2019-04-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Varför borde fusket ha fortsatt? Nu när man gjort klart att det var olagligt. En kanske hävdar att personer som är kriminella skiter i det, men ingen av de inblandade här skulle jag klassa som kriminella. Det är inte den vanliga typen street-thugs som ägnar sig åt att fuska på ett prov och teknisk utrustning.
Så HP hjälpen och andra slutar nu eftersom det är olagligt ? I andra verksamheter vet vi att mkt pengar kan driva vem som helst till tokigheter även unga smarta ostraffade personer, men du tror att HP hjälpen gänget mfl inte är tillräckligt drivna att vilja genom sin smarthet tjäna snabba cash? Jag vet inte vad jag tror pengar kan som sagt vrida vettet ur skallen på vem som helst.
Citera
2019-04-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssalk
Jag har sett det och kom då fram till att det måste vara en annan Lovisa som avses. Nedanstående Lovisa är departementssekreterare på Universitets- och högskoleenheten, Utbildningsdepartementet. Det måste vara hon som sitter med som expert i utredningen.

https://www.linkedin.com/in/lovisahellberg

Det råder ingen tvekan att trådens Lovisa också besitter expertkunskaper. Men det känns långsökt att hon skulle köpa en fuskplats i provet som mullvad för att fördjupa sig i HP-fusk, då hon studerar till läkare och inte juridik.
Vem vet? Verkar vara en tanke som inte är omöjlig.
Citera
2019-04-28, 16:35
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickolina
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro i frågan. Det är möjligt att det finns fler verksamheter än HP hjälpen och det kanske är som Firemire skriver så att man nu när man sett att det är olagligt och inte bara omoraliskt så lägger man ner. Antar att det är på de grunderna HPhjälpen lagt ner bla. Dock verkar du fortfarande hävda att det är lagligt?
EBM påstår själva att det finns åtminstånde tre till utöver HP-Hjälpen om jag inte minns fel. Så att det finns gott om verksamheter är nog ganska klarlagt.

Om det är medhjälpen du syftar på så lämnar jag den frågan till domstolen. Oavsett så har EBM inte klargjort varken uppsåt eller rättsvillfarelse eftersom de inte direkt haft något intresse i att utreda brotten utan snarare haft för avsikt att se till att få hög skrämseleffekt genom överdrivna åtal och långa häktningstider.
Angående skatt och bokföringsbrott så finns det absolut ingenting som tyder på att jag skulle begått de brotten överhuvudtaget. Varken skatteverket, EBM, mina försvarare eller domaren kan förklara på vilket sätt jag gjort något fel. Ändå väcker de åtal, beslutar om skyhöga skatter och dömer mig för de nyss nämnda brotten.

Citat:
Jag vet inte vad jag tror pengar kan som sagt vrida vettet ur skallen på vem som helst.
Precis som att viljan att få någon dömd kan vrida vettet ur en åklagare.
AL har dessutom ett tidigare rykte då hon arbetade i Norrköping men inte längre fick jobba kvar då hon inte kunde hålla sig till reglerna.. Hon har dessutom, enligt en källa, mobbat sina medarbetare till den grad att dessa fått sluta som åklagare för att dom inte orkade med hennes behandling.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-04-28 kl. 17:04.
Citera
2019-04-28, 17:34
Medlem
firemires avatar
Citat:
Så HP hjälpen och andra slutar nu eftersom det är olagligt ? I andra verksamheter vet vi att mkt pengar kan driva vem som helst till tokigheter även unga smarta ostraffade personer, men du tror att HP hjälpen gänget mfl inte är tillräckligt drivna att vilja genom sin smarthet tjäna snabba cash? Jag vet inte vad jag tror pengar kan som sagt vrida vettet ur skallen på vem som helst.

Förstår inte annars varför de skulle trycka på det i intervjuerna. Det är ju helt irrelevant sålänge de tänkt sluta annars. I andra verksamheter ja, därför jag la till det sista i vad jag skrev.
Citera
2019-04-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Tror jag inte på för ett ögonblick. Det går bara han eller hon på läkarlinjen, oavsett var. Inga hen.
(Allvarligt: nej, jag tror inte på dig. Den som behöver fuska på högskoleprovet har inte det som krävs för att klara av läkarlinjen.)

