Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Jag tar upp detta (det fetade) igen. Anna Ardin. Gotländskan från forna Broderskapsrörelsen och nuvarande Tro och solidaritet, som gått in för att sänka Julian Assange. Samma Anna Ardin som är kompis med Irmeli Krans. Samma Irmeli Krans som i sin tur är väldigt bundis med i synnerhet Debbie. Och som har vänner i hela makteliten. Nu kanske det börjar bli dags för mig att börja prova ut en välsittande foliehatt - men ponera att Irmeli Krans - som var den som försökte forcera fram en anmälan om våldtäkt mot Assange från Sofia Wilén - vilket fick Anna Ardin att faktiskt anmäla Assange - ponera att Irmeli Krans sammanförde Debbie Nujen med Anna Ardin för att diskutera juridiken kring Assange och vem vet vad mer. I så fall är de bundna till varandra inte bara genom vänskap, utan även genom Assange-affären. Och den affären kan vara gigantisk rent politiskt och vara intimt förbunden med Sveriges relation till främst USA. Den ytterst svaga beviskedja man snärjt Assange med brister direkt om den sätts i rejäl belysning. Och Debbie vet kanske något om detta. Vilket i så fall skulle kunna förklara det närmast totala mörkandet av Debbie Nujens brott - om hon är den svagaste länken. Ett långskott - jag vet - men visst är det lite intressant att fundera kring dessa mycket märkliga affärer ändå?
(det fetade, längst ned)
Ett mycket välriktat långskott, om jag får gissa.
Och visst ÄR det intressant att fundera kring dessa märkliga affärer, absolut!

Jag vill inte drifta för mkt offt, men ändå ställa frågan om varför ingen svensk MSM, nu när Julian Assange är högaktuell, återaktualiserar vad som framkommit i FU rörande JA under hans vistelse i Sverige? FU finns ju på nätet. MSM vill verkligen mörka vad man vet om hur det gått till?
Debbie Nujens [ev] roll i det här rävspelet kring JA bör vi försöka titta närmare på. Det kan då inte hjälpas att hon fortlöpande kan läsa allt vi skriver här.
Fast inte vad som tas via PM..
Citera
2019-05-03, 13:34
Medlem
Jag kan meddela att från och med idag har även det tredje och sista tillsynsärendet MBN 2019/1681 (f d projektilmagasinet som byggts om till hotellet/pensionatet "Villa Zetterling") förändrat status från att enbart vara registrerat till att nu vara under utredning. Alla tre Nujens fastigheter kommer alltså att bli föremål för granskning.
Citera
2019-05-03, 13:40
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag kan meddela att från och med idag har även det tredje och sista tillsynsärendet MBN 2019/1681 (f d projektilmagasinet som byggts om till hotellet/pensionatet "Villa Zetterling") förändrat status från att enbart vara registrerat till att nu vara under utredning. Alla tre Nujens fastigheter kommer alltså att bli föremål för granskning.
Mycket, mycket glädjande bäste medianox!
Citera
2019-05-03, 13:43
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade, längst ned)
Ett mycket välriktat långskott, om jag får gissa.
Och visst ÄR det intressant att fundera kring dessa märkliga affärer, absolut!

Jag vill inte drifta för mkt offt, men ändå ställa frågan om varför ingen svensk MSM, nu när Julian Assange är högaktuell, återaktualiserar vad som framkommit i FU rörande JA under hans vistelse i Sverige? FU finns ju på nätet. MSM vill verkligen mörka vad man vet om hur det gått till?
Debbie Nujens [ev] roll i det här rävspelet kring JA bör vi försöka titta närmare på. Det kan då inte hjälpas att hon fortlöpande kan läsa allt vi skriver här.
Fast inte vad som tas via PM..
MSM är en katastrof. Jag mår ila när dess representanter själva oavbrutet hävdar vilken viktig roll de spelar. Möjligen som buffert mot den politiska makten i så fall.
Citera
2019-05-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Mycket, mycket glädjande bäste medianox!

Läste just din spekulation om Ardin-Krans-Nujen. Dessa tre damers inflytande över de rättsvårdande myndigheternas agerande vad gäller Nujen-Akilovärendet är visserligen mycket begränsat. De enda personer som har kraft och möjlighet att mörklägga ett ärende som detta måste besitta en politisk maktposition som direkt är kopplad till ministernivå. Men å andra sidan styrs det mesta idag av och inom nätverk, så det är fullt möjligt att de har de rätta kontakterna. Midsommardagens bildspel visar ju att de umgås i dessa kretsar. Assangeärendet och Quickärendet har gjort svenskt rättsväsen ökänt i stora delar av världen - tyvärr. I båda ärendena figurerar naturligtvis brännvinsadvokaten par préférence Claes Borgström...
Citera
2019-05-03, 17:07
Medlem
Ursäkta, jag är litet omtöcknad av mediciner. Det var inte signaturen Midsommardagen som bjöd på bildspelet i tråden, det var signaturen Externalist.

Att Region Gotlands tillsynsteam nu utreder det felaktigt beviljade bygglovet och den misstänkt olovliga verksamhet som Nujens bedriver på fastigheten Furbjärs 1:26 är faktiskt mycket positivt och lovande. Jag vill inte överdriva trådens betydelse men utan den skulle nog allt Nujens har företagit sig på Gotland ha varit glömt och förlåtet för länge sedan.

"Hotell, pensionat och liknande anläggningar är bland de mest riskabla platserna vid en brand eftersom man tillbringar nätter i en okänd miljö. Brandspridningen kan vara snabb och utrymning behöver ibland ske omedelbart och helst vara klar innan räddningstjänsten anländer." (Ur Räddningsverkets allmänna råd om brandskydd i hotell, pensionat mm).

Tillsynsteamet i kommunen är förstärkt av en duktig kvinnlig jurist, Alma Zemumovic (41). Hon intervjuades för någon månad sedan av Gotlands Allehanda och uttalade sig då om bland annat anonymt ingivna anmälningar om svartbyggen. Hon sade att nackdelen med att inge en anonym anmälan var, att miljö- och byggnämndens slutliga beslut i ett anmält ärende inte går att överklaga av anmälaren. Men det spelar faktiskt ingen roll, eftersom varje kommuninvånare har rätt att till förvaltningsrätten överklaga ett av kommunen eller dess nämnder fattat beslut som man anser strider mot lagens bestämmelser - så kallad laglighetsprövning. Jag kommer helt enkelt att övertala en före detta granne att överklaga ett beslut som jag och min son finner strida mot lagens bestämmelser.
Senast redigerad av medianox 2019-05-03 kl. 17:14.
Citera
2019-05-03, 17:24
Medlem
För den som undrar över brandskyddsbestämmelser mm: Man kan givetvis inte ha 16-24 personer sovandes på övervåningen i en hotell- eller pensionatsbyggnad utan att ha en direkt utrymningsväg utomhus (trappa eller ev. rutschkana) från övervåningen till marknivån. Och någon sådan finns väl inte på Villa Zetterling?
Senast redigerad av medianox 2019-05-03 kl. 18:02.
Citera
2019-05-03, 17:45
Medlem
Citat:
För en som undrar över brandskyddsbestämmelser mm: Man kan givetvis inte ha 16 personer sovandes på övervåningen i en hotell- eller pensionatsbyggnad utan att ha en direkt utrymningsväg utomhus (trappa eller ev. rutschkana) från övervåningen till marknivån. Och någon sådan finns väl inte på Villa Zetterling?

Det ska det finnas. Man måste kunna utrymma snabbt. Sen så funderar jag över hur det fungerar med brandutryckningar?
Handikapptoaletter och ramper?
Citera
2019-05-03, 19:23
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
För den som undrar över brandskyddsbestämmelser mm: Man kan givetvis inte ha 16-24 personer sovandes på övervåningen i en hotell- eller pensionatsbyggnad utan att ha en direkt utrymningsväg utomhus (trappa eller ev. rutschkana) från övervåningen till marknivån. Och någon sådan finns väl inte på Villa Zetterling?

Man får nog hoppa ut från de två små fönstren på övervåningen.....i slutet på hotellkorridoren.

https://imgur.com/1xCuMSl

Om man tänker sig 16 personer i kö för att hoppa ut därifrån vid en fullt utvecklad brand, med ursprung kanske från köksregionen på undervåningen, eller varför inte ett kvarglömt stearinljus........nej, det vill man inte tänka sig. Enligt min research finns det 16 sovplatser på övre planet, de övriga 8 är nog ursprungligen tänkt som personalsovplatser på det nedre planet. Men kan givetvis också vara ockuperade om ett stort sällskap sover där.

Det är väl för övrigt dåligt sörjt för utrymningsväg även i Sockenmagasinet och Gazeliigården?
Citera
2019-05-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Man får nog hoppa ut från de två små fönstren på övervåningen.....i slutet på hotellkorridoren.

https://imgur.com/1xCuMSl

Om man tänker sig 16 personer i kö för att hoppa ut därifrån vid en fullt utvecklad brand, med ursprung kanske från köksregionen på undervåningen, eller varför inte ett kvarglömt stearinljus........nej, det vill man inte tänka sig. Enligt min research finns det 16 sovplatser på övre planet, de övriga 8 är nog ursprungligen tänkt som personalsovplatser på det nedre planet. Men kan givetvis också vara ockuperade om ett stort sällskap sover där.

Det är väl för övrigt dåligt sörjt för utrymningsväg även i Sockenmagasinet och Gazeliigården?

Till syvende och sist är det nu bygglovsnämnden eller vad det heter, som är ansvariga för att byggnaderna odnas till så att brandsäkerhet finns. Eventuellt ett rivande? Jag vet inte hur det är med dylikt ska rivas? Är det alltid så eller bara ibland?
Citera
2019-05-03, 21:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursäkta, jag är litet omtöcknad av mediciner. Det var inte signaturen Midsommardagen som bjöd på bildspelet i tråden, det var signaturen Externalist.

Att Region Gotlands tillsynsteam nu utreder det felaktigt beviljade bygglovet och den misstänkt olovliga verksamhet som Nujens bedriver på fastigheten Furbjärs 1:26 är faktiskt mycket positivt och lovande. Jag vill inte överdriva trådens betydelse men utan den skulle nog allt Nujens har företagit sig på Gotland ha varit glömt och förlåtet för länge sedan.

"Hotell, pensionat och liknande anläggningar är bland de mest riskabla platserna vid en brand eftersom man tillbringar nätter i en okänd miljö. Brandspridningen kan vara snabb och utrymning behöver ibland ske omedelbart och helst vara klar innan räddningstjänsten anländer." (Ur Räddningsverkets allmänna råd om brandskydd i hotell, pensionat mm).

Tillsynsteamet i kommunen är förstärkt av en duktig kvinnlig jurist, Alma Zemumovic (41). Hon intervjuades för någon månad sedan av Gotlands Allehanda och uttalade sig då om bland annat anonymt ingivna anmälningar om svartbyggen. Hon sade att nackdelen med att inge en anonym anmälan var, att miljö- och byggnämndens slutliga beslut i ett anmält ärende inte går att överklaga av anmälaren. Men det spelar faktiskt ingen roll, eftersom varje kommuninvånare har rätt att till förvaltningsrätten överklaga ett av kommunen eller dess nämnder fattat beslut som man anser strider mot lagens bestämmelser - så kallad laglighetsprövning. Jag kommer helt enkelt att övertala en före detta granne att överklaga ett beslut som jag och min son finner strida mot lagens bestämmelser.

Jag antar att jag talar för de flesta av oss i tråden när jag säger att din insats både i tråd och juridik inte nog kan berömmas. Utan dig hade detta sannolikt blivit ännu en gnälltråd på FB. Stort tack till dig och lova att ta hand om dig och sköta din hälsa.

De flesta vill antagligen att vansinnet i Europa och framför allt Sverige ska ta slut på ett civiliserat vis, men du ska veta att det finns många som är beredda att göra stora uppoffringar för att Sverige ska befrias från sina förtryckare även om det innebär att det inte löses civiliserat. Många inväntar sannolikt "rätt" tillfälle och kampens preludium har inte ens börjat.
Citera
2019-05-03, 21:39
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Till syvende och sist är det nu bygglovsnämnden eller vad det heter, som är ansvariga för att byggnaderna odnas till så att brandsäkerhet finns. Eventuellt ett rivande? Jag vet inte hur det är med dylikt ska rivas? Är det alltid så eller bara ibland?

Byggnadsnämnden. Eller i Region Gotlands nomenklatur Miljö- och byggnämnden. Tror jag det heter.

Som jag förstår utgår i första hand en sanktionsavgift, och i andra hand kan det beslutas om rivning. Men medianox kan det här mycket bättre än mig.

Men, hursomhelst, de har införskaffat en skogstomt på runt 90.000 m2, dvs 100 ggr större än en villatomt i valfri Sthlmsförort.

Man skulle ju kunna tänka sig att man då rev den den eländiga gamla militärbyggnaden, det s.k. projektilmagasinet. Eller med enklare renovering bibehållit den som en receptionsbyggnad eller dylikt. Och istället byggde upp en stugby med kanske 10 stugor för självhushåll. Och bjöd in de andra 2 småföretagarna med befintlig vandrarhemsliknande uthyrning till att vara delägare. Om man nu hade ambitioner med att bidra till Gotlands turistliv på en central plats på ön som normalt bara åks igenom.

Men det är jag det. Men jag ser andra affärsidéer än Nujens, men det är mitt väsen som företagare sen flera decennier.

Men här har ju ambitionerna varit att bygga upp ett asylboende från början, det är jag helt övertygad om. Det finns alltför mycket som tyder på det.

Men när det blev inaktuellt annonserar man det istället som en hotellvistelse för stora sällskap på de internationella sajterna för detta ändamål.
Senast redigerad av zurfarn 2019-05-03 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in