2019-05-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att man nämner formuleringen ”forensiska fynd” behöver naturligtvis inte innebära att man detalredogör för dessa.
Precis som omnämnadet av vad obduktionerna visade inte betyder att man lämnar ut hela obduktionsprotokollen.

Det låter man oftast hänsynsfullt numera bli, även om jag så sent som hösten 2017 läste ett FUP med ett fullständigt återgivet obduktionsprotokoll inklusive piercingar, tatueringar, bröstimplantatsvikter, löshår och vikt på bl a hjärna och livmoder.

Varför skulle en mycket erfaren och prisbelönt journalist som EH redan nu beskyllas för att vilja snaska runt i detta förstår jag inte.
Finns det någon som har refererat till obduktionsresultat mer än du i denna tråd, det har varit hudavskrap under naglarna, lufthunger och tecken på syrebrist. Jag hoppas att Håret Höglund inte kommer att snaska ur fantasin på samma sätt.
Citera
2019-05-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ja, jag fick det också påpekat av mod Blomvattnaren tror jag det var.
Det är felskrivet av mig, när jag läste det igen med nya ögon blev det uppenbart även för mig att den formuleringen ju faktiskt kan missförstås.
(Får väl be om ursäkt och gömma mig bakom att jag inte har svenska som modersmål, flerspråkigt uppvuxen)

Den korrekta formuleringen ska vara att ” forensiska fynd visat att enbart en gärningsman handgripligen mördade bägge barnen”.
Jo båda barnen mördades handgripligen av en och samma gärningsman.

Jag är mer intresserad av vad chefsåklagare Anevski sa ordagrant, det är ju hennes uttalande du refererar till och eftersom det finns på band så kanske det går att få en exakt ordalydelse som inte blir feltolkad beroende på din "flerspråkiga uppväxt"?
Citera
2019-05-03, 14:53
Medlem
Apropå Lightning Process så är det, enligt pappan till en 13-årig ME-sjuk norsk pojke som försökte ta sitt liv efter en sån kurs, hallelujastämning på deras 3-dagarskurser. Som kostar 15.000kr. Blir man inte frisk är det ens eget fel, typ. Det vilar ett täcke av scientologiska tankegångar över det hela.

https://www.nrk.no/livsstil/forsokte-selvmord-etter-me-kurs-1.7891470

Visst var väl O och A på nån "ljusbehandling" i Tyskland?

Man kan också läsa detta:

https://www.hfme.org/lightning.htm
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-03 kl. 15:00.
Citera
2019-05-03, 15:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Rätt elakt att skriva om en så pass stor och välkänd journalist som EH, tycker jag.
Men det har ju kännetecknat hela den här tråden - elakheterna duggar tätt.

I alla fall tycker jag det är bra att en journalist försöker gräva och klarlägga mer.
Mörkandet skapar bara misstankar och de två mördade flickorna borde ha samma rätt som andra mördade barn att inte glömmas bort och att man berättar deras historia om vad som hände dem.

Precis som andra barn som mördats: Helen, Engla, Yara, Bobby, Max och Saga.
Agnes och Moa är inte mindre värda postumt omnämnande för att deras mördare är döda.
Det. Finns. Inget. Mörkande! När skall du begripa? Det är inte något mörkande, det är en vanlig jävla sekretess på ett nu nedlagt ärende. Du borde slå dig ihop med EH, ni är lika snurriga båda två. Av rutin lägger man ner ett fall av det här slaget, samt sekretessbelägger. Hittar du något annat, likadant fall, så lägg gärna upp den förundersökningen här. Du kommer inte hitta något. Detta har påtalats gång på gång på gång, men med en dåres envishet fortsätter du med ditt "mörkande". Polismyndigheten har varit väldigt generösa med information. Inte ens i Sala-ärendet har man släppt en bråkdel av detta.
Citera
2019-05-03, 15:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Rätt elakt att skriva om en så pass stor och välkänd journalist som EH, tycker jag.
Men det har ju kännetecknat hela den här tråden - elakheterna duggar tätt.

