2019-05-05, 10:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Har du bara möjlighet att tanka den så är en elbil oavsett märke billigast att driva.
Även om inköp/leasingkostnaden är hög så lär du snart ha kört in den kostnaden.

Hur räknar du då? Jämför exempelvis en Renault zoe och en bensindriven 208 och säg hur snart man kört in kostnaden.

Zoe kostar ca 332000 med ett batteri(valde allt basic, dvs ingen extrautrustning)

En Peugeot 208 puretech 82 kostar 131000.

En laddare kostar från ca 18000 för att installera hemma för en zoe.

Om vi räknar högt och säger att Peugeot drar 0.65 liter milen och man pendlar 10 mil om dagen så drar den 6.5 liter per dag x 16.5 kr liter= blir ca 108kr per resa i bränslekostnad.

En zoe har en kapacitet på ca 30 mil så vi räknar att man max kör två dagar(20 mil) på en laddning för att ha en marginal och inte får stopp på vägen. En laddning hemma kostar ca 60 kr på en 40kwh batteri(zoe har 41). Så vi räknar med 30kr per resdag.

Det kostar alltså 78 kr mer per dag i reskostnad för en Peugeot 208.

Tyvärr så kostar en zoe ca 219000 kr mer vid inköp.

Ca 250 arbetsdagar blir 250*108kr för peggan. Dvs 27000kr. Elbilen blir 250*30kr och det blir ca 7500kr i reskostnad. Du sparar alltså 19500 kronor per år i reskostnad för elbilen men eftersom den kostar mer(219000) så har du inte efter 11 år tjänat in de pengar du snabbt kunde tjäna in.(11 år *19500=214500kr)

Visst det är en enkel uträkning och jag räknar inte med någon höjning på bensinpris, eller skatter som är högre på bensinbilen(ca 2000/år kanske) så det blir självklart lägre men inte mycket. Servicekostnader finns inte med på någon av bilarna men det var mest för att poängtera att man inte sparar in så snabbt som man tror på en elbil.. Nu räknade jag enbart på laddning hemma som är billigare än att ladda på station
Citera
2019-05-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur räknar du då? Jämför exempelvis en Renault zoe och en bensindriven 208 och säg hur snart man kört in kostnaden.

Zoe kostar ca 332000 med ett batteri(valde allt basic, dvs ingen extrautrustning)

Om vi räknar högt och säger att Peugeot drar 0.65 liter milen och man pendlar 10 mil om dagen så drar den 6.5 liter per dag x 16.5 kr liter= blir ca 108kr per resa i bränslekostnad.

En zoe har en kapacitet på ca 30 mil så vi räknar att man max kör två dagar(20 mil) på en laddning för att ha en marginal och inte får stopp på vägen. En laddning hemma kostar ca 60 kr på en 40kwh batteri(zoe har 41). Så vi räknar med 30kr per resdag.

Ca 250 arbetsdagar blir 250*108kr för peggan. Dvs 27000kr. Elbilen blir 250*30kr och det blir ca 7500kr i reskostnad. Du sparar alltså 19500 kronor per år i reskostnad för elbilen men eftersom den kostar mer(219000) så har du inte efter 11 år tjänat in de pengar du snabbt kunde tjäna in.(11 år *19500=214500kr)

Visst det är en enkel uträkning och jag räknar inte med någon höjning på bensinpris, eller skatter som är högre på bensinbilen(ca 2000/år kanske) så det blir självklart lägre men inte mycket. Servicekostnader finns inte med på någon av bilarna men det var mest för att poängtera att man inte sparar in så snabbt som man tror på en elbil.. Nu räknade jag enbart på laddning hemma som är billigare än att ladda på station
Jag har inte räknat sedan -15. Men jag har lyssnat. De som kör elbil säger själva att de tjänar på det o den som vill köpa en elbil får själv räkna på det.
Citera
2019-05-05, 11:09
Medlem
Cameltotems avatar
Leasar bil idag, grymt nöjd faktiskt. Vet precis vad de kostar i månaden och är man två som delar så är det knappt några pengar.

Slippa bry sig om andrahandsvärde och lägga ut massa på ett lån.
Citera
2019-05-05, 11:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Följdfrågor
Hur långt ska du pendla?
Det är en rätt brant trappa uppåt på leasingen om du kör 1000 mil eller 4000 mil/år
Att köpa eller leasa är sällan billigt när man räknar på hela summan så det bästa är att köpa en bil 5-7 år gammal som du själv känner funkar. Åter igen väldigt svårt att veta om du vill sitta i en Polo 25 mil/dag eller en Volvo V50 3mil/dag.

Sen är det egentligen bara att hålla tummarna. En billig bil på pappret kan bli snordyr när något går sönder men slipper du allt sånt så är det bara att tacka och ta emot.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur långt ska du köra?
ca 10 mil per dag och de är 90% 90 och 120 väg.
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Leasar bil idag, grymt nöjd faktiskt. Vet precis vad de kostar i månaden och är man två som delar så är det knappt några pengar.

