Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Varför nekar du då att telefoner skickades ut, om det bara rör fuskarna? Och det påverkar din trovärdighet i högsta grad om du påstår något som du inte kan backa upp med fakta. Jag ser med spänning fram emot ett exempel.
Du har verkligen stora likheter med åklagarna i dina resonemang. När har jag nekat att telefoner skickades ut? Jag ifrågasätter bara hur ni kan vara så säkra på allt ni säger, ni verkar ha mer information än jag har nämligen.
Jag är inte dummare än att jag ser att det KAN ha varit så att alla fått telefoner, men jag ser inte på vilket sett ni utesluter att det inte var så.
Det är det som kallas bortom rimligt tvivel. Det vore ju intressant om vi hade fått se avtal med kunderna så vi kunnat se vad HPH faktiskt erbjudit.
Jag värderar inte trovärdighet på Flashback särskilt högt heller, det är inte här frågan avgörs, däremot är det mycket som dokumenteras här. Så du behöver inte ens ifrågasätta min trovärdighet, jag vet det jag vet och jag förmedlar gärna hur myndigheterna missköter sig när det allmänna intresset blir lite för stort. (Och även regeringens intresse.....).
Jag ser inte riktigt vart du vill komma.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Den telefonen som hittades på en brottsplats i Växjö och de två telefoner som hittades i en värdebox i Göteborg ihop med 19.000kr i kontanter. Samtliga gick att knyta till hp-hjälpen. Delvis med hjälp av dna från tre olika personer inblandade i ligan, samt det instruktionsblad du nämnde. Det var faktiskt 4 st övergivna mobiltelefoner som hittades. Men det sista fyndet skedde i februari 2018, så det tog jag ej upp.
Vad är det för brottsplats telefonen i Växjö hittades på? Spännande, berätta mer.
Du drar du ju bara massa slutsatser igen. Ett DNA-spår från en person som varit inblandad i fusket säger absolut inte
någonting. Vad är det som utesluter att personen i fråga kanske transporterat telefoner åt någon annan? Någon kanske ägde telefonen först och sedan sålt den? En person kan ha hållit i den då den var omodifierad och sedan har man modifierat den och DNAt var kvar. Det kan va DNA-smitta, att personen vistats i närheten eller att personen i fråga hållit i en tejprulle som sedans använts för att tejpa någonting, personen som tejpade kanske använde handskar varför dennes dna inte finns.
DNA är fullständigt kass bevisning. Det är bra att ha i förundersökningen men knappast användbart i en dom.
Riktigt kul är att att åklagaren i huvudförhandlingen visar upp utrustning (fysiskt) som hon menar på använts till fusket för att SEDAN skicka den till NFC för att söka DNA-spår. Riktigt klokt gjort, verkligen. Thats the way to go, om man vill försöka sänka trovärdigheten för rättsväsendet.
Återigen så kan informationsbladet ha använts av fler än HPH.
Enligt mig går telefonerna inte att binda till HPH så som du påstår. Man kan anta, men inte mer.
Förövrigt så har telefonerna inte något bevisvärde för brotten. Möjligen då medhjälp till osann försäkran men för min del har inte det någon betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Jag försöker vara objektiv och peka på information som annars kan vilseleda. Därför är jag väldigt intresserad om du kan hänvisa till någon fakta som visar att hp-hjälpen inte skickade ut mobiltelefoner.
Jag orkar inte lägga någon större energi på att inhämta uppgifter och posta på FB.
Nu är det fortfarande en domstol och där ställer man frågan ”kan det gått till på ett annat sätt?” Är svaret ja på den frågan så är bevisningen kass. All bevisning ska bedömas var för sig. Är DNA och ett informationsblad tillräckligt för att knyta till HPH? Nej, det kan ha gått till på väldigt många fler sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Jag hade kunna skriva att 100% alla som erkände mottog mobiltelefoner, vilket hade varit sant men kraftigt vinklat.
Du får gärna påstå det, jag bryr mig inte
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Med "vittnade" menade jag deras berättelse i förhör. Var dumt att använda det ordet just där.
Ja det var dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Kundlistan för VT2017 är märkt med ligamedlemmarnas alias, se nere i högra hörnet.
Ab 258 s300 -
https://minfil.com/gb72sbl0b4
Spännande att du har koll på vilka alias ligamedlemmarna använt sig av. Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Det skulle inte kunna vara så att tex alk, är en grupp av flera personer? Det kan inte vara så att det är något slags kodord som man använt sig av väldigt lång tid och att flera personer använts sig av det aliaset?
Eftersom det finns flertalet olika konton i både mobiltelefon och dator som alla börjar på alk känns det osannolikt att det skulle röra sig om en person.
Nu har väl inte du påstått hur många det rör sig om men du påstår i alla fall att det är deras alias.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Finns en till kundlista/skuldlista som är märkt på samma sätt, den får du själv leta upp i fup.
Tack men nej tack, så nyfiken är jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Om ett dokument är skapad av en ligamedlem och sedan återfinns hos en annan ligamedlem så kan man mycket väl knyta det dokumentet till samma liga. Oavsett innehåll i dokumentet före och efter.
Nu pratar du i nattmössan. Om jag gör ett dokument med bilder på söta kattungar och skickar till dig, och du sedan använder det dokumentet för att planera ett bankrån så blir inte jag indragen i bankrånet för det. Återigen så ska varje bevisning tolkas för sig.
Kan det vara så att det var kattungar i dokumentet innan det blev en ondskefull plan? Ja det kan det ha varit. Bevisningen är därmed värdelös.
Hur vet du att personen i fråga var en sk ”ligamedlem” när dokumentet skapades? Vad är det för liga du pratar om? Enligt Wikipedia är en liga ett ”organiserat gäng som sysslar med brott”. Det stämmer väl inte riktigt in på HPH men det kanske var fel ordval av dig igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Du förstod mig rätt, jag menar givetvis att OG är medlem i hp-hjälpen.
Sen när är man medlem i en näringsverksamhet? Jag trodde man var anställd eller liknande. Aldrig hört talas om att man är medlem.
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Men jag blev förvirrad när du skrev att du inte hade några kunder. Det är självklart att #23-aringen inte hade några av hp-hjälpens kunder. Jag skiljer på 23-aringen och OG, det är inte samma person.
Varför skulle det inte kunna vara samma person menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
ssalk
Roligt att du tog upp Samir. Han fick hösten 2016 ett komplett fuskpaket inklusive mobiltelefon av hp-hjälpen. Se SVTs reportage, spola fram till 8:25.
Samir: "Hp-hjälpen har skickat en telefon till mig."
https://www.youtube.com/watch?v=oKmsZP8BAMo
Sedan är väl dom specialsydda svarta kalsongerna unika för hp-hjälpen. Fanns det inte ett inköpskvitto på dom hos VG?
Varför skulle kalsongerna vara unika för just HPH?
Vad har de andra aktörerna använt då?
Förstår fortfarande inte hur du skiljer på vad som tillhör hp-guden och hp-hjälpen. Inte heller hur du kan va så säker på att alla använt utrustning från HPH. Ställer samma fråga igen, hur gjorde de andra leverantörerna?
Enligt samirs första avsnitt så fick han ju beställa utrustningen själv, men den ville du såklart inte länka till.
Värst vad ”objektiv” du är...