2019-05-03, 13:39
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det har funnits några kloka skribenter som tidigare i tråden drog rätt hårt i olika Sc-tampar, men eftersom alla slutade med loose ends släpptes spåret.

Det vore ju inte den första familjen som söker sig ut bland häxdoktorer och new age när de inte upplever att de får det stöd och den hjälp som de vill av samhällsinstitutionerna, så spåret var inte alls orimligt - bara dött.

Själv hade jag gillat om man hade kunnat beslå Sc med samröre med denna familj eftersom det skulle vara dödsstöten för sekten i Sverige. Ungefär som med de extrema läkare inom sjukvården som gjort det till sin livsuppgift att mot vetenskap och beprövad erfarenhet kränka och motarbeta en hel patientgrupp. Och för all del, de enskilda individerna som överdriver ME-diagnosens prognos.

Det är alltid av ondo och till skada att ge sig ut i extremerna, det är dock oförenligt med god etisk och professionell omvårdnad att göra det som hälso- och sjukvårdspersonal. Några rötägg bland de läkare som gått på som hårdast kommer sannolikt att straffas för det vad det lider.

Lightning process som förespråkas av tidigare nämnd anonym läkare är för övrigt oerhört lik scientologins diatenik. Man kan anta att den helt enkelt utgår ifrån diatenik. Så kopplingen däremellan är inte alltför långsökt.
Mycket troligt att familjen kan ha kommit i kontakt med det här. Då dess förespråkande läkare bevisligen aktivt uppsöker me-sjuka barns föräldrar. Och pga det påverkats oerhört negativt psykiskt.
Är man redan skör psykiskt så är det lätt för andra att manipulera och få personen/personerna att må ännu sämre. Det här kan så att säga lägga ytterligare börda på föräldrarnas redan tunga ryggsäck.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-05-03 kl. 14:19.
Citera
2019-05-03, 13:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Av ren hövlighet kanske?
Hon hade rätt att veta att hennes samtal med dig skulle spelas in. Fy fan.

Källa!
Citera
2019-05-03, 13:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Källa!
Va? Källa på en åsikt? Nu snurrar du rejält.
Citera
2019-05-03, 14:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Va? Källa på en åsikt? Nu snurrar du rejält.

Källa på att ”hon hade rätt att veta”. Ett uttalande om en fastlagd rätt till någonting kräver en källhänvisning.

Du är själv en postare som la ut privata pm i tråden. Något som jag tycker verkligen strider mot hedersamt beteende. Jag bad dig till och med låta bli, men du fortsatte ändå.

Att man spelar in samtal som man är skyldig att korrekt återge och journalföra, men som inte alltid sker när man samtidigt har möjlighet att göra det, ex utanför arbetsplatsen är rätt vanligt.
Sparas vanligen inte efter att journalföringen skett.

Men i vissa yrket ex poliser anses bodycamaras vara ett skydd mot felaktiga anglagelser. Precis som en vindrutekamera i bilen kan klargöra vad som hände.
I Taxibilar, i tunnelbanan och i bussar, i p-garage, på flygplatser och i affärer det ett skydd mot brott och ett sätt att klara upp brott.
Just nu ligger förslag på att även blåljuspersonal och övrig sjukvårdspersonal också ska kunna bära kroppskameror.

Jag tycker egentligen inte att det är ett bra förslag, jag tycker att läkarbesök ska vara privata, men jag förstår att hot och våld har drivit fram diskussionen.
Tills vidare spelar jag in vissa samtal på min telefon mest för att inte glömma och kunna återge det hela med tidpunkt och datum korrekt i journalen, även om det kanske går flera dygn innan det kan journalföras.

Just därför borde inte ett samtal eller de förtydliganden om antal mordoffer och forensiska fynd som visar på antal handgripliga förövare som lämnades 8/2 kunna förnekas av en hedersam och ärlig chefjurist. Något jag är övertygad om att AC A är.
Citera
2019-05-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men lilla vän, lugna ner dig lite nu. Vad tror du att forensiska bevis är för något? Det är resultat från obduktionerna av de döda barnens kroppar. Jag förstår inte att du reagerar på något som har diskuterats och ständigt lyfts fram i tråden? Tror du att Håret Höglund kommer att kunna låta bli att skriva om dom forensiska fynd som man hittat vid obduktion av barnen? Varför uppstod din upprördhet precis nu och inte tidigare när Solglittret hänvisat till dessa fynd? Trodde du att forensiska fynd var något man kunde läsa sig till genom att titta i offrets handflata?

