• 1
  • 2
2019-05-05, 00:48
Medlem
aina08s avatar
Kollar lite efter bil för att pendla med och har lite funderingar.
Ni som har lite koll får gärna hjälpa mig att få lite svar.
Delar upp det i 4 frågor så att de inte bara blir ett svar och en enda bil då de kan vara olika bilar beroende på frågorna.

Har så klart kollat en hel del själv men det vore intressant att höra vad andra tycker/vet också.

Tack på förhand för svar!

1. Vilken är den billigaste bilen att leasa?

2. Vilken är den bästa bilen att pendla med (landsväg/motorväg)?

3. Vilken är den billigaste bilen att äga?

4. Vilken är den bästa bilen totalt sett till ovanstående frågor?
Citera
2019-05-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Delar upp det i 4 frågor så att de inte bara blir ett svar och en enda bil då de kan vara olika bilar beroende på frågorna.

Har så klart kollat en hel del själv men det vore intressant att höra vad andra tycker/vet också.

1. Peugeot 208 är rätt billig, när jag hämtade ut min för över 3 år sedan så kostade den 1995 per månad, nu närmare 1500 per månad.

2. Svår fråga, beror på om pris spelar roll, pensla kanske önskar mer än 1.

3. Peugeot igen om du frågar mig, men blir billigare om du dar in elbilar, men då gäller det ju INTE punkt 1.
Citera
2019-05-05, 01:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Följdfrågor
Hur långt ska du pendla?
Det är en rätt brant trappa uppåt på leasingen om du kör 1000 mil eller 4000 mil/år
Att köpa eller leasa är sällan billigt när man räknar på hela summan så det bästa är att köpa en bil 5-7 år gammal som du själv känner funkar. Åter igen väldigt svårt att veta om du vill sitta i en Polo 25 mil/dag eller en Volvo V50 3mil/dag.

Sen är det egentligen bara att hålla tummarna. En billig bil på pappret kan bli snordyr när något går sönder men slipper du allt sånt så är det bara att tacka och ta emot.
Citera
2019-05-05, 02:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
1. Peugeot 208 är rätt billig, när jag hämtade ut min för över 3 år sedan så kostade den 1995 per månad, nu närmare 1500 per månad.

2. Svår fråga, beror på om pris spelar roll, pensla kanske önskar mer än 1.

3. Peugeot igen om du frågar mig, men blir billigare om du dar in elbilar, men då gäller det ju INTE punkt 1.

Köp inte franskt vad du än gör. En billig fiesta är bättre, även om den också är kass.

Jag skulle gissa på något i den här klassen:

https://www.hyundai.se/bilar/i10

Har en polare som köpte en ny Getz, han kör den ff fram och tillbaka till jobbet efter 12-13 år. Se bara till att hålla efter den. Sen om du behöver visa upp en fin fasad så är det givetvis inget för dig.
Citera
2019-05-05, 08:13
Medlem
yz44s avatar
VW Polo bör höra till de billigare både att leasa och äga, liten bil med låg förbrukning som ändå är relativt ok för landsvägskörning. Snäppet billigare bör Dacia vara men man får vad man betalar för, det är äldre teknik och lär vara sämre vid landsvägskörning än Polo.

Har personligen funderat på en Polo men är lite tveksam till den trecylindriga motorn, kanske dags att provköra en så att jag kan se hur den känns på vägen.
Citera
2019-05-05, 09:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Hur långt ska du köra?
Citera
2019-05-05, 09:32
Medlem
Har du bara möjlighet att tanka den så är en elbil oavsett märke billigast att driva.
Även om inköp/leasingkostnaden är hög så lär du snart ha kört in den kostnaden.
Citera
2019-05-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
VW Polo bör höra till de billigare både att leasa och äga, liten bil med låg förbrukning som ändå är relativt ok för landsvägskörning. Snäppet billigare bör Dacia vara men man får vad man betalar för, det är äldre teknik och lär vara sämre vid landsvägskörning än Polo.

Har personligen funderat på en Polo men är lite tveksam till den trecylindriga motorn, kanske dags att provköra en så att jag kan se hur den känns på vägen.
Polo tas inte in av vw längre.
Citera
2019-05-05, 09:49
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amazon1967
Och med den kommentaren menar du vad?
Citera
2019-05-05, 10:02
Medlem
Detta var min första tanke också. Polo är rätt så billigt men ändå bra kvalite. Kör denna för alla dina frågor TS!

Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Citera
2019-05-05, 10:47
Medlem
likeabawzs avatar
Jag leasade nyligen en Fiat Tipo med bättre motor och diesel.
2600:- månaden allt inkluderat. Försäkring/vinterdäck osv.

Drar 0,4-0,5 och bra komfort.
Snygga också!
Citera
2019-05-05, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amazon1967

Ok Måste vara nån annan firma då som säljer den numera.. https://www.volkswagen.se/sv/modeller/polo.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in