2019-05-08, 01:09
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frestadius
Hur länge har hon suttit hittills då? Är hon total-isolerad från omgivningen?
Hon häktades 2019-04-25 (vilket jag nu bett om att få in i trådens rubrik). Jag har inte sett någon häktningsframställan. Där framgår bl.a. vilka ev. restriktioner den häktade har.

Eftersom det påstås i tråden att hennes pojkvän är efterlyst i sin utevaro för samma brott som den gängkriminelle som greps tillsammans med henne vid inbrytningen i hennes bostad, så tror jag med all sannolikhet att hon enbart får träffa sin advokat.
Det betyder t.ex. även att när hennes Instagramkonto raderades så har hon lämnat lösenord via advokaten till någon som genomfört åtgärden.

Någon i tråden påstod tidigare att hon hade samarbetat och var släppt, vilket vore ett klart möjligt alternativ för en ostraffad person som medverkat i att föra en utredning framåt.
Detta tillbakavisades av en annan användare som påstått att hon fortfarande är häktad av Attunda Tingsrätt. Jag har inte sett någon källa på detta utan bara accepterat att det antagligen stämmer.
Citera
2019-05-08, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Hon häktades 2019-04-25 (vilket jag nu bett om att få in i trådens rubrik). Jag har inte sett någon häktningsframställan. Där framgår bl.a. vilka ev. restriktioner den häktade har.

Eftersom det påstås i tråden att hennes pojkvän är efterlyst i sin utevaro för samma brott som den gängkriminelle som greps tillsammans med henne vid inbrytningen i hennes bostad, så tror jag med all sannolikhet att hon enbart får träffa sin advokat.
Det betyder t.ex. även att när hennes Instagramkonto raderades så har hon lämnat lösenord via advokaten till någon som genomfört åtgärden.

Någon i tråden påstod tidigare att hon hade samarbetat och var släppt, vilket vore ett klart möjligt alternativ för en ostraffad person som medverkat i att föra en utredning framåt.
Detta tillbakavisades av en annan användare som påstått att hon fortfarande är häktad av Attunda Tingsrätt. Jag har inte sett någon källa på detta utan bara accepterat att det antagligen stämmer.
Det är bara att kontakta Attunda TR för att få svar.
Citera
2019-05-08, 07:36
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:

Hon får träffa personal också utöver advokaten. Kan man ringa och fråga om hon är häktad eller är det sekretess på det?
Citera
2019-05-08, 08:20
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Hon får träffa personal också utöver advokaten. Kan man ringa och fråga om hon är häktad eller är det sekretess på det?
Självklart får hon träffa häktets personal.
Ja, du kan ringa och fråga om det!
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
Det är bara att kontakta Attunda TR för att få svar.
Senast redigerad av LeBronThurman 2019-05-08 kl. 08:24.
Citera
2019-05-08, 08:34
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Självklart får hon träffa häktets personal.
Ja, du kan ringa och fråga om det!
Vad ska jag fråga? "-Hej jag undrar om Isabel Buffa Skoglund fortfarande är häktad eller är hon släppt?"
Citera
2019-05-08, 08:59
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Vad ska jag fråga? "-Hej jag undrar om Isabel Buffa Skoglund fortfarande är häktad eller är hon släppt?"
Det går alldeles utmärkt!👍
Känner du dig osäker och vill låta lite mer formell skulle du kunna säga:
- Jag undrar om Isabel Skoglund född *2102* fortfarande är häktad misstänkt för skyddande av brottsling? (*=9)

Resultatet lär bli detsamma, och jag kan tänka mig att "Buffa" är ett "hitte-på-namn" som blivit ungefär som ett smeknamn.
Senast redigerad av LeBronThurman 2019-05-08 kl. 09:02.
Citera
2019-05-08, 09:11
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frestadius
Hur länge har hon suttit hittills då? Är hon total-isolerad från omgivningen?
http://www.attundatingsratt.domstol.se/B-1248-19-grovt-vapenbrott-skyddande-av-brottsling-grovt-brott/

