Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Papper, mail, dokument kan ju "försvinna". Men husen & alla badrummen finns ju kvar, svårt att göra detta ogjort. Om man inte ringer in Dr. Brasa förstås-

Dr. Brasa, haha.

Jo, men tänker lite så att det går riva ut lite saker och ”möblera” om så det ser oskyldigare ut. De har ju haft så jävla mycket tid på sig.

Hoppas nån fin gottlänning håller uppsikt eventuell sanering, av Damm själv, eller nån ovetandes, vit firma.
Citera
2019-02-09, 15:11
Medlem
Alla som har den minsta erfarenhet av byggnadsverksamhet, om vad man får göra utan tillstånd och vad som kräver tillstånd, inser att Nujens lagöverträdelser i Tingstäde är många och har pågått under lång tid. Jag tror svaret på varför man agerat på det märkliga sätt man har gjort kan sökas i de erfarenheter man fått från ombyggnaden av projektilmagasinet - alltså det första byggprojektet i Tingstäde, Furbjärs 1:26.

Nujens lämnade in sin bygglovsansökan till kommunen redan den 23 januari 2013. Ansökan avsåg ombyggnad och förändrad användning av magasinsbyggnaden till ett s k tvåbostadshus. Ärendet handlades på delegation från byggnadsnämnden av tjänstemän på samhällsbyggnadsförvaltningen och jag har tidigare anfört en möjlig anledning till detta. Ett beslut om startbesked kunde inte fattas förrän den 5 augusti 2015! Under hela två och ett halvt års tid pågick alltså handläggningen av bygglovsärendet innan Nujens kunde påbörja arbetet med ombyggnaden! Då hade redan 48 handlingar registrerats i ärendet och fler skulle det bli innan bygget avslutades och slutbesked gavs den 27 april 2018. Först efter fem och ett halvt år kunde man börja hyra ut - nu till turister.

När Nujens bestämde sig för att bygga om skolan och sockenmagasinet hösten 2015 struntade man helt enkelt i att ansöka om något bygglov. Men självklart krävs bygglov både för förändrad användning av byggnaderna och ombyggnad av dessa till bostäder även här. Detsamma gäller
för ombyggnaden av Gazeliigården. Det är därför tillsyn i enlighet med plan- och bygglagens bestämmelser skall genomföras och fastställda byggsanktionsavgifter skall utmätas för vart och ett av svartbyggena. Det har ingen som helst betydelse vad enskilda ledamöter i olika nämnder har för åsikter i ärendena - lagen är mycket tydlig på detta område och skall givetvis följas, precis som stadsarkitekten i kommunen igår sade till reportern på Gotlands Allehanda.
Senast redigerad av medianox 2019-02-09 kl. 15:53.
Citera
2019-02-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Underhållning på hög nivå har det blivit i denna tråd, mer eller mindre. Men strävan mot målet att få fram sanningen om dessa oegentligheter som finns, den är kvar. Vi laglydiga medborgare föraktar smutsen och själv har jag inte kapaciteten att rota i detta. Hannes och hans fans skulle kanske bidra på ett annat sätt och vara lite mer ödmjuka och inte tro att deras taktik går hem: Smutskastning, skitsnack, misstolkning, störst och bäst. Dessutom Hannes, så är din egen historik inte att skryta med.

Det bästa kommunens tjänstemän på samhällsbyggnadsförvaltningen nu kan göra är att lägga fram fakta kring handläggningen av "Villa Zetterling" som ett fritidshus, gärna i kombination med en förklaring till varför handläggningen dragit ut i mer än två och ett halvt års tid. Då får ju också Hannes och de tre tvivlarna i tråden svar på tal, kan vi åtminstone hoppas.
Senast redigerad av medianox 2019-02-09 kl. 16:34.
Citera
2019-02-09, 16:37
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det bästa kommunens tjänstemän på samhällsbyggnadsförvaltningen nu kan göra är att lägga fram fakta kring handläggningen av "Villa Zetterling" som ett fritidshus, gärna i kombination med en förklaring till varför handläggningen dragit ut i mer än två och ett halvt år. Då får ju också Hannes och de tre tvivlarna i tråden svar på tal, kan vi åtminstone hoppas.
Hannes och hans tvivlare är inte mottagliga för svar. Att myndigheternas kvarnar mal långsamt vet vi ju men i det här fallet så kan man ju börja fundera hur det ligger till. Dom tankar som dyker upp hos mej är bl a. mörkläggning, hot, vilseledande, mutor, rädsla, huvudet i sanden, rädda sitt eget skinn, o s v. Nä, det här är så smutsigt som det bara kan bli. Vem det än må vara, som rotar i skiten, så är det välkommet.
Citera
2019-02-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Hannes och hans tvivlare är inte mottagliga för svar. Att myndigheternas kvarnar mal långsamt vet vi ju men i det här fallet så kan man ju börja fundera hur det ligger till. Dom tankar som dyker upp hos mej är bl a. mörkläggning, hot, vilseledande, mutor, rädsla, huvudet i sanden, rädda sitt eget skinn, o s v. Nä, det här är så smutsigt som det bara kan bli. Vem det än må vara, som rotar i skiten, så är det välkommet.

