Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
......
Sverige börjar verkligen bli ett skrämmande land.
Myndigheters och medias hantering av hela den här affären har gjort mig övertygad om att korruptionen är så spridd och etablerad i landet att när bubblan brister så faller statsmakten i bitar. Detta vet naturligtvis även alla initierade, det är därför det sitter så hårt åt.
Citera
2019-04-28, 00:09
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Myndigheters och medias hantering av hela den här affären har gjort mig övertygad om att korruptionen är så spridd och etablerad i landet att när bubblan brister så faller statsmakten i bitar. Detta vet naturligtvis även alla initierade, det är därför det sitter så hårt åt.

Exakt så! Det är precis min syn på saken, det är också därför jag inte är särskilt orolig om klanen Nûjen kommer att dömas nu eller inte eftersom deras agerande redan är så etablerat i folks medvetande, att när korruptionen inte längre kan skydda Nûjens, kommer en dom att falla, och en dom kommer att falla. Det är därför jag menar att tiden är på vår sida, vi som vill ha sanning och rättvisa, eftersom bubblan kommer att spricka, det vi upplever nu är växtvärken.

Klimat Greta, Stefan Löfven etc, allt är en form av skådespel, det är inte äkta och jag kan inte fatta hur man kan köpa det här löjliga påklistrade engagemanget. Naturligtvis måste konsekvensen bli att fasaden krackelerar till slut (en process som visserligen redan har börjat) eftersom alla människor i slutändan längtar efter sanning. Detta är universellt som jag ser det.
Senast redigerad av RobRoys 2019-04-28 kl. 00:44.
Citera
2019-04-28, 06:45
Medlem
För några månader sedan ifrågasatte några skribenter i den här tråden i stort sett allt som jag tillsammans med min son har försökt åstadkomma i Nujen-Akilovärendet. Signaturen vallero tyckte att tråden hade "kapats" av mig och ansåg saken så viktig att tråden förtjänade en "nystart". Det enda han själv kunde komma på att bidra till nystarten med var förslaget att kontakta Janne Josefsson och han har därefter inte hörts av. Signaturen Passepartout ifrågasatte om mina och min sons skrivelser i ärendet överhuvudtaget hade skickats till de angivna mottagarna och krävde därför "skärmdumpar" som bevis, vad han nu kunde mena med detta. Han skulle personligen kontakta alla mottagarna och lovade att rapportera om resultatet i tråden. Han fick rätt omgående en bekräftelse på att Region Gotland mottagit skrivelserna och han har därefter inte hörts av. En vedersakare som dock vägrar att ge sig är Hannes Müller, som nu under ett halvt års tid har agerat som en sjukligt personfixerad stalker och spytt ut sin galla över mitt anonyma jag. Han har hela tiden hävdat att mina och min sons skrivelser och anmälningar inte finns mer än på FB - och om de finns (som han nu motvilligt fått gå med på efter att två gånger i rad (!) ha begärt att få dem utlämnade av Region Gotland) så kommer de i alla fall inte att leda till någonting. Han kommer säkert att fortsätta med sin stalkerveksamhet, fast han tycks få allt svårare att uttrycka sig på begriplig svenska. Ett även för Hannes Müller obestridligt faktum är emellertid, att de lokala myndigheterna nu har inlett en granskning av Nujens lagöverträdelser, som förhoppningsvis kommer att fortsätta även hos Skatteverket/Skattebrottsenheten. Det kommer säkert att ta sin tid och jag har personligen inte så mycket mer att bidra med - mina inlägg under våren och sommaren kommer därför att bli högst sporadiska. Åldern tar till slut ut sin rätt.
