2019-05-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nej, där får jag inte svar om LW fått örhängen formade som ett S av SD. Jag talar alltså inte om GC-örhängena som omtalas i länken du lade in.

Hon tycktes iaf gilla smycken som örhängen, hand- och tåringar. Örhänget som blev klämt vid gnuggningen syns på flera bilder, så de verkade vara favoriter.

Saknas det örhängen efter mordet, så kan det ju förstås ha någon betydelse ifall mördaren tagit en trofé, men det vet väl bara GM och de som har insyn?
Någon i tråden?

Vad säger SD-vännerna om att SD smygfilmade LW?

Nu är jag inte på något vis hans vän, men en åsikt har jag.

Att SD är en riktig skitstövel är väl bevisat, men att han är en mördare är
knappast bevisat, eller vad tycker du själv?
Citera
2019-05-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Anhöriga brukar tro att den misstänkte är oskyldig, i synnerhet i den samhällsklassen och uppåt. Om det inte finns tidigare kriminalitet vill säga.

Varför skulle SD:s nära och kära tro det värsta om de bara sett goda egenskaper hos honom under alla år?

Edit:
Om man utgår från sig själv och tänker på vem man skulle tro på i en liknande situation. En älskarinnas ord att hon blev misshandlad eller sin egen fars/sons som man aldrig någonsin sett vara aggressiv?
Jag undrar om någon av er hade trott på älskarinnan utan att ni först fått bevis utom rimligt tvivel?

Om det kommit fram att vederbörande ljugit för och bedragit sina vänner i sex år, därtill haft en affär och varit ottogen mot sin fru i sex år. JA
Definitivt JA
Citera
2019-05-04, 19:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Om det kommit fram att vederbörande ljugit för och bedragit sina vänner i sex år, därtill haft en affär och varit ottogen mot sin fru i sex år. JA
Definitivt JA

Jag förstår vad du menar men det är en gigantisk skillnad mellan att vara otrogen samt lögnare och att vara mördare.

Det finns människor som ljugit och bedragit värre än så, tagit droger och misshandlat människor titt som tätt men ändå aldrig kunnat mörda.

Edit:
Det finns ett stort mörkertal kring våld i nära relationer, även i Sverige tror jag. Det är många fler än de som anmäls, varför är det bara ett fåtal av dessa som leder till mord?
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-04 kl. 19:44.
Citera
2019-05-04, 19:44
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar men det är en gigantisk skillnad mellan att vara otrogen samt lögnare och att vara mördare.

Det finns människor som ljugit och bedragit värre än så, tagit droger och misshandlat människor titt som tätt men ändå aldrig kunnat mörda.

Men nu är ju älskarinnan mördad, och helyllekillen har två anmälningar på sig. Ett för ofredande av offret och ett för misshandel.
Skulle du Fortfarande inte kunna tänka tanken?
Citera
2019-05-04, 19:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men nu är ju älskarinnan mördad, och helyllekillen har två anmälningar på sig. Ett för ofredande av offret och ett för misshandel.
Skulle du Fortfarande inte kunna tänka tanken?

Nej, inte om det var min son eller far eller annan som är mig när och kär. Då får man presentera mig bevis först. Fram till dess kommer jag tänka att kvinnan har blivit mördad av någon annan.

Jag har SD som huvudmisstänkt, det är inte det jag opponerar mig mot här, men jag försöker förklara att familjeband och tilliten är stark där så man ska inte vara för hård mot SD:s familj för att de tror på honom.
Citera
2019-05-04, 19:53
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu är jag inte på något vis hans vän, men en åsikt har jag.

Att SD är en riktig skitstövel är väl bevisat, men att han är en mördare är
knappast bevisat, eller vad tycker du själv?

Nej, det är inte bevisat och jag skriver inte heller det, så jag förstår inte din fråga till mitt inlägg.
Citera
2019-05-04, 19:55
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ditt första, det där om min uppmaning om att låta den 14 maj ägnas åt minnet av en mördad trebarnsmamma, istället för att på platsen för mordet, testa städteorier:
Det erkännandet tackar jag för. Ödmjukt.

