2019-04-28, 17:28
Medlem
Luckyhorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economics101
Den som inte skaffar sig ett innehav nu kommer ångra sig resten av livet. Dela upp på de största: BTC, ETH, BCH, XMR, Dash, Ripple, BAT etc. Nano är rätt liten men mycket intressant tycker jag.

Alla gör vi olika, själv har jag delat upp det med 40% icx,20 % btc, 20% eth samt 20 % bnb
Citera
2019-04-28, 18:59
Medlem
Jack-Ryans avatar
Nån handelsplats för digital valuta som är hel och ren?
Citera
2019-04-28, 19:54
Medlem
Sovietdoges avatar
Av det jag läst så är det en så länge fortfarande bara 1 sak som saknas för att de erfarna bitcoin investerarna ska va helt övertygade att det e dags å det är att båtten alltid förut har kännts klar igenom att det blir en dubbel bottom pattern dvs vi ska ner till runt 3405 igen 1 gång till och bounca

Har själv inte noggrant kollat om historien ser exakt likadan ut, bara saker jag läst å bilder ja sett

Jag har positioner i både bitcoin å
ethereum

Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan

Via Avanza å Nordnet kan man köpa cert som följer priset på bitcoin å ethereum, kallas för XBT

Har alltid kännts väldigt helt å rent enligt mig
Baksidorna är att det är en förvaltnings avgift samt att man bara kan köpa å sälja under de tider svenska börsen är öppen
Senast redigerad av Sovietdoge 2019-04-28 kl. 20:00.
Citera
2019-04-28, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Kör på avanza där det finns bitcoin certifikat. Annars tror jag coinbase är den med mest street cred om du vill köpa riktiga bitcoins (vilket jag rekomenderar).

Dock så är poängen med crypto att du skall ha dom själv i en egen wallet. Har du dom på en exchange så är dom tekniskt inte dina, då du inte har tillgång till nycklarna utan dom tillhör exchangen.

Men använd exchange för att köpa, sedan skickar du dem till valfri wallet, inga problem.
Citera
2019-04-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofen78
Men vad är det som gör Bitcoin till den största kandidaten för den rollen, utöver dess status grundad på att vara den första och mest välkända namnet på cryptovaluta?
Tänker utav alla andra cryptovalutor som tillex. Litecoin eller Vertcoin? som kan vara mycket snabbare och förmodligen bättre även på andra sätt eftersom dom skapats lite som en förbättring om jag förstått det rätt?

Det är ingen person eller företag som äger BTC jämfört med andra coins/token, så dom kan ju ändra vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Sovietdoge
Via Avanza å Nordnet kan man köpa cert

"Not Your Keys Not Your BTC" Vitsen med BTC är ju att komma bort från korrupta banker.
Citera
2019-04-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economics101
Den som inte skaffar sig ett innehav nu kommer ångra sig resten av livet. Dela upp på de största: BTC, ETH, BCH, XMR, Dash, Ripple, BAT etc. Nano är rätt liten men mycket intressant tycker jag.

Jag köpte bitcoins för en del år sedan. När jag för något år sedan skulle logga in o titta till dem så fanns inte ens domänen kvar längre. Det var någon stor växlingssida.
Efter lite sökande så visade det sig att alla bitcoins hade blivit stulna under skumma former. Man hade gjort någon slags grupptalan mot ägaren av sidan och för att få vara med på denna stämning så skulle man ha angett det för över ett år sedan. Jag var alltså mer än ett år försent för att ens se röken av någon ersättning.

Så kan det gå.

Sedan har vi alla som får en hårddiskkrasch och blir av med sin plånbok.
Folk som dör och inte har skrivit ner sitt lösenord.
På sikt kommer antal aktiva bitcoins att minska på grund av sådana här händelser.

