Citat:
Ursprungligen postat av
brigade
Allt tyder på ännu en titellös säsong! Bedrövligt faktiskt, men tanke på vad jag har skrivit om hela tiden. Klopp har nu varit hos Liverpool 3,5 år och borde ändå granskas och kritiseras hårdare än vad många Liverpool supportrar gör. Han borde ha sålt Sturrigde och Origi och få in en riktigt striker som kan göra mål och inte är som Salah och Mane som behöver 15 chanser för göra ett mål.
Förlorar mentaliteten har tagit över stora delar av Liverpool familjen tyvärr. Barcelona hade noll CL titlar 1991 och i år kan dom gå förbi oss. Stora summor har lagts ner och laget borde ha varit mer kompakt i år.
Visst gör Liverpool en stark match, där man har mer boll och passningar än Barcelona. Även om deras p13 fans på svenskafans tror det var en medveten taktik.
Men nära skjuter ingen hare. Nära ligatitlen, nära CL. Och ändå är Liverpool fansen glada, och lever i en drömvärld där man tror att men visst nästa säsong så vinner vi allt. Det finns absolut inget som pekar på det. Chanser måste man ta och den kära tysken verkar tyvärr inte vara den mannen som gör det.
Sen måste Liverpool bli en mycket mer smutsigt lag, kolla på Barcas vidriga halvindianer som maskar, omringar domaren. Självaste Messi som tar fram bollen någon meter på frisparken.
Suarez ska bli utbuad från första minuten, gärna att Milner armbågar han och sen säger något mindre trevligt om hans fru när han ligger ner och rullar. Han är ingen jävla legend. Klopps kommentarer om att två legendarer återvänder säger tyvärr en del om hans inställning om fotboll. Liverpool är inget pajaslag likt Arsenal/Chelsea.
Gällande Sturridge och Origi kan jag hålla med dig så till vida att det är uppenbart att Klopp inte ser någon av dem starta om det inte är en nödlösning. Origi tycker jag förtjänar mer speltid (Sturridge är slut och passar inte i Klopps taktik), men om Klopp inte tänker låta Origi vara en rotationsspelare i det där anfallet är det läge att fixa in någon som kan vara det. Salah har spelat 3093 minuter i PL i år, Mane 2905 - att jämföra med Sterling, på 2596 minuter. De har matchats betydligt mer än spelare i konkurrenterna och det håller inte att spela så år efter år, det behövs mer rotation och spelare på bänken som kan göra motsvarande jobb som trion där framme gör.
Där slutar jag hålla med dig, är jag rädd. Liverpool har under Klopp varit i konstant utveckling åt rätt håll. 8-4-4-2 i ligan, 2 europeiska cupfinaler och minst en CL-semi. Nej, det finns inga garantier för att det är nästa år det händer, men Klopp har tagit LFC within spitting distance av troféer och fortsätter LFC komma till finalerna kommer de vinna en förr eller senare.
Ta gårdagsmatchen - on another day kunde det lika gärna blivit 2-2 eller 1-2 och då hade du (och jag) förmodligen hyllat hur LFC klarar av att spela så offensivt på Camp Nou. Nu blev det inte så efter 2 fenomenala mål av Barca och ett lite turligt, samt att LFC brände allt de skapade och uppförsbacken är enorm. Men återigen, tar du dig till de stora matcherna och är bra i dem, så kommer du vinna förr eller senare.
Tålamod är en dygd, likaså i fallet LFC. Jag kritiserar gärna Klopp för enskilda detaljer men på det stora hela njuter jag av denna säsong. Besviken över att komma nära och inte vinna något, men jag minns alldeles för väl hur det är att komma 8a, en manager som inte vet vad han gör och en taktik som knappt ser bättre ut än Lagerbäck mot Trinidad Tobago. Jag längtar inte tillbaka dit.
Citat:
Ursprungligen postat av
brigade
Sen är det inte dags för PL att ge mer pengar till sina top6 och inte till skitgäng som Bournemouth Cardiff osv. som trots miljarder ändå inte kan göra 3 passningar inom laget?
PL jättarna förlorar sina bästa spelare till Real och Barcelona hela tiden. Folk ute i Europa luras att PL jättarna är dom vidriga badboysen som står för den moderna fotbollen och har förstört fotbollen m.m. Sanningen är ju den att Real och Barcelona har högsta löneutgifterna i världen. Dom är så kåta i pengar att dom ska flytta sin cup till Saudiarabien. Så ni förstår vad spanska klubbarna och dom italienska hade kunnat göra om dom hade fått pengarna klubbarna i England får. Dom hade ändrat sina klubb namn för helvete.
Barcelona tex som folk tror är någon gulleförening har ju spenderat mest i hela världen senaste åren och har helt skitit i hämta upp talanger från egna leden. Real har hållit i mer men kommer detta året göra en total förändring.
Dom kommer till semifinal/final varenda år och växer varje år som klubbar tack vare dessa framgångar. PL kanske skulle bli lite ojämnare men det finns ändå ingen annan liga i världen som har 6 toppklubbar.
Tycker pengafördelningen i PL är sympatisk. Den möjliggör framgångar för lag som t.ex. Leicester. Jag tycker inte alls den spanska oligarki-modellen är något att eftersträva, där det är ett tvåhästs-race varje säsong - om inte Atleti lyckas grisa sig till det.
Att stjärnorna vill till Real och Barca handlar inte bara om stålar. Klimatet, legacy, enklare att vinna titlar och gå långt i Europa osv. Alla sydamerikaner drömmer om de spanska jättarna, inte fan drömmer de om att spela i ett blåsigt regnigt Liverpool som knattar.
Sen till sist - minus kommentaren om indianer håller jag med dig om att Barcelona är ett ganska grisigt lag på planen. Inte mycket sportsmanship där i det konstanta gnället på domarna, köbildning för att skälla på domaren och kräva kort osv. Det som förvånar är hur de kommer undan med det, upp med gula kortet och få slut på det. Och ja, om det ska tillåtas borde fler lag göra det, men eftersom jag tycker det borde bort - börja varna istället.