2019-05-04, 22:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning)
Eftersom jag inte är vän med vare sig SD eller hans vänner, så har jag inget att säga till det du frågar om.
Men!
Jag har en fråga att ställa och den knyter an till det jag fetat: Vet vi att smygfilmningen verkligen har ägt rum?

Det är ett påstående som länge har skvalpat omkring här i tråden, men vem var det som sjösatte själva påståendet?
Är det belagt att smygfilmningen har ägt rum?
Eller är det bara ett sånt där löst droppande av uppgifter som på kataStrofalt vis kan "vilseleda tråden"?

Jag är ganska säker på att du har följt tråden sedan länge och mycket väl vet att det var det Sh Holmes som skrev om det.

Det är upp till var och en att välja vilken tilltro till olika uppgifter man vill ha.
Citera
2019-05-04, 22:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tror du att det kan vara i de här banorna åklagaren Åsa Hiding resonerar också?

Men hur många gånger ska du fråga den frågan?
Citera
2019-05-04, 22:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur många gånger ska du fråga den frågan?
Du säger dig ha en stark personlig övertygelse om att SD är gärningsmannen, men jag ser sällan några kopplingar mellan dina egna resonemang och det jag har kunnat läsa om fallet i tidningarna. Har du överhuvudtaget förstått vad åklagarens misstankar mot SD grundar sig på?
Citera
2019-05-04, 22:45
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är väl inte konstigt, t.o.m dömda mördare har en mamma som säger att "skulle aaldrig kunna göra något sådant."
Men vänner är en helt annan sak, särskilt de vänner som inte heller bryr sig om anmälningarna, eller att han ljugit för Dom.
Jag skulle hävda att de "vännerna" har skygglappar/ medskyldiga och /eller dumma i huvudet.
Många bryter kontakten med en sådan person som SD, men inte JG och järngänget, varför? Hatade de LW? Tydligen tycker de att det var ok att SD betedde sig så illa mot henne, något annat svar har jag inte.

Det är min tro, och har väl varit så en längre tid sedan jag började följa tråden, att även om det bara är en GM så, ifall GM är MGM, är fler inblandade i något slags tyst medgivande/medhjälp att städa undan ev bevis, förvirra med alibin osv. Inte som någon explicit planerande av yrkeskriminella, mer som att några personer av kanske olika anledningar, såg LW som obekväm, hade anledning att hysa agg mot henne och sedan såg genom fingrarna när de mer än väl kunde ana vad som var på väg att hända eller hade hänt.

Jag har flera gånger reflekterat över om en ensam GM innebär att det blir lättare för hen att klara sig undan polisen eller tvärtom om det blir svårare. Vad en härva av lögner från ett gäng skulle innebära för försvårande av utredningen. Netherworld eller andra som verkar ha insikt i utredningar, hur hanterar polisen när flera går ihop om att undanhålla, förvirra för att skydda en GM eller förvilla? Det måste ju ha hänt flertalet gånger?

Sedan så undrar jag fortfarande om vi i tråden läser ev sociala draman från rätt håll eller om vi blir skickligt valsade att bara stirra oss blinda och genom att läsa av dramat från ett enda håll missar något väsentligt. Men nu är detta iofs ingen brittisk deckare utan krass verklighet och den kanske är mer slumpartat grå än så. Men det tidiga spåret om triangeldrama och svartsjuka, ska detta verkligen bara ses som ett drama mellan HD, SD och LW? Vi vet ännu inget bekräftat om HD. Vissa menar att hon var deprimerad, andra dementerar detta. Vissa säger att hon var nöjd med att SD fann sex på annat håll. Andra menar att detta inte alls stämmer eller att hon ändrade sig. Nu på senare har Strof berättat att SD kan ha lovat LW att han var på väg bort från HD till LW. Hur passar detta in med att HD flyttade in intill LW och den senares samtal med den tidigare om otroheten?

