Citat:
Att brottet är olöst efter snart 15 år borde indikera att kopplingarna är lösa eller obefintliga. Detta är Sveriges näst största utredning genom tiderna som jag förstått det. Innebär många tiotusentals timmars jobb och 3-4k(?) topsningar. Dessutom hade man trots allt tur att det skedde i en icke-storstad och på ett rätt udda ställe vid en rätt udda tid. Gärningsmannen gjorde vad han kunde för att bidra till att han skulle åka dit. Personligen tycker jag att det finns några grejer som talar emot att det skulle vara en regional torped.
För det första är själva grunden för denna teori att det finns någon som hyser sådant agg mot pappan att man slantar upp norr om 100K för ett mord på sonen. Inte vilket mord som helst heller, en fullständig lemlästning som börjar med ett ordentligt kok stryk och slutar med att halsen öppnas upp. Och denna beställare ska alltså varken någon i familjen A eller polisen kunna hitta på 15 år och Sveriges näst största utredning?
Detta betyder inte att det helt kan uteslutas att det var ett beställningsjobb men det är något som starkt talar emot.
För det andra så är en yrkesman implicit mer rationell och borde valt en annan plats, en annan tidpunkt, ett annat vapen, en annan flyktväg och en annan dumpningsplats av vapen och mössa - även om den regionala förmågan inte var supersmart.
Och jag säger inte heller här att det med säkerhet inte kan vara så, men det talar starkt emot.
För det första är själva grunden för denna teori att det finns någon som hyser sådant agg mot pappan att man slantar upp norr om 100K för ett mord på sonen. Inte vilket mord som helst heller, en fullständig lemlästning som börjar med ett ordentligt kok stryk och slutar med att halsen öppnas upp. Och denna beställare ska alltså varken någon i familjen A eller polisen kunna hitta på 15 år och Sveriges näst största utredning?
Detta betyder inte att det helt kan uteslutas att det var ett beställningsjobb men det är något som starkt talar emot.
För det andra så är en yrkesman implicit mer rationell och borde valt en annan plats, en annan tidpunkt, ett annat vapen, en annan flyktväg och en annan dumpningsplats av vapen och mössa - även om den regionala förmågan inte var supersmart.
Och jag säger inte heller här att det med säkerhet inte kan vara så, men det talar starkt emot.
Första nivån kan sägas vara GW:s vecka, det är där det ligger vid motsvarande händelser. Sedan lär man fokuserat på kända gubbar inom eftersökt klientel, de som är kända för psykiska problem och kan tänkas knivhugga folk. Sedan, säkert delvis parallellt, gav man sig i kast med familjen där man heller inte hittade något. Sedan flera års vadande i tips av hög och låg standard.
Tyvärr garanterar allt detta arbete inte att gärningsmannen behöver vara så osannolik. Hagamannen är ett bra exempel på en gärningsman som var utomordentligt vårdslös under lång tid. Om man inte finns i register och omgivningen inte misstänker något så kan man hamna mellan stolarna. Men troligen är det så att hans koppling till M och till Linköping är svag/obefintlig och att han inte finns i registren.