2019-03-15, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det är som du skriver inte ett försvar av gärningspersonerna men det finns lagar som styr ända bortom döden - och det relaterar även till anhöriga.
Obduktionsprotokoll kan man räkna som maskat nästitill rakt av, verkar blir av den varan nu för tiden. Även bilder krim.protokoll och viss text som sammanfaller med obduktion. Barnen hade troligen varit nästintill oläsbart.
Förhör hade för min del varit intressant, givetvis maskat för sekretess men som ändå kunnat ge en bredare bild kring deras beteende. Det är nämligen inte alltid så att folk inser att det är varningstecken de beskriver. Alltså nyfiken för prevention, inte att nån missat nåt för att förhindra. Här rör dig sig garanterat om finlir om det ens finns nåt.

Ja, nästan all kunskap om prevention hittar vi i historien. Man får väl hoppas att man får ta del av det via polisens egna forskare när de tillhandahåller kunskaperna i anonymiserad form.
Citera
2019-03-15, 14:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ja, 25 sidor plus bilagor.
Va? Den omaskade fupen är säkert på åtminstone 300 sidor med tanke på alla förhör och undersökningar man gjort. Eller vad menar du?
Citera
2019-03-15, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Va? Den omaskade fupen är säkert på åtminstone 300 sidor med tanke på alla förhör och undersökningar man gjort. Eller vad menar du?

Avskedsbrevet är på sid 367 i FUP
Rättsmedicin är på sid 312 i FUP
Citera
2019-03-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
-Nevön-
Ringde frugan och kollade.
Nope, inte med den första postrundan i alla fall (Bring) så jag hoppas på den andra nu i eftermiddag (Postnord)

En annan sak.
Jag vill bara förtydliga en sak ang FUP, då jag sett att några har missuppfattat.

Den offeentliga FUP som skickas ut till några av oss är maskad och endast på 19 sidor.

Den "riktiga" FUP som Polisen besitter och som kommer arkiveras med total sekretess, innehåller (skulle jag gissa) strax över 600 sidor. Exempelvis så är Hannas rapport från rättsmedicin på sidan 312, och avskedsbrevet ligger på sidan 367. Det är lätt att missa.

Så bara för att nån inte skall gå runt och tro att resultatet av över ett års utredning resulterade i ett 19 sidigt Förundersökningsprotokoll.

Det finns massor med mer info som vi aldrig kommer få ta del av (runt 581 sidor)

Märkte att nån var lite oklar med detta.

Tack Gulligullan visste inte hur jag skulle kunna övertyga fallskärmsjägaren att jag vet att den är mycket mer en 19 sidor.Min väninna sa just det..i mellan 500 till 1000 sidor och att det har drivits som en "vanlig mordutredning" vad nu det innebär? Själv är jag helt novis på sånt här och kände inte till denna sida heller förrens det började pratas i bekantsskapskresten att fallet diskuterades här inne
Men man lär sig hela livet 🙂
Citera
2019-03-15, 14:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Avskedsbrevet är på sid 367 i FUP
Rättsmedicin är på sid 312 i FUP
Ok, jag svarade på Fallskärmens inlägg som sa att den är på 25 sidor.
Har du fått fupen i handen nu?
Citera
2019-03-15, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Tack Gulligullan visste inte hur jag skulle kunna övertyga fallskärmsjägaren att jag vet att den är mycket mer en 19 sidor.Min väninna sa just det..i mellan 500 till 1000 sidor och att det har drivits som en "vanlig mordutredning" vad nu det innebär? Själv är jag helt novis på sånt här och kände inte till denna sida heller förrens det började pratas i bekantsskapskresten att fallet diskuterades här inne

Enkla mordutredningar (vilket detta tydligen har varit) brukar hamna på mellan 5 - 700 sidor.
Dom svåra tyngre fallen "a la Lisa Holm" uppgår till flera tusen sidor.
Citera
2019-03-15, 14:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Det innebär en hel jäkla bunke med förhör. Det innebär rättsmedicin. Det innebär toxikologiska prover. Det innebär "dammsugning" på mordplatsen (de var där i flera dagar och jobbade). Det innebär tömning av mobiler. Datorer granskas och allt dokumenteras.

En mordutredning kräver att minsta lilla grej dokumenteras och allt ingår i förundersökningen. Detta sorteras upp enligt en specifik mall - en sorts innehållsförteckning görs upp - och allt ställs samman till ett förundersökningsprotokoll.
Citera
2019-03-15, 14:56
Medlem
Citat:
Det finns flera vittnesuppgifter om att det var tvärt om, att Hanna inte stod ut längre och övertalade Oskar. Själv tycker jag egentligen inte att det spelar så stor roll. De är lika skyldiga ändå.

Vilka vittnesuppgifter tänker du på? Jag har bara läst spekulationer om båda alternativen.
Citera
2019-03-15, 15:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Enkla mordutredningar (vilket detta tydligen har varit) brukar hamna på mellan 5 - 700 sidor.
Dom svåra tyngre fallen "a la Lisa Holm" uppgår till flera tusen sidor.
Kompletterar svår med beteckning spaningsmord.
Här hade förövarna levererat sig själva vilket drar ner antalet pappersark.
Senast redigerad av develi 2019-03-15 kl. 15:03.
Citera
2019-03-15, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Vilka vittnesuppgifter tänker du på? Jag har bara läst spekulationer om båda alternativen.

Spekulativa vittnesuppgifter i tråden.
Citera
2019-03-15, 15:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Stehlitz har kommit med helt unika uppgifter som inte går att gissa sig till.
Ja, bl.a. att förklaringsbrevet var handskrivet av H.
Citat:
Dessutom vet vi inte om det fanns handskrivna avskedsbrev riktat till de anhöriga.
Och hur ser oddsen ut för det - med vetskap om allt arbete som tycks ha lagts ned på namnteckningarna..?
Citat:
Med tanke på att avskedsbrevet som är publicerat i FUBen verkar vara riktat till polisen "Till den det berör" är det rimligt att tänka sig att de skrev fler brev till sina anhöriga. Att de anhöriga ville sekretessbelägga dessa var naturligtvis inte svårt för polisen att möta.
För att sedan gripa sig verket an och börja leta efter namnteckningar...
Citera
2019-03-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Bra ide. Jag anmäler mig som lärling
GW tänker väl starta en detektivbyrå så vi kan nog få lite medel från honom.

OT: Änglarnas k-byrå, sen kan var och en välja om k står för kriminal eller konspiration.

Jag har hur som helst svårt att förstå resonemanget om att FU i fall där gärningsperson/er är avlidna ska vara känsligare att lämna ut. FUP i fall som går till åtal är ju lika "känsliga" oavsett domslut. Det som står i FUP står ju där oavsett om man döms skyldig eller ej.
Och skyddandet av anhöriga... Hur rimmar det med t ex Dalby-fallet, Lisa Holm eller många andra fall, där de exponeras helt?

Begriper faktiskt inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in