Kring HDs och SDs relation finns mest stora frågetecken vilket gör det vanskligt att förstå vilken roll någon av dem spelat som ev GM. Det känns som att vi bara går rakt in i en vägg när vi gräver där. Det blir tyst, det sprids ut rykten i tråden, det blir utbrott av trollning som i somras osv. Och i allt detta så hintas det om JG och i bakhuvudet finns en massa slump som börjar kännas alltmer obekväm kring honom. Jag skulle bra gärna vilja förstå lojaliteter och kopplingar inom gänget SD, HD och JG relaterat till LW. Jag gissar att hade man full insyn där skulle man antingen finna en GM där eller absolut kunna avföra allihopa. Man undrar vad polisen har där. Kan LW ha varit obekväm inte bara för MGM utan även för andra i gänget? Så obekväm att de väljer att antingen aktivt hjälpa en GM eller vara tysta alternativt rentav undanhålla viktig information för att de alla hade att vinna på att hon försvann? Nu tror jag kanske inte på terroristteorin, men kan LW på något sätt ha hamnat i någon annan obehaglig soppa inom detta gäng?
Citera
2019-05-04, 22:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är jättebra frågor, jag vill också ha svar på dessa. HD vet nog en hel del tror jag efter 20 års äktenskap.

Ja, HD vet säkert men hon kanske inte
bryr sig.
Hon verkar inte bry sig om någonting.
Jag undrar om hon tar antidepressiva och
om de gör henne avtrubbad.
Citera
2019-05-04, 22:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det va det jag tänkte på.
Tack för det.

Då tyder allt på att hon såg personen efter mordet.
Vem hon "såg prata" vet vi ju inte, behöver inte vara GM, men efter mordet blir det.
Skriket har jag bättre koll på, det va mellan 23.30-23.35, larmet till 112 kom in 23.47.
Det betyder att den som vittnet har sett prata gjorde det i nästan direkt anknytning
till mordet.

Om det skulle vara GM som pratade (pratade i en mobil), vem skulle han i så fall
ringa till, å varför.
Jag gick tillbaka och läste vad som skrevs i tråden då det begav sig, men verkar inte blivit så mycket av det. Varken tanten eller (mobil?)prataren tycks ha blivit identifierade, och antagligen inte den eventuella mobilen heller.

Edit: Eller så har mobilen identifierats men den pekade inte på "rätt" person.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-04 kl. 23:04. Anledning: Komplettering
Citera
2019-05-04, 22:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Välkommen tillbaka!
Roligt med alla dina härliga funderingar som sätter igång ens egna tankar!

Jag håller med det ovan fetade. Det glömmer jag lätt bort i alla diskussioner.

En mycket viktig notering.

Att våldet var så kraftigt kan absolut betyda att det är personligt.

Tack! Jag har läst sporadiskt under vintern men inte haft tid/ork att skriva. Och kanske, liksom även nu, inte mycket att tillföra. Men det berör nu då vi snart närmar oss ett år efter det hemska. Man vill ju gärna hoppas att någon runt GM, vem det än är, ska bryta samman snart och gå till polisen så att LWs anhöriga kan få gå vidare med nästa fas.

Ja, våldet, om det är grovt, känns ju antingen personligt eller galet/psykotiskt och polisen har ju aldrig gått ut med någon allmän varning till allmänheten så man får då snarare anta det förstnämnda. Att GM har en personlig anledning att bli så aggressiv.

Och våldet framstår extra våldsamt i kontrast till LWs WIG nu då man fått ta del av dessa texter genom Tries post. Man undrar ifall GM hade läst denna text? Det kanske är att dra något för långt men då LWs texter är nästan rena antiteser till hur grymt hon fick sluta sina dagar så börjar man ju nästan undra om GM rentav agerade mot henne med dessa texter i bakhuvudet. Ifall, spekulerar, en GM först skulle ha gått denna och läst hennes ord så måste det vara ett rejält agg som föranlett våldet mot henne. De flesta hade väl om inte annat då, vid gåendet av WIG:en, besinnat sig. Det ska till en rejält hatisk person för att vända dessa texter då mot LW istället. Men ev samband mellan WIG och mord blir ju bara väldigt lösa spekulationer.
Citera
2019-05-04, 22:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att om det är så som jag spekulerar, att mgm är gm och han lider av ett stort kontrollbehov, då kanske detta kontrollerande beteende inte omfattar föräldrar och syskon utan just de personer som de har ett förhållande med?

