2019-05-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så jag ska alltså säga: "Vi kan visa kärlek till andra eftersom vi har en begränsad vilja"?
Om den vore fri skulle jag kunna älska någon för att jag vill, men jag ”fungerar” inte så. Min vilja avgör inte vem/vilka jag älskar.
Citera
2019-05-08, 19:29
Medlem
Citat:
Jag tror inte Gud kan göra något logiskt och fysiskt omöjligt. Du kan inte äta kakan och ha den kvar, hur skapar man en människa som "beter sig på ett viss sätt" utan att tumma på den fria viljan (förlåt, den begränsade viljan).

Ok, ska jag bara tro på dig, eller har du några bevis?

Konstigt, när jag använder detta argumentet när det gäller hur den levande cellen kom till, så hånar ateister den liknelsen, detsamma med liknelsen med en klocka som man hittar i skogen.
Men nu går det alltså att jämföra människokroppen med en dator?

Ja människan är en avancerad dator när det gäller uppbyggnaden, men sedan när det gäller medvetandet så blir det svårare att förklara.
Att göra vin av vatten är bara ett av många exempel från Bibeln som är fysiskt omöjligt. Vatten består bara av väte- och syreatomer, vin består av betydligt fler olika sorters atomer än så.

Hade bevis bitit på dig så hade du inte trott på Gud. Du ignorerar bevis.

Vadå för liknelse?

Nej, människans medvetandet bygger på samma princip som datorns medvetande, det är bara extremt mycket mer avancerat eftersom det har utvecklats under en extremt mycket längre tid. Det är också fakta att medvetande bara består av atomer och elektriska signaler.
Citera
2019-05-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jo, evolutionsteorin är så mycket fakta som något kan bli.

Evolutionsteorin innehåller fakta som man sammanfogar till en teori. Evolutionsteorin i sig själv är inte fakta.

Citat:
Numera erkänner nästan alla präster evolutionen eftersom bevisen är så odiskutabla.

Nej, präster har alltid velat följa med strömmen för att kunna få erkännanden från den stora massan, politiker och kungar. Dom vill känna sig betydelsefulla, därför vill dom ofta bli kallade för "fader"

"Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda böneremsor och stora manteltofsar. De tycker om att ha hedersplatsen på gästabuden och sitta främst i synagogan, och de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:1-2,5-9 Bibel2000)

Det enda bevis som evolutionsteorin har, är att människor, djur och växtlighet kan förändras och anpassa sig. Det är inget nytt, detta har dom som hållit på med avel vetat i tusentals år.
Darwins finkar hade olika slags näbbar, men dom var alltid finkar som kunde få avkomma med finkar. Dom hade inte förändrats till en ny art.

Citat:
Jag är tillräckligt insatt i Bibeln för att förstå detta.

Ok, jag är ganska säker på att du alltid läst bibeln genom olika bibelkritiska hemsidors glasögon, har jag rätt? Eller har du gett bibeln en chans genom att läsa bibeln på egen hand, eller med hjälp av en troende? Knappast, inte särskilt objektivt.

Citat:
T.ex är det som sagt bevisat att Gud inte skapade människan. Här är några andra exempel: https://rationalwiki.org/wiki/Biblical_scientific_errors

Tyvärr, jag är inte intresserad av proxydebatter. Ta upp en fråga, ditt bästa exempel på något som du är övertygad om är bevisat falskt i bibeln.
Citera
2019-05-08, 19:47
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Jag antar att du vet hur man bygger in säkerhetsspärrar i mikroorganismer?

Jag är inte en allsmäktig skapargud så nej.

Citat:
Nej, jag har tagit upp detta tidigare, Gud är inte allvetande när det gäller hur människor väljer att göra ont eller gott.

Han hade alltså ingen aning om att adam å eva skulle förstöra hela hans plan? De två första människorna blev en missräkning? Snopet. För det är väl i den vevan du menar att ebolavirus och liknande uppstod. Det blev liksom kört från start. Trots att gud rebootade genom att dränka alla människor och djur så lyckades inte noa och hans släktingar rädda släktet.
Citera
2019-05-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enAvDeUtvalda
Tycker du inte det är konstigt med en Gud som inte har intresse eller makt att åtminstone fixa mat åt alla människor, men som lade energi på att placera ut en massa villospår i form av berg, dinosaurier, fossiler och kol-14?

En engagerad person som gör sitt bästa för att lösa små och stora problem, t.ex. Nelson Mandela eller vad vet jag, kan inspirera väldigt många människor. Problemet är att din Gud inte finns annat än i din fantasi.

Vad sjutton gör Jesus i andevärlden, himmelriket eller vad det är på sin faders högra sida, när han kunde vara här på jorden för att bl.a. förklara saker och skapa debatt? Han borde ha sin egen TV-show, inte kapas av olika kristna som påstår att de för hans talan.

Gud anklagas av hans motståndare att han lägger sig i människors angelägenheter. Guds motståndare menar att människor ska kunna själva bestämma vad som är gott och ont. För att vara rättvis så har Gud gett dessa motståndare chansen att visa att människan kan leva utan Gud och hans lagar, och klara sig själva, utan att det blir några problem.

Historien har visat att människan inte klarar av att själva bestämma över jorden och bestämma vad som är gott och ont.

Om det bara hade handlat om Gud och hans motståndare, så hade lösningen varit enkel, att ta bort dom som motsätter sig. Men nu finns det massor med vittnen som inte har blivit motståndare till Gud, om Gud skulle på en gång ta bort dom som motsäger och motsätter sig Gud, så skulle risken vara att även dessa börjar ifrågasätta det rättvisa i att bara ta bort dom som motsäger Gud. Varför ska inte dessa få tid att bevisa sin sak?