Jag tror det här ärendet har alla av dig uppräknade ingredienser. Men Hannes uppfattar min sons mycket anständigt formulerade anmälningar som "hotfulla". På sätt och vis är väl alltid en anmälan om brott eller oegentligheter ett indirekt hot mot den som berörs, hot om ofördelaktiga avslöjanden, hot om böter, hotande fängelsestraff etc. Jag är helt övertygad om att min sons anmälningar till slut kommer att leda till att ärendet tas upp till beslut av en eller flera myndigheter. Men vad beslutet kommer att bli är givetvis mycket svårt att sia om. Tack för idag och på återhörande om en vecka.
Senast redigerad av medianox 2019-02-09 kl. 17:47.
Citera
2019-02-09, 17:04
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
+ men varför kan ni inte samarbeta? Ni motarbetar och smutskastar varandra och bär er åt som muppar. Särskilt medianox.
Samtidigt hävdar ni er egen smarthet, medianox och den påstådda ”sonen” extra viktiga muppar😊
Muppar finns det ju här. Det som betyder något för mej är att det letas , grävs, läggs fram fakta. Trovärdigheten är upp till var och en att analysera, fakta finns det gott om. Bara det går framåt. Personangrepp är ju tråkigt. Denna Sverigeföraktande klan ska inte komma undan. Jag känner mej otroligt förolämpad av Nujjens sätt att driva med oss. Men en liten tröst för mej är när jag tänker: KARMA
Citera
2019-02-09, 17:26
Medlem
Frammes avatar
Nu tycker jag att det är dags att skippa allt skitsnack här i tråden. Klaga hit och gnälla dit. Vem är vem o s v. Är inte huvudsyftet att klargöra vilka brott som lillpojken, storpojken, storasyster, svågern och familjens överhuvud med fru har begått. Att deras samvete är rent, det kan vi nog spola ner i toan. Den som gör mej extra nyfiken i hela sammanhanget är, hör och häpna, Svågern.
Citera
2019-02-09, 19:28
Medlem
Lite funderingar. Enligt airbnb-annonsen så tar Rikard 3 781 SEK/natt för att bo i Villa Zetterling (som ju ägs av Özz & Debbie). Kortaste tid som går att boka är 7 nätter, dvs 26 467 kr för en veckas boende.
Citat:
HELT HUS · TINGSTÄDE
Large completely renovated villa i serene setting
Pris3 781 kr SEK per natt
Vi vet enligt recensionen på HomeAway att boendet åtminstone varit uthyrt en vecka på hösten 2018.

Enligt uppgift från Skatteverkets webbsida så räknas inkomster från 30 000/år som yrkesmässig näringsverksamhet. Enligt hotellagen (1966:742) så krävs tillstånd av polisen för yrkesmässig uthyrning av tillfälligt boende:
Citat:
1§ ... Med hotell- och pensionatrörelse avses i denna lag yrkesmässig verksamhet med ändamål att tillhandahålla tillfällig möblerad bostad.

2 § Hotell- eller pensionatrörelse, som är avsedd att samtidigt ta emot minst nio gäster eller som omfattar minst fem gästrum, får drivas endast av den som har tillstånd av Polismyndigheten.

