Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Jag har av flera skäl dragit slutsatsen att det här ärendet "mörklagts" av makthavarna. Därför tror jag inte att EBM är rätt instans för en förnyad prövning av brottsmisstankarna mot Nujens. Av (visserligen obekräftade) uppgifter här i tråden bekräftade man på EBM så sent som i höstas att det fanns en anmälan mot bl a Özz Nujen för de svarta löneutbetalningarna till Akilov registrerad hos myndigheten. När min son då tog kontakt med myndigheten fick han emellertid höra, att beslut i ärendet hade fattats av åklagaren redan den 22 februari - bara ett par veckor efter att anmälan ingavs. Skatteverket och den relativt självständigt arbetande Skattebrottsenheten skulle dock tillsammans med Åklagarmyndigheten kunna inleda en brottsutredning i och med att Nujens nu utreds för misstänkta lagöverträdelser av Region Gotlands tillsynsgrupp. Myndigheter skall i sådana här fall samarbeta med varandra - och det kanske de också gör just nu.
Lämnar inte dessa anmälningar spår efter sig även på EBM. Någonstans sitter det någon och beslutar. Någonstans om man börjar dra i trådarna kommer man hamna på en plats där tråden tar slut och där sitter antingen den skyldige eller någon som kommer tvingas förklara.
Jag uppfattade att det var exakt det här journalister gjorde förr i tiden. De grävde och ställde ansvariga makthavre till svars. Nu är MSM makthavarnas megafoner och beskyddare istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
katalina
Det är Billström som är gift med Weiss men så finns även tydligen Anna Kinberg Batra med i bilden. Det ger ju för handen att kritisera Özz Nujen med familj kan vara svårt. Tjänster ger gentjänster så här är det möjligt att tjänster går genom flera led. Kan vara så, men vet naturligtvis inte att det är så.
Debbi Nujen vilka har hon i sin bekantskaps/vänskapskrets? Damm? Föräldrarna Nujen?
Man borde kartlägga beröringspunkter på Nujens och makthavare. Med en gång dyker ju Batra, Sahlin, Ramberg, och ÖB upp, men de ingår naturligtvis i ett stort nätverk.
Man borde också intressera utländsk press i ärendet. Både MSM och alternativmedia. Det borde vara godis för våra grannländer att gotta sig i den utbredda korruptionen i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
…… Det märkliga i sammanhanget är att Ekobrottsmyndigheten redan den 22 februari 2018 beslutade att inte inleda en förundersökning i ärendet med stöd av presumtionsreglerna i rättegångsbalken.
.............
- Är presumtionsreglerna i rättegångsbalken ett slags gummiparagraf som kan användas för att skydda frälsemedborgare?
- Innebär EBMs hantering i fallet Nujen att det är fritt fram för alla att betala svart till någon om det årliga beloppet ligger runt 85.000 kr?
- Har Nujens hittat ett kryphål i skattelagstiftningen genom att dela upp betalningen på flera familjemedlemmar?
- Kan en vanlig medborgare som t.ex. äger en fastighet istället för att krångla till det och blanda in släkten använda ett rakt rör från det egna kontot till svartarbetaren?
- Är det ok att anlita flera svartarbetare om var och en får 85.000 kr?
EBM måste redovisa vad som gäller!
Instämmer. Antingen är det OK att betala svart eller så är det inte OK. Är det hudfärg och ursprung eller politiska kontakter som avgör om man åtalas eller ej vore det intressant att få på papper också.
Enligt uppgifter i tråden så ligger vita renoveringskostnader på 20-25 miljoner, något jag fortfarande tycker ligger hysteriskt högt. Icke desto mindre vore det det intressant att se myndigheternas respons på dessa uppskattade renoveringskostnader och vad Nujens faktiskt har betalat. Ingen som följt ärendet tror 85.000 är det enda som betalats svart.
Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
OK, jag kanske har missförstått dig. Om det är det vänstervridna maktetablissemanget som du avser med vänner och bekanta är jag med. Knappast vem som helst kan påverka de rättsvårdande myndigheterna i Sverige att förhålla sig passiva och inaktiva. Det är därför upprullningen måste ske från bottenträsket. Kanske till och med den före detta byggnadsnämndens ordförande är den som har intalat Nujens att de inte behöver något bygglov. Liksom f d regionfullmäktige Müller hade han ju påtagliga besvär med att förstå innebörden av den bygglovpliktiga åtgärden "väsentligt förändrad användning" av en byggnad. Men den enligt Hannes Müller mer "konkreta" bygglovpliktiga åtgärden "installation av vatten- och avloppsledningar" borde han väl ändå ha förstått innebörden av. För man bygger väl inte gärna om ett gammalt förråd till en bostad utan att samtidigt dra in vatten och avlopp.
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
Jag är enig med dig, det är intressant att veta vilka som är Nujens beskyddare, de flesta står nog att finna på vänsterkanten och i fackföreningsrörelsen men jag hörde Mona S. säga att hon och Carl Bildt ibland skvallrade på telefon även efter det att hon lämnat politiken så nätverket spänner nog över hela det politiska spektrumet.
Här är ett bildspel som kan ge viss ledning:
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=%2f6SPSgt%2b&id=25B48679 3B09561FA57A93C8FFC97FCC896C4AF1&thid=OIP._6SPSgt-caXPd8KNCgqL4wHaEK&mediaurl=https%3a%2f%2ftommyhan sson.files.wordpress.com%2f2013%2f07%2f2903699_520 _292.jpg&exph=292&expw=520&q=nujen+%2b+mona&simid= 608016090604834419&selectedIndex=4&ajaxhist=0
Att Bildt och Sahlin är "bästisar" säger mer om Bildt än Sahlin. Jag är övertygad om att lojaliteten mellan 7K politikerna är större än mellan de folkvalda och deras väljare.