2019-05-04, 20:50
Medlem
Vad händer i detta fall egentligen? Tröttande på att följa tråden och nu flera månader senare verkar inget nytt ha hänt.

Rätt jävla uselt arbete av Örebropolisen, men de sitter väl hellre och fikar än löser brott
Citera
2019-05-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tack för informationen . Det är mycket saker man inte vet om , att de finns .

Hoppas Lena blir ihågkommen den 14 maj .
Vet nån om det blir en samling den 14 maj?
Finns det risk att det till mordplatsen kan komma folk som kan tänkas ha ett horn i sidan till varandra? Som anser sig vara "mer sörjande" än den där andre/andra?

Hoppas hursomhelst att det blir en värdig sammankomst om den förverkligas.
Citera
2019-05-04, 20:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det kan ju vara så att det våldsamma kommer i samband med t.e.x. alkohol. Om hans alkoholkonsumtion ökat efter mordet kan det vara en del av förändrat beteende som MV skrev om. Vad innehöll medicinburken han demonstrerade på en bild? Vissa medel som går att köpa på nätet genomgår inte samma stränga kontroll som i t.e.x. Norge och kan ha drogliknande innehåll. Detta enligt ett TV-program för en tid sedan.

Alkohol är väl aldrig bra om man har tendenser till aggressioner/kontrollbehov.
Men har vi hört något om ett drickande?

Kanske jag minns något om en resa när han försov sig för att han druckit sent på natten?
Men sådant kan väl hända den bäste.

Nu är jag ganska säker på att den där burken som han hittade inte är något han själv inhandlat eller brukar. Jag uppfattade det som att det var mer som ett "prank". Han hittade burken på en geocachingtur, tog bild på den och om jag minns rätt tog han den till jobbet (mest på skämt). Och om jag minns rätt var det väl inte ens steroider, utan något mer ofarligt (potensmedel?). Tror att jag googlade på det och tyckte att det verkade ganska harmlöst allt.
Citera
2019-05-04, 21:27
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alkohol är väl aldrig bra om man har tendenser till aggressioner/kontrollbehov.
Men har vi hört något om ett drickande?

Kanske jag minns något om en resa när han försov sig för att han druckit sent på natten?
Men sådant kan väl hända den bäste.

Nu är jag ganska säker på att den där burken som han hittade inte är något han själv inhandlat eller brukar. Jag uppfattade det som att det var mer som ett "prank". Han hittade burken på en geocachingtur, tog bild på den och om jag minns rätt tog han den till jobbet (mest på skämt). Och om jag minns rätt var det väl inte ens steroider, utan något mer ofarligt (potensmedel?). Tror att jag googlade på det och tyckte att det verkade ganska harmlöst allt.

Kvällen SD tycks ha druckit alkohol var samma datum som LW begravdes och dagen efter tog han en GC vid ett polishus (aphuset) i S-holm enligt hans GC-logg med text och bild.

Jag tror inte att SD nyttjar alkohol särskilt ofta, för isf skulle han tappa både hjärna och fysik.
Citera
2019-05-04, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det kan vara MG som går igenom Lenas mobil.

Inte en helt dum tanke.
Även om jag har svårt att tro att någon skulle våga sig fram i gatuskenet(?) efter mordet.
Men kanske vill han göra det han ville med den, och ljuset var otillräckligt bakom planket?
Citera
2019-05-04, 21:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kvällen SD tycks ha druckit alkohol var samma datum som LW begravdes och dagen efter tog han en GC vid ett polishus (aphuset) i S-holm enligt hans GC-logg med text och bild.

Jag tror inte att SD nyttjar alkohol särskilt ofta, för isf skulle han tappa både hjärna och fysik.

Ja, just det!
Tack!
Nä, jag får också en känsla av det inte dricks mycket. Känns som att det skulle vara svårt att göra det och både jobba och alltid vara beredd att åka ut på geocaching i tid och otid.

Men vem vet?
Citera
2019-05-04, 22:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Anhöriga brukar tro att den misstänkte är oskyldig, i synnerhet i den samhällsklassen och uppåt. Om det inte finns tidigare kriminalitet vill säga.

Varför skulle SD:s nära och kära tro det värsta om de bara sett goda egenskaper hos honom under alla år?

Edit:
Om man utgår från sig själv och tänker på vem man skulle tro på i en liknande situation. En älskarinnas ord att hon blev misshandlad eller sin egen fars/sons som man aldrig någonsin sett vara aggressiv?
Jag undrar om någon av er hade trott på älskarinnan utan att ni först fått bevis utom rimligt tvivel?

Det är ju det som är frågan; har de
bara sett goda egenskaper hos
honom?

Har de aldrig någonsin sett honom
vara aggressiv?

Eller är de innerst inne inte förvånade?
De kanske bara har väntat på att
någonting sånt här ska hända?
Citera
2019-05-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nej, där får jag inte svar om LW fått örhängen formade som ett S av SD. Jag talar alltså inte om GC-örhängena som omtalas i länken du lade in.

Hon tycktes iaf gilla smycken som örhängen, hand- och tåringar. Örhänget som blev klämt vid gnuggningen syns på flera bilder, så de verkade vara favoriter.

Saknas det örhängen efter mordet, så kan det ju förstås ha någon betydelse ifall mördaren tagit en trofé, men det vet väl bara GM och de som har insyn?
Någon i tråden?