I alla fall tycker jag det är bra att en journalist försöker gräva och klarlägga mer.
Mörkandet skapar bara misstankar och de två mördade flickorna borde ha samma rätt som andra mördade barn att inte glömmas bort och att man berättar deras historia om vad som hände dem.

Precis som andra barn som mördats: Helen, Engla, Yara, Bobby, Max och Saga.
Agnes och Moa är inte mindre värda postumt omnämnande för att deras mördare är döda.
Dessa barn du nämner, samt barnen i Bjärred, har alla fått massor med publicitet efter sin död. Agnes och Moa har inte fått mindre. Och kanske inte heller mer. Jag kan nog garantera dig att dessa barn är påtänkta 24/7 av vänner, skola, släktingar. Ditt fritagande av H gör det däremot ganska vidrigt. Du försöker fria H från både planerande och beslut vad gäller morden på barnen. DET däremot är ganska otäckt.
Citera
2019-05-03, 15:19
Medlem
Funderar på anledningen till att polisen höll PT i december trots ett tidigare besked av polisen att det inte skulle redovisas något mer om morden. Locket på mao.
Att PT hölls i december kanske beror på att det råder olika meningar om hur morden gick till – även bland de anhöriga. Framför allt när det blev klarlagt att H blivit strypt/kvävd.
SS såg inte helt bekväm ut när han kom med sin knapphändiga information.
Citera
2019-05-03, 15:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Citat:
Ja, jag anser mig ha rätt att lägga ut dina pm i tråden. Jag var dessutom inte ensam om det.

Är inte just denna formulering ”jag var inte ensam om det” som egentligen är själva grundbulten till att det är så viktigt med H’s skuld för några av er?
Precis som om skuldbördan förminskas när den delas på flera??
Ett märkligt tankesätt som nog får hänföras till barndomens ” -Ja, men det var inte bara jag, Pelle pallade också äpplen”.
När man blir vuxen förstår man oftast hur ansvar för något ser ut, de flesta inser att argument av denna typ bara framstår som väldigt barnsliga, naiva och bland kriminella skulle ge vederbörande beteckningen ”tjallare/golare”.

O är och förblir en hustrustrypare och misstänkt för två mord till. Med eller utan H.
Hon å andra sidan förblir tills motsatsen bevisas utpekad som misstänkt för planering, delaktighet i och beslut av familjeutrotning.

Citat:
Nånstans blir det bara för mycket. Du ska inte prata om "hedersamt beteende". Du svartmålar, du bedriver häxjakt på den myndighet som utrett ärendet, du t o m ljuger i vissa fall. Bjärredfallet är ett skört ärende, men du lyckas ändå vrida runt det så det till slut inte finns en enda sanning kvar i det du skriver. DET är inte hedersamt. Att frita H från ansvar - DET är inte hedersamt, när hon var med att besluta om mord på sina egna barn som inte hann bli vuxna. Att tala om att myndigheterna mörkat i detta fall är inte heller hedersamt - inte med tanke på vilket vidrigt ärende det varit för utredarna och den personal som varit inblandade. Lite vanlig ödmjukhet kanske man kan önska

Bland alla dina elakheter och förnedrande anklagelser ovan - nej, jag ljuger inte om något jag lagt ut i tråden. Det finns däremot bevisligen flera andra nick som ljugit upprepade gånger och fortfarande gör. Hur sann är din postade uppgift att du känner Avd.9 till exempel?

Att delta på FB och diskutera om denna mordutredning som aldrig kommer att gå till rättegång verkligen kommit fram till denna världsunika slutsats och vad som möjligen kan ha varit upptakten till händelsen är nog rätt långt ifrån att ”bedriva häxjakt på myndigheter”.

