2019-04-29, 23:00
Medlem
Avva66s avatar
Avsnitten var inte improviserade på nåt sätt, ljudteknikern höll fram kartongskyltar med replikerna.
Citera
2019-04-29, 23:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tittade på det där på den tiden, men det politiskt inkorrekta var ju bara politiskt inkorrekt eftersom Sverige var ännu mer DDR-likt på den tiden och det inte fanns något bättre att titta på så dags. Någon som verkligen var normbrytande på den tiden var Jacob Dahlin, men där gick det tydligen över huvudet på de flesta att han var bög.

Vet inte om jag köper det där. Dahlin var för all del en festlig filur, det kan jag köpa, men han var på tok för skraj för att våga bryta några normer offentligt. Och Sverige nu är skrajare än någonsin. Ingen skulle våga släppa fram något som liknar Nattsudd numera.
Citera
2019-04-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Nattsudd ja. Kollade på ett avsnitt nyss och vilken smörja det programmet var. Minns att jag såg Nattsudd på 80-talet, men då fanns det ju inte mycket annat att kolla på. (inget internet) Idag hade deras Nattsudd fått max 100 visningar på youtube. Två figurer som babblar om allt och inget och visar gamla svartvita 1940-tals klipp med sjungande negrer.

Ungefär lika uselt som PewDiePie, med skillnaden att man förmodligen blev mer allmänbildad av att titta på Nattsudd: https://www.youtube.com/watch?v=mxZiPKW26t4
Citera
2019-04-30, 19:33
Medlem
Rimberts avatar
Svante var ju en cool gammal hjälte. Det står att han dog plötsligt.
Någon som vet mer?
Citera
2019-05-01, 00:07
Medlem
Nattsudd var ganska skönt som en lite stillsam revolt mot det redan då genompolitiserade SVT. Sedan kom den gapiga generation x - en humoristisk härdsmälta som bara lämnat avfall och strålsjuka efter sig.
Citera
2019-05-01, 00:25
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är även mitt minne. Fullkomligt obegripligt, daterat redan när det sändes och gissningsvis riktat mot en hyggligt smal publik. Men i 80-talets DDR-Sverige hade man ändå tvåhundratusen tittare en fredagskväll eftersom det inte fanns något annat att titta på.

Nä, det mesta Grundberg och den där andre skallige typen gjorde var bajs. Det är fortfarande bajs, möjligen höljt i ett gyllene töcken av nostalgi, men likafullt bajs. För inte hade ni nostalgiker orkat ta er igenom trettio avsnitt av Nattsudd idag utan att knappa på mobilen under tiden?
Jag har spenderat delar av kvällen med att titta ett antal avsnitt av Nattsudd och jag måste faktiskt klä mig i säck och aska angående det här. Det jag som ung mindes som tråkigt, svamligt och obegripligt förstår jag nu. Herrarna var under säsongen 1987, vilket är den jag tittat på, lika gamla som jag är nu och helt plötsligt kan jag connecta med både den torra humorn och med vissa av de ibland långsökta poängerna. Man måste vara en smula påläst för att uppskatta Nattsudd och det är man inte som femtonåring. Därav min förutfattade mening.

Jag ber om ursäkt.
Citera
2019-05-01, 00:38
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tittade på det där på den tiden, men det politiskt inkorrekta var ju bara politiskt inkorrekt eftersom Sverige var ännu mer DDR-likt på den tiden och det inte fanns något bättre att titta på så dags. Någon som verkligen var normbrytande på den tiden var Jacob Dahlin, men där gick det tydligen över huvudet på de flesta att han var bög.
Normbrytande på så sätt att han exponerade sin bögighet möjligtvis, inget annat.
Citera
2019-05-01, 20:38
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag har spenderat delar av kvällen med att titta ett antal avsnitt av Nattsudd och jag måste faktiskt klä mig i säck och aska angående det här. Det jag som ung mindes som tråkigt, svamligt och obegripligt förstår jag nu. Herrarna var under säsongen 1987, vilket är den jag tittat på, lika gamla som jag är nu och helt plötsligt kan jag connecta med både den torra humorn och med vissa av de ibland långsökta poängerna. Man måste vara en smula påläst för att uppskatta Nattsudd och det är man inte som femtonåring. Därav min förutfattade mening.

Jag ber om ursäkt.

Godtagen!

Jag är väl ungefär jämngammal med dig, och har också tittat på några Nattsudd. Tidigare skrev jag att programmet skulle vara helt passé nu, i och med YT. Helt fel! Humorn och bildningen håller fortfarande.

Skillnaden är kanske att jag då tyckte att de var hur coola som helst. Inte det djupt ironiserande över sig själva som gamla ungkarlar som aldrig kommer utanför dörren för att söka kärleken. Nej jag tyckte det hur tufft som helst att sitta i en stökig lägenhet, röka och kröka, och svamla medans man tittade på gamla filmklipp. Acck ja, den ungdomen.
Citera
2019-05-02, 17:01
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Svante var ju en cool gammal hjälte. Det står att han dog plötsligt.
Någon som vet mer?
Om du läser min spoiler så påstår journalisten att det inte var något sensationellt med hans död.

Citat:
Han blev 75 år. Dödsorsaken är inte helt känd, men spekulationer om annat än en naturlig död kan avfärdas.

Vad nu naturlig död är
Citera
2019-05-02, 17:05
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Om du läser min spoiler så påstår journalisten att det inte var något sensationellt med hans död.

Vad nu naturlig död är
Ja, vi ska kanske sluta spekulera i dödsorsaken.
I den åldern kan man få en stroke när som helst, eller liknande.
Han verkade ju vara någons sorts storrökare, så det är kanske ingen djärv gissning på en stroke.
Han dog i rätt ålder i alla fall, ingen anledning att bli mycket äldre än 75 och bli gammal och gaggig.
Senast redigerad av Rimbert 2019-05-02 kl. 17:10.
Citera
2019-05-02, 17:16
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ja, vi ska kanske sluta spekulera i dödsorsaken.
I den åldern kan man få en stroke när som helst, eller liknande.
Han verkade ju vara någons sorts storrökare, så det är kanske ingen djärv gissning på en stroke.
Han dog i rätt ålder i alla fall, ingen anledning att bli mycket äldre än 75 och bli gammal och gaggig.
Ja låt honom vila med värsighet.

Lite ot, barnprogrammen då var ju rätt spaceade.

https://www.youtube.com/watch?v=ZYnwWc8tUEo

Kolla hela, helt sjukt roligt. Jag minns det med. Han fick en stöt av en synt, och blev stel i nacken.
Jävla fårskallar!
Citera
2019-05-02, 18:34
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ja låt honom vila med värsighet.

Lite ot, barnprogrammen då var ju rätt spaceade.

https://www.youtube.com/watch?v=ZYnwWc8tUEo

Kolla hela, helt sjukt roligt. Jag minns det med. Han fick en stöt av en synt, och blev stel i nacken.
Jävla fårskallar!

Barnprogram?

Helt fantastiskt! Men barnprogram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in