2019-05-08, 18:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det säger dom om evolutionsteorin också, vilket inte stämmer.

Evolutionsteorin är en teori om än väldigt välbelagd. Forskningen om viljestyrda handlingar bygger på påvisbara mätningar med instrument, det är ingen teori, det är bara att utläsa fakta.
Citera
2019-05-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Inte vet jag, men för Gud hade det säkert inte varit något problem.

Hur vet du det? Kan Gud skapa en rund triangel?

Citat:
Jag bildade min uppfattning genom att läsa vetenskapliga artiklar, d.v.s sådant som är baserat på bevis. Jag föredrar att leva i den hårda verkligheten istället för den bekväma sagovärlden, men där är det olika vad man föredrar.

Jag har sedan barnsben läst vetenskapliga artiklar och varit intresserad av teknik och vetenskap. Jag skaffade mig en dator när jag var 12 år när dom första hemdatorerna kom, jag höll på med programmering när kompisarna spelade spel. Jag har hållit på med elektronik, mekanik och nästan alltid lagat bilen själv, renoverat motorer och mycket annat. Jag lever i den hårda verkligheten varje dag och ser att det stämmer med vad som står i bibeln.
Citera
2019-05-08, 18:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Hur är man oskyldig när man skapar en defekt värld med oss människor i och sen inte ens gör den bättre när man ber om det? Man vet allt och kan göra allt så blir det såhär..

Gud skapade en perfekt värld. Vi förstörde den.
Citera
2019-05-08, 18:58
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin är ett vetenskapligt faktum. Det är lika bekräftat som att Jorden snurrar runt solen.

Nej, tyvärr, evolutionsteorin är en teori, inte fakta. Jag tror nog att proconsul kan rätta dig där om du inte tror på mig.

Citat:
Tyvärr, men mycket av det som står i Bibeln är bevisat falskt. Bibeln är full av motsägelser och faktafel och är med 99,999% säkerhet författad av vanliga människor.

Jaha, så du är insatt i bibeln? Eller är även detta något som du har hört från "de flesta"?

I alla fall ge mig ditt bästa exempel på något som är bevisat falskt i bibeln.

För din information: Bibeln ÄR författat av vanliga människor, under inspiration av Gud.
Citera
2019-05-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej det spelar ingen roll. Oavsett om de hade en nyttig funktion så behöver man, gud, inte tillåta att de blir farliga för människan. Om man skapar allting från grunden kan man ju bygga in säkerhetssspärrar.

Jag antar att du vet hur man bygger in säkerhetsspärrar i mikroorganismer?

Citat:
Gud, varande allvetande, visste ju också att det som hände skulle hända.

Nej, jag har tagit upp detta tidigare, Gud är inte allvetande när det gäller hur människor väljer att göra ont eller gott.
Citera
2019-05-08, 19:08
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Kan Gud skapa en rund triangel?

Jag har sedan barnsben läst vetenskapliga artiklar och varit intresserad av teknik och vetenskap. Jag skaffade mig en dator när jag var 12 år när dom första hemdatorerna kom, jag höll på med programmering när kompisarna spelade spel. Jag har hållit på med elektronik, mekanik och nästan alltid lagat bilen själv, renoverat motorer och mycket annat. Jag lever i den hårda verkligheten varje dag och ser att det stämmer med vad som står i bibeln.
Det beror på hur mäktig man tror att Gud är.

Nej, i de här frågorna lever du inte i verkligheten. Du är en avancerad dator, ingenting annat. Du består av kolatomer och datorn av kiselatomer, det är skillnaden.
Citera
2019-05-08, 19:10
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin är en teori om än väldigt välbelagd.

Precis, du kanske vill förklara detta för Gul-groda?

Citat:
Forskningen om viljestyrda handlingar bygger på påvisbara mätningar med instrument, det är ingen teori, det är bara att utläsa fakta.

Jag har inte satt mig in i detta, men jag kan inte tro att vi är oskyldiga för våra handlingar på grund av att det är hjärnan som tar beslutet innan vi själva hinner göra det.
Citera
2019-05-08, 19:16
Medlem
Citat:
Nej, tyvärr, evolutionsteorin är en teori, inte fakta. Jag tror nog att proconsul kan rätta dig där om du inte tror på mig.

Jaha, så du är insatt i bibeln? Eller är även detta något som du har hört från "de flesta"?

I alla fall ge mig ditt bästa exempel på något som är bevisat falskt i bibeln.

För din information: Bibeln ÄR författat av vanliga människor, under inspiration av Gud.
Jo, evolutionsteorin är så mycket fakta som något kan bli. Numera erkänner nästan alla präster evolutionen eftersom bevisen är så odiskutabla.

Jag är tillräckligt insatt i Bibeln för att förstå detta.

T.ex är det som sagt bevisat att Gud inte skapade människan. Här är några andra exempel: https://rationalwiki.org/wiki/Biblical_scientific_errors
Citera
2019-05-08, 19:18
Medlem
Citat:
Det beror på hur mäktig man tror att Gud är.

Jag tror inte Gud kan göra något logiskt och fysiskt omöjligt. Du kan inte äta kakan och ha den kvar, hur skapar man en människa som "beter sig på ett viss sätt" utan att tumma på den fria viljan (förlåt, den begränsade viljan).

Citat:
Nej, i de här frågorna lever du inte i verkligheten.

Ok, ska jag bara tro på dig, eller har du några bevis?

Citat:
Du är en avancerad dator, ingenting annat. Du består av kolatomer och datorn av kiselatomer, det är skillnaden.

Konstigt, när jag använder detta argumentet när det gäller hur den levande cellen kom till, så hånar ateister den liknelsen, detsamma med liknelsen med en klocka som man hittar i skogen.
Men nu går det alltså att jämföra människokroppen med en dator?

Ja människan är en avancerad dator när det gäller uppbyggnaden, men sedan när det gäller medvetandet så blir det svårare att förklara.
Citera
2019-05-08, 19:19
Bannlyst
Citat:

Tycker du inte det är konstigt med en Gud som inte har intresse eller makt att åtminstone fixa mat åt alla människor, men som lade energi på att placera ut en massa villospår i form av berg, dinosaurier, fossiler och kol-14?

En engagerad person som gör sitt bästa för att lösa små och stora problem, t.ex. Nelson Mandela eller vad vet jag, kan inspirera väldigt många människor. Problemet är att din Gud inte finns annat än i din fantasi.

Vad sjutton gör Jesus i andevärlden, himmelriket eller vad det är på sin faders högra sida, när han kunde vara här på jorden för att bl.a. förklara saker och skapa debatt? Han borde ha sin egen TV-show, inte kapas av olika kristna som påstår att de för hans talan.
Citera
2019-05-08, 19:20
Medlem
Citat:
Precis, du kanske vill förklara detta för Gul-groda?
Inom vetenskapen kallas alla slutsatser för teorier, oavsett hur välbelagda de är. Att Jorden snurrar runt solen är också bara en teori. Båda dessa teorier är dock så bevisade att de betraktas som fakta.
Citera
2019-05-08, 19:27
Medlem
Citat:
Vi kan inte vara skyldiga för våra handlingar överhuvudtaget om det är hjärnan som tagit beslutet innan vi själva hunnit göra det.
Jag kan det. Jag behöver inte agera på alla tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in