Att utredare haft många hemska mord att utreda genom åren är uppenbart, Bjärredsfallet är nog i samma kategori. Därför mina paralleller till andra mord på barn: Helen, Engla, Bobby, Yara, Max och Saga - men just dessa paralleller till dessa andra ”vidriga händelser” har ju du och flera motsatt sig i tråden. Vid de morden handlade det ju om ”något helt annat” - som om själva mordskälet skulle vara förmildrande när mördaren uppger att det handlade om avlivning av ”redan sjuka”.... Som om barnet som mördas egentligen skulle bry sig om varför...

Det har i stället i Bjärredfallet talats om fint nedbäddade, som de sov, hjälp att dö, snabb strypning osv.
Det blir onekligen ett väldigt inkonsekvent resonemang!
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-03 kl. 15:29.
Citera
2019-05-03, 15:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
O är och förblir en hustrustrypare och misstänkt för två mord till. Med eller utan H.
Hon å andra sidan förblir tills motsatsen bevisas utpekad som misstänkt för planering, delaktighet i och beslut av familjeutrotning.

Bland alla dina elakheter och förnedrande anklagelser ovan - nej, jag ljuger inte om något jag lagt ut i tråden. Det finns däremot bevisligen flera andra nick som ljugit upprepade gånger och fortfarande gör. Hur sann är din postade uppgift att du känner Avd.9 till exempel?

Att delta på FB och diskutera om denna mordutredning som aldrig kommer att gå till rättegång verkligen kommit fram till denna världsunika slutsats och vad som möjligen kan ha varit upptakten till händelsen är nog rätt långt ifrån att ”bedriva häxjakt på myndigheter”.

Att utredare haft många hemska mord att utreda genom åren är uppenbart, Bjärredsfallet är nog i samma kategori. Därför mina paralleller till andra mord på barn: Helen, Engla, Bobby, Yara, Max och Saga - men just dessa paralleller till dessa andra ”vidriga händelser” har ju du och flera motsatt sig i tråden. Vid de morden handlade det ju om ”något helt annat” - som om själva mordskälet skulle vara förmildrande när mördaren uppger att det handlade om avlivning av ”redan sjuka”.... Som om barnet som mördas egentligen skulle brysig om varför...

Det har i stället i Bjärredfallet talats om fint nedbäddade, som de sov, hjälp att dö, snabb strypning osv.
Det blir onekligen ett väldigt inkonsekvent resonemang!

Se det fetade: Fel av dig. Båda föräldrarna är misstänkta för mord. Inte mer. Inte mindre.

Avd 9 och jag känner varandra privat. Vilket är väldigt OT nu, men han är inte häroch kan inte svara för sig på ett bra tag än. Så det där tänker jag inte ens gå in på. Du får fråga honom själv när han kommer tillbaka i sommar. OM HAN PALLAR. Han läser tråden dock.

Ang att dra paralleller så kan man inte dra paralleller på de mord du nämner, och på denna familicide, just eftersom det inte GÅR då det inte ens är liknande fall. Nu lägger jag inte mer krut på dig. Jag har en bok att läsa .
Citera
2019-05-03, 15:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Dessa barn du nämner, samt barnen i Bjärred, har alla fått massor med publicitet efter sin död. Agnes och Moa har inte fått mindre. Och kanske inte heller mer. Jag kan nog garantera dig att dessa barn är påtänkta 24/7 av vänner, skola, släktingar. Ditt fritagande av H gör det däremot ganska vidrigt. Du försöker fria H från både planerande och beslut vad gäller morden på barnen. DET däremot är ganska otäckt.

Skulle Agnes och Moa fått massor av publicitet efter sin död????
I klass med Helen, Yara, Engla, Bobby, Max och Saga????

Man sörjer alla på olika sätt och man är som anhörig naturligtvis inte tvungen att visa sin sorg offentligt eller delta i intervjuver. Var och en måste få välja sin egen väg i sorgen.

Men att som du hävda att Agnes och Moa fått massor av publicitet är lindrigt uttryck en enorm överdrift.

