2019-04-30, 16:14
Medlem
Finns det nån bra väderapp på internet man kan kolla?
Citera
2019-04-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity

Jag brukar titta på https://www.klart.se/. Där kan man länka till län och ort för att se hur vädret tros bli de närmaste två veckorna.
Citera
2019-04-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity

www.windy.com
Citera
2019-04-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja det har varit tidigt i år, för mycket faktiskt.

Jag såg igår tex att Syrénerna hade börjat blomma !!!
Och det Är faktiskt tidigt, flera veckor tidigare än det normala.

Och en annan sak som verkligen fick mig att spärra upp ögonen, det var att hästkastanjen Också hade börjat blomma.
Och för att man riktigt ska förstå det extrema med det, så kan jag upplysa att dess Blad vanligtvis börjar spricka ut just idag - den 27 april alltså.
Bladen spricker ut då alltså. Och själva Blomningen sätter ju aldrig igång förrän någon gång senare hälften av Maj månad.
Hästkastanjen brukar normalt sett blomma under månadsskiftet mellan Maj och Juni ...

Inte April - maj ...

Hehe, det är lite ... tokigt, faktiskt =)
Men det ärj u detsamma med syrénen. Inte förrän senare hälften av maj månad brukar de blomma.

Boken är utslagen, och har varit i en hel vecka nu.
Och det är inte bara enstaka individer, utan hela skogarna/parkerna. Hela bestånd alltså.
Boken brukar spricka upp kring 5 maj normalt.

---

Kustvattnet utanför Skåne har nått upp till över +10 grader.
Och nu inatt, och idag när det regnar och varit tjockt molntäcke, så sjunker temperaturen inte under +11 grader i luften - det beror på att det är däromkring det omgivande vattnet befinner sig. Dvs kring den temperaturen.

--

Btw ...
Det Åskade faktiskt här i södra Skåne i natt och i morse.
Och tänka sig ... men det var ju faktiskt något som jag förutspådde här i tråden också, för en vecka sen ungefär.

Jag tänkte på att jetströmmen skulle slingra sig så nära sin egen bana, med uppgång i närheten nedgång, och det var i den närheten, där varmt kom i kontakt med kallt, det skulle kunna bildas åskväder.
"Lustigt" förresten, att natten åskväder faktiskt inleddes med en bomb-Explosion, som dånade över halva Malmö vid tolvtiden i natt ... =)

På andra sidan Östersjön, vid Rügen osv, är det ännu varmare - över +12 och närmar sig +14.
Jag såg att vissa kastanjer började att blomma även i Göteborg i dag.
Citera
2019-05-01, 12:43
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Använder du https://earth.nullschool.net/ ? Där går det att följa jetströmmen, polarströmmen m.m. för att göra en slags "amatöranalys". Har läste att polarströmmen är instabil nu, och försökte se om den "drog ner" över Sverige de senaste kalla dagarna, meeeeen..... det var fan svårt att tolka. Det såg ut som att jet/polarströmmen bara var ett "virrvarr" över Sverige nu.
Nej jag vet inte vad det är för länk du skriver om.

Jag tittar på så många olika meteorologiska modeller som möjligt. Jetströmmen är bara en.
Du har kanske lagt märke till hur jag brukat babbla om havstemperaturer osv också kanske ??
Eller stratosfäriska temperaturskikt och dess rörelser?
Liksom tex var, och hur, låg- och högtryck bildas och färdas (liksom hur vindarna då rörs upp).

Det jag menar är att ju mer bakgrundsdata man har och kan jämföra med, ju bättre går det att urskilja mönster och förstå vad, hur och varför.
En sak jag tex aldrig gör, det är att bara sitta och glo på TV-vädret.
Jag förstår inte varför TV-meteorologerna är så jävla dåliga på att rapportera om vädret.
Fast det kanske är en medveten strategi för dem, för att de helt enkelt inte vill att folk själva ska kunna göra förutsägelser - för då förlorar de ju sin auktoritet.