Den otäcka vätskan som inte bara tar bort DNA, utan dessutom vid "behov" precis all(!) mänsklig vävnad, heter fluorvätesyra. En kropp som läggs i denna vätska upplöses totalt. Vi kan vara glada att inte LW:s kropp råkade ut för ett sånt förfärligt öde.
Den vätskan fräter också bort (eg: upplöser) glas, div metaller. Förvaras därför i plastkärl. Används definitivt inte inom den direkta vården, men däremot inom laboratorieverksamhet.
Här mer att läsa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tefluorid

Bäst att, innan "hoppetossan" misstolkar detta mitt inlägg, understryka att jag INTE ens antyder att HF-syra skulle ha använts i det här fallet!

Tack för informationen . Det är mycket saker man inte vet om , att de finns .

Hoppas Lena blir ihågkommen den 14 maj .
Citera
2019-05-04, 20:07
Medlem
Citat:
Nej, inte om det var min son eller far eller annan som är mig när och kär. Då får man presentera mig bevis först. Fram till dess kommer jag tänka att kvinnan har blivit mördad av någon annan.

Jag har SD som huvudmisstänkt, det är inte det jag opponerar mig mot här, men jag försöker förklara att familjeband och tilliten är stark där så man ska inte vara för hård mot SD:s familj för att de tror på honom.

Det är väl inte konstigt, t.o.m dömda mördare har en mamma som säger att "skulle aaldrig kunna göra något sådant."
Men vänner är en helt annan sak, särskilt de vänner som inte heller bryr sig om anmälningarna, eller att han ljugit för Dom.
Jag skulle hävda att de "vännerna" har skygglappar/ medskyldiga och /eller dumma i huvudet.
Många bryter kontakten med en sådan person som SD, men inte JG och järngänget, varför? Hatade de LW? Tydligen tycker de att det var ok att SD betedde sig så illa mot henne, något annat svar har jag inte.
Citera
2019-05-04, 20:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Edit:
Det finns ett stort mörkertal kring våld i nära relationer, även i Sverige tror jag. Det är många fler än de som anmäls, varför är det bara ett fåtal av dessa som leder till mord?
Du räknar från fel håll. Det är ett litet procenttal av de kvinnor som har blivit misshandlade i nära relationer som mördas.
Om man ska räkna ut hur många kvinnor som kommer att mördas av de som blir misshandlade så handlar det inte om många procent. Fast det här fallet handlar om något annat.

För att det ska bli realistiskt måste du vända på situationen.
Hur många av de kvinnor i nära relationer som har mördats har tidigare misshandlats? Då kommer du upp i ett väldigt högt procenttal.

Nu ska vi inte förutsäga hur många som kommer att mördas utan vi har redan en mördad kvinna. Sannolikheten är då enorm att hon också tidigare har misshandlats (därför att det brukar vara fallet med mördade kvinnor). Med sannolikhetsberäkningar så är det mycket sannolikt att den som tidigare har misshandlat henne också har mördat henne.
Citera
2019-05-04, 20:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det va det jag tänkte på.
Tack för det.

Då tyder allt på att hon såg personen efter mordet.
Vem hon "såg prata" vet vi ju inte, behöver inte vara GM, men efter mordet blir det.
Skriket har jag bättre koll på, det va mellan 23.30-23.35, larmet till 112 kom in 23.47.
Det betyder att den som vittnet har sett prata gjorde det i nästan direkt anknytning
till mordet.

Om det skulle vara GM som pratade (pratade i en mobil), vem skulle han i så fall
ringa till, å varför.

Visst, det skulle kunnat vara en helt annan person än någon av de inblandade, men varför har inte denna person trätt fram efter alla efterlysningar?
Polisen verkar inte heller efterlysa denna person.

Jag tänker (tror att jag sagt det förut) att när man i media säger vid midnatt, behöver det inte betyda 24.00, utan cirkus denna tid.

I mina funderingar blir det konstigt att en person som skulle ha haft med mordet att göra, skulle stå och prata med någon mitt på gatan, synlig för andra. Ganska iskallt att stå efter mordet och snacka i mobilen? Visst, skulle kunna vara för att skaffa alibi, men nä. Verkar det vettigt?

Nu vet jag inte vad du tror om MV, men här är det ju sagt att flyktvägen ska vara utefter planket vid vägrenen ( ) och inte en vända in i bostadsområdet. Eller i varje fall borde personen ha tillräckligt med instinkt att inte gå ut från plankets skydd och exponera sig för de boende i närheten?