Nej, bitcoins kommer inte ersätta guldet eller bli en gemensam valuta.
Kommer man till Italien eller något annat sydeuropeiskt land med spanska euro så blir det gnäll. Hur ska man då kunna få alla länder att använda samma valuta? En valuta som man inte ens kan styra själv över.
Vad händer den dagen elen tar slut på grund av krig/naturkatastrof?
Eller att någon drar ur pluggen för internet.
Vad är era bitcoins värda då?

Vad händer om någon isolerar ett land från internet och pluggar in 500 000 egna datorer med en egen version av bitcoins där man har fört över allas bitcoins till den egna plånboken? Flest datorer styr vart alla bitcoins hamnar.
Citera
2019-04-28, 20:45
Medlem
Jack-Ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kör på avanza där det finns bitcoin certifikat. Annars tror jag coinbase är den med mest street cred om du vill köpa riktiga bitcoins (vilket jag rekomenderar).

Dock så är poängen med crypto att du skall ha dom själv i en egen wallet. Har du dom på en exchange så är dom tekniskt inte dina, då du inte har tillgång till nycklarna utan dom tillhör exchangen.

Men använd exchange för att köpa, sedan skickar du dem till valfri wallet, inga problem.

Många tack!
Citera
2019-04-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Känns si så där att investera i digital valuta när vi ser ut att vara på väg ner i en lågkonjunktur.

Detta är något få verkar ta hänsyn till. Ska bli intressant och se hur folk reagerar när konjukturen saktar ner på riktigt.
Citera
2019-04-28, 20:59
Medlem
Hur fan ska Bitcoin kunna bli en världsvaluta när priset är så jävla ostabilt? Visst alla valutor rör sig, men inte 10% på en dag och ner 90% på ett halvår, om vi inte pratar Zimbabwe dollar.

Priset måste stabilisera sig innan det kan komma på tal. Man kan inte köpa och sälja varor och tjänster och ha tappat 10% innan kunden ens har betalat fakturan, dom flesta brancher har inte ens så hög vinstmargin och kommer konka i så fall.

Sen är bitcoins och crypto över lag nära på helt oregulerat, tycker man at stock buybacks, minusränta och manipulation av guld och silvermarknaden är illa så är det inget mot all skit som händer i crypto-världen. Många har redan bränt sig och fortroende för crypto verkar inte vara jättehögt.

På det hele vet jag ingen jävel som använder sig av bitcoin til någon som inte är olagligt. Varför betala en kopp kaffe med bitcoins när visa fungerar perfekt. Enda det duger til är knarkhandel och darknet.
Citera
2019-04-28, 21:21
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad händer den dagen elen tar slut på grund av krig/naturkatastrof?
Eller att någon drar ur pluggen för internet.
Vad är era bitcoins värda då?
Just den delen är ju Sverige och ett par andra länder redan in i. Kontantfritt och helt digitalt samhälle.
Vid en solstorm som knäcker 80% av alla elektriska prylar så kan du (och borde) ha dina wallets nedskrevna på papper, så är de där igen när allt är tillbaka. Som det är nu litar du helt på att bankerna har denna backup, och inte försöker blåsa dig.
Hur mycket av din förmögenhet har du idag i fysiska kontanter?

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Kommer man till Italien eller något annat sydeuropeiskt land med spanska euro så blir det gnäll. Hur ska man då kunna få alla länder att använda samma valuta?
Helt off topic, men låter intressant, aldrig hört förr att någon bryr sig om det. Vet du om det finns någon tråd gällande det? Eller storys på något annat ställe.
Citera
2019-04-28, 21:45
Medlem
Det finns idag ungefär 180 olika valutor (papper- och myntvalutor).

Varför finns det egentligen ett behov av att ha kryptovalutor?
Varför finns det flera olika kryptovalutor?
Varför är Bitcoin bäst av dessa kryptovalutor?
Vad går att göra med kryptovalutor som inte går att göra med vanliga valutor?
Citera
2019-04-28, 21:47
Medlem
Felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här