Vad säger SD-vännerna om att SD smygfilmade LW?
(min fetning)
Eftersom jag inte är vän med vare sig SD eller hans vänner, så har jag inget att säga till det du frågar om.
Men!
Jag har en fråga att ställa och den knyter an till det jag fetat: Vet vi att smygfilmningen verkligen har ägt rum?

Det är ett påstående som länge har skvalpat omkring här i tråden, men vem var det som sjösatte själva påståendet?
Är det belagt att smygfilmningen har ägt rum?
Eller är det bara ett sånt där löst droppande av uppgifter som på kataStrofalt vis kan "vilseleda tråden"?
Citera
2019-05-04, 22:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
honom?

vara aggressiv?

Jag kan tänka mig att om det är så som jag spekulerar, att mgm är gm och han lider av ett stort kontrollbehov, då kanske detta kontrollerande beteende inte omfattar föräldrar och syskon utan just de personer som de har ett förhållande med?

Tänker på Billys mamma som verkade helt oförstående till att detta kunde vara Billy som terroriserat Tova så till den milda grad att Tova själv till sist förstod att hon skulle dö (om jag lever till sommaren... vilket hon inte gjorde). Mamman var förvånad och sa när hon fick höra Tovas dagboksanteckningar: Men herregud, hon var livrädd flickstackaren...

Hemma hos mamman var Billy alltid snäll och inte aggressiv.

Men alla människor är olika.
Citera
2019-05-04, 22:26
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning)
Eftersom jag inte är vän med vare sig SD eller hans vänner, så har jag inget att säga till det du frågar om.
Men!
Jag har en fråga att ställa och den knyter an till det jag fetat: Vet vi att smygfilmningen verkligen har ägt rum?

Det är ett påstående som länge har skvalpat omkring här i tråden, men vem var det som sjösatte själva påståendet?
Är det belagt att smygfilmningen har ägt rum?
Eller är det bara ett sånt där löst droppande av uppgifter som på kataStrofalt vis kan "vilseleda tråden"?

Om jag minns rätt så har denna uppgift kommit från två håll, varav jag iaf valt att lita på den som skrivit länge i tråden och som jag tror nämnde det först i egenskap av vän till LW. Men som utomstående så är det givetvis vanskligt att bedöma vem man kan lita på. Vi gör alla våra val här i tråden.

Det som ändå är en tröst är väl att ifall detta är sant så borde polisen vara informerad om detta och då ha fått in eventuella bevis vilket gjort att de iaf nu kunnat bedöma om detta bara är hörsägen, falsk ryktesspridning eller sanning som indikerar MGM som rätt GM. Förhoppningsvis så har polisen, om än de klantade till det inledningsvis, idag ändå bra mycket mer att gå på än vad vi i tråden har som bara kan väga skriftliga utsagor om bevis, indicier mm.

Av vad som tidigare är skrivet i tråden har jag fått intrycket (men kan ha kopplat fel/kan minnas fel) att LW kan ha inte bara berättat utan även överlämnat "bevis" på vad hon råkat ut för så att det varit förankrat hos andra som hon litat på.

Låt säga att någon har smygfilmat henne och trakasserat henne genom att sedan skicka över sådana obehagligheter till henne så vore det inte helt ologiskt om hon till sist visat andra, eventuellt sparat någonstans där någon annan vetat. T o m på polisens uppmaning om detta skett efter tidigare anmälningar som lagts ner. Här kan man ju bara spekulera, vilket jag gör här, men ifall det skar sig så illa mellan SD och LW så att den senare anmälde honom upprepat och sedan berättade för närstående/vänner om hot/stalking (om detta nu stämmer) så vore det väl inte orimligt att hon då skulle ha lämnat över eventuella digitala konversationer till någon hon litat på för att visa hur illa det var? Möjligen skulle hon iofs kanske bara ha visat en konversation, men isåfall kanske den har kunnat återskapas av polisen sedan de fått kännedom om att något sådant borde finnas på någon digital enhet hon haft?

Summa summarum, jag tänker mig att trots än att vi i tråden famlar så borde en hel del av det vi ältar här vara sådant som polisen ändå kunnat fastslå eller en gång för alla avföra. I tråden har det under året som snart gått förekommit många trådsanningar från olika håll. Detta får en att ibland fundera över vilken vikt som tillmäts denna tråd ifall vissa rykten blir planterade med flit. Visst, polisen läser nog här ibland men de har förhoppningsvis mer att väga det mot än vad vi här. Så varför känns det ibland ändå som att "slaget" står om tråden? Eller brukar det bara bli så i krimtrådar?
Citera
2019-05-04, 22:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
honom?

vara aggressiv?

Det är jättebra frågor, jag vill också ha svar på dessa. HD vet nog en hel del tror jag efter 20 års äktenskap.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-04 kl. 22:29.
Citera
2019-05-04, 22:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka mig att om det är så som jag spekulerar, att mgm är gm och han lider av ett stort kontrollbehov, då kanske detta kontrollerande beteende inte omfattar föräldrar och syskon utan just de personer som de har ett förhållande med?

Tänker på Billys mamma som verkade helt oförstående till att detta kunde vara Billy som terroriserat Tova så till den milda grad att Tova själv till sist förstod att hon skulle dö (om jag lever till sommaren... vilket hon inte gjorde). Mamman var förvånad och sa när hon fick höra Tovas dagboksanteckningar: Men herregud, hon var livrädd flickstackaren...

Hemma hos mamman var Billy alltid snäll och inte aggressiv.

Men alla människor är olika.
Tror du att det kan vara i de här banorna åklagaren Åsa Hiding resonerar också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in