Tänker på Billys mamma som verkade helt oförstående till att detta kunde vara Billy som terroriserat Tova så till den milda grad att Tova själv till sist förstod att hon skulle dö (om jag lever till sommaren... vilket hon inte gjorde). Mamman var förvånad och sa när hon fick höra Tovas dagboksanteckningar: Men herregud, hon var livrädd flickstackaren...

Hemma hos mamman var Billy alltid snäll och inte aggressiv.

Men alla människor är olika.

Om man har en nära släkting eller vän
som är en narcissist och/eller psykopat
så vet man det.
Och då är man inte förvånad om något
sånt här händer.
Citera
2019-05-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Om jag minns rätt så har denna uppgift kommit från två håll, varav jag iaf valt att lita på den som skrivit länge i tråden och som jag tror nämnde det först i egenskap av vän till LW. Men som utomstående så är det givetvis vanskligt att bedöma vem man kan lita på. Vi gör alla våra val här i tråden.

Det som ändå är en tröst är väl att ifall detta är sant så borde polisen vara informerad om detta och då ha fått in eventuella bevis vilket gjort att de iaf nu kunnat bedöma om detta bara är hörsägen, falsk ryktesspridning eller sanning som indikerar MGM som rätt GM. Förhoppningsvis så har polisen, om än de klantade till det inledningsvis, idag ändå bra mycket mer att gå på än vad vi i tråden har som bara kan väga skriftliga utsagor om bevis, indicier mm.

Av vad som tidigare är skrivet i tråden har jag fått intrycket (men kan ha kopplat fel/kan minnas fel) att LW kan ha inte bara berättat utan även överlämnat "bevis" på vad hon råkat ut för så att det varit förankrat hos andra som hon litat på.

Låt säga att någon har smygfilmat henne och trakasserat henne genom att sedan skicka över sådana obehagligheter till henne så vore det inte helt ologiskt om hon till sist visat andra, eventuellt sparat någonstans där någon annan vetat. T o m på polisens uppmaning om detta skett efter tidigare anmälningar som lagts ner. Här kan man ju bara spekulera, vilket jag gör här, men ifall det skar sig så illa mellan SD och LW så att den senare anmälde honom upprepat och sedan berättade för närstående/vänner om hot/stalking (om detta nu stämmer) så vore det väl inte orimligt att hon då skulle ha lämnat över eventuella digitala konversationer till någon hon litat på för att visa hur illa det var? Möjligen skulle hon iofs kanske bara ha visat en konversation, men isåfall kanske den har kunnat återskapas av polisen sedan de fått kännedom om att något sådant borde finnas på någon digital enhet hon haft?

Summa summarum, jag tänker mig att trots än att vi i tråden famlar så borde en hel del av det vi ältar här vara sådant som polisen ändå kunnat fastslå eller en gång för alla avföra. I tråden har det under året som snart gått förekommit många trådsanningar från olika håll. Detta får en att ibland fundera över vilken vikt som tillmäts denna tråd ifall vissa rykten blir planterade med flit. Visst, polisen läser nog här ibland men de har förhoppningsvis mer att väga det mot än vad vi här. Så varför känns det ibland ändå som att "slaget" står om tråden? Eller brukar det bara bli så i krimtrådar?
Tack för ditt trevliga inlägg!
Jag vet att en viss Detektiv här i tråden har hävdat att SD har smygfilmat LW. Men som du skriver så har även jag ett minne att nån kommit in och vitsordat(?) uppgiften. Men var det Detektiven som ursprungligen sjösatte uppgiften? Det undrar jag.