Läkarlinjen är väl ett utmärkt exempel på när HP-fusk lönar sig? Studierna där handlar ju mer om sittfläsk och motivation än hög intelligens.

Möjligen är det rent vansinne att ta in på högskoleprovet överhuvudtaget på läkarlinjen, eftersom inte ens 2.0 visar på någonsin helst studiemotivation. Tro mig, jag fick 2.0 och gör väldigt bra ifrån mig på IQ-tester, men det krävdes en misslyckad högskoleutbildning för att fatta att jag var tvungen att faktiskt plugga (nästa högskoleprogram gick bättre).
Citera
2019-04-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex.H
Läkarlinjen är väl ett utmärkt exempel på när HP-fusk lönar sig? Studierna där handlar ju mer om sittfläsk och motivation än hög intelligens.

Möjligen är det rent vansinne att ta in på högskoleprovet överhuvudtaget på läkarlinjen, eftersom inte ens 2.0 visar på någonsin helst studiemotivation. Tro mig, jag fick 2.0 och gör väldigt bra ifrån mig på IQ-tester, men det krävdes en misslyckad högskoleutbildning för att fatta att jag var tvungen att faktiskt plugga (nästa högskoleprogram gick bättre).

Helt sant, samma sak med juristlinjen. Alla som inte är helt bakom flötet kan fixa de programmen genom att bara plugga (går ju såklart enklare med hög iq).
Citera
2019-04-28, 22:44
Medlem
Ta sig igenom juristprogrammet eller bli en bra jurist. Gäller att omsätta sina kunskaper inte bara plugga in dem. Antar att de har såna tester under utbildningen? Med lågt IQ blir det definitivt svårare med kognitiva svårigheter blir det omöjligt att få ihop delarna i ett brottsmål och sedan lägga fram det på ett genomtänkt sätt. Behövs nog ett visst mått hjärna för att fixa båda läkare o jurist.
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Helt sant, samma sak med juristlinjen. Alla som inte är helt bakom flötet kan fixa de programmen genom att bara plugga (går ju såklart enklare med hög iq).
Citera
2019-04-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ta sig igenom juristprogrammet eller bli en bra jurist. Gäller att omsätta sina kunskaper inte bara plugga in dem. Antar att de har såna tester under utbildningen? Med lågt IQ blir det definitivt svårare med kognitiva svårigheter blir det omöjligt att få ihop delarna i ett brottsmål och sedan lägga fram det på ett genomtänkt sätt. Behövs nog ett visst mått hjärna för att fixa båda läkare o jurist.

Jovisst, men här var ju frågan om en fuskare skulle klara sig igenom programmet, och tyvärr är.nog Svaret på den frågan ja. Att de skulle prestera sämre än en intelligent på jobbet är en annan sak
Citera
2019-04-29, 14:26
Medlem
23-aringens avatar
Nu finns det ett officiellt pressmeddelande från hovrätten om att det dröjer för den som vill läsa.
Mer information förväntas komma i senare delen av Maj.

http://www.gotahovratt.se/Om-Gota-hovratt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Ytterligare-beredningsatgarder-i-det-sk-Hogskoleprovsmalet/
Citera
2019-04-29, 14:40
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Nu finns det ett officiellt pressmeddelande från hovrätten om att det dröjer för den som vill läsa.

http://www.gotahovratt.se/Om-Gota-hovratt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Ytterligare-beredningsatgarder-i-det-sk-Hogskoleprovsmalet/

Intressant. Vad är det för ”ytterligare beredningsåtgärder” som ska genomföras?
Citera
2019-04-29, 14:48
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Intressant. Vad är det för ”ytterligare beredningsåtgärder” som ska genomföras?
Det vet jag faktiskt inte. Det är totalt 4 st dömda som yrkar på återförvisning och sammanlagt är det väldigt många skäl som åberopats. Hovrätten lär ju, till skillnad från tingsrätten, åtminstånde bemöta argumenten.
Jag och många andra är förvånade över att EBM själva inte yrkar på återförvisning. Hur svårt är det att stå för sina misstag och erkänna att man gjort fel men att man nu tänker göra rätt för sig?
EBM kanske ska föregå med gott exempel.
Citera
2019-04-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen

Där står inget om maj vart hittar man den infon ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in