2019-04-24, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

En dålig relation hade avspeglat sig på barnen. Introvert, dåliga betyg osv.
Moa beskrivs snarare "social" av rektorn gällande möten.

Barnen klarade inte av att gå i skolan, de fick inte ens betyg i alla ämnen... en klar varningssignal minst sagt. Skolan insåg detta efter det att barnen blivit mördade. Då var det för sent.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-24 kl. 08:18.
Citera
2019-04-24, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Barnen klarade inte av att gå i skolan, de fick inte ens betyg i alla ämnen... en klar varningssignal minst sagt. Skolan insåg detta efter det att barnen blivit mördade. Då var det för sent.
Man skulle nästan kunna tro att de var sjuka. Nåt du har hört något om?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-04-24 kl. 08:28.
Citera
2019-04-24, 08:23
Medlem
Citat:

Finns ingenting som pekar på dålig relation med chefen - snarare tvärtom;
det är förtroligt vid det samtal som återges.

Om det varit förtroligt hade Oskar berättat att han tänkt på självmord och var rädd för att kunna skada sin familj.
Citera
2019-04-24, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Långsinthet/lågsinthet och svår bitterhet verkar kunna fungera utmärkt som överlevnadsstrategi, under, som sagt, lång tid. Lite egendomligt att överlevare docerar för andra postare om (o)nyttan av dessa tillstånd.
Det är ovanligt att långsinthet och bitterhet går så långt som till seriemord.

Du har rätt. Det här fallet rör sig dessutom primärt om ett barmhärtighetsmord.
Citera
2019-04-24, 08:32
Medlem
Citat:
Känner ett antal personer som valt yrken de egentligen vantrivs med. Skulle inte förvåna mig om O avskydde sitt arbete och att han sökt professuren för att så skulle det vara. Tror inte H trivdes med sitt jobb heller. Hade de uppskattat sina arbeten hade de haft en bra motvikt mot dysterheten i hemmet, som de kanske själva var orsak till.

Att det ser bra ut på ytan är ingen vägledning alla gånger. Egentligen går du ju på samma nit som skolan gjorde. Materiellt välstånd är inte detsamma som själslig frid alla gånger, däremot är riktigt svår fattigdom alltid en källa till stress och familjegräl. Det saknade familjen, så det var knappast ekonomiska problem som utlöste krisen, av det som hittills kommit fram. Däremot verkar ju både O och H eventuellt tvivla på sin förmåga att kunna försörja familjen. De hade kanske behövt vara sjukskrivna båda två... de fuskjobbade kanske sista halvåret, med sina chefers goda minne.

Hela familjen skulle skjutsats till terapi och fullständig genomgång av allt som var fel i familjen.

Jag tror inte att föräldrarna hade en varm och nära relation heller, den kunde inte heller rädda dem.

Troligen såg det ut så här:
Vantrivsel på jobbet
Dålig relation mellan makarna
Dålig relation mellan föräldrar och barn
Dåliga relation mellan föräldrar och övriga släktingar
Försämrad/dålig relation med respektive chefer på grund av frånvaro och distansjobb
Stress på grund av att jobbet inte sköttes till hundra procent, mycket mygel

Rätt mörkt alltså, och då har jag inte ens tagit med det där som de fick nys om, ME.

Att känna sig som en inventarie. Oskar hade varit på institutionen i 15 år. Vad var den där ”orättvisan” han drabbats av som någon kollega skrev? Han kan ha levt med ett krav på sig, ständigt hört frågan; att ”...men när blir du professor, då?”.
Oskar ville komma som ajournerande professor i Uppsala men det blev inget av. Var det i maj? Tappade han hoppet? Lämnade i alla fall inte in sin deklaration. Sen ansöker han om befordran till professor och inget hände. Det kan vara orättvist och tröstlöst.

ME tror jag är en separat villfarelse.
Citera
2019-04-24, 08:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Barnen klarade inte av att gå i skolan, de fick inte ens betyg i alla ämnen...
Barnen har ME - varav orken inte finns. Att återgå till skolan klarade hon inte av. Därav reducerades ämnen gällande A. Målsättningen var dock att klara betyg.

"De bestämde att hon skulle koncentrera sig på kärnämnena svenska, matte, samhälle, naturkunskap och engelska. Eftersom hon var estetiskt intresserad skulle hon också fortsätta med bild.
Hemkunskap, idrott, musik och moderna språk prioriterades bort."

