2019-04-28, 20:34
Medlem
DoktorNos avatar
Tungt...
Jag minns Svante Grundberg med värme, främst då för hans otaliga radioprogram i serierna Rocklagret (tillsammans med Jerry Williams och Bo Rehnberg) och Bip Bop Boom, som varvade 50-tals rock'n roll med "värdelöst vetande" om musiken.

Vila i frid
Citera
2019-04-28, 20:41
Medlem
Mycket tråkigt med Svantes bortgång. Han bjöd på många skratt.

Vila i frid!
Citera
2019-04-28, 21:00
Medlem
Proras avatar
Mycket tråkigt!

Som fallet är för många andra stötte jag första gången på Svante Grundberg som kanotisten i 'Göta Kanal'.

Men han var då helt okänd för de flesta, inklusive mig, och jag minns bara rollfiguren. Först senare när man bekantat sig med honom i 'Nattsudd' och såg om Göta Kanal kände man igen honom.

Man kan väl säga att detta pekar lite på vådan av att ge kända skådespelare vissa roller. För mig var han en tafatt kanotist när jag såg filmen första gången. Nästa gång var han nattsuddare Grundberg och det förtog mycket av upplevelsen.

Tråkigt, som sagt, men vi halkar alla utför stupet förr eller senare.
Citera
2019-04-28, 21:34
Medlem
DoktorNos avatar
Ifall man vill höra hur Svante Grundberg lät när han sände sina program i radio finns det ett avsnitt av Bip Bop Boom från mitten av 80-talet ute på Youtube. Sitter och lyssnar just nu och det låter precis som jag minns det.

https://www.youtube.com/watch?v=qtKFtx5nT0U&t=10s
Citera
2019-04-28, 22:11
Medlem
Hade Svante någon koppling till Gävle?
Citera
2019-04-28, 22:14
Medlem
Många stora och folkkära skådespelare som gått bort den senaste tiden.

Känns overkligt att Svante Grundberg nu har lämnat oss.
Citera
2019-04-28, 22:18
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Hade Svante någon koppling till Gävle?
Han bodde där.
Citera
2019-04-28, 22:27
Medlem
Soterns avatar
Vad dog han av? Han var ju ändå ganska "ung" med dagens mått mätt.
Citera
2019-04-28, 23:14
Medlem
Jag var i Åre på mitten av 80-talet och tog Kabinbanan till toppen av Årsekutan med på färden var Svante , det blåste av helsicke folket var oroliga stela av skräck på en högsta punk skramlade det till ordentligt i kabinen ur den följande tystnaden hörde man en räddhågsen stämma ljuda :
" Nu dör vi " Der var Grundberg som sa de förlösande orden.
Senast redigerad av Bajsolle2 2019-04-28 kl. 23:21.
Citera
2019-04-28, 23:46
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopisknakenhet
Svante roade en stor del av befolkningen med sitt "nattsudd" för en del år sedan men vad gör han idag? Han ses på Malmös gator var och varannan dag sedan något år tillbaka, bor han i Malmö numera och vad jobbar han med?

Nattsudd ja. Kollade på ett avsnitt nyss och vilken smörja det programmet var. Minns att jag såg Nattsudd på 80-talet, men då fanns det ju inte mycket annat att kolla på. (inget internet) Idag hade deras Nattsudd fått max 100 visningar på youtube. Två figurer som babblar om allt och inget och visar gamla svartvita 1940-tals klipp med sjungande negrer.
Citera
2019-04-29, 00:09
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Nattsudd ja. Kollade på ett avsnitt nyss och vilken smörja det programmet var. Minns att jag såg Nattsudd på 80-talet, men då fanns det ju inte mycket annat att kolla på. (inget internet) Idag hade deras Nattsudd fått max 100 visningar på youtube. Två figurer som babblar om allt och inget och visar gamla svartvita 1940-tals klipp med sjungande negrer.

Det var ju helt underbart. Händelselöst på bästa tänkbara sätt. Såg också om något avsnitt för någon månad sedan, och det var precis lika ljuvligt som jag mindes det.
Vila i frid, Svante, och tack för allt!
Citera
2019-04-29, 00:34
Medlem
Baisers avatar
Nu vet jag absolut inte om det är så i det här fallet, men förr i världen var begreppet "bortgången ha varit plötslig" eller "hastig bortgång" i tidningarna =självmord.
Ta dock den spekulationen med en nypa salt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in