Citat:
Ursprungligen postat av
MDrive
Använder du
https://earth.nullschool.net/ ? Där går det att följa jetströmmen, polarströmmen m.m. för att göra en slags "amatöranalys". Har läste att polarströmmen är instabil nu, och försökte se om den "drog ner" över Sverige de senaste kalla dagarna, meeeeen..... det var fan svårt att tolka. Det såg ut som att jet/polarströmmen bara var ett "virrvarr" över Sverige nu.

Nej jag vet inte vad det är för länk du skriver om.
Jag tittar på så många olika meteorologiska modeller som möjligt. Jetströmmen är bara en.
Du har kanske lagt märke till hur jag brukat babbla om havstemperaturer osv också kanske ??
Eller stratosfäriska temperaturskikt och dess rörelser?
Liksom tex var, och hur, låg- och högtryck bildas och färdas (liksom hur vindarna då rörs upp).
Det jag menar är att ju mer bakgrundsdata man har och kan jämföra med, ju bättre går det att urskilja mönster och förstå vad, hur och varför.
En sak jag tex aldrig gör, det är att bara sitta och glo på TV-vädret.
Jag förstår inte varför TV-meteorologerna är så jävla dåliga på att rapportera om vädret.
Fast det kanske är en medveten strategi för dem, för att de helt enkelt inte vill att folk själva ska kunna göra förutsägelser - för då förlorar de ju sin auktoritet.
Det är därför de bara rapporterar som själva "slutresultatet" (som tex - "Kalmar +10 grader, osv."
Och alltså inte förklarar Varför det ska bli +10 grader i Kalmar, vad det beror på och hur de kan se det flera dagar i förväg.
För om de hade gjort så istället, då hade ju alla kunnat dra sina egna slutsatser och själv kunnat planera för tex sina utflykter eller fiskeäventyr.
---
Som Nu tex.
Nu i veckan, slutet av veckan, kommer det att bildas ett Lågtryck över Åland.
Det kommer att röra sig sakta, sakta mot öster, mot Finland.
Men, för Sveriges del så betyder detta att ett mycket stort, iskallt, stratosfäriskt temperaturskikt kommer att pumpas ner från norr genom hela Sverige, hela Skandinavien.
Det kommer att bli Kallt, särskilt under nätterna (nattfrost är inte otippat).
Dagarna kommer såklart att värmas upp av solen, men skuggan och om nätterna kommer iskylan att göra sig påmind.
Som jag skrivit tidigare i tråden, så är det precis såhär illa Maj månad kommer att inledas.
Sydligaste Sverige kommer att ha det lättare.
Eftersom havstemperaturerna kommit över +10 grader framförallt västra Skåne och Bälten.
Vissa vikar och bukter har t.o.m. kommit över +12 grader, så det är ett ljummet bakgrundselement som kommer att skydda mot den värsta iskylan från norr.