Senast redigerad av medianox 2019-04-28 kl. 07:01.
Citera
2019-04-28, 09:11
Medlem
Rättelse:
Jag fick igår kväll ett mail från min son, som har firat påskhelgen på Gotland. Den svartbyggda ateljén på klintkanten ovanför Gustavsviks semesterby, som han tidigare meddelat hade rivits, står fortfarande kvar! Han hade förra gången han åkt förbi stället tagit miste på plats. Ägarna har tydligen överklagat kommunens beslut om vite och föreläggande om rivning.
Citera
2019-04-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
För några månader sedan ifrågasatte några skribenter i den här tråden i stort sett allt som jag tillsammans med min son har försökt åstadkomma i Nujen-Akilovärendet. Signaturen vallero tyckte att tråden hade "kapats" av mig och ansåg saken så viktig att tråden förtjänade en "nystart". Det enda han själv kunde komma på att bidra till nystarten med var förslaget att kontakta Janne Josefsson och han har därefter inte hörts av. Signaturen Passepartout ifrågasatte om mina och min sons skrivelser i ärendet överhuvudtaget hade skickats till de angivna mottagarna och krävde därför "skärmdumpar" som bevis, vad han nu kunde mena med detta. Han skulle personligen kontakta alla mottagarna och lovade att rapportera om resultatet i tråden. Han fick rätt omgående en bekräftelse på att Region Gotland mottagit skrivelserna och han har därefter inte hörts av. En vedersakare som dock vägrar att ge sig är Hannes Müller, som nu under ett halvt års tid har agerat som en sjukligt personfixerad stalker och spytt ut sin galla över mitt anonyma jag. Han har hela tiden hävdat att mina och min sons skrivelser och anmälningar inte finns mer än på FB - och om de finns (som han nu motvilligt fått gå med på efter att två gånger i rad (!) ha begärt att få dem utlämnade av Region Gotland) så kommer de i alla fall inte att leda till någonting. Han kommer säkert att fortsätta med sin stalkerveksamhet, fast han tycks få allt svårare att uttrycka sig på begriplig svenska. Ett även för Hannes Müller obestridligt faktum är emellertid, att de lokala myndigheterna nu har inlett en granskning av Nujens lagöverträdelser, som förhoppningsvis kommer att fortsätta även hos Skatteverket/Skattebrottsenheten. Det kommer säkert att ta sin tid och jag har personligen inte så mycket mer att bidra med - mina inlägg under våren och sommaren kommer därför att bli högst sporadiska. Åldern tar till slut ut sin rätt.
Ang det jag fetat, längst ned.
Det är inte bara åldern som påstås ta ut sin rätt. Den ofta omtalade "droppen" lär ju även den ta ut sin "rätt" genom att urholka den sten den, genom sin envishet, upprepat träffar.