Ska ringa och höra om hon släppt. (Tror ni att de kollar vem som ringer?)
Citera
2019-05-08, 12:01
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
http://www.attundatingsratt.domstol.se/B-1248-19-grovt-vapenbrott-skyddande-av-brottsling-grovt-brott/

Ska ringa och höra om hon släppt. (Tror ni att de kollar vem som ringer?)
Enbart att du ställer frågan visar på "Vem vet?"
Om du har din mobiloperatörs standardinställning av att visa numret så kan du under inställningar tillfälligt ändra till att numret du ringer ifrån inte visas.
Det har inget med "paranoia" att göra utan många som begär ut handlingar av myndigheter gör det via speciellt mailkonto under anonymitet.

P.S. Glöm nu bara inte att vara artig och presentera dig! D.S.😃
Citera
2019-05-08, 12:59
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Enbart att du ställer frågan visar på "Vem vet?"
Om du har din mobiloperatörs standardinställning av att visa numret så kan du under inställningar tillfälligt ändra till att numret du ringer ifrån inte visas.
Det har inget med "paranoia" att göra utan många som begär ut handlingar av myndigheter gör det via speciellt mailkonto under anonymitet.

P.S. Glöm nu bara inte att vara artig och presentera dig! D.S.😃

Jag har mailat nu och frågat nu. Jag hittade hennes personnummer.

Attunda tingsrätt har tagit emot ditt meddelande. Vi läser
inkommande e-post varje arbetsdag. Om du har ställt frågor i
meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till domstolen allmän handling. Det innebär
bland annat att allmänheten och massmedier normalt har rätt att ta
del av innehållet i ditt meddelande.
Citera
2019-05-08, 14:25
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Jag har mailat nu och frågat nu. Jag hittade hennes personnummer.

Attunda tingsrätt har tagit emot ditt meddelande. Vi läser
inkommande e-post varje arbetsdag. Om du har ställt frågor i
meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till domstolen allmän handling. Det innebär
bland annat att allmänheten och massmedier normalt har rätt att ta
del av innehållet i ditt meddelande.
Det som jag "fetat" i ditt inlägg är myndigheterna skyldiga att informera om.

Det jag "fetat i citatet nedan" ifrån mitt eget inlägg är att den som vill vara anonymiserad kan använda speciella mailprogram där myndigheten inte kan spåra personen för den som av någon anledning vill vara helt anonym.
Jag hoppas att du (eller någon annan läsare av tråden) inte missuppfattade texten i mitt föregående inlägg.
Citat:
Citera
2019-05-08, 15:03
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Det som jag "fetat" i ditt inlägg är myndigheterna skyldiga att informera om.

Det jag "fetat i citatet nedan" ifrån mitt eget inlägg är att den som vill vara anonymiserad kan använda speciella mailprogram där myndigheten inte kan spåra personen för den som av någon anledning vill vara helt anonym.
Jag hoppas att du (eller någon annan läsare av tråden) inte missuppfattade texten i mitt föregående inlägg.
Har fått svar, hon släpptes 190507, igår alltså när detta skrivs. Eller för att vara exakt, det var det datumet häktningsbeslut hävdes.
Senast redigerad av GunnarSparr 2019-05-08 kl. 15:08.
Citera
2019-05-08, 15:52
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Har fått svar, hon släpptes 190507, igår alltså när detta skrivs. Eller för att vara exakt, det var det datumet häktningsbeslut hävdes.
Tack för ditt PM!

Ext ärendenr: 5000K496765-19
Attunda Tingsrätt beslutade igår 2019-05-07 kl: 14.31 att häktningsbeslutet för "Is4bel B S" hävdes.
Behörig befattningshavare vid häktet skulle därmed bekräfta för åkl att beslutet mottagits samt ombesörja att den tidigare häktade släpptes.

Anledningen till beslutet kan vara förändrad eller upphörd misstankegrad.
Personligen tror jag mer på att misstanke om kollusionsfara inte längre kvarstår och möjligen att samarbete ifrån den tidigare ostraffade misstänktes sida kunnat bedömas ha fört utredningen framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in