Det är därför de bara rapporterar som själva "slutresultatet" (som tex - "Kalmar +10 grader, osv."
Och alltså inte förklarar Varför det ska bli +10 grader i Kalmar, vad det beror på och hur de kan se det flera dagar i förväg.
För om de hade gjort så istället, då hade ju alla kunnat dra sina egna slutsatser och själv kunnat planera för tex sina utflykter eller fiskeäventyr.

---

Som Nu tex.

Nu i veckan, slutet av veckan, kommer det att bildas ett Lågtryck över Åland.
Det kommer att röra sig sakta, sakta mot öster, mot Finland.
Men, för Sveriges del så betyder detta att ett mycket stort, iskallt, stratosfäriskt temperaturskikt kommer att pumpas ner från norr genom hela Sverige, hela Skandinavien.

Det kommer att bli Kallt, särskilt under nätterna (nattfrost är inte otippat).
Dagarna kommer såklart att värmas upp av solen, men skuggan och om nätterna kommer iskylan att göra sig påmind.

Som jag skrivit tidigare i tråden, så är det precis såhär illa Maj månad kommer att inledas.

Sydligaste Sverige kommer att ha det lättare.
Eftersom havstemperaturerna kommit över +10 grader framförallt västra Skåne och Bälten.
Vissa vikar och bukter har t.o.m. kommit över +12 grader, så det är ett ljummet bakgrundselement som kommer att skydda mot den värsta iskylan från norr.
Citera
2019-05-01, 12:49
Medlem
MDrives avatar
^ Stötte också på en länk som menade att det kunde bli minusgrader. http://www.severe-weather.eu/mcd/rare-early-may-significant-arctic-cold-outbreak-will-blast-across-europe-this-coming-weekend-may-3-6 th/
Citera
2019-05-01, 12:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothoburgum
Jag såg att vissa kastanjer började att blomma även i Göteborg i dag.
På tal om det så såg jag faktiskt något riktigt Uppseendeväckande igår kväll, på min aftonpromenad.

Bredvid varandra stod nämligen två buskar i blom.
Den ena busken var en Gul Forsythia, och buskaget bredvid var en Lila Syrén.

Och jag vet inte om jag ens Någonsin sett dessa två arter blomma Samtidigt ...

Gula forsythian är ju en traditionell vårblommande buske.
Inget konstigt med det, och den brukar ju vanligtvis ha blommat ut vid detta laget.
Och syrenen börjar ju aldrig blomma såhär tidigt.

Så att se dessa två, båda blommande - bredvid varandra - var verkligen en syn att se ... =)

Jag blev tvungen att ta ett fotografi för min fotodagbok.

---

Ännu mer spektakulärt hade väl varit om det Dessutom hade stått en hästkastanj och blommat i bakgrunden ...
Och varför inte tillsammans med en Magnolia som redan tappat alla sina blomblad.

För det är ju precis så det är nu i vår, i år.
Helt tokigt, sanna mina ord.
Citera
2019-05-01, 12:52
Medlem
Efter en mycket torr april kom det i Uppsala lite regn på förmiddagen idag, och det sägs att mer regn kommer de närmaste dagarna.
Citera
2019-05-01, 20:30
Bannlyst
Fan vad uselt väder det verkar bli kommande 10 dagarna.

Kylan började redan i förrgår.
Citera
2019-05-01, 20:32
Medlem
jay.simpsons avatar
Lol ser ut som att det ska snöa imorgon. Från i princip svensk sommarvärme till snö. Vädret har pms.
Citera
2019-05-02, 04:14
Medlem
MDrives avatar
Nu snöar det uppe i norr. https://i.imgur.com/7rsgYis.jpg (Vitt på taken i bakgrunden)
Senast redigerad av MDrive 2019-05-02 kl. 04:19.
Citera
2019-05-02, 12:59
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Nu snöar det uppe i norr. https://i.imgur.com/7rsgYis.jpg (Vitt på taken i bakgrunden)
Fast snöfall i Norrland i Maj är inte superovanligt.. såg bilder där det kommit ännu mer än på den bilden också (där det innan var barmark sen ett tag tillbaka)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in