Och om vi fortsätter metaforen och bestämmer oss för att "stenen" i sammanhanget är av sorten gotländsk kalksten, så kommer även den att, i analogi med talesättet, så småningom bli genomborrad (=genomlyst). Ju syrligare "dropparna" är, desto snabbare går processen.

Det ovan skall översättas till att nu är processen igång i MBN hos Gotlands kommun. Tjänstemännen där plus kommunens jurister vet att media, åtminstone den lokala, är högst medvetna om vad som ligger i pipe-line:
(1) granskning
(2) kritik
(3) åtgärd

Därefter följer i en väl fungerande rättsstat:
(4) korthusras i e en total Nujensk pyspunka. Det luftslott som Özz Nujen alldeles för länge suttit som imperator i, kommer då att säcka ihop.
Citera
2019-04-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
När går de fem åren ut? Eller har de redan gått ut?

Upptäckte din fråga först nu. Furbjärs 1:26 (projektilmagasinet) inköptes av Özz och Debbie Nujen redan 2012 men byggnadsverksamheten startade rimligen först efter att startbesked getts i augusti 2015. Preskription för skattebrott begångna vid den tidpunkten inträder alltså tidigast i augusti 2020. Löneutbetalningarna till Akilov och uzbekerna skedde under perioden september-oktober samma år och skulle ha redovisats till Skatteverket senast i månadsskiftet oktober/november. Motsvarande gäller för eventuella skattebrott begångna i samband med löneutbetalningar för arbete på de två övriga fastigheterna, som båda inköptes 2015.
Citera
2019-04-28, 19:49
Medlem
Citat:
Upptäckte din fråga först nu. Furbjärs 1:26 (projektilmagasinet) inköptes av Özz och Debbie Nujen redan 2012 men byggnadsverksamheten startade rimligen först efter att startbesked getts i augusti 2015. Preskription för skattebrott begångna vid den tidpunkten inträder alltså tidigast i augusti 2020. Löneutbetalningarna till Akilov och uzbekerna skedde under perioden september-oktober samma år och skulle ha redovisats till Skatteverket senast i månadsskiftet oktober/november. Motsvarande gäller för eventuella skattebrott begångna i samband med löneutbetalningar för arbete på de två övriga fastigheterna, som båda inköptes 2015.

Tackar! Det är mycket som behöver granskas kring den här familjen. Det är inte rätt att på det här stadiet säga att det rör sig om en kriminell familj så det får framtiden visa. De verkar inte ha gått rätt till dock.
Citera
2019-04-28, 20:36
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Tackar! Det är mycket som behöver granskas kring den här familjen. Det är inte rätt att på det här stadiet säga att det rör sig om en kriminell familj så det får framtiden visa. De verkar inte ha gått rätt till dock.

Vad som är kriminellt eller inte är ju en svävande fråga i dagens Sverige.

Men faktum är att de har anlitat svart arbetskraft, inte betalat in arbetsgivaravgifter och löneskatt samt utfört byggnationer utan bygglov eller annan tillåtelse. Detta är ju klockrent. Och öppet mål för SKV. Och andra myndigheter.

Vi talar om högavlönade personer. Inblandade i 10-talet olika aktiebolag. Varav en i familjen har den utomordentligt dåliga smaken att stå på scen och häckla vanliga hederliga människor. Och sen har vi massmedia som på alla sätt försöker förminska den sanslösa katastrofen Ö** bestod oss med i UG-granskningen för ett år sedan.

Jag säger som Magnus Uggla: "Jag mår illa"
Citera
2019-04-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist

Ja det är nog så. Om man ser till CPI sjönk index ganska kraftigt förra året och nu ligger vi på delad 3:e plats över korrumperade länder. Illa.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/sverige-klattrar-i-globalt-korruptionsindex/
Citera
2019-04-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det är nog så. Om man ser till CPI sjönk index ganska kraftigt förra året och nu ligger vi på delad 3:e plats över korrumperade länder. Illa.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/sverige-klattrar-i-globalt-korruptionsindex/

Jag instämmer i det signaturen RobRoys skrev; ”alla människor i slutändan längtar efter sanning. Detta är universellt”.
Jag vet att korruptionen är än värre i de flesta andra länder men det handlar trots allt bara om gradskillnader. Nujen-affären har visat hur illa ställt det är i Sverige och att förändring är nödvändig. Med hjälp av modern kommunikationsteknologi kan förändringen komma snabbt och simultant, praktiskt taget över en natt.

“Democracy don’t rule the world,; You’d better get that in your head.; This world is ruled by violence; But I guess that’s better left unsaid.” /B. Dylan/
Senast redigerad av Externalist 2019-04-28 kl. 23:16.
Citera
2019-04-29, 20:48
Medlem
Citat:
Jag tror inte det är nödvändigt att skicka just själva anmälan till räddningstjänsten. Det är kommunen som har huvudansvaret för samordningen av de myndigheter och organisationer som tillsammans ansvarar för att förebygga olyckor, bränder etc etc. Nujens lär efter anmälan få ett skriftligt meddelande/föreläggande om uthyrningsförbud. Lämnar inte kommunen det lär Polismyndigheten göra det. Det är många inblandade, så jag överlämnar detta helt och hållet till min son. Jag har gjort mitt när det gäller det här ärendet. Som någon sade i tråden kan det bli en långvarig historia - myndigheter är som bekant inte särskilt snabba av sig när det gäller sådana här ärenden. Nujens har hållit på och stretat med sitt (ogiltiga) bygglov i mer än fem år - betänk detta. Men det är väl ingen som behöver ha bråttom med det här. För Nujens uteblir inkomsterna, det är väl tillräckligt för tillfället. På sätt och vis har jag blivit mer och mer intresserad av Veidekke och Lennart Weiss roll i affären. Rikard Norman vet jag inte särskilt mycket om men han kanske bara har ställt upp just som "samtalspartner". Jag har ännu inte riktigt smält den sort uppslagna SvD-artikeln. Skall forska litet försiktigt i dess tillkomst, men det är ganska svårt härifrån.

