2019-04-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Jag är inne på din linje, det fanns stora affärer med östeuropa. Pengar till att köpa den finska vämående kedjan PC-Superstore.

Dom / Polisen pekar åt fel vädersträck.

Vet inte vad du menar med min linje, jag tror inte på några ryska eller estniska hitmans. Tror både offret och mordplatsen var slumpmässiga. Finns ingenting som tyder på att något var planerat. Att någon vittnat om att GM stod och väntade på M behöver inte betyda mer än att GM stod stilla och väntade på någon att mörda. Hade A-L gått förbi GM först hade det kanske varit hon som var det första offret, vem vet.
Senast redigerad av AsAc 2019-04-29 kl. 22:11.
Citera
2019-04-29, 23:19
Medlem
jjagares avatar
Med den bytterflykniven har ingen torped mördat, sånt glapp i den kniven. Köpt på en marknad i Spanien, Turkiet etc

Tror ff att kniven kommit från familjen A
Citera
2019-04-29, 23:22
Medlem
Knappast troligt att någon alls hade dött denna morgon om det inte varit mohammad plus ett olyckligt vittne. Så att mohammad dör precis utanför sitt hus är en tillfällighet? Knappast detta var planerat även om det inte skulle utvecklas till ett dubbelmord. Hade mördaren viljat döda första bästa hade han nog huggit ner någon mycket tidigare denna morgon och någon helt annanstans. Att det är just denna familj o denna unge o att det är en som vill döda första bästa finns inte på världskartan. Familjen var hotade kort innan morden och flydde Linköping direkt efter morden, en tillfällighet? Knappast dom blev utkörda ur stan
Citera
2019-04-30, 05:45
Medlem
LongLostFriends avatar
Jag kan ibland känna att vi överskattar gemene mans rationalitet i en situation som denna.
Vi ser det ogenomtänkta, nästan korkade, agerandet och drar slutsatsen att han måste vara efterbliven eller max 14 år gammal men i själva verket är det långt ifrån alla som vet hur bra en butterfly-kniv är som mordvapen.
Likaledes är det långt ifrån alla som skulle kunna hålla sig så kalla efter mordet att man gick genom stan med samma kläder man blivit sedd i och med mordvapnet på fickan.
Jag tror även det är ytterst få som hinner värdera A-L:s värde som vittne i den situation som uppstår och därefter hinner överlägga med sig själv om man ska mörda henne eller inte.

Personligen tror jag att jag skulle kunna få för mig att använda en butterfly-kniv om den låg framför mig och det brann till i huvudet. Jag är nästan säker på att jag skulle dumpa vapnet och typ jacka/mössa någonstans på väg därifrån(det har man ju sett i filmer) och jag har heller inga problem att tänka mig att jag skulle fastna på en parkbänk, stirrandes rakt ut i intet, några timmar efter dådet.

Det jag har svårast att få ihop är att det skulle vara planerat(om ens bara i ett par dagar) och att han ändå valde den platsen, tidpunkten, vapnet och att han verkar ha varit så oförberedd på tiden omedelbart efter mordet(flyktväg, ändring av utseende, dumpning av vapen).
Kan man verkligen följa någon under en längre tid för att mörda den, utan att hinna tänka på saker som vittnen, spår, polis, alibi osv?
Citera
2019-04-30, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Vet inte vad du menar med min linje, jag tror inte på några ryska eller estniska hitmans. Tror både offret och mordplatsen var slumpmässiga. Finns ingenting som tyder på att något var planerat. Att någon vittnat om att GM stod och väntade på M behöver inte betyda mer än att GM stod stilla och väntade på någon att mörda. Hade A-L gått förbi GM först hade det kanske varit hon som var det första offret, vem vet.
Bra där, du passar fint in som en försvarsadvokat som skulle krossa allt vi tror på i form av motiv. Vi har indicier men inget säkert motiv som skulle hålla i en rättegång med GM om dna kan dribblas bort på något juridiskt sätt.

Tänker nu på O.J Simpson fallet där det fanns alla bevis men ändå blev han frikänd när försvarsadvokaten dribblat bort de klara bevisen från mordplatsen och i Billdals fallet som pågår nu försöker advokaten med något liknande.

Jag skriver vad som verkar rimligast och inte från en släkts syn eller från en politisk färg utan från det mest logiska perspektivet. Vi behöver samla in mer info på plats från de som vet!

Jag tycker att luffarjeppe gör det bra här:
"... att det är en som vill döda första bästa finns inte på världskartan. Familjen var hotade kort innan morden och flydde Linköping direkt efter morden, en tillfällighet? Knappast dom blev utkörda ur stan".

