Citat:
Ursprungligen postat av
Gothoburgum
Det speciella med årets April är ju dels att det inte har varit någon nederbörd samt varmt trots nordvindar. Lövsprickningen har dessutom varit extremt tidig för björk och ek (Göteborg). Nu visar prognosen för temperaturen i morgon på 27-28 grader. Svenskt rekord 29,0.
Ja det har varit tidigt i år, för mycket faktiskt.
Jag såg igår tex att Syrénerna hade börjat blomma !!!
Och det Är faktiskt tidigt, flera veckor tidigare än det normala.
Och en annan sak som verkligen fick mig att spärra upp ögonen, det var att hästkastanjen Också hade börjat blomma.
Och för att man riktigt ska förstå det extrema med det, så kan jag upplysa att dess Blad vanligtvis börjar spricka ut just idag - den 27 april alltså.
Bladen spricker ut då alltså. Och själva Blomningen sätter ju aldrig igång förrän någon gång senare hälften av Maj månad.
Hästkastanjen brukar normalt sett blomma under månadsskiftet mellan Maj och Juni ...
Inte April - maj ...
Hehe, det är lite ... tokigt, faktiskt =)
Men det ärj u detsamma med syrénen. Inte förrän senare hälften av maj månad brukar de blomma.
Boken är utslagen, och har varit i en hel vecka nu.
Och det är inte bara enstaka individer, utan hela skogarna/parkerna. Hela bestånd alltså.
Boken brukar spricka upp kring 5 maj normalt.
---
Kustvattnet utanför Skåne har nått upp till över +10 grader.
Och nu inatt, och idag när det regnar och varit tjockt molntäcke, så sjunker temperaturen inte under +11 grader i luften - det beror på att det är däromkring det omgivande vattnet befinner sig. Dvs kring den temperaturen.
--
Btw ...
Det Åskade faktiskt här i södra Skåne i natt och i morse.
Och tänka sig ... men det var ju faktiskt något som jag förutspådde här i tråden också, för en vecka sen ungefär.
Jag tänkte på att jetströmmen skulle slingra sig så nära sin egen bana, med uppgång i närheten nedgång, och det var i den närheten, där varmt kom i kontakt med kallt, det skulle kunna bildas åskväder.
"Lustigt" förresten, att natten åskväder faktiskt inleddes med en bomb-Explosion, som dånade över halva Malmö vid tolvtiden i natt ... =)
På andra sidan Östersjön, vid Rügen osv, är det ännu varmare - över +12 och närmar sig +14.