Gud har satt en viss tid för att anklagarna/motståndarna ska kunna bevisa sin sak, men hittills har det gått åt skogen. När tillräckligt lång tid har gått, så kan ingen säga att Gud varit orättvis. När den tiden har gått, så kommer Gud att åtgärda allt på jorden som är ont och fel, t.ex. mätta människor.
Citera
2019-05-08, 19:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Jag har inte satt mig in i detta, men jag kan inte tro att vi är oskyldiga för våra handlingar på grund av att det är hjärnan som tar beslutet innan vi själva hinner göra det.

Du kanske ska ta och bekanta dig med forskningsresultaten.
Citera
2019-05-08, 20:04
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin innehåller fakta som man sammanfogar till en teori. Evolutionsteorin i sig själv är inte fakta.

Nej, präster har alltid velat följa med strömmen för att kunna få erkännanden från den stora massan, politiker och kungar. Dom vill känna sig betydelsefulla, därför vill dom ofta bli kallade för "fader"

"Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda böneremsor och stora manteltofsar. De tycker om att ha hedersplatsen på gästabuden och sitta främst i synagogan, och de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:1-2,5-9 Bibel2000)

Det enda bevis som evolutionsteorin har, är att människor, djur och växtlighet kan förändras och anpassa sig. Det är inget nytt, detta har dom som hållit på med avel vetat i tusentals år.
Darwins finkar hade olika slags näbbar, men dom var alltid finkar som kunde få avkomma med finkar. Dom hade inte förändrats till en ny art.

Ok, jag är ganska säker på att du alltid läst bibeln genom olika bibelkritiska hemsidors glasögon, har jag rätt? Eller har du gett bibeln en chans genom att läsa bibeln på egen hand, eller med hjälp av en troende? Knappast, inte särskilt objektivt.

Tyvärr, jag är inte intresserad av proxydebatter. Ta upp en fråga, ditt bästa exempel på något som du är övertygad om är bevisat falskt i bibeln.
Jo, evolutionsteorin i sig själv är fakta, endast en bokstavstroende religiös person förnekar detta.

Från Wikipedia:
Citat:
Evolutionsteorin är en övergripande huvudteori som kastar ljus över alla biologiska delvetenskaper, till exempel genetik, biokemi, fysiologi, beteendevetenskap, etc. Teorin stöds i gengäld av alla dessa delvetenskaper. Det finns också en enorm mängd olika vetenskapsgrenar som såväl tillsammans som var och en för sig bekräftar att en evolution ägt rum och äger rum.
Evolutionsteorin är bevisad bortom alla tvivel.

Det skulle inte göra någon skillnad att läsa Bibeln . Bibeln i sig har aldrig övertygat någon om att den är sann. De som tror att Bibeln är sann hade redan bestämt sig för att den var det innan de läste den. Bibeln innehåller absolut ingenting som inte hade kunnat författas av människor helt utan Guds hjälp, tvärtom är det fullständigt uppenbart att Gud inte ligger bakom den.

Det är bevisat att det aldrig var någon global översvämning. Denna myt är förmodligen en av de mest långsökta i Bibeln och den som de flesta kristna hade velat ta bort om de hade kunnat.
Citera
2019-05-08, 20:10
Medlem
Citat:
Båda dessa teorier är dock så bevisade att de betraktas som fakta.

Nej, i folkmun betraktas teorierna som fakta, men om man ska vara vetenskaplig så är det skillnad på fakta och teori.

Fakta är något som dom flesta, om inte alla kan gå med på, något som man direkt kan observera t.ex. att det finns olika slags hundar.

En teori är inte fakta, eftersom det inte direkt kan observeras, teorin bygger på fakta som pekar mot ett håll. Men om man tolkar fakta felaktigt så har man inte en välbyggd teori.

Jag anser att evolutionsteorin inte är välbyggd, teorin antar att djur kan förändras till nya arter, men det har aldrig observerats, man har bara observerat att arter kan förändras inom arten, men det stöds också av skapelseteorin. Det finns inget i skapelseteorin som motsäger att djur som Gud skapat kan förändras och anpassa sig. Att hundar kan förändras till oändligt många slags former bevisar detta, från en liten nakenhund som ser ut som en råtta, till Grand Danois stor som en liten häst. Dessa två kan inte få avkomma med varandra eftersom det är fysiskt omöjligt, men om man genomför insemination, så märker man att båda tillhör samma art, arten hund.
Citera
2019-05-08, 20:16
Medlem
Citat:
Citat:
Vi kan inte vara skyldiga för våra handlingar överhuvudtaget om det är hjärnan som tagit beslutet innan vi själva hunnit göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan det. Jag behöver inte agera på alla tankar.

Det är nog inte tankar som studien pratar om, du får kolla med proconsul
Citera
2019-05-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om den vore fri skulle jag kunna älska någon för att jag vill, men jag ”fungerar” inte så. Min vilja avgör inte vem/vilka jag älskar.

Jag har inte pratat om att känna kärlek, jag har pratat om att visa kärlek
Citera
2019-05-08, 20:21
Medlem
Citat:
Det är nog inte tankar som studien pratar om, du får kolla med proconsul
Nej, jag svarar på dina inlägg.
Citera
2019-05-08, 20:22
Medlem
Citat:
Jag har inte pratat om att känna kärlek, jag har pratat om att visa kärlek
Varför skulle viljan behöva vara fri för att visa kärlek? Det räcker med att viljan för att visa kärlek finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in