2019-04-29, 00:55
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Nattsudd ja. Kollade på ett avsnitt nyss och vilken smörja det programmet var. Minns att jag såg Nattsudd på 80-talet, men då fanns det ju inte mycket annat att kolla på. (inget internet) Idag hade deras Nattsudd fått max 100 visningar på youtube. Två figurer som babblar om allt och inget och visar gamla svartvita 1940-tals klipp med sjungande negrer.
Det är även mitt minne. Fullkomligt obegripligt, daterat redan när det sändes och gissningsvis riktat mot en hyggligt smal publik. Men i 80-talets DDR-Sverige hade man ändå tvåhundratusen tittare en fredagskväll eftersom det inte fanns något annat att titta på.

Nä, det mesta Grundberg och den där andre skallige typen gjorde var bajs. Det är fortfarande bajs, möjligen höljt i ett gyllene töcken av nostalgi, men likafullt bajs. För inte hade ni nostalgiker orkat ta er igenom trettio avsnitt av Nattsudd idag utan att knappa på mobilen under tiden?
Citera
2019-04-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Nu vet jag absolut inte om det är så i det här fallet, men förr i världen var begreppet "bortgången ha varit plötslig" eller "hastig bortgång" i tidningarna =självmord.
Ta dock den spekulationen med en nypa salt...

Jag måste medge att jag slogs av samma tanke. 75 år är ju ingen ålder i dagens läge.
Och varför hade han ändrat sitt namn och flyttat till Gävle? Tidigare hette han Per Göran Svante, men nu hette han bara Göran.

Citera
2019-04-29, 01:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är även mitt minne. Fullkomligt obegripligt, daterat redan när det sändes och gissningsvis riktat mot en hyggligt smal publik. Men i 80-talets DDR-Sverige hade man ändå tvåhundratusen tittare en fredagskväll eftersom det inte fanns något annat att titta på.

Nä, det mesta Grundberg och den där andre skallige typen gjorde var bajs. Det är fortfarande bajs, möjligen höljt i ett gyllene töcken av nostalgi, men likafullt bajs. För inte hade ni nostalgiker orkat ta er igenom trettio avsnitt av Nattsudd idag utan att knappa på mobilen under tiden?

Varför skulle man sitta och "ta sig igenom" trettio avsnitt av någonting överhuvudtaget? Men hellre Nattsudd än … det mesta i så fall. Att man vågade sända ett så smalt, fullständigt apart och politiskt inkorrekt program på bästa helgtid är ju, tyvärr, inget som någonsin kommer att hända igen. Men det var en glädje så länge det varade.
Citera
2019-04-29, 07:55
Medlem
Citat:
Nu vet jag absolut inte om det är så i det här fallet, men förr i världen var begreppet "bortgången ha varit plötslig" eller "hastig bortgång" i tidningarna =självmord.
Tanken dök inte upp omedelbart hos mig men det kan inte uteslutas. Inte mycket är allmänt känt, åtminstone inte av mig, om hans privatliv. Han förlorade en son till cancern för några år sedan vilket han kommenterat utåt men i övrigt verkar det ha varit sparsmakat med kändisviktiga kändisdetaljer från honom.

Lite längre ned under rapporteringen om Svantes bortgång i Expressen kan man exvis läsa om Ernsts och Biancas heta sextips. Hr Grundberg verkar inte ha lidit av samma behov av att runka ut det mest privata i media så ett mörker kan definitivt ha undkommit oss.

Men jag hoppas på en stilla sömn i en fåtölj, med ett urdrucket martiniglas inom bekvämt räckhåll.
Citera
2019-04-29, 08:02
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Jag måste medge att jag slogs av samma tanke. 75 år är ju ingen ålder i dagens läge.
Och varför hade han ändrat sitt namn och flyttat till Gävle? Tidigare hette han Per Göran Svante, men nu hette han bara Göran.