Och va för bil och kostnad är det du har?
Citera
2019-05-05, 11:21
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Följdfrågor
Hur långt ska du pendla?
Det är en rätt brant trappa uppåt på leasingen om du kör 1000 mil eller 4000 mil/år
Att köpa eller leasa är sällan billigt när man räknar på hela summan så det bästa är att köpa en bil 5-7 år gammal som du själv känner funkar. Åter igen väldigt svårt att veta om du vill sitta i en Polo 25 mil/dag eller en Volvo V50 3mil/dag.
Jo visst blir det billigast att hitta en bättre begagnad och köpa men så är de just att den ska hålla också. Tänkte kolla alternativ med leasing. Är egentligen emot de själv men vill ändå se hur "illa/bra" de kan bli. Är tjejen som ska pendla.
Viktigt att den är billig i skatt, soppa och övriga avgifter. El går bort.
Sen är det egentligen bara att hålla tummarna. En billig bil på pappret kan bli snordyr när något går sönder men slipper du allt sånt så är det bara att tacka och ta emot.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur långt ska du köra?
Citat:

Och va för bil och kostnad är det du har?
Citera
2019-05-05, 11:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Med ett lån så har du ju också koll på vad det kostar per månad, så det är ingen skillnad. Enda skillnaden är väl i så fall att någon räknar ihop dina kostnader åt dig, men det är ju knappast raketforskning att lägga ihop lånekostnad, bilskatt och försäkring. Bensin och andra fordonsrelaterade utgifter får du ju räkna på i vilket fall.

Att du slipper bry dig om andrahandsvärde är inte heller riktigt sant, du är tvungen att hålla dig inom den körsträcka som är avtalad, så självklart måste du tänka på hur mycket du kör, annars påverkar det värdet när du skall lämna tillbaka bilen.

Vad menar du med att "lägga ut en massa på ett lån"? Vad är det som kostar menar du? Amortering "kostar" inget och räntan är avdragsgill, så det som kostar varje månad är ev. aviseringsavgift och uppläggningsavgiften för lånet, delat på x antal månader.
Citera
2019-05-05, 12:33
Medlem
Gurglarens avatar
Elbil är antagligen inte värt det. Ska leasa en Zoe för 4700/mån. Men då är körsträckan 2500 mil/år, räknar med att spara ~1500/mån i bränslekostnad så det är därför det ändå är helt ok pris. Som sagt tror jag inte man tjänar på det om man inte råkar ha 10 mil till jobbet eller nåt.

Någon sa att en laddbox kostar 18k men det finns för 6k. Bidraget bör vara tillbaka snart också så då landar det på 3k (utan installation).
Citera
2019-05-05, 12:50
Medlem
Har leasat en Skoda Fabia mellan 2015-18 och nu leasar jag en Seat Ibiza på två år och är grymt nöjd.
Skodan gav jag 2300:-/månad för 1500mil/år (kunde blivit billigare men tog med en hel del lull lull) och Seaten betalar jag 2000:- för 2000mil/år.

Visst hade det varit billigare att köpa en bil som gjort första värdetappet (2-3 år gammal) eller en 7-8 år gammal bil men jag hatar att meka så för mig är det värt den lilla extrakostnaden att ha en problemfri bil.

Kolla Skoda och Seat, är nöjd med båda
Citera
2019-05-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
VW Polo bör höra till de billigare både att leasa och äga, liten bil med låg förbrukning som ändå är relativt ok för landsvägskörning. Snäppet billigare bör Dacia vara men man får vad man betalar för, det är äldre teknik och lär vara sämre vid landsvägskörning än Polo.

Har personligen funderat på en Polo men är lite tveksam till den trecylindriga motorn, kanske dags att provköra en så att jag kan se hur den känns på vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

En Zoe exkl batteri kostar 165 000 efter klimatbonus, enligt Renault.se. Det är bara 34 000 kr mer än peggan. Sen räknar du kostnad för laddning för högt, det blir snarare 20 kr per dag. Batterihyra 14000 kr per år, bränslebesparing med elbil ca 22000 kr per år. Lägg till billigare skatt och service. Men framför allt har elbilen bättre andrahandsvärde, eftersom framtiden för fossilbilar är så osäker.
Citera
2019-05-05, 15:07
Medlem
www.bytbil.com

Där ser du även leasingbilar. Bara håll koll på att vissa har bara 1.000 mil som grund och andra har 1.500 mil. Där kan du hitta även lokala erbjudanden på leasingbilar.

Polo/Ibiza/Fabia är väl samma bilar i stora drag - du betalar för märket.

Köpa begagnat? Räkna med högre förbrukning och högre skatt samt mer verkstadsbesök med pyttelite otur.
Citera
2019-05-05, 16:32
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Köp inte franskt vad du än gör. En billig fiesta är bättre, även om den också är kass.

Jag skulle gissa på något i den här klassen:

https://www.hyundai.se/bilar/i10

Har en polare som köpte en ny Getz, han kör den ff fram och tillbaka till jobbet efter 12-13 år. Se bara till att hålla efter den. Sen om du behöver visa upp en fin fasad så är det givetvis inget för dig.

Trams, Peugot har kommit till sans med många av sina tidigare problem, och de säljer bl.a dieselmotorer till flera andra tillverkare både i Japan och Europa.

Dock vill jag varna för ett bilmärke som bygger på fransk teknik, och det är Nissan.
Citera
2019-05-05, 16:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svippe
En Zoe exkl batteri kostar 165 000 efter klimatbonus, enligt Renault.se. Det är bara 34 000 kr mer än peggan. Sen räknar du kostnad för laddning för högt, det blir snarare 20 kr per dag. Batterihyra 14000 kr per år, bränslebesparing med elbil ca 22000 kr per år. Lägg till billigare skatt och service. Men framför allt har elbilen bättre andrahandsvärde, eftersom framtiden för fossilbilar är så osäker.

Du får nog kolla igen på Renault. Visst den finns för 252900 exklusive batteri. Jag är på bygg din bil på renaults hemsida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in