Citat:
Om du med trovärdighet skall hävda motsatsen angående telefoner, så får du plocka fram några konkreta påståenden. Du kanske kan visa mig något? Det vore faktiskt intressant att se.Inget av ovanstående visar att samtliga kunder använt utrustningen. Det kan fortfarande varit så att hph erbjöd ett billigare pris mot att kunden fick fixa utrsutningen själv.
Det är ett rimligt tvivel som inte går att vederlägga.
Vi vet överhuvudtaget inte om samtliga kunder tagit emot den instruktionen, vi vet inte ens om någon tagit emot den. Vi vet inte ens om kundlistan tillhör HPH, vad jag vet finns det inga direkta kopplingar.
Förövrigt så finns det självklart fler aktörer med samma utrustning. Som fraktaz säger så kan dessutom vem som helst i listan beställt tjänsten och hoppat av.
Det framgår dessutom av utredningen att fler aktörer samarbetat. Varför skulle man inte kunna samarbeta med kundregister också?
I så fall har man ingen aning om vem som haft vilka kunder överhuvudtaget.

Det är ett rimligt tvivel som inte går att vederlägga.
Vi vet överhuvudtaget inte om samtliga kunder tagit emot den instruktionen, vi vet inte ens om någon tagit emot den. Vi vet inte ens om kundlistan tillhör HPH, vad jag vet finns det inga direkta kopplingar.
Förövrigt så finns det självklart fler aktörer med samma utrustning. Som fraktaz säger så kan dessutom vem som helst i listan beställt tjänsten och hoppat av.
Det framgår dessutom av utredningen att fler aktörer samarbetat. Varför skulle man inte kunna samarbeta med kundregister också?
I så fall har man ingen aning om vem som haft vilka kunder överhuvudtaget.
Citat:
Här antar jag att du bara gjorde ett slarvfel, jag har nämligen inte haft några kunder. Det framgår i huvudförhandlingen
”I fup finns beslagsprotokoll från OGs datorer och där finns instruktionerna till deras kunder utskrivet.”

Jag har mer exempel från FUP. Innan 2018 beslagtogs 3 st fuskpaket i andra ärenden i södra Sverige som kunde spåras till HP-hjälpen. Dom paketen innehöll mobiltelefoner.
Två av fuskarna i huvudhärvan som åtalades för brott innan 2018 beskriver i förhör att det ingick mobiltelefoner i paketen som skickades ut. Det var dock bara två fuskare innan 2018 som erkände att dom tagit emot paket, men bägge vittnade om medskickade mobiltelefoner.
Jag kan fortsätta hela dagen att hämta uppgifter från FUP att det gick ut telefoner från hp-hjälpen. Det framkommer inte i förhör med någon fuskare att dom blev erbjudna ett lägre pris utan mobiltelefon/utrustning eller att dom fick skaffa en utsrustning. Jag hittar inga instruktioner eller inköpslistor hur kunderna skall sätta ihop ett "Gör-det-självkit". Jag hittar inga prislistor utan mobiltelefon. Däremot fanns det andra erbjudanden och rabattkoder från hp-hjälpen som fuskköpare kunde dra nytta av.
Det stod inget på hemsidan (arkiv www.hp-hjalpen.com) att man kunde få lägre pris utan mobiltelefon. Dessutom skulle paketet med mobiltelefon lämnas tillbaka, så jag förstår inte hur det skulle sänka priset om man köpte fusk utan utrustning. Däremot fick fuskarna betala en summa (15000kr?) om dom inte lämnade tillbaka utrustningen.
Jag hittar inga uppgifter i FUP att fusket som regel levererades utan utrustning. Inte ett enda exempel faktiskt. Givetvis förekom det säkert undantag om det t.ex. var någon bekant till ligan som köpte en plats. Dom tidigaste terminerna (HT2015/VT2016) är dåligt dokumenterade i FUP, så där råder osäkerhet beträffande hp-hjälpens utrustning som ev. skickades ut till kunder.
Citat:
Polisen fann versioner av samma kundlistor/skuldlistor/utskickslistor hos flera av ligamedlemmarna, samt LKG hade den fula ovanan att lägga in lönelistan överst på kundlistorna där ligamedlemmarnas alias och ersättning stod specifierat. Och minns jag inte helt fel så står VG ("The Boss" eller "Victor med sexpack" som han gillar att kalla sig) som ursprunglig författare av excel-dokumenten som fanns hos LKG.
Vi vet inte ens om kundlistan tillhör HPH, vad jag vet finns det inga direkta kopplingar.
Det räcker gott för att binda kundlistorna till ligan.
Citat:
Jag vet inte vem du är. Jag nämnde inte ditt namn som referens i texten. Det var fynd i OGs och VGs datorer jag hänvisade till.
Citat:
Här antar jag att du bara gjorde ett slarvfel, jag har nämligen inte haft några kunder. Det framgår i huvudförhandlingen
”I fup finns beslagsprotokoll från OGs datorer och där finns instruktionerna till deras kunder utskrivet.”
Med "deras" avsåg jag hp-hjälpen, inte dig. Hade jag syftat på OG så hade jag skrivit "hans".
Senast redigerad av ssalk 2019-05-04 kl. 13:33.
Senast redigerad av ssalk 2019-05-04 kl. 13:33.