Sen det där jag fetat.
Det är ett oskick att till tråden föra uppgifter man vet om är oriktiga eller av högst tveksam sanningshalt! Den som gör det borde få en snigel på ögat, så illa anser jag det vara att medvetet sabotera en tråd.

Om LW har blivit utsatt för smygfilmning, så är det som du skriver, troligt att hon berättat om detta för vänner. Dessa bör ha förhörts och då gissningsvis berättat för utredare vad de hört från LW.
Jag är ännu inte övertygad om att smygfilmning ägt rum. Orsak: LW:s nätverk.
Med ett så stort nätverk, så hade jag i LW:s sits dragit samman ett systerligt "medborgargarde" som skulle kunnat aktiveras när smygfilmaren rör sig i buskarna runt huset. Bara typ ut och fronta vederbörande!
Så nu säger jag som jag gör ibland: Pics! -or it didn't happen..
Citera
2019-05-04, 23:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
så vet man det.
sånt här händer.

Jag är inte lika säker som du.
De kan vara väldigt trevliga, charmiga och verka omtänksamma.
Och alla kanske inte är hundra procent narcissister/psykopater?
Kanske man som anhörig kan tycka att de har en del "egoistiska drag" ibland, eller att de alltid "får sin vilja igenom". Kanske tycker man att personen verkar ha lite väl mycket självförtroende. Det kan nog lätt bli som att man skrattar bort sådant, med du lyckas alltid få din vilja igenom haha. Du är så envis, Men att tro att personen som man tycker sig känna kan mörda, det kan nog vara svårt att förstå.

Tänk på Fossmo (inte för att jämföra brotten, utan för att jämföra hur omgivningen kan vara helt förblindad/duperad) hur ovetande alla var om vad han var kapabel till. Ser snäll ut också.

Men det finns nog många varianter.
Citera
2019-05-04, 23:16
Medlem
Citat:
Jag är ganska säker på att du har följt tråden sedan länge och mycket väl vet att det var det Sh Holmes som skrev om det.

Det är upp till var och en att välja vilken tilltro till olika uppgifter man vill ha.
Jag vet mycket väl att kontot Sh.Holmes skrivit om att LW blivit smygfilmad. Av SD.

Men om du inte hade varit så het på gröten och hoppat in för att svara i Honan6 ställe och läst vad jag frågade, så hade du sluppit göra bort dig. Offentligt.
Jag skrev uttryckligen att jag undrade vem som sjösatte uppgiften!
Alltså vem förde den uppgiften till tråden, det var det jag ville veta!
Citera
2019-05-04, 23:20
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
så vet man det.
sånt här händer.

Det beror väl lite på hur länge man levt nära den personen och hur skicklig hen är på att manipulera?

Har man väl insett vem man har att göra med så kan man nog förvänta sig det värsta men vägen innan man får upp ögonen kan vara förvånansvärt lång.

Ifall GM skulle ha en grandios läggning eller vad det kallas, narcissistiska drag och bete sig som en sociopat eller psykopat, så misstänker jag att hen mycket väl kunnat spela ut folk länge mot varandra och att en person som levat mycket nära hen kunnat bli blind till slut.

Ifall, MGM är GM och vi skulle ponera att hen har en sådan personlighet så kan både HD och LW ha spelats ut mot varandra länge. Det skulle kunna förklara alla motsägelser i tråden om hur både HD och LW förhållit sig till SD över åren.

Nu hör jag väl samtidigt till de som tycker att det är för mycket frågetecken kring t ex HD och JG för att det bara ska kunna avfärdas som olycklig slump, men jag tror att de båda rent teoretiskt mycket väl kan ha varit manipulerade länge just pga deras närhet till SD ifall han är GM och skulle ha en sådan personlighet som det spekuleras om. Men detta är ju bara en ren spekulation. De kan lika gärna ha varit aktiva i mordet om det nu skedde kopplat till någon i denna krets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in