Att dom blev hotade innan morden säger mycket och sedan chappade talar mot slumpen i min bok!
Citera
2019-04-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend
Jag kan ibland känna att vi överskattar gemene mans rationalitet i en situation som denna.
Vi ser det ogenomtänkta, nästan korkade, agerandet och drar slutsatsen att han måste vara efterbliven eller max 14 år gammal men i själva verket är det långt ifrån alla som vet hur bra en butterfly-kniv är som mordvapen.
Likaledes är det långt ifrån alla som skulle kunna hålla sig så kalla efter mordet att man gick genom stan med samma kläder man blivit sedd i och med mordvapnet på fickan.
Jag tror även det är ytterst få som hinner värdera A-L:s värde som vittne i den situation som uppstår och därefter hinner överlägga med sig själv om man ska mörda henne eller inte.

Personligen tror jag att jag skulle kunna få för mig att använda en butterfly-kniv om den låg framför mig och det brann till i huvudet. Jag är nästan säker på att jag skulle dumpa vapnet och typ jacka/mössa någonstans på väg därifrån(det har man ju sett i filmer) och jag har heller inga problem att tänka mig att jag skulle fastna på en parkbänk, stirrandes rakt ut i intet, några timmar efter dådet.

Det jag har svårast att få ihop är att det skulle vara planerat(om ens bara i ett par dagar) och att han ändå valde den platsen, tidpunkten, vapnet och att han verkar ha varit så oförberedd på tiden omedelbart efter mordet(flyktväg, ändring av utseende, dumpning av vapen).
Kan man verkligen följa någon under en längre tid för att mörda den, utan att hinna tänka på saker som vittnen, spår, polis, alibi osv?
Intressanta tankebanor men jag tycker du krånglar till det med att placera kniven i fickan på GM. Då skulle jag själv bli knäppare och ta den enkla vägen om psykfall ut, klappat och klart fallet löst!

Om kniven tillhörde M så var det bara ett knynävsutspel som gick fel. Måste du tro att hotade invandrarfamiljers barn inte bär kniv så att allt blir galet att förstå?

Här i Thailand har många både kniv, svärd och pistol i sina bilar och har hört att kniven är en kär vän även i Libanon. Min kära mor gav mej en näsduk innan jag gick till skolan och nu får en del barn en kniv. Finner inget konstigt med det hos en utsatt familj, inget alls! Så kanske dax för svensken att vakna upp till all brottslighet som följer i globaliseringens spår?

Läs gärna FlashBack om du behöver hjälp, där heter en yxa en yxa och inte en tandpetare!
Natten överfall av 2 poliser i Jönköping är en bra tankeställare om läget utanför polishuset med 4 vita trygga väggar. Jag förstår mer och mer att polisen vill skydda sig genom att inte synas på gator och torg. Tyvärr kom A-L förbi istället och ingen är rädd för polisen eller grannar längre.

Familjen hade haft överfall med polisingripande i sin databutik från laddade gymkillar som satte sin prägel på stan. Usch, fy tur att jag flyttade i tid, stinna gymkillar bråkar man inte med ostraffat och inte alls otroligt att en yngre medlem i klubben ville visa sin styrka och få mer respekt i deras klubb.
Senast redigerad av shivashambo 2019-04-30 kl. 10:04.
Citera
2019-04-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Familjen hade haft överfall med polisingripande i sin databutik från laddade gymkillar som satte sin prägel på stan. Usch, fy tur att jag flyttade i tid, stinna gymkillar bråkar man inte med ostraffat och inte alls otroligt att en yngre medlem i klubben ville visa sin styrka och få mer respekt i deras klubb.

Vet inte om du är ironisk med "gymkillarna" eller inte. Självfallet finns det dock en liten sannolikhet att BO1 var beväpnad med kniven.

Hur som helst, om det vore någon medlem i en klubb som utförde detta ser jag sannolikheten som extremt låg att ingen annan medlem i klubben skulle klara av att hålla tyst om en sådan här händelse (såhär länge). Det finns lixom inte på kartan. GM skulle varit angiven för länge sedan om så vore fallet.
Senast redigerad av SuperFrazze 2019-04-30 kl. 14:41.
Citera
2019-04-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
Vet inte om du är ironisk med "gymkillarna" eller inte. Självfallet finns det dock en liten sannolikhet att BO1 var beväpnad med kniven.

Hur som helst, om det vore någon medlem i en klubb som utförde detta ser jag sannolikheten som extremt låg att ingen annan medlem i klubben skulle klara av att hålla tyst om en sådan här händelse (såhär länge). Det finns lixom inte på kartan. GM skulle varit angiven för länge sedan om så vore fallet.
Nej du, när det gäller mordet är jag aldrig ironisk bara försöker vara lite lättsam om annat oviktigt ibland. Jag läste en länk i höstas om hur det tidigare var i databutiken i Linkan där pappan blev överfallen av en gymkille som blev dömd och hade sin historia.