Jag tror ingenting. Jag har märkt att du roar dig i denna tråd. Det verkar vara enda syftet numera. Påminner om att flickorna är mördade. Brutalt. Troligtvis döljer sig fynd från en lång kamp bakom den svärtade texten i ena obduktionsprotokollet. De detaljerna kan stanna på FB.
Citera
2019-05-03, 14:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Det ska bli intressant att läsa om det redovisas några forensiska fynd från barnens obduktion eller annat som läckts och inte ännu blivit offentliggjort. Uppenbarligen så finns det observationer från någon polis som inledningsvis varit in i huset. Men denne har säkert ingen större insyn i fortsättningen eftersom allt hen berättat har hamnat i denna tråd. Det kan inte kännas särskilt betryggande.
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Herregud människa, vad pratar du om. Fynd från barnens obduktion? Vad är det du saknar mer än vett?
Citat:
Jag tror ingenting. Jag har märkt att du roar dig i denna tråd. Det verkar vara enda syftet numera. Påminner om att flickorna är mördade. Brutalt. Troligtvis döljer sig fynd från en lång kamp bakom den svärtade texten i ena obduktionsprotokollet. De detaljerna kan stanna på FB.
Men varför har du problem med det armstark refererar till i aktuell fråga om en gärningsperson som mördat barnen?

Det är väl i huvudsak solglittret som skrivit om detta med dödskamp och DNA vid nagelskrap eller rivsår som avvärjningsskador?
Citat:
Eftersom forensiska fynd visat att endast en gärningsman handgripligen mördat bägge barnen, torde dessa forensiska fynd med stor sannolikhet just baseras på att man hittat mördarens DNA under barnens naglar. Troligen också deras DNA i mördarens klös, bit- och rivskador.

Det är det vanligaste stället man återfinner DNA på när någon stryp- eller kvävningsmördas. Därtill kan mördarens DNA finnas i hårstrån som offret har i sin hand, eller saliv från mördaren på offret och omvänt.

Dock ska man här tänka på att mördaren var en förälder som normalt vistades i barnens rum, kanske kramade barnen. Hens DNA och fingeravtryck borde det funnits rikligt av runt barnen på naturligt sätt.
Att man har forensiska fynd som visar att en av dessa föräldrar just begått morden talar faktiskt för förekomst av avvärjningsskador.
Senast redigerad av develi 2019-05-03 kl. 14:13.
Citera
2019-05-03, 14:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men lilla vän, lugna ner dig lite nu. Vad tror du att forensiska bevis är för något? Det är resultat från obduktionerna av de döda barnens kroppar. Jag förstår inte att du reagerar på något som har diskuterats och ständigt lyfts fram i tråden? Tror du att Håret Höglund kommer att kunna låta bli att skriva om dom forensiska fynd som man hittat vid obduktion av barnen? Varför uppstod din upprördhet precis nu och inte tidigare när Solglittret hänvisat till dessa fynd? Trodde du att forensiska fynd var något man kunde läsa sig till genom att titta i offrets handflata?

Citat:

Att man nämner formuleringen ”forensiska fynd” behöver naturligtvis inte innebära att man detalredogör för dessa.
Precis som omnämnadet av vad obduktionerna visade inte betyder att man lämnar ut hela obduktionsprotokollen.

Det låter man oftast hänsynsfullt numera bli, även om jag så sent som hösten 2017 läste ett FUP med ett fullständigt återgivet obduktionsprotokoll inklusive piercingar, tatueringar, bröstimplantatsvikter, löshår och vikt på bl a hjärna och livmoder.

Varför skulle en mycket erfaren och prisbelönt journalist som EH redan nu beskyllas för att vilja snaska runt i detta förstår jag inte.
Citera
2019-05-03, 14:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
I det sista inlägget blandar du ihop påståendena att barnen mördats av en person och att var och en mördades av en ensam gärningsman. Det sista betyder inte att var och en mördades av samma gärningsman.

Ja, jag fick det också påpekat av mod Blomvattnaren tror jag det var.
Det är felskrivet av mig, när jag läste det igen med nya ögon blev det uppenbart även för mig att den formuleringen ju faktiskt kan missförstås.
(Får väl be om ursäkt och gömma mig bakom att jag inte har svenska som modersmål, flerspråkigt uppvuxen)

Den korrekta formuleringen ska vara att ” forensiska fynd visat att enbart en gärningsman handgripligen mördade bägge barnen”.
Jo båda barnen mördades handgripligen av en och samma gärningsman.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-03 kl. 14:36.
Citera
2019-05-03, 14:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Att man nämner formuleringen ”forensiska fynd” behöver naturligtvis inte innebära att man detalredogör för dessa.
Precis som omnämnadet av vad obduktionerna visade inte betyder att man lämnar ut hela obduktionsprotokollen.