Pampig exteriör på Svantes sista hemadress.
Citera
2019-04-29, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Varför skulle man sitta och "ta sig igenom" trettio avsnitt av någonting överhuvudtaget? Men hellre Nattsudd än … det mesta i så fall. Att man vågade sända ett så smalt, fullständigt apart och politiskt inkorrekt program på bästa helgtid är ju, tyvärr, inget som någonsin kommer att hända igen. Men det var en glädje så länge det varade.
Var sak har sin tid och sett på den tiden var det riktigt udda, i många avseenden provocerande, samt mycket underhållande. I dagens tidevarv av Youtube där clickbait trumfar personlighet och lågmälda funderingar får stå tillbaka för soy faces som gör craaaaazeeeeyyy challenge pranks i vild konkurrens med varandra har de naturligtvis inget att hämta.

Jsg tar 30 avsnitt av nattsudd framför 30 avsnitt av Jocke och Jonna alla nätter i veckan. Om det betyder att det är något fel på mig så må det vara hänt.
Citera
2019-04-29, 08:34
Medlem
MaennerimBaumarkts avatar
Mitt minne av Svante Grundberg är från 11 september 2001. Vi gick på samma gym och när rösten på NRJ var i upplösningstillstånd över det som verkade hända i New York råkade vi sitta vid maskinerna bredvid varandra och bytte en undrande blick. Vad händer?

Det är mitt främsta minne av 9/11. En vilsen Svante Grundberg. Vilsen är du och vilsen är jag. Vi är lite vilsna alla.
Citera
2019-04-29, 09:17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Herr Storch, du är saknad och jag ser hundra gånger hellre Nattsudd än Filipp och Fredrik.
Citera
2019-04-29, 10:11
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
En stor nypa, ja till och med en handfull salt.
Finns mycket som kan ge en hastig död av en 75-åring. Hjärtattack, stroke, lunginflammation och annat. Tror inte att Grundberg tog livet av sig.
Citera
2019-04-29, 10:59
Medlem
Avva66s avatar
Tråkigt. Ni som inte uppskattade honom är nog lite för unga.

Saxat från lokaltidningen:

https://www.arbetarbladet.se/logga-i...ante-grundberg

Citat:

Citat:
Våra samtal rörde dock sällan djupt personliga saker. En personlig tragedi låg djupt begravd i honom och påverkade honom dagligen. Och bidrog sannolikt till att han innerst inne inte var nämnvärt engagerad i samhällsfrågor. ”Ingenting spelar nån roll” kunde det slippa ur honom i svarta ögonblick.
Senast redigerad av Avva66 2019-04-29 kl. 11:05.
Citera
2019-04-29, 11:07
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Nattsudd ja. Kollade på ett avsnitt nyss och vilken smörja det programmet var. Minns att jag såg Nattsudd på 80-talet, men då fanns det ju inte mycket annat att kolla på. (inget internet) Idag hade deras Nattsudd fått max 100 visningar på youtube. Två figurer som babblar om allt och inget och visar gamla svartvita 1940-tals klipp med sjungande negrer.

Kanske det går att hålla borta den för Flashback så traditionstyngda rasismen borta från Svantes tråd åtminstone?

De gjorde ett mycket opretentiöst program som gick ut på precis det du beskriver. Två män som sitter och tittar på gamla Youtube-klipp. Förutom att i stället för Youtube fick de gå ner i Sveriges Radios arkiv och gräva. Det krävdes långt mycket mer arbete, än det där tillfälliga intrycket som visades upp i rutan.

På den tiden ett spännande program som verkligen inte var daterat, med sånt som inte kunde ses överhuvudtaget. Numera naturligtvis helt passé.
Citera
2019-04-29, 11:26
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Kanske det går att hålla borta den för Flashback så traditionstyngda rasismen borta från Svantes tråd åtminstone?

De gjorde ett mycket opretentiöst program som gick ut på precis det du beskriver. Två män som sitter och tittar på gamla Youtube-klipp. Förutom att i stället för Youtube fick de gå ner i Sveriges Radios arkiv och gräva. Det krävdes långt mycket mer arbete, än det där tillfälliga intrycket som visades upp i rutan.

På den tiden ett spännande program som verkligen inte var daterat, med sånt som inte kunde ses överhuvudtaget. Numera naturligtvis helt passé.
Raketosten inte att förglömma (inte länge helt passé).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in