Dessutom var det skriverier om vad som hänt i Värmland. Kan ha kommit från annan blogg men togs upp här absolut och inte via media. Säkert vet de som varit med länge vad som hänt och när jag i morse läste på Flashen om ett annat fall med steroidtyper så mindes jag detta. Jag skall leta, men bara lite då annat väntar..

Tyvärr har de skarpaste skribenterna hoppat av då tråden inte är intressant längre med mestadels banala plattityder upprepade om och om igen om ingenting samt polis och medias trollning om heller ingenting mer än "Breaking news" då och då. Vem vill hålla på med det om den inte har en agenda att försvara något? Min lust börjar närma sig noll och nu är det sista rycket som kommit fram. Allt väl och tack för dina bidrag!

Edit 1 sammandrag:
2011 September: "Utredaren Per-Åke Åkesson lanserar teorin att det var Muhammeds kniv".

Edit 2: mycket möjligt var det här som mitt minne kommer ifrån. Faktiskt första länk i tråden!!!
"2013-07-29, 20:13
herrgurka
Medlem
herrgurkas avatar
Reg: Nov 2005
Så där... Jag tror jag fått med det mesta nu. Det här får bli en första version. 81 sidor slutade det på men bli inte så oroliga för det. Texten är luftigt redigerad så man plöjer ganska lätt igenom den på en kväll.

http://www.speedyshare.com/RqBdU/Dubbelmordet.v1.0.pdf

Jag har säkert missat artiklar/tv/radio-inslag så tipsa mig gärna om dessa så kommer det en uppdaterad version framöver."

Håll till godo!
/ss

Edit 3. Jag följer herrGurkas inlägg då länken blivit skum. Och BINGO, det här har jag trott hela tiden: De har inte många vittnen och de vittnen som finns är tyvärr väldigt svaga. Den punkten verkar tynga utredningen.

A-L's man/sambo kommenterar detta så här i Veckans brott: "Det fanns väldigt lite vittnesuppgifter, i stort sätt inga.".
Senast redigerad av shivashambo 2019-04-30 kl. 17:51.
Citera
2019-04-30, 20:12
Medlem
Imorgon är det maj och i och med det inne i månaden då man ska ha prickat av de 26 på listan. Beroende på informationsbrist är det svårt att bedöma sannolikheten för framgång via dessa 26. Eftersom dessa 26 är framplockade efter kön och ålder så blir den svaga punkten det initiala resultatet från släktsökningen, råmaterialet så att säga. Jag tycker det är lite synd att polisen inte vill ge mer information om hur de fått fram de 26, hur strikt de faktiskt sökt för att få fram dem. Förhoppningsvis är framplockade genom att kartlägga omgivningen till några ganska starka träffar.

Jag tror han finns bland de 26 och att han snart sitter.
Citera
2019-05-01, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Håller med dig. Beställningsjobb verkar uteslutet. Däremot kan någon form av planerad aktion mot just pojken vara aktuell. Då finns ju flera tänkbara motiv.

Men.. vad säger att inte en regional (inte lokal) något förvirrad förmåga rekryterades för att utföra den eventuella beställningen? Menar inte att det är det troligaste alternativet men det är på samma gång omöjligt att utesluta. Polacken i Göteborg som häktades efter att man hittat hans fingeravtryck på kniven och som anlitade Silbersky som advokat, väl? Han kan ju ha varit någon slags mellanhand. Är det inte lite suspekt att anlita en advokat som Silbersky om man vet att man är oskyldig? (OBS inte säker på att det var Silbersky, men ska försöka verifiera det)
Citera
2019-05-01, 04:40
Medlem
LongLostFriends avatar
Personligen tycker jag att det finns några grejer som talar emot att det skulle vara en regional torped.

För det första är själva grunden för denna teori att det finns någon som hyser sådant agg mot pappan att man slantar upp norr om 100K för ett mord på sonen. Inte vilket mord som helst heller, en fullständig lemlästning som börjar med ett ordentligt kok stryk och slutar med att halsen öppnas upp. Och denna beställare ska alltså varken någon i familjen A eller polisen kunna hitta på 15 år och Sveriges näst största utredning?
Detta betyder inte att det helt kan uteslutas att det var ett beställningsjobb men det är något som starkt talar emot.

För det andra så är en yrkesman implicit mer rationell och borde valt en annan plats, en annan tidpunkt, ett annat vapen, en annan flyktväg och en annan dumpningsplats av vapen och mössa - även om den regionala förmågan inte var supersmart.
Och jag säger inte heller här att det med säkerhet inte kan vara så, men det talar starkt emot.
Citera
2019-05-01, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend

Din analys understryker verkligen det motsägelsefulla i det här brottet; en väntande GM kontra en impulsiv overkill, en planerad attack kontra ett halvtaskigt vapen, en hastigt försvinnande GM kontra efterlämnade spår, vittnesiakttagelser efter morden kontra går upp i rök. Det finns ingen logisk linje i det brottet. Det skulle kunna tala för inslag av psykisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in