Det låter man oftast hänsynsfullt numera bli, även om jag så sent som hösten 2017 läste ett FUP med ett fullständigt återgivet obduktionsprotokoll inklusive piercingar, tatueringar, bröstimplantatsvikter, löshår och vikt på bl a hjärna och livmoder.

Varför skulle en mycket erfaren och prisbelönt journalist som EH redan nu beskyllas för att vilja snaska runt i detta förstår jag inte.
När den tiden begav sig var hon kanske prisbelönt... idag bara en snurrig halvdement tant. Varför vill hon snaska i detta? Av samma anledning som du. För att hon kan. Och vill ha all fokus på sig och sina spekulationer i Bjärred-fallet. Få små applåder.
Citera
2019-05-03, 14:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
När den tiden begav sig var hon kanske prisbelönt... idag bara en snurrig halvdement tant. Varför vill hon snaska i detta? Av samma anledning som du. För att hon kan. Och vill ha all fokus på sig och sina spekulationer i Bjärred-fallet. Få små applåder.

Rätt elakt att skriva om en så pass stor och välkänd journalist som EH, tycker jag.
Men det har ju kännetecknat hela den här tråden - elakheterna duggar tätt.

I alla fall tycker jag det är bra att en journalist försöker gräva och klarlägga mer.
Mörkandet skapar bara misstankar och de två mördade flickorna borde ha samma rätt som andra mördade barn att inte glömmas bort och att man berättar deras historia om vad som hände dem.

Precis som andra barn som mördats: Helen, Engla, Yara, Bobby, Max och Saga.
Agnes och Moa är inte mindre värda postumt omnämnande för att deras mördare är döda.
Citera
2019-05-03, 14:40
Medlem
Citat:

Då bör du protestera mot Solglittrets forensiska bevis i stället för att vara otrevlig mot andra som refererar till dessa. Om det påstås att det finns forensiska bevis som stödjer en teori så måste man väl få referera till det påståendet. Det blir även intressant ur flera perspektiv om detta kommer att finnas med i Håret Höglunds kommande bok. Jag behöver varken ditt tillstånd eller din välsignelse för att skriva detta. Du behöver inte sätta dig på några höga hästar och låtsas vara moraliskt överlägsen, du refererar själv till obduktionerna av barnen. Du vill ha svärtningen eftersom det passar din spekulation om spår efter en lång kamp. Du utnyttjar barnens död för att få sprida din dröm om våld och brutalitet.

Citat:
Obduktionen var klar 11 januari och kunde fastställa att O var hängd, H var strypt, en dotter strypt och en dotter kvävd. Ändå sa polisen långt senare att det inte gått att fastställa ”dödsorsak" och att det är den tekniska undersökningen och NFC som ska ge svar och att det skulle dröja till efter semestern. Varför ville polisen inte säga som det var? När fick de anhöriga veta sanningen?

Uppgiften om att dödsorsakerna kom ju inte polisen ut med förrän i december 2018.
Citera
2019-05-03, 14:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Källa på att ”hon hade rätt att veta”. Ett uttalande om en fastlagd rätt till någonting kräver en källhänvisning.

Du är själv en postare som la ut privata pm i tråden. Något som jag tycker verkligen strider mot hedersamt beteende. Jag bad dig till och med låta bli, men du fortsatte ändå.
[/b]

Som du kanske såg så skrev jag också i inlägget innan "av ren hövlighet". Sånt kan man inte gapa "källa" om. Dvs "rätt att veta" är min egen åsikt. Sluta hugga vilt.

Ja, jag anser mig ha rätt att lägga ut dina pm i tråden. Jag var dessutom inte ensam om det. Nånstans blir det bara för mycket. Du ska inte prata om "hedersamt beteende". Du svartmålar, du bedriver häxjakt på den myndighet som utrett ärendet, du t o m ljuger i vissa fall. Bjärredfallet är ett skört ärende, men du lyckas ändå vrida runt det så det till slut inte finns en enda sanning kvar i det du skriver. DET är inte hedersamt. Att frita H från ansvar - DET är inte hedersamt, när hon var med att besluta om mord på sina egna barn som inte hann bli vuxna. Att tala om att myndigheterna mörkat i detta fall är inte heller hedersamt - inte med tanke på vilket vidrigt ärende det varit för utredarna och den personal som varit inblandade. Lite vanlig ödmjukhet kanske man kan önska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in