Det finns inte en enda offentlig bild på Moa. Det finns ingen minnessida, ingen gravsten, ingen dödsannons, ingen in memorandum Facebook sida, inte utlagda RIP eller som i övriga fallen intervjuver med anhöriga som bildat minnesfonder, skapar poddar och vill berätta om minnet av de mördade barnen. Inget om ”änglarna i Bjärred”
Absolut ingenting när man googlar. Som om de inte existerat.

Det enda utryck för offentlig minnessida som publicerats efter barnens död är deras farfars sida över sin son, deras mördare, där de inte omnämns annat än i titeln på den bokskrift O skrev.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-03 kl. 15:51.
Citera
2019-05-03, 15:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Skulle Agnes och Moa fått massor av publicitet efter sin död????
I klass med Helen, Yara, Engla, Bobby, Max och Saga????

Man sörjer alla på olika sätt och man är som anhörig naturligtvis inte tvungen att visa sin sorg offentligt eller delta i intervjuver. Var och en måste få välja sin egen väg i sorgen.

Men att som du hävda att Agnes och Moa fått massor av publicitet är lindrigt uttryck en enorm överdrift.

Det finns inte en enda offentlig bild på Moa. Det finns ingen minnessida, ingen gravsten, ingen dödsannons, ingen in memorandum Facebook sida, inte utlagda RIP eller som i övriga fallen intervjuver med anhöriga som bildat minnesfonder, skapar poddar och vill berätta om minnet av de mördade barnen.Inget om ”änglarna i Bjärred”
Absolut ingenting när man googlar. Som om de inte existerat.

Det enda utryck för offentlig minnessida som publicerats efter barnens död är deras farfars sida över sin son, deras mördare, där de inte omnämns annat än i titeln på den bokskrift O skrev.

Det KAN bero på att de anhöriga lagt in veto. Och det har de rätt till. Det förminskar inte minnet av dom. Din indignation är otrolig. Låt barnen vila i frid. Man måste inte fläka upp barnens foto i alla tidningar som finns med olika minnestal, för att få upprättelse och bli ihågkommen. För att få upprättelse krävs bl a att mördarna döms. Det går tyvärr inte nu. Men de får definitivt inte upprättelse genom att vissa människor försöker fria deras kvinnliga mördare, deras mor.
Citera
2019-05-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Funderar på anledningen till att polisen höll PT i december trots ett tidigare besked av polisen att det inte skulle redovisas något mer om morden. Locket på mao.
Att PT hölls i december kanske beror på att det råder olika meningar om hur morden gick till – även bland de anhöriga. Framför allt när det blev klarlagt att H blivit strypt/kvävd.
SS såg inte helt bekväm ut när han kom med sin knapphändiga information.

Jag reagerade också på att SS såg ytterst obekväm ut på PTn. Kunde inte bestämma mig för om han brukar se ut så där, om han var utarbetad, om han var tagen av brottets karaktär eller om han hade velat säga mer / eller något annat.
Citera
2019-05-03, 15:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det KAN bero på att de anhöriga lagt in veto. Och det har de rätt till. Det förminskar inte minnet av dom. Din indignation är otrolig. Låt barnen vila i frid. Man måste inte fläka upp barnens foto i alla tidningar som finns med olika minnestal, för att få upprättelse och bli ihågkommen. För att få upprättelse krävs bl a att mördarna döms. Det går tyvärr inte nu. Men de får definitivt inte upprättelse genom att vissa människor försöker fria deras kvinnliga mördare, deras mor.

Som jag mycket riktigt påpekade måste anhöriga naturligtvis själva få välja sin väg i sorgen.

Min förvåning handlar om att DU skriver:

Dessa barn du nämner, samt barnen i Bjärred, har alla fått massor med publicitet efter sin död. Agnes och Moa har inte fått mindre.

Hur kommer du fram till slutsatsen av ”massor av publicitet” när det är helt tyst???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in