"Trots hemundervisningen var målet att successivt öka dotterns närvaro i skolan med sikte på att klara gymnasiebetygen."
Citera
2019-04-24, 08:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Om det varit förtroligt hade Oskar berättat att han tänkt på självmord och var rädd för att kunna skada sin familj.
Det är nåt allvarlig fel på dig...

" - Du chefen, oss emellan, jag orkar inte och har en självmordsbenägen fru hemma. Hanna och jag har resonerat fram och tillbaka och funderar på att ta livet av oss. Barnen lider och vi ser ingen framtid alls för nån av oss. Vi kan inte leva utan dem heller så vi tänkte utvidga självmordet och mörda dem.

Tror du att du skulle kunna hjälpa mig? Vi har ju en så tight och förtrolig relation."
Citera
2019-04-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Att känna sig som en inventarie. Oskar hade varit på institutionen i 15 år. Vad var den där ”orättvisan” han drabbats av som någon kollega skrev? Han kan ha levt med ett krav på sig, ständigt hört frågan; att ”...men när blir du professor, då?”.
Oskar ville komma som ajournerande professor i Uppsala men det blev inget av. Var det i maj? Tappade han hoppet? Lämnade i alla fall inte in sin deklaration. Sen ansöker han om befordran till professor och inget hände. Det kan vara orättvist och tröstlöst.

Ja, just det. "Orättvisan" och att det som inte fick hända, hände. Något visste kollegorna, men vad? Varför larmade ingen?
Citera
2019-04-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Ja, just det. "Orättvisan" och att "det som inte fick hända, hände". Något visste kollegorna, men vad? Varför larmade ingen?

Om O planerat för att A skulle klara sig in på gymnasiet och dessutom förberett Ms studier så är det självklart så att ME inte var det stora problem som O vill ge sken av. Det var han själv som inte längre såg någon mening med sitt eget liv. Han hade så länge skyllt problemen med barn och familj på ME att det bara blev så med automatik. Han visste antagligen inte längre vad som var han eller barnen, kanske hade han aldrig vetat det. Han var ju överallt där barnen var...
Senast redigerad av rappytt 2019-04-24 kl. 08:51.
Citera
2019-04-24, 08:44
Medlem
Citat:
Det är nåt allvarlig fel på dig...

" - Du chefen, oss emellan, jag orkar inte och har en självmordsbenägen fru hemma. Hanna och jag har resonerat fram och tillbaka och funderar på att ta livet av oss. Barnen lider och vi ser ingen framtid alls för nån av oss. Vi kan inte leva utan dem heller så vi tänkte utvidga självmordet och mörda dem.

Tror du att du skulle kunna hjälpa mig? Vi har ju en så tight och förtrolig relation."

Använd inte förtroligt om du inte vet vad det betyder. Synonymer: förtrogen, intim, närgången. Motsats: Professionell relation. Det kan förstås hända att O inte hade en tanke på att ha ihjäl fru och barn när han pratade med chefen, tankarna kom efteråt.
Citera
2019-04-24, 08:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Använd inte förtroligt om du inte vet vad det betyder. Synonymer: förtrogen, intim, närgången. Motsats: Professionell relation. Det kan förstås hända att O inte hade en tanke på att ha ihjäl fru och barn när han pratade med chefen, tankarna kom efteråt.
Du tillför inget med ditt ordbajsande. Sensmoralen är att du framstår som lika dum för att;

Det rör sig om gemensamt familicide varav både Hanna och Oskar döljer planerna. Det är med andra ord inte troligt att han i ett medarbetarsamtal med chefen skulle diskutera detta.
Citera
2019-04-24, 08:52
Medlem
Citat:
Du tillför inget med ditt ordbajsande. Sensmoralen är att du framstår som lika dum för att;

Det rör sig om gemensamt familicide varav både Hanna och Oskar döljer planerna. Det är med andra ord inte troligt att han i ett medarbetarsamtal med chefen skulle diskutera detta.

Då var det inget förtroligt samtal de hade. Inte från Os sida. Om han inte kom på mordplanerna efter samtalet. Jag undrar vad medarbetarsamtalet handlade om, men det bör ha handlat om Os frånvaro och effekterna det fått på hans framtid där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in