukten (det står inte äpple). Så hon visste vad som var fel, att t.ex. äta av frukten.
Men isf hade de kunskap om ont och gott redan innan de åt och mumsandet på frukten spelade ingen roll.
Citat:
Men det är bevisat att Adam och Eva fick inte kunskap när dom åt av trädet. Bara det att Ormen/Satan påstod att Adam och Eva skulle bli som Gud, är nog för att förstå att det var tvärtom. Och resultatet blev ju att dom inte blev som Gud.
Bevisat? Börja med att bevisa att de existerat.
Citat:
Bevisligen dog Adam och Eva, så vi vet att Ormen/Satan ljög.
Bevisligen? Du verkar inte veta vad ett bevis är.
Citat:
Jag menar att Noa och hans släktingar levde i världen före floden, dom människorna kunde Noa inte tvinga att omvända sig till det goda, dom var alltigenom onda:
Jovisst. Men när noa landsteg efter floden så fanns bara han och hans familj. Det betyder att alla som lever idag är ättlingar till en incestuös familj och därför är det kanske inte så konstigt att det ser ut som det gör?
Citat:
Jag menar för dom som det står om i bibeln. När apostlarna dog, så försvann dom sista övernaturliga tecken från Gud, som t.ex. att apostlarna kunde väcka upp döda:
Gud har visat sig för folk i bibeln, jaha, det var ju en no-brainer.
Citera
2019-05-09, 20:39
Medlem
Citat:
Varför då ens nämna ateister?

För att det är många ateister som inte verkar veta skillnaden mellan teori och fakta.
Citera
2019-05-09, 20:40
Medlem
Citat:
Så han menar inte att teori är fakta? Är du säker på det?

Vad menar du själv? Är vetenskaplig teori fakta eller är vetenskaplig teori baserad på fakta enligt dig?

Med andra ord, håller du med ConnyKlasson eller Gul-groda?
Vetenskapliga teorier är förklaringsmodeller som bygger på fakta, test, falsifiering, m.m.
Teorin ska också kunna förutsäga resultaten, typ ”om den stämmer så borde detta ske”.
Citera
2019-05-09, 20:41
Medlem
Citat:
För att det är många ateister som inte verkar veta skillnaden mellan teori och fakta.
Är nog vanligare bland troende.
”Det är ju bara en teori” är ganska vanligt från troende, är min uppfattning.
Citera
2019-05-09, 20:46
Medlem
Citat:
Vetenskapliga teorier är förklaringsmodeller som bygger på fakta, test, falsifiering, m.m.
Teorin ska också kunna förutsäga resultaten, typ ”om den stämmer så borde detta ske”.

Så vetenskapliga teorier är inte fakta, är det så du säger?

Kommer du att argumentera emot Gul-groda så som du alltid argumenterar emot troende?

Eller håller ni varandra om ryggen?

Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jo, evolutionsteorin i sig själv är fakta, endast en bokstavstroende religiös person förnekar detta.
Citera
2019-05-09, 20:49
Medlem
Citat:
Är nog vanligare bland troende.
”Det är ju bara en teori” är ganska vanligt från troende, är min uppfattning.

Ok, så du menar att det är ovanligt bland ateister att inte veta skillnaden mellan vetenskaplig teori och fakta?

Jag har stött på det många gånger här FB, jag har för mig att vi har haft denna diskussion förut, där du vidhöll att evolutionsteorin var fakta, men jag kanske kommer ihåg fel?
Citera
2019-05-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ingen har talat om logiska omöjligheter. Om man kan skapa supermassiva svarta hål så kan man nog fan se till att människan är resistent mot virus.

Hur vet du det?

Nej visst ja, du var inte en allsmäktig Gud, så du har ingen aning, men ändå vet du:

Citat:
Citat:
Jag antar att du vet hur man bygger in säkerhetsspärrar i mikroorganismer?
Citat:
Jag är inte en allsmäktig skapargud så nej.

Så hur är det? Vet du att det är möjligt att: "se till att människan är resistent mot virus", eller inte?

Om du inte har en aning, så har du inget argument, bara ett påstående taget ur luften.

Citat:
Men isf hade de kunskap om ont och gott redan innan de åt och mumsandet på frukten spelade ingen roll.

Hur menar du?

Citat:
Bevisat? Börja med att bevisa att de existerat.

Jag bevisade att ditt påstående att Adam och Eva inte hade någon kunskap innan dom åt av frukten var felaktigt, och du höll t.o.m. med.

Citat:
Bevisligen? Du verkar inte veta vad ett bevis är.

Bevisligen ljög ormen, baserat på vad som står i bibeln. Vill du cherrypicka? Du påstod, baserat på bibeln, att Adam och Eva hade kunskap innan dom åt av frukten, sedan när jag bevisar motsatsen så gäller inte bibeln längre?

Citat:
Jovisst. Men när noa landsteg efter floden så fanns bara han och hans familj. Det betyder att alla som lever idag är ättlingar till en incestuös familj och därför är det kanske inte så konstigt att det ser ut som det gör?

Du spretar i dina argument, du argumenterade emot att Noa och hans familj inte hade några människor att omvända, nu pratar du om något helt annat.

Citat:
Gud har visat sig för folk i bibeln, jaha, det var ju en no-brainer.

Och?
Citera
2019-05-09, 21:14
Medlem
Citat:
Så vetenskapliga teorier är inte fakta, är det så du säger?

Kommer du att argumentera emot Gul-groda så som du alltid argumenterar emot troende?

Eller håller ni varandra om ryggen?
Jag har inte läst vad han skrivit (förrän nu).
Varför skulle jag hålla honom om ryggen?
Men jag kommer inte argumentera emot honom (i denna tråd).
Citera
2019-05-09, 21:15
Medlem
Citat:
Men jag kommer inte argumentera emot honom (i denna tråd).

Är jag förvånad?

Jag har aldrig sett dig argumentera emot en annan ateist, jag har inte sett någon annan heller för den delen. Ni håller varandra om ryggen.
Citera
2019-05-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ok, så du menar att det är ovanligt bland ateister att inte veta skillnaden mellan vetenskaplig teori och fakta?

Jag har stött på det många gånger här FB, jag har för mig att vi har haft denna diskussion förut, där du vidhöll att evolutionsteorin var fakta, men jag kanske kommer ihåg fel?
Om jag skrivit så, så uttryckte jag mig fel bara. Evolution är fakta, evolutionsteorin är en förklaringsmodell byggd på fakta. Det man kan säga är att det finns väldigt mycket belägg för teorin, enligt vad jag förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in