Det här är ett av de allvarligaste sakerna enligt min mening. Att räddningstjänsten kan tolka ett alarm om brand där tjugo personer ligger och sover som ett skämt är mycket allvarligt. De som har annonser om uthyrning av lokalerna borde inse att de på något sätt är, inte medskyldiga, men i en situation där det kan uppstå negativ press för att de är de som har låtit Nujens annonsera om lokalerna. Eller överdriver jag nu?
Citera
2019-04-29, 21:52
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Det här är ett av de allvarligaste sakerna enligt min mening. Att räddningstjänsten kan tolka ett alarm om brand där tjugo personer ligger och sover som ett skämt är mycket allvarligt. De som har annonser om uthyrning av lokalerna borde inse att de på något sätt är, inte medskyldiga, men i en situation där det kan uppstå negativ press för att de är de som har låtit Nujens annonsera om lokalerna. Eller överdriver jag nu?

Att Nujens betalt svarta löner samt nyttjat svart arbetskraft i sina verksamheter torde göra ärendet kriminellt och olagligt. Kriminellt blir det väl vid vissa beloppsgränser, samt om straffet kan generera fängelse. Renoveringarna på de +1000kvm har kostat många miljoner tror ej att Akilovs svarta betalningar är de enda som utförts.

Bla Fackförbundet Byggnadsarbetaren skriver om en småskalig byggare i jämförelse med Nujens jättebygge, denne har ertappats betala 7 miljoner i svarta löner han har fått fängelse. Vissa kalkyler skulle kunna visa på att Nujens skulle ha behövt betala över 25.000.000 i vita pengar för renoveringen av +1000kvm vilket ej skett så oavsett hur mycket det kostat har de undanhållit staten beskattning i den nivån. Den som orkar skriva till Byggnadsarbetaren gör klokt i att göra så, vet att de inte ser med blida ögon på svarta byggbetalningar till icke anslutna byggarbetare dom har dessutom både kunskap och jurister, nåväl vi får se om de agerar, nog skulle man bli hyfsat imponerad om det vart facket som agerade mot Nujens olagligheter..
https://www.byggnadsarbetaren.se/byggbolag-betalade-77-miljoner-i-svarta-loner/

Att man nu efter att ha byggt ett stort slott med bla svarta pengar väljer man att hyra ut lokalerna som bostäder utan tillstånd! En lokal som bostad utan brandzoner och annat som krävs vid hotellverksamhet samt åderlåter övriga hotell på Gotland möjligheten till betalda övernattningar är pågående olagligheter enligt mitt förmen. Är ej jurist men tycker definitivt att polisen kan åka ut och stänga detta spektakel per omgående. Olagliga hotellverksamheter drivna av personer som finansierar kalaset med byggnationerna med att betala ut svarta löner är ju oftast sånt man ser på tv att maffian i italien gör för att tvätta sina pengar!

Vad är ett hotell ?
Ett hotell har minst 9 bäddar och fem rum och verksamheten kallas då hotell.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1966742-om-hotell--och-pensionatrorelse_sfs-1966-742
Senast redigerad av CapsLock99 2019-04-29 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in