Jag tror inte heller att det har yppats någonstans att det var i en telefon som personen pratade?
Det är väl lätt att man tänker på det viset. Precis som att man tänker per automatik att det är en man.

Såååå:

Min teori är ändå att den person som kvinnan sett från sitt fönster när hon vaknade runt midnatt kan faktiskt vara både en kvinna eller man (eller?). Jag tror att det är innan mordet och jag tror att personen som sågs pratade med en annan person (som inte var i sikte för kvinnan). Jag tror inte att personen pratade i en mobil (då hade nog det stått något om just det?).

Jag spekulerar och funderar och kan ha fel.
(Jobbigt att det börjar bli så svårt att hitta inlägg och på det sviktar minnet. Suck)
Citera
2019-05-04, 20:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Spontant så känns det både vackert och makabert att läsa LWs fina WIG så här i efterhand. Av de textdelar vi fått läsa här (tack Trie!) så framstår temat livets förgänglighet, återvändandet till jorden och mullen och medvetandet om den mänskliga kroppens skörhet som nästan olycksbådande i dess allvarsamhet. LW var ju skolad pastor och antagligen därför van att i yrket reflektera djupt över de stora frågorna och hur de berörde människans lilla vardag men här i WIG:en (stavar man så?) så blir det grymt att tänka att hon med alla dessa dina tankar själv inte fick behålla sig i livet utan att någon skändade hennes kropp och lät henne ligga kvar ute på jorden. Att mörda en människa så grymt med så grovt våld som man får anta att LW blev utsatt för, gör att man börjar undra på om GM t o m kan ha velat skända henne just för att göra det omvända i vad WIG:en förmedlar, aktsamhet om det som lever? Jag minns inte vad som är bekräftat men man har ju av tråden fått intrycket att våldet varit kraftigt. Och detta talar väl ändå, trots allt för en känslomässigt påverkad GM som handlat i någon slags affekt?

Jag tror på MVs uppgifter om viss planering men tänker att det kan betyda att det finns bevis/digitala spår att en GM har förberett något som kan tolkas som mordplaner men att det är svårt att bevisa att dessa verkligen ledde fram till detta mord. Dvs, en GM som ansett att LW blivit obekväm eller en GM som börjat hata henne, har under en längre tid fantiserat och agerat på vis som lämnat spår efter planerande av mord. När sedan detta mord ändå skedde så skedde det i stunden ändå mer spontant, utifrån att någon slags konfrontation spårade ur eller att något triggade GM så att hen beslöt att trots tidigare fantasier/planer ändå attackera LW. Detta är det enda rimliga scenario där man får med både viss planering och det tillsynes illa valda, högst riskabla läget för brottsplats. Hade det varit ett planerande direkt för denna attack så borde väl en logiskt fungerande ev friluftsvan GM (av de möjliga misstänkta i LWs krets är ju sannolikheten hög för en friluftsmänniska van att hitta i skogarna runt Örebro) ha valt en mer ostörd plats. Sedan hade hen ändå osannolik tur med klåparaktig polisledning inledningsvis som inte ens gav order om att söka av närområdet invid den försvunna.

Välkommen tillbaka!
Roligt med alla dina härliga funderingar som sätter igång ens egna tankar!

Jag håller med det ovan fetade. Det glömmer jag lätt bort i alla diskussioner.

En mycket viktig notering.

Att våldet var så kraftigt kan absolut betyda att det är personligt.
Citera
2019-05-04, 20:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är väl inte konstigt, t.o.m dömda mördare har en mamma som säger att "skulle aaldrig kunna göra något sådant."
Men vänner är en helt annan sak, särskilt de vänner som inte heller bryr sig om anmälningarna, eller att han ljugit för Dom.
Jag skulle hävda att de "vännerna" har skygglappar/ medskyldiga och /eller dumma i huvudet.
Många bryter kontakten med en sådan person som SD, men inte JG och järngänget, varför? Hatade de LW? Tydligen tycker de att det var ok att SD betedde sig så illa mot henne, något annat svar har jag inte.

Ja vänner kan vara en annan sak. Jag svarade på ett inlägg som handlade om vad SD:s föräldrar och barn tror och tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in