Hur lång tid kan det ta för polisen att utreda om brott mot hotellagen föreligger? Borde ju vara ganska prio, då 15 personer som bor i en träkåk utan räddningstjänstens kännedom kan leda till otäcka konsekvenser (förutom det principiella med att bedriva illojal konkurrens och undvika skatt)...
Senast redigerad av Enne 2019-02-09 kl. 19:32.
Citera
2019-02-09, 19:59
Medlem
Citat:
Alla som har den minsta erfarenhet av byggnadsverksamhet, om vad man får göra utan tillstånd och vad som kräver tillstånd, inser att Nujens lagöverträdelser i Tingstäde är många och har pågått under lång tid. Jag tror svaret på varför man agerat på det märkliga sätt man har gjort kan sökas i de erfarenheter man fått från ombyggnaden av projektilmagasinet - alltså det första byggprojektet i Tingstäde, Furbjärs 1:26.

Nujens lämnade in sin bygglovsansökan till kommunen redan den 23 januari 2013. Ansökan avsåg ombyggnad och förändrad användning av magasinsbyggnaden till ett s k tvåbostadshus. Ärendet handlades på delegation från byggnadsnämnden av tjänstemän på samhällsbyggnadsförvaltningen och jag har tidigare anfört en möjlig anledning till detta. Ett beslut om startbesked kunde inte fattas förrän den 5 augusti 2015! Under hela två och ett halvt års tid pågick alltså handläggningen av bygglovsärendet innan Nujens kunde påbörja arbetet med ombyggnaden! Då hade redan 48 handlingar registrerats i ärendet och fler skulle det bli innan bygget avslutades och slutbesked gavs den 27 april 2018. Först efter fem och ett halvt år kunde man börja hyra ut - nu till turister.

När Nujens bestämde sig för att bygga om skolan och sockenmagasinet hösten 2015 struntade man helt enkelt i att ansöka om något bygglov. Men självklart krävs bygglov både för förändrad användning av byggnaderna och ombyggnad av dessa till bostäder även här. Detsamma gäller
för ombyggnaden av Gazeliigården. Det är därför tillsyn i enlighet med plan- och bygglagens bestämmelser skall genomföras och fastställda byggsanktionsavgifter skall utmätas för vart och ett av svartbyggena. Det har ingen som helst betydelse vad enskilda ledamöter i olika nämnder har för åsikter i ärendena - lagen är mycket tydlig på detta område och skall givetvis följas, precis som stadsarkitekten i kommunen igår sade till reportern på Gotlands Allehanda.

Nu har du skrivit 21 rader text utan att kunna ge ett enda konkret exempel på byggåtgärder som skulle kräva bygglov. Ombyggnaden av projektilmagasinet hade de ju bygglov till och jag antar att de följt de ritningar de lämnat.

Leta upp exempel på det (tex med fotografier från uthyrningssidorna - jämfört med ritningar på husen) för sådana ombyggnader kan mycket väl ha skett. Det gäller då Gazeligården, magasinet och Skolan. Om sådant material går att få fram så sänd in en ny anmälan som inte innehåller en massa svammel och bilagor utan bara konkreta fakta. Det blir ett djäkla jobb men jag tror det går om ni anstränger er lite.

Ett tillägg. Den här tråden heter "Familjen Nujens penningtransaktioner till Rakmat Akiklov". Kanske snart blir dags för Medianox och andra att starta en tråd Familjen Nujens olovliga hotellverksamhet och olovliga ombyggnader av fastigheter på Gotland och Medianox skrivelser kring detta". Ni är faktiskt ganska så mycket ot nu)
Senast redigerad av hannes.muller 2019-02-09 kl. 20:05.
Citera
2019-02-09, 20:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jag tror det här ärendet har alla av dig uppräknade ingredienser. Men Hannes uppfattar min sons mycket anständigt formulerade anmälningar som "hotfulla". På sätt och vis är väl alltid en anmälan om brott eller oegentligheter ett indirekt hot mot den som berörs, hot om ofördelaktiga avslöjanden, hot om böter, hotande fängelsestraff etc. Jag är helt övertygad om att min sons anmälningar till slut kommer att leda till att ärendet tas upp till beslut av en eller flera myndigheter. Men vad beslutet kommer att bli är givetvis mycket svårt att sia om. Tack för idag och på återhörande om en vecka.

Du som tidigare åklagare, är man inte som "myndighet" orolig för hur allmänheten kommer uppfatta det om man släpper igenom ett politiskt känsligt ärende?

Jag vet att narkomanen Bodström fick igenom ett bygglov i naturreservat genom att tjata - ett nej är inte alltid ett nej summerade han beviljandet med. Det är en sak, men att i efterhand släppa igenom Nujens uppenbara fuskbygge betald med svarta löner är en hel del nivåer värre.

Börjar folk fuskbygga om sina hus och använda svart arbetskraft och sedan fälls så känns det snabbt rättsvidrigt. Borde man inte vara extra nitisk mot offentliga personer, inte minst om en av ägarna är advokat?!
Citera
2019-02-09, 20:57
Medlem
zurfarns avatar
För det första: många inlägg i tråden pekar på att Gotland skulle vara ett epicentrum för allt det som händer och sker i kungariket Sverige. Så är det förstås inte. För oss fastlänningar är ön möjligen ett pittoreskt semestermål. Om det inte vore för överbefolkningen på sommaren. Och vad som här framkommer från därboende gör ju inte inte att det blir mer attraktivt att besöka ön.

Vad man än tycker är det Stockholm som är centralorten i Sverige. Härifrån detta epicentrum utgår det mesta som rör juridik och annat. Att diskutera Nacka Kommun vore faktiskt bättre. Det är ju där allting utgår ifrån. Mer adekvat än regionaltjafs från provinsen.

För det andra: vissa i tråden kan tydligen inte klicka på de länkar som presenterats. Hur de olika fastigheterna har renoverats och hur de ser ut invändigt har den normalkunnige FB-medlemmen enkelt kunnat förvissa sig om. Och även Byggnadsnämden på den s.k. Region Gotland (fniss) har fått dessa interiörfoton presenterade för sig. Direkt, utan länk.

För det tredje: en stor del av den svarta och olagliga verksamheten i Nujen-klanen står att finna i företagskonglomeratet. Det är jag övertygad om. Men det är lite svårare att gräva i. Egentligen så har bara EBM och SKV de verktygen som behövs.

Det är möjligt att medianox har rätt i att man ska börja nedifrån, dvs. byggnadsloven etc. Men varför inte samtidigt beakta det som sker i Stockholm och Nacka? Var kommer de svarta inkomsterna ifrån? Hur ser penningströmmarna ut mellan de olika bolagen i konglomeratet? Hur kommer det sig att taxiåkaren Mamostes fru sitter i en 10 miljonersvilla i Nacka, när Mamoste själv bor i dotterns 10 miljonersvilla inte långt därifrån? Och hur är det egentligen med Özz? Bor han hemma hos morsan, eller hur är det? Och är det brorsan som fixar redovisningen i bolagen som ingår i konglomeratet? Och hur har Richard fått tillåtelse av Telia Company att bedriva bisyssla i två bolag?

Och för sakens skull, Hyrfrid AB styrs av RD plus 2 personer utanför klanen.

RD bör istället starta en byggfirma. Med all den kunskap han besitter om hantverksyrken så är jag nog den förste att anlita honom för att fräscha upp min enkla villa i 08.
Citera
2019-02-09, 21:23
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Lite funderingar. Enligt airbnb-annonsen så tar Rikard 3 781 SEK/natt för att bo i Villa Zetterling (som ju ägs av Özz & Debbie). Kortaste tid som går att boka är 7 nätter, dvs 26 467 kr för en veckas boende.

Vi vet enligt recensionen på HomeAway att boendet åtminstone varit uthyrt en vecka på hösten 2018.

Enligt uppgift från Skatteverkets webbsida så räknas inkomster från 30 000/år som yrkesmässig näringsverksamhet. Enligt hotellagen (1966:742) så krävs tillstånd av polisen för yrkesmässig uthyrning av tillfälligt boende:

Hur lång tid kan det ta för polisen att utreda om brott mot hotellagen föreligger? Borde ju vara ganska prio, då 15 personer som bor i en träkåk utan räddningstjänstens kännedom kan leda till otäcka konsekvenser (förutom det principiella med att bedriva illojal konkurrens och undvika skatt)...

40.000:- är gränsen numera för skattefri uthyrning av privatperson. I själva verket är det 50.000:- eftersom man får göra avdrag med 10.000 för "slitage". Nåja, 2 veckors uthyrning av Villa Zetterling så är gränsen nådd. Och då ska det synas i RD:s självdeklaration.

Hotellagen har jag ingen koll på. Däremot: illojal konkurrens mot andra småföretagare, särskilt i